Međupredmetna tema
Poduzetništvo
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Pet za pet

Međupredmetna tema
Poduzetništvo

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • TZK: izvannastavne aktivnosti, projketni ciklus, praćenje fizičke aktivnosti
  • IZVAN: projketni ciklus, specijalizacija posla
  • GEO: ekološka ugroženost, projektni ciklus
  • IZVAN: projekt, projektni plan, uspjeh
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Kutak za sportski trenutak

Na početku aktivnosti uputite učenike da putem ankete u digitalnom alatu Mentimeter ispune upitnik o njihovim izvannastavnim aktivnostima. Upitajte ih: Kojim se sve aktivnostima bavite izvan škole? Posjedujete li bicikl ili role? Što radije radite - hodate ili trčite? Bavite li se planinarenjem? Znate li što je projekt? Kako biste aktivnost kojom se bavite izvan nastave uključili u projekt “Kutak za sportski trenutak”? Na osnovi njihovih odgovara, pristupite planiranju aktivnosti, odnosno podjeli zaduženja za projektni zadatak po razredima. Uputite ih na pretraživanje internetskih stranica o fazama projektnog ciklusa. Na temelju istraženog, svaki razred pristupa osmišljavanju jedne od faza projekta (sudjeluju svi učenici). Svaki razred ima određeni zadatak, primjerice 2. a bavi se odabirom aktivnosti te mogućnošću provođenja tijekom nastavne godine, 2. b bavi se problemima koji bi se tijekom provedbe projekta mogli javiti te njihovim rješavanjem (npr. vremenska prognoza), 2. c bavi se prikupljanjem podataka i njihovom obradom itd. Sve istraženo neka zapišu u zajedničku Onenote bilježnicu. Učenici mogu preuzeti aplikaciju Google Fit (ili neku sličnu aplikaciju za praćenje kretanja) na svoje mobilne uređaje koja će tijekom nastavne godine bilježiti njihovu aktivnost. Sve rezultate (mjesečno) upisujemo u Excel tablicu (ovisno o aktivnosti). Aktivnost se sastoji u međurazrednom natjecanju u izvannastavnim aktivnostima (hodanje, trčanje, vožnja bicikla, rolanje, planinarenje). Grupiraju se ovisno o tome tko što posjeduje od navedenih rekvizita. Svaki razred nastoji skupiti što je moguće veći broj prijeđenih kilometara tijekom nastavne godine. S obzirom na to da se neke aktivnosti mogu provoditi kontinuirano tijekom cijele godine, a neke ovise o vremenu, podijelite učenike da se kroz npr. prvi mjesec bave samo hodanjem, drugi trčanjem, treći vožnjom bicikla, četvrti rolanjem, a peti mjesec planinarenjem. Pet najboljih rezultata učenika (hodanje, trčanje...) iz svakog razreda se uspoređuje i na osnovi prijeđenih kilometara proglašavaju se pobjednici u pojedinim aktivnostima. Putem internetskih stranica škole i na školskom panou “Kutak za sportski trenutak” javno se objavljuju pobjednici.

Postupci potpore

Početni upitnik prilagodite učenicima s motoričkim oštećenjima i oštećenjima vida prema njihovim mogućnostima ili upitnik oblikujte u odnosu na izvannastavne aktivnosti učenika, primjerice: Kojim se sve aktivnostima većina učenika bavi izvan škole? Posjeduju li učenici većinom bicikle ili role Hodaju li ili radije trče? i sl. Učenicima po potrebi demonstrirajte način korištenja digitalnog alata Mentimeter.

Svim učenicima predstavite projekt i njegove ključne dijelove, a zatim podijelite projektne zadatke po razredima. Pri podjeli zadataka vodite brigu o učenicima s motoričkim oštećenjima, oštećenjima vida i mogućim načinima njihova sudjelovanja tako da mogu postići uspješnost (mogućnost provođenja aktivnosti u paru uz podršku vršnjaka, člana obitelji ili svog prijatelja/prijateljice, ublažavanje kriterija u odnosu na prijeđene kilometre). Poželjno je da se za natjecanje učenici opredjeljuju u ovisno o njihovim interesima.

Usmjerite učenike da zapise u Onenote bilježnici pišu pregledno i primjereno uvećanim tiskom tako da budu čitljivi učenicima s oštećenjima vida i teškoćama čitanja, ukoliko ih imate u razredu. Provjerite znaju li svi učenici preuzeti aplikaciju Google Fit, ili neku sličnu, te znaju li u njoj pratiti svoje kretanje, prema potrebi im demonstrirajte uporabu na jednom primjeru i provjerite pravilnost upotrebe (primjerice učenicima s ADHD-om i PSA-om).

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više izrađuju interaktivnu kartu kretanja svoga razreda na osnovi karte kretanja ovisno o aktivnosti koja je dostupna na Google Fit aplikaciji. Dobivene rezultate prezentiraju ostatku razreda u digitalnom alatu Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Kutak za sportski trenutak

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ TZK G.A.2.1. Učenik usvaja i primjenjuje teorijska i motorička znanja.
  • SŠ TZK G.C.2.1. Učenik prati osobna motorička postignuća.
  • SŠ TZK G.D.A.2.1. Učenik analizira utjecaj prehrambenih navika i kinezioloških aktivnosti za očuvanje zdravlja.
  • SŠ TZK G.D.2.3. Učenik podupire i kreira cjeloživotne navike tjelesnog vježbanja i gibanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Podijeljeno na pet, projekt za deset

U alatu GooseChase osmislite igru kroz pet koraka (pet zadataka) tako da svaki korak oblikom zadatka opisuje jednu od pet ključnih faza projektnog ciklusa (pokretanje, planiranje, provedba, praćenje napretka, evaluacija), a da je ključni pojam koji učenici trebaju otkriti na kraju pojedinog koraka ujedno naziv jedne od pet faza projektnog ciklusa na koju se zadatak u tom koraku odnosi. Pet zadataka neka se otvara slijedno, počevši od prve faze (pokretanje), nakon čijeg će rješenja učenici moći pristupiti novoj fazi (planiranje) i tako prolazeći postupno kroz faze doći do zadnje (evaluacija) te nakon uspješnog rješenja i završiti igru.

Podijelite učenike u grupe po pet učenika. Svakom članu grupe dodijelite jedan broj od 1 do 5. Svakoj grupi dodijelite poveznicu na igru te ih uputite da će igru igrati na način da će prvi korak morati riješiti osoba kojoj je dodijeljen broj 1, drugi korak će rješavati osoba kojoj je dodijeljen broj 2 i tako po redu do osobe kojoj je dodijeljen broj 5 i koja će igru trebati i dovršiti. Uputite grupe učenika da će igru igrati istovremeno te da će pobjednik biti ona grupa koja će prva uspješno završiti svih pet koraka. Zatim neka grupe odigraju igru, a onda proglasite grupu pobjednika.

Nakon što su učenici završili igru, zamolite ih da svaka grupa u bilježnici OneNote opiše i imenuje pet zadataka koje su trebali riješiti te da ih poreda kronološki kako su se u igri pojavljivali. Zatim upitajte učenike na što misle da se odnose ti pojmovi i na što ukazuju. Naposljetku, otkrijte im da je riječ o razradi i provedbi projekta te ih upoznajte s pet ključnih faza projektnog ciklusa.

Uputite svaku grupu da osmisli fiktivan projekt i kroz skicu razrade fiktivnog projekta podijeli aktivnosti u pet faza projektnog ciklusa. Nakon što su učenici napravili osnovnu shemu projektnih faza, raspravite o prednostima raspodjele projekta u više faza te zbog čega je bitno veće projekte razraditi na manje segmente i za svaki segment zadužiti određenu skupinu ljudi. Raspravite i zbog čega je bitno da svi sudionici projekta ne sudjeluju na svim fazama projekta te koje različite kvalitete, znanja i osobine zahtijeva svaka faza projekta. Usmjerite ih i prema spoznaji koliko je bitno da sudionici projekta dobro surađuju te kvalitetno izvršavaju svoje zadatke kako bi projekt na kraju bio uspješan. Neka učenici usmeno podijele svoja razmišljanja i zapažanja vezano uz takav način razrade projekta.

Izvannastavna aktivnost

Podijeljeno na pet, projekt za deset

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Svrha
  • Poticati razvoj vještina timskog rada i suradnje pri kreiranju i provedbi projekta te osvijestiti važnost razrade projekta u više faza.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Ekspedicija bioraznolikosti

Na početku aktivnosti s učenicima provedite razgovor o ekološkoj ugroženosti najvećih hrvatskih rijeka, močvara i prirodnih jezera. Kao motivaciju, prikažite im filmove o rijekama koje možete pronaći na internetskim stranicama kao što su Crorivers ili Parkovi Hrvatske. Upitajte učenike jesu li posjetili neki od zaštićenih lokaliteta. Predstavljaju li prijetnju potencijalna zagađenja tih područja (primjerice prijetnje uzrokovane turizmom i masovnim posjetima ljudi)? Zatim kroz interaktivni sadržaj (faze projektnog ciklusa) učenike upoznajte s pet ključnih faza projektnog ciklusa na temelju kojih će oni izraditi projekt kroz koji će provesti aktivnosti koje će im omogućiti posjet jednom od nacionalnih parkova ili parkova prirode u Hrvatskoj po njihovu izboru. Teme projekta mogu biti npr. “PP Lonjsko polje - ptičji raj’’, “Plitvička jezera - najugroženiji nacionalni park’’, “Mistični Kopački rit’’, “Vransko jezero - biser Jadrana’’ i sl.
Napomenite im da su faze provođenja projekta postupne te da svaka faza mora završiti kako bi se moglo nastaviti raditi na sljedećoj.
Učenike podijelite u gurpe prema fazama projektnog rada. Cilj je projektnog rada organizirati aktivnosti u kojima bi prikupili financijska sredstva koja bi im pomogla da održe terensku nastavu u odabranom parku.
Prva grupa neka osmisli naslov i koncept osnovnih aktivnosti koje će provoditi u projektu te neka ih predstave ostalim grupama. Potaknite učenike da osmisle kreativne zadatke aktivnosti kako bi privukli što više ljudi koji će im pomoći u realizaciji zamišljenog projekta. Neke od aktivnosti kojima će učenici skupiti novac za odlazak na terensku nastavu mogu biti, primjerice, organizacija kviza znanja o nacionalnim parkovima, parkovima prirode ili sl. Koncept o projektu učenici mogu izraditi u alatu kao što je Google Dokument, u kojem mogu sudjelovati i ostale grupe.
Druga grupa neka bude zadužena za planiranje osnovnih aktivnosti unutar projekta, izradu troškovnika i predviđanje ključnih problema u okviru usvojenih aktivnosti projekta.
Treća grupa neka bude zadužena za provedbu projekta, praćenje izvršavanja faza prema rasporedu, praćenje rada na projektu i sl.
Četvrta grupa neka se pozabavi mjerenjem napretka (KPI’s) i uspješnosti projekta te osiguravanjem usklađenosti plana i provedbe projekta.
Peta grupa može u završnoj fazi projekta prezentirati ostalim grupama izvještaj o provedbi projekta gdje će svi zajedno na kraju provesti diskusiju o tome kako im se svidjelo raditi na projektu, koje su aktivnosti uspješno proveli, a s kojima su imali problema. Naglasite da je posljednji dio aktivnosti posebno važan kako bi se, učeći na greškama, mogli poboljšati i stvoriti temelji za buduće projekte.
Po završetku, neka učenici naprave prezentaciju o svom iskustvu provođenja projekta u alatu kao što je Visme te ju prezentiraju zainteresiranim učenicima u školi.

Postupci potpore

U uvodnom dijelu, učenicima s oštećenjima vida po potrebi osigurajte zvučne opise slika iz filmova o rijekama.

Nakon upoznavanja s ključnim fazama projektnog ciklusa putem interaktivnog sadražaja, o svakoj fazi porazgovarajte kako bi se otklonile moguće nejasnoće (uputno za učenike s ADHD-om i PSA-om).

Pri podjeli učenika na grupe, definirajte uloge pojedinih učenika prema njihovom izboru ili im odredite zadatke uzevši u obzir njihove jake strane, na način da omogućite uspješnost u izvođenju pojedine aktivnosti. Tako, primjerice, učenici s oštećenjima vida, motoričkim oštećenjima i ADHD-om mogu sudjelovati u osmišljavanju ideja, učenici sa PSA-om mogu sudjelovati u izradi dijela troškovnika, učenici s oštećenjima sluha ili teškoćama čitanja u praćenju rada projekta prema rasporedu i sl.

Učenicima omogućite potrebno vrijeme za pripremu i izvedbu prezentacije izvještaja projekta ili za provođenje diskusije, a u tu svrhu možete im dati ključna pitanja. Prezentaciju o iskustvima o provođenju projekta mogu izraditi prema zadanim smjernicama.

Prema potrebi, učenicima demonstrirajte primjenu planiranih alata i provjerite jesu li usvojili način rada (posebno učenici s ADHD-om, PSA-om ili oštećenjima vida).

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu napraviti vlog o iskustvu provedbe projekta te ga objaviti na društvenim mrežama svoje škole.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Ekspedicija bioraznolikosti

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GEO C.1.2. Učenik analizira uzroke i posljedice ugrožavanja i onečišćenja okoliša od lokalne do globalne razine te opisuje oblike zaštite prirode s primjerima u svijetu i Hrvatskoj koristeći se geografskim kartama i IKT-om.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Izvannastavna aktivnost

Pomozi mi da uspijemo!

Započnite radionicu dijeljenjem učenika u grupe po pet. Za igranje motivacijske igre pripremite manji pokrivač da na njega može stati pet osoba. Objasnite članovima grupe da trebaju stati na pokrivač i pritom se držati za ruke, a potom ga u jednoj minuti okrenuti tako da ga ne napuste. Ni u kojem trenutku ne razdvajaju se rukama. Grupi koja izvrši zadatak u zadanom vremenu dodijelite značku.
Svakoj grupi dajte papir i marker na kojem će napisati svoja imena, a potom jedni drugima dodijeliti ulogu u timu (npr. vođa tima, upravitelj vremenom, glasnogovornik, organizator materijala, praktičar…).
Objasnite učenicima da će timovi raditi na projektu koji ima pet dijelova. Pogledajte interaktivni sadržaj o fazama projektnog ciklusa. Razgovarajte s učenicima o dijelovima projekta i na plakatu zapišite učeničke odgovore.
Dodijelite svakom timu nedovršeni zadatak u zatvorenoj koverti, u kojoj ujedno stoji karta učionice/školskih prostora gdje ste prije pripremili dijelove (riječi, sliku, materijal) koje timovi trebaju otkriti da bi uspješno pristupili izradi zadatka.

Zadatak je: Tvrtka u kojoj radite bavi se projektiranjem. Osmislite sa svojim timom projektni plan za izgradnju visokog ____________(1) , ali najprije maketu trebate napraviti od ___________ (2) i __________ (3), a potom _________ (4) makete ugradite u projektni plan koji izrađujete u web alatu ___________(5).

Iskoristite za igru ormare, vrata učionice, klupe ili stolice gdje ćete postaviti riječ, sliku koju učenici traže ili im postavite određene zadatke za koje će dobiti materijal za rad. Odgovor na 1 je tornja, 4 je fotografiju, a 5 Office 365 Sway gdje će predstaviti svoj projekt kroz pet dijelova: pokretanje, planiranje, provedba, praćenje napretka te evaluacija. Pod 2 i 3 dodijelite svakom timu različit materijal koji trebaju iskoristiti za izradu tornja: jednom timu lego-kockice, drugom timu štapiće za sladoled i drvene kvačice, a trećem timu špagete i gumene bombone. Napomenite učenicima da se u projektu vrednuje i kvaliteta izrade tornja. Timu koji najbrže otkrije cijeli zadatak, dodijelite značku.

Nakon pisanja projektnog plana, učenici timski predstavljaju svoj uradak ostalim timovima i komentiraju dijelove projektnog plana drugih timova. Izrađene makete timovi vrednuju i biraju najkvalitetniju izradu te ocjenjuju zalaganje svih članova u svom timu. Timu koji je izradio najbolju maketu dodijelite značku.

U završnom razgovoru učenicima dodijelite papiriće u boji na kojima će napisati svoje dojmove o aktivnosti i ulozi koju su imali u timu. Razgovarajte s učenicima o čemu ovisi uspjeh cijelog tima.

Odigrajte završnu igru u kojoj sudjeluju svi timovi. Na veći pokrivač neka stanu svi timovi. Zadatak je preokrenuti pokrivač tako da okrenu pokrivač, a da ga pritom nijedan tim napusti. Završite radionicu pljeskom.

Izvannastavna aktivnost

Pomozi mi da uspijemo!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Svrha
  • Razvijanje vještina timskog rada i suradnje pri kreiranju projektnog plana.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Demystifying the 5 Phases of Project Management | Smartsheet (30.12.2020.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.