Na početku aktivnosti učenicima će trebati osnovni geometrijski pribor – ravnalo ili trokut i šestar. Uputite ih na rad u paru - međusobno će mjeriti duljinu prstiju, šake i ruke.
Učenici će iznose upisati u bilježnicu jedan ispod drugoga, a zatim će redom podijeliti manji iznos s većim na sljedeći način: a : b, b : c, c : d, d : e, e : f. Parovi međusobno uspoređuju zabilježene rezultate i utvrđuju neobičnu sličnost.
U idućoj fazi aktivnosti učenici će samostalno, s pomoću geometrijskog pribora, u bilježnici izraditi peterokut u kojem će spojiti nasuprotne točke i oblikovati peterokraku zvijezdu. Zatim će izmjeriti duljine slobodnih i ukriženih krakova zvijezde. Podijelit će manji s većim iznosom te zaključiti da su slični iznosima mjerenja prsta, šake i ruke.
Učenici će s pomoću geometrijskog pribora u bilježnici izraditi i zlatni pravokutnik – auron. Zabilježit će duljine dužina i izvesti zaključak o pravilu zlatnog reza.
Posljednji matematički zadatak koji učenici rješavaju u bilježnici, jest dijeljenje brojeva Fibonaccijeva niza i konačan dokaz iznosa broja ɸ.
Pripremite kratku prezentaciju o Polikletovu Kanonu, o Vitruvijevu djelu Deset knjiga o arhitekturi, o Fibonacciju te Leonardovu Vitruvijevu čovjeku s pomoću koje ćete usustaviti rezultate mjerenja te upoznati učenike s pojmovima: zlatni rez, auron, Fibonaccijev niz, proporcije. Predloženi su sljedeći likovni primjeri: Polikletov Diskobol, rimski Panteon i Leonardov Vitruvijev čovjek. Na tim reprodukcijama možete unaprijed animirati strelice kojima ćete označiti linije proporcija.
Učenici će zatim, radeći u paru, s pomoću pametnog telefona ili tableta istražiti primjere zlatnog reza u prirodi. Odabrat će fotografije na platformi Pixabay i izraditi vlastitu izložbu u digitalnom alatu Artsteps. U završnoj fazi aktivnosti neka učenici objasne neke od odabranih primjera i odgovore na pitanje o tome kako nas zlatni rez povezuje s prirodom.
Predložite zainteresiranim učenicima da matematički dokažu povezanost brojeva ɸ i П na primjeru Keopsove piramide te da rezultate prezentiraju u razredu s pomoću digitalnog alata Geogebra.
Uputite učenike na izračune iz prethodne aktivnosti kojima su dokazivali pravilo zlatnog reza u proporcijama ljudskog tijela. Najavite aktivnost kojom će zaviriti u zlatni rudnik – blago likovne baštine – koji međusobno povezuje primjena zlatnog reza kao kompozicijskog načela.
Podijelite učenike u tročlane grupe i usmjerite ih na istraživanje odabranih primjera i dokazivanje primjene Fibonaccijeva niza. Predložite analizu sljedećih primjera:
Učenici će na internetu odabrati odgovarajuću fotografiju predloženog primjera. Zatim će, koristeći se digitalnim alatom Geogebra, povlačenjem linija označavati i dokazivati uporabu Fibonaccijeva niza – zlatnog reza kao kompozicijskog načela djela, slično kao na primjerima dostupnim na poveznici Golden Ratio Examples? - Art & Architecture – GeoGebra.
Grupe će na zajedničkoj radnoj platformi objediniti primjere u jednu prezentaciju u alatu PowerPoint i prezentirati rezultate istraživanja u razredu te izvesti zaključke o elementima arhitekture, skulpture ili slikarstva koji povezuju primjere. Također, izvest će zaključke o stilovima kojima je zlatni rez bio mjerilo ljepote. Nadovežite se na zaključke kratkim objašnjenjem pojma antropometrije.
Zaključite aktivnost razgovorom s učenicima o društveno-povijesnim razlozima primjene antropometrijskog načela u umjetnosti pojedinih stilova i razdoblja te o današnjim mjerilima ljepote. Pitajte ih misle li da se danas proporcije ljudskog tijela mijenjaju u stvarnosti ili samo u virtualnom svijetu, odnosno kako objašnjavaju promjenu realnih proporcija ljudskog tijela s pomoću manipulacije, osobito na društvenim mrežama.
Objasnite učenicima da bi im za uspješno odvijanje aktivnosti mogli koristiti izračuni iz prethodne aktivnosti kojom su dokazivali zlatorezne proporcije ljudskog tijela. Najavite aktivnost kojom će zaviriti u zlatni rudnik – blago likovne baštine – koji međusobno povezuje primjena zlatnog reza kao kompozicijskog načela.
Podijelite učenike u tročlane grupe i usmjerite ih na istraživanje odabranih primjera i dokazivanje primjene Fibonaccijeva niza. Predložite analizu sljedećih primjera:
Uza svaki primjer tradicionanog stila učenici će pronaći i jedan primjer moderne/suvremene umjetnosti u kojem mogu prepoznati i dokazati primjenu zlatoreznog pravila. Informacije mogu pronaći na poveznici. Učenicima možete predložiti sljedeće primjere za usporedbu:
U digitalnom alatu Geogebra učenici će odabrati fotografiju dvaju primjera te mjerenjem i označavanjem dokazati uporabu Fibonaccijeva niza – zlatnog reza kao kompozicijskog načela djela. Grupe će rezultate istraživanja postaviti na zajedničku platformu i putem kratke prezentacije izvesti zaključke o elementima arhitekture, skulpture ili slikarstva koji povezuju primjere. Također, izvest će zaključke o stilovima kojima je zlatni rez bio mjerilo ljepote. Nadovežite se na zaključke kratkim objašnjenjem pojma antropometrije i raspravite s učenicima o razlozima njezine česte primjene u umjetnosti.
Predložite učenicima istraživanje doprinosa Fibonaccija i Pitagore razvoju matematike, a osobito zlatnog reza. Neka odaberu jedan likovni primjer iz tog razdoblja za ilustraciju navedenog. Rezultate istraživanja neka prezentiraju s pomoću digitalnog alata Canva.
U uvodnom dijelu sata organizirajte raspravu u razredu o izreci sofista Protagore Čovjek je mjerilo svih stvari. Podijelite razred u afirmacijsku i negacijsku grupu, odaberite suce i uputite učenike na to da se tijekom argumentacije koriste njima poznatim djelima koja primjenjuju ili ne primjenjuju zlatorezno pravilo. Možemo pretpostaviti da će rezultat rasprave biti zaključak da proporcije zlatnog reza nisu zadana nužnost kao kompozicijsko načelo i da ljepota nije postulat umjetnosti.
U drugom dijelu aktivnosti podijelite učenike u manje radne grupe koje će u digitalnom alatu Canva izraditi plakat na temu Čovjek je mjerilo svih stvari. U radu će na kreativan način prezentirati djela u kojima je zlatni rez bio kompozicijsko načelo.
Predložite usporedbu dvaju djela različitih stilova. To mogu biti neka od sljedećih djela:
Zainteresirani učenici mogu dodatno istražiti primjenu zlatnog reza u arhitekturi Le Corbusiera putem koncepta Le Modulor i izraditi 3D tlocrt vlastitog stana s pomoću digitalnog alata Tinkercad.
Geometric Proportions in Measured Plans of the Pantheon of Rome
Piero della Francesca (Krštenje, Bičevanje, Uskrsnuće)
Leonardo da Vinci, Posljednja večera (1495. - 1498.)
Michelangelo, Svod Sikstinske kapele
Alexander Calder, Kokoš (1943.)
Pitagora. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021.
Pythagoras, Stanford Encyclopedia of Philosophy
Zlatni rez u modernoj arhitekturi
Barbara Hepworth, Pelagos (1946.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.