Predmet
Likovna umjetnost 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Zlatna groznica

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • zlatni rez
  • proporcije
  • kanon
  • antropometrija
  • Fibonaccijev niz
  • Poliklet
  • Vitruvije
  • Vitruvijev čovjek

Galaksija, češer i ja – jednako smo lijepi!

Na početku aktivnosti učenicima će trebati osnovni geometrijski pribor – ravnalo ili trokut i šestar. Uputite ih na rad u paru - međusobno će mjeriti duljinu prstiju, šake i ruke.

  • dužina a počinje vrhom srednjeg prsta i završava prvim njegovim zglobom
  • dužina b počinje prvim i završava drugim zglobom
  • dužina c počinje drugim i završava trećim zglobom
  • dužina d duljina je nadlanice
  • dužina e duljina je podlaktice
  • dužina f duljina je nadlaktice

Učenici će iznose upisati u bilježnicu jedan ispod drugoga, a zatim će redom podijeliti manji iznos s većim na sljedeći način: a : b, b : c, c : d, d : e, e : f. Parovi međusobno uspoređuju zabilježene rezultate i utvrđuju neobičnu sličnost.

U idućoj fazi aktivnosti učenici će samostalno, s pomoću geometrijskog pribora, u bilježnici izraditi peterokut u kojem će spojiti nasuprotne točke i oblikovati peterokraku zvijezdu. Zatim će izmjeriti duljine slobodnih i ukriženih krakova zvijezde. Podijelit će manji s većim iznosom te zaključiti da su slični iznosima mjerenja prsta, šake i ruke.

Učenici će s pomoću geometrijskog pribora u bilježnici izraditi i zlatni pravokutnik – auron. Zabilježit će duljine dužina i izvesti zaključak o pravilu zlatnog reza.

Posljednji matematički zadatak koji učenici rješavaju u bilježnici, jest dijeljenje brojeva Fibonaccijeva niza i konačan dokaz iznosa broja ɸ.

Pripremite kratku prezentaciju o Polikletovu Kanonu, o Vitruvijevu djelu Deset knjiga o arhitekturi, o Fibonacciju te Leonardovu Vitruvijevu čovjeku s pomoću koje ćete usustaviti rezultate mjerenja te upoznati učenike s pojmovima: zlatni rez, auron, Fibonaccijev niz, proporcije. Predloženi su sljedeći likovni primjeri: Polikletov Diskobol, rimski Panteon i Leonardov Vitruvijev čovjek. Na tim reprodukcijama možete unaprijed animirati strelice kojima ćete označiti linije proporcija.

Učenici će zatim, radeći u paru, s pomoću pametnog telefona ili tableta istražiti primjere zlatnog reza u prirodi. Odabrat će fotografije na platformi Pixabay i izraditi vlastitu izložbu u digitalnom alatu Artsteps. U završnoj fazi aktivnosti neka učenici objasne neke od odabranih primjera i odgovore na pitanje o tome kako nas zlatni rez povezuje s prirodom.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Pružite vizualne ili pisane upute koje će jasno prikazati korake koje trebaju slijediti učenici tijekom mjerenja duljine prstiju, šake i ruke. To će im olakšati snalaženje u zadatku i odrađivanje svih koraka.
Pripremite vizualne upute u obliku slika ili dijagrama kako biste učenicima jasno prikazali postupak mjerenja i konstrukcije zlatnog pravokutnika – aurona te dijeljenje brojeva Fibonaccijeva niza. Učenicima će biti lakše razumjeti i slijediti korake ako imaju vizualnu podršku. Pružite im i usmenu podršku tijekom aktivnosti. To može uključivati ​​usmeno objašnjavanje koraka, postavljanje dodatnih pitanja radi razumijevanja ili ponavljanje ključnih pojmova i pravila.
Koristite se manipulativnim materijalima poput kartonskih šablona ili trodimenzionalnih modela kako bi učenicima pomogli u razumijevanju i manipulaciji geometrijskim oblicima. Također, rabite grafičke organizatore poput tablica ili grafikona kako bi učenici mogli vizualno organizirati i prikazati podatke. To će im pomoći u praćenju rezultata mjerenja i za usporedbu različitih duljina.
Ako je potrebno, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama u razvoju kako bi mogli uspješno riješiti zadatke. Prilagodite raspored aktivnosti prema njihovim potrebama i omogućite im dovoljno vremena za razumijevanje i izvršavanje zadataka.
Ponudite taktilne upute i materijale učenicima s oštećenjem vida kako bi mogli fizički osjetiti i razumjeti geometrijske oblike. Na primjer, možete upotrijebiti taktilne trodimenzionalne modele geometrijskih oblika ili materijale s taktilnim oznakama kako bi učenici mogli identificirati i konstruirati oblike. Ako učenik upotrebljava slušna pomagala ili preferira zvučne informacije, pružite mu zvučne upute vezane za postupke mjerenja i konstrukcije. Možete se koristiti zvučnim zapisima ili verbalnim objašnjenjima kako biste mu olakšali sudjelovanje u aktivnosti.
Pripremite jednostavan vodič ili upute za pretraživanje slika na platformi Pixabay. Koristite se jasnim koracima i vizualnim primjerima kako biste pomogli učenicima da se lakše snalaze u traženju i odabiru slika. Osigurajte pristup i zvučnim opisima fotografija na platformi Pixabay kako bi se učenici mogli koristiti zvučnim izvorima ili čitačima zaslona koji im opisuju slike. Osigurajte da Artsteps ima pristupačno korisničko sučelje s velikim gumbima i jednostavnim navigacijskim opcijama. Omogućite uporabu alternativnih upravljačkih uređaja kao što su miš s prilagodbama ili dodirni zasloni. Provjerite je li tekst na platformi dovoljno velik i lako čitljiv. Ako je potrebno, povećajte ga kako bi ga lakše čitali učenici s oštećenjem vida. Obratite pažnju na opću pristupačnost platforme. Osigurajte da su svi elementi dovoljno veliki, da su dostupne alternative za slike i multimedijski sadržaj te da se može pristupiti platformi putem različitih uređaja i preglednika.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite zainteresiranim učenicima da matematički dokažu povezanost brojeva ɸ i П na primjeru Keopsove piramide te da rezultate prezentiraju u razredu s pomoću digitalnog alata Geogebra.

Nastavna aktivnost za predmet X

Galaksija, češer i ja – jednako smo lijepi!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik matematički dokazuje pravilo zlatnog reza na svojem tijelu i u prirodi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Zlatni rudnik

Uputite učenike na izračune iz prethodne aktivnosti kojima su dokazivali pravilo zlatnog reza u proporcijama ljudskog tijela. Najavite aktivnost kojom će zaviriti u zlatni rudnik – blago likovne baštine – koji međusobno povezuje primjena zlatnog reza kao kompozicijskog načela.

Podijelite učenike u tročlane grupe i usmjerite ih na istraživanje odabranih primjera i dokazivanje primjene Fibonaccijeva niza. Predložite analizu sljedećih primjera:

Učenici će na internetu odabrati odgovarajuću fotografiju predloženog primjera. Zatim će, koristeći se digitalnim alatom Geogebra, povlačenjem linija označavati i dokazivati uporabu Fibonaccijeva niza – zlatnog reza kao kompozicijskog načela djela, slično kao na primjerima dostupnim na poveznici Golden Ratio Examples? - Art & Architecture – GeoGebra.

Grupe će na zajedničkoj radnoj platformi objediniti primjere u jednu prezentaciju u alatu PowerPoint i prezentirati rezultate istraživanja u razredu te izvesti zaključke o elementima arhitekture, skulpture ili slikarstva koji povezuju primjere. Također, izvest će zaključke o stilovima kojima je zlatni rez bio mjerilo ljepote. Nadovežite se na zaključke kratkim objašnjenjem pojma antropometrije.

Zaključite aktivnost razgovorom s učenicima o društveno-povijesnim razlozima primjene antropometrijskog načela u umjetnosti pojedinih stilova i razdoblja te o današnjim mjerilima ljepote. Pitajte ih misle li da se danas proporcije ljudskog tijela mijenjaju u stvarnosti ili samo u virtualnom svijetu, odnosno kako objašnjavaju promjenu realnih proporcija ljudskog tijela s pomoću manipulacije, osobito na društvenim mrežama.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Objasnite učenicima da bi im za uspješno odvijanje aktivnosti mogli koristiti izračuni iz prethodne aktivnosti kojom su dokazivali zlatorezne proporcije ljudskog tijela. Najavite aktivnost kojom će zaviriti u zlatni rudnik – blago likovne baštine – koji međusobno povezuje primjena zlatnog reza kao kompozicijskog načela.

Podijelite učenike u tročlane grupe i usmjerite ih na istraživanje odabranih primjera i dokazivanje primjene Fibonaccijeva niza. Predložite analizu sljedećih primjera:

Uza svaki primjer tradicionanog stila učenici će pronaći i jedan primjer moderne/suvremene umjetnosti u kojem mogu prepoznati i dokazati primjenu zlatoreznog pravila. Informacije mogu pronaći na poveznici. Učenicima možete predložiti sljedeće primjere za usporedbu:

U digitalnom alatu Geogebra učenici će odabrati fotografiju dvaju primjera te mjerenjem i označavanjem dokazati uporabu Fibonaccijeva niza – zlatnog reza kao kompozicijskog načela djela. Grupe će rezultate istraživanja postaviti na zajedničku platformu i putem kratke prezentacije izvesti zaključke o elementima arhitekture, skulpture ili slikarstva koji povezuju primjere. Također, izvest će zaključke o stilovima kojima je zlatni rez bio mjerilo ljepote. Nadovežite se na zaključke kratkim objašnjenjem pojma antropometrije i raspravite s učenicima o razlozima njezine česte primjene u umjetnosti.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Koristite se vizualnim pomagalima poput grafikona, dijagrama ili vizualnih karata kako biste učenicima pomogli u praćenju i analizi podataka. Na primjer, možete pripremiti jednostavan dijagram s nazivima primjera i zlatnim rezom kako bi se jasnije prikazale veze između njih.
Za usporedbu primjera i otkrivanje primjene Fibonaccijeva niza, rabite jasne usporedne prikaze fotografija ili crteža. Učenicima s teškoćama u razvoju pomaže vizualno uspoređivati i primjenjivati obrasce.
Postavljajte jednostavna pitanja kako biste potaknuli učenike na razmišljanje i analizu primjera. Kombinirajte pisana i usmena pitanja koja potiču na kritičko razmišljanje te na iznošenje ideja i zapažanja.
Podijelite učenike u male timove kako bi se olakšala suradnja i međusobna podrška. Osigurajte da svaki član tima ima jasno određenu ulogu ili zadatak kako bi se smanjio osjećaj preopterećenosti ili nesigurnosti.
Pružite individualiziranu podršku učenicima koji je trebaju. To može uključivati dodatne upute ili vizualna pomagala, prilagođene zadatke ili dodatno vrijeme za istraživanje i analizu primjera.
Potaknite učenike na to da se koriste različitim oblicima izražavanja kao što su crtanje, slikanje ili modeliranje kako bi prikazali svoje zaključke i razumijevanje primjene zlatnog reza u likovnoj baštini. To može pomoći učenicima koji imaju poremećaje jezično-govorno-glasovne komunikacije da izraze svoje ideje na drukčiji način.
Koristite se većim i jasnijim prikazima na zaslonu kako bi učenici lakše vidjeli i pratili geometrijske konstrukcije u Geogebrinu sučelju. Povećajte fontove i rabite jasne boje kako bi se pojednostavnili vizualni elementi. Pružite jednostavne i korak-po-korak upute za uporabu Geogebre kako bi se učenicima olakšalo snalaženje. Možete upotrebljavati ilustracije ili videozapise koji vizualno prikazuju korake.
Pripremite pisani materijal koji sadržava opise primjera, analize i zaključke. Taj materijal može biti napisan Brailleevim pismom ili velikim tiskom kako bi učenici s oštećenjem vida mogli čitati samostalno ili s pomoću taktilnih pomagala.
Izradite taktilne modele piramida, katedrala ili skulptura koji će učenicima omogućiti da istražuju i razumiju njihovu strukturu i proporcije putem dodira. Ti se taktilni modeli mogu upotrebljavati umjesto slika.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima istraživanje doprinosa Fibonaccija i Pitagore razvoju matematike, a osobito zlatnog reza. Neka odaberu jedan likovni primjer iz tog razdoblja za ilustraciju navedenog. Rezultate istraživanja neka prezentiraju s pomoću digitalnog alata Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zlatni rudnik

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje i dokazuje primjenu zlatnog reza na primjerima različitih stilova i razdoblja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Po mjeri čovjeka

U uvodnom dijelu sata organizirajte raspravu u razredu o izreci sofista Protagore Čovjek je mjerilo svih stvari. Podijelite razred u afirmacijsku i negacijsku grupu, odaberite suce i uputite učenike na to da se tijekom argumentacije koriste njima poznatim djelima koja primjenjuju ili ne primjenjuju zlatorezno pravilo. Možemo pretpostaviti da će rezultat rasprave biti zaključak da proporcije zlatnog reza nisu zadana nužnost kao kompozicijsko načelo i da ljepota nije postulat umjetnosti.

U drugom dijelu aktivnosti podijelite učenike u manje radne grupe koje će u digitalnom alatu Canva izraditi plakat na temu Čovjek je mjerilo svih stvari. U radu će na kreativan način prezentirati djela u kojima je zlatni rez bio kompozicijsko načelo.

Predložite usporedbu dvaju djela različitih stilova. To mogu biti neka od sljedećih djela:

  • fasada Notre Dame u Parizu i Eiffelov toranj
  • Polikletov Diadumen i Michelangelov David
  • Bellinijeva Alegorija i Mondrianova Kompozicija br. 5
  • zgrada UN-a i Palladijeva Villa Rotonda
  • Pelagos Barbare Hepworth i Veliki val kod Kaganawe Hokusaia.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Koristite se vizualnim pomagalima poput sličica, ilustracija ili simbola kako biste ilustrirali pojmove, argumente ili primjere koje upotrebljavaju učenici tijekom rasprave. To će im pomoći u boljem razumijevanju i izražavanju svojih stavova.
Organizirajte rad učenika u parovima ili malim grupama kako bi imali više podrške i mogućnosti za suradnju. Parovi ili grupe mogu razgovarati o temi, podijeliti mišljenja i zajedno stvarati plakate.
Pružite učenicima s teškoćama u razvoju vizualne predloške za izradu plakata. Ti predlošci mogu sadržavati okvire, upute ili dijelove teksta koji će im olakšati organizaciju i strukturiranje ideja na plakatu.
Omogućite individualizirane upute i podršku učenicima. To može uključivati ​​dodatnu verbalnu podršku, pomoć jedan-na-jedan ili prilagođene zadatke koji odgovaraju njihovim sposobnostima i interesima.
Prilagodite tempo rada i duljinu aktivnosti potrebama učenika. Osigurajte dovoljno vremena za razumijevanje, izražavanje i stvaranje plakata. Također, budite fleksibilni u formatu rada dopuštajući učenicima kombiniranje pisanja, crtanja, slikanja i drugih kreativnih metoda izražavanja.
Izradite vodič ili sekvencu koraka koji će jasno uputiti učenike u tijek izrade plakata u Canvi. To može biti koristan vizualni resurs za učenike koji trebaju dodatnu podršku u organizaciji i praćenju postupka.
Ako je potrebno, povećajte veličinu teksta i elemenata u Canvi kako bi bili čitljivi učenicima s oštećenjem vida. Također, povećajte kontrast boja kako bi se bolje istaknuli elementi na plakatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu dodatno istražiti primjenu zlatnog reza u arhitekturi Le Corbusiera putem koncepta Le Modulor i izraditi 3D tlocrt vlastitog stana s pomoću digitalnog alata Tinkercad.

Nastavna aktivnost za predmet X

Po mjeri čovjeka

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik raspravlja o zlatnom rezu kao mjerilu ljepote i o njegovu značenju u umjetnosti te izrađuje plakat.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Piramide kod Gize

Partenon

The History of Pantheon

Geometric Proportions in Measured Plans of the Pantheon of Rome

Chartres katedrala

Kapela Pazzi

Tempietto

Metope Partenona

Piero della Francesca (Krštenje, Bičevanje, Uskrsnuće)

Leonardo da Vinci, Posljednja večera (1495. - 1498.)

Michelangelo, Svod Sikstinske kapele

Alexander Calder, Kokoš (1943.)

Pitagora. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021.

Pythagoras, Stanford Encyclopedia of Philosophy

Leonardo Pisano Fibonacci

Zlatni rez u modernoj arhitekturi

Modulor

Zgrada UN-a

Barbara Hepworth, Pelagos (1946.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.