Na početku aktivnosti citirajte učenicima izreku istinskog sveca i mudraca O'Senseia: „Trokut simbolizira najstabilniji fizički stav i koncentriranu energiju. Četverokut predstavlja stabilnost, temelj primijenjene kontrole.” Razgovarajte s učenicima o značenju te izreke. Neka izraze svoje mišljenje. Isto tako neka u digitalnom alatu Mentimeter olujom ideja opišu pojmove trokuta i četverokuta primjenom znanja o njima u svakidašnjem životu.
Nakon toga prikažite učenicima konstrukciju trokuta u svim primjerima i zadatcima u e-Škole DOS Matematika 6, Modul 2, Jedinica 2.5. Učenicima na početku objasnite važnost znanja o trokutima te se vratite na oluju ideja u kojoj je vjerojatno netko od učenika spomenuo arhitekturu (gradnja kuće i slično).
Zatim prikažite učenicima konstrukciju paralelograma u svim primjerima i zadatcima u e-Škole DOS Matematika 6, Modul 8, Jedinica 8.2.
Poslije rješavanja zadataka u bilježnicama, učenici konstruiraju trokute i četverokute na papirima u boji te ih izrezuju. Od izrezanih trokuta i četverokuta oblikuju likove koje pričvršćuju na razredni pano kako bi kao jedna cjelina prikazivao obris zamišljenoga grada. Na kraju dodaju poticajni naslov: Može li arhitektura bez matematike? Za vježbu učenici crtaju trokute i četverokute u alatu GeoGebra.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše uporabe alata.
Učenicima s oštećenjem vida u digitalnim alatima prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu te obratite pozornost na veličinu slova.
Za učenike s oštećenjem vida važno je osigurati prilagođen pribor kako bi mogli aktivno sudjelovati u aktivnosti. Prema potrebi osigurajte da učenik bude u paru s učenikom koji će mu pomoći.
Učenicima s diskalkulijom, učenicima s poremećajem pažnje / poremećajem hiperaktivnosti, učenicima s intelektualnim teškoćama te učenicima s poremećajem iz spektra autizma pripremite riješen primjer zadatka s jasno objašnjenim koracima, preporučuje se uporaba boja. Dopustite im da se primjerom koriste u samostalnom rješavanju zadataka. Uz to, za učenike s teškoćama predvidite dulje vrijeme za rješavanje zadataka.
Učenicima s motoričkim teškoćama omogućite odgovarajući pribor kako bi sudjelovali u konstrukcijama, prema potrebi osigurajte rad u paru.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Na početku aktivnosti učenicima prikažite videouratke o tangramima kako bi saznali što je tangram i kako se koristi. Nakon toga učenike podijelite u grupe, oni crtaju kvadrat, konstrukcijom ga dijele na dijelove tangrama i izrezuju konstruirane likove. Prilažu izrezane geometrijske likove te analiziraju njihova svojstva. Zatim dogovaraju koji bi oblik – tangram mogli složiti. Nakon dogovora slažu oblike tako da budu što kreativniji i zagonetniji. Likove biraju prema vlastitom izboru, a neke od ideja su haljina, životinja, maska... Složene tangrame učenici zalijepe na list papira, fotografiraju i stavljaju na Padlet ploču te na mrežnu stranicu škole. Ostale grupe trebaju odgonetnuti o kojem je obliku riječ.
Učenicima s oštećenjem vida prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu. Učenicima s oštećenjem vida možete dati tangrame kojima oni mogu manipulirati i slagati s pojačanim, istaknutim bridovima i kontrastima boja pojedinih ploha.
Tijekom rada u skupini važno je da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Pri radu u skupini također je važno da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje. Učenike s manjkom pozornosti potrebno je uvrstiti u skupinu u kojoj su učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke potpore).
Na početku aktivnosti objasnite učenicima kako se izračunavaju opseg i površina trokuta u svim primjerima i zadatcima u e-Škole DOS Matematika 6, Modul 2, Jedinica 2.6. Također objasnite kako se izračunavaju opseg i površina paralelograma u svim primjerima i zadatcima u e-Škole DOS Matematika 6, Modul 8, Jedinica 8.3.
Kreirajte sobe za suradnju (breakout rooms) u koje ćete, nakon navedenih primjera, učenike ponovno podijeliti u iste grupe kao i za prethodnu aktivnost. Svaka će grupa izrezati svoj tangram iz prethodne aktivnosti te mu izračunati opseg i površinu s pomoću prije riješenih zadataka. To je uvod za izračunavanje opsega i površina likova iz svakidašnjeg života.
Poslije izračunavanja, učenici osmišljavaju izradu stripa o nastanku svojega tangrama. Ideju ostvaruju u digitalnom alatu ToonDoo. Najbolji strip bit će postavljen na mrežnoj stranici škole i predstavljen na Večeri matematike.
Aktivnost se provodi sinkrono u videopozivu putem MS Teamsa.
Na početku objasnite učenicima kako se izračunavaju opseg i površina trokuta u svim primjerima i zadatcima u e-Škole DOS Matematika 6, Modul 2, Jedinica 2.6. Također im objasnite kako se izračunavaju opseg i površina paralelograma u svim primjerima i zadatcima u e-Škole DOS Matematika 6, Modul 8, Jedinica 8.3. Poveznice na DOS-ove im podijelite u razgovoru u videopozivu.
Kreirajte sobe za suradnju (breakout rooms) u koje ćete, nakon navedenih primjera, učenike ponovno podijeliti u iste grupe kao i za prethodnu aktivnost. Odredite vrijeme boravka u sobi kako bi se svi učenici u isto vrijeme ponovno našli u zajedničkom pozivu.
Svaka će grupa izrezati svoj tangram iz prethodne aktivnosti te mu izračunati opseg i površinu s pomoću prije riješenih zadataka. To je uvod u izračunavanje opsega i površina likova iz svakidašnjega života. Modele i izračune učenici podijele u kanalu videopoziva nakon što iziđu iz sobe za suradnju (breakout rooma).
Poslije izračunavanja, učenici osmišljavaju izradu stripa o nastanku svojega tangrama. Ideju ostvaruju u digitalnom alatu ToonDoo. Uratke podijele na Lino ploči. Najbolji strip bit će postavljen na mrežnoj stranici škole te predstavljen na Večeri matematike.
Učenicima s diskalkulijom i učenicima s teškoćama u radnom pamćenju (nerijetko su to učenici s disleksijom) omogućite da se koriste podsjetnicima za formule za izračunavanja opsega i površine.
Ponovno je važno tijekom rada u skupini da vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Pri radu u skupini također je važno da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje. Učenike s deficitom pažnje potrebno je uvrstiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke potpore).
Učeniku s oštećenjem vida u digitalnim alatima prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu te obratite pozornost na veličinu slova.
Tijekom provedbe aktivnosti na daljinu provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im, prema potrebi, pomognite. Kod učenika s deficitom pažnje provjeravajte prati li događaje jer je u provedbi aktivnosti na daljinu slabija kontrola nastavnika. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provođenja aktivnosti jer imaju potrebu održavati ustaljenost i rutinu.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi, osigurajte pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše uporabe alata.
Učenicima koji žele znati više zadajte da prouče gdje je sve u arhitekturi potrebno izračunavanje opsega i površine. Učenici mogu pokazati na konkretnom primjeru, građevini, kako nam je to potrebno. Sve to mogu prikazati na plakatu služeći se digitalnim alatom Canva. Na taj način populariziramo matematičko promišljanje.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.