Predmet
Geografija 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Koja je moja klima?

Naziv predmeta
Geografija 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • klimatski čimbenici
  • udaljenost od ekvatora
  • raspodjela kopna i mora
  • nadmorska visina
  • morske struje
  • klimatski dijagram
  • klasifikacija klima

Modificiram klimu

Na početku aktivnosti, s učenicima kroz igru ponovite prethodno stečena znanja o vremenu i klimi. Na ploči izradite igru (primjerice, igru vješala) u kojoj će učenici, odgovarajući na pitanja o vremenu i klimi, doći do pojma klimatski čimbenici.
Za ostatak aktivnosti učenicima će trebati računalo ili tablet. Podijelite ih u parove te im zadajte da, pomoću teksta u udžbeniku i na internetu, istraže osnovna obilježja zadanih klimatskih čimbenika te objasne kako oni utječu na obilježja klime nekog prostora, ali i na život u podneblju u kojem žive. Zatim, neka u dokumentu alata Word kreiraju tablicu te u nju zapišu zaključke svojih istraživanja za svaki zadani klimatski čimbenik. Također ih uputite da na internetu pronađu odgovarajuću tematsku kartu vezanu uz zadane klimatske čimbenike koju mogu priložiti uz opis u tablici. Po završetku aktivnosti, neka učenici razmjenom misli u paru provjere svoje znanje o klimatskim čimbenicima. Nakon što svaki par odradi zadatke, provedite s učenicima kratko vrednovanje o klimatskim čimbenicima pomoću kviza u digitalnom alatu Kahoot.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Postavljajte pitanja koristeći se jednostavnim i jasnim riječima kako biste bili sigurni da učenici razumiju što se od njih traži. Izbjegavajte složene rečenice. Možda ćete trebati dati dodatne primjere ili upotrijebiti vizualne materijale kako biste pomogli učenicima s teškoćama da razumiju pitanja. Neki će trebati dodatno vrijeme kako bi obradili pitanje i smislili odgovor. Budite strpljivi i omogućite im dovoljno vremena da organiziraju svoje misli i daju odgovor. Vizualna pomagala, poput grafikona, slika ili dijagrama mogu biti korisna pri postavljanju pitanja učenicima s teškoćama.

Pažljivo birajte grupu u koju ćete uključiti učenika s teškoćama. Jasno definirajte njegovu ulogu i zadatke u grupnom radu, a materijal za rad grafički i sadržajno prilagodite, bude li potrebno.

Umjesto istraživanja na internetu, materijale za učenike s intelektualnim teškoćama ili one sa specifičnim teškoćama u učenju pripremite unaprijed. Podebljanjem istaknite bitno, skratite rečenice i smanjite broj podataka. Izradite kratak i jednostavan podsjetnik o vremenu, klimi i klimatskim razredima koji će biti stalno dostupan učenicima i pomoću kojeg će moći odgovoriti na sva pitanja tijekom provedbe aktivnosti.

Učenicima možete pomoći oblikovati pitanja za kviz tako da započnete rečenicu koju oni trebaju dovršiti ponuđenim riječima ili, pak, pronaći nastavak rečenice u tekstu koji ste im pripremili.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, na internetu mogu istražiti koji su klimatski čimbenici najviše utjecali na promjene klime u Hrvatskoj u zadnjih nekoliko godina. Svoja saznanja mogu podijeliti s ostalim učenicima u obliku prezentacije koju će izraditi u digitalnom alatu PowerPoint.

Nastavna aktivnost za predmet X

Modificiram klimu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava utjecaj pojedinih klimatskih čimbenika na obilježja klime.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Kako je klima raspoređena?

Na početku aktivnosti, motivirajte učenike za rad i na pametnoj ploči s njima podijelite nekoliko klimatskih dijagrama koje ćete im dati da bi ih očitali. Na taj način, ponovit će svoja znanja o dijelovima klimatskog dijagrama te načinu kako ga očitati.
Podijelite učenike u parove i zadajte im da na internetu, pomoću digitalnog uređaja poput računala, istraže i opišu prostorni raspored klimatskih razreda na Zemlji.
Svakom paru zadajte da prouči jedan klimatski razred (tropske kišne klime, suhe, umjereno tople kišne, snježno-šumske i snježne) te ih uputite u to koje parametre trebaju istražiti za svaki klimatski razred, primjerice, kretanje padalina u klimatskom razredu, kretanje temperature, biljne zajednice koje prevladavaju u pojedinom klimatskom razredu te toplinski pojas u kojem klima prevladava.
Neka se tijekom rada učenici koriste udžbenikom i atlasom, a svoje natuknice zapišu u zajedničku razrednu bilježnicu u digitalnom alatu One note. Na temelju podataka koje su zajedno unijeli u bilježnicu One note neka učenici izrade kviz u digitalnom alatu kao što je Learning AppsMatching pairs on images. U njemu će, na tematskoj karti klimatskih razreda na Zemlji, pridružiti jedno ili više obilježja klimatskog razreda na temelju podataka koje su unijeli u zajedničku bilježnicu. Po završetku, učenici međusobno dijele kvizove te ih vježbaju pred cijelim razredom. Na taj način, provjeravaju svoje znanje.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Uputite učenike na način na koji će očitati dijagram. Prema potrebi ga uvećajte ili prikažite u različitim bojama kako bi bio jasniji učenicima s intelektualnim teškoćama ili specifičnim teškoćama u učenju. Dajte im više vremena i prilika za ovu aktivnost. Postavljanjem dodatnih pitanja, provjeravajte jesu li učenici razumjeli gradivo. Počnite s dijagramima koji sadrže manji broj podataka i postupno ih povećavajte.

Učeniku s teškoćama dajte jasne upute i zadatke prilkom rada u grupi. Prostorni raspored klimatskih razreda prikažite različitim bojama. Neki učenici s teškoćama mogli bi imati teškoća u razumijevanju dvosmislenih riječi. Pružite im podršku, provjeravajte razumijevanje i pojasnite primjerima.

Učeniku s teškoćama unaprijed pripremite materijale koje će proučavati, sadržajno ih i grafički prilagodite te izradite podsjetnik što sve treba zabilježiti prilikom proučavanja materijala. Konkretizirajte zadatak učenika s teškoćama prilikom rada u grupi. U materijalima za rad smanjite broj podataka, skratite rečenice, a podebljanjem istaknite bitno. Izradite podsjetnik u kojem će biti navedeni koraci što i kojim redom učenici trebaju odraditi, a oni mogu pratiti i bilježiti odrađeno.

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima te izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Bude li potrebno, učeniku s teškoćama pomozite pri izradi kviza ili mu omogućite rad u paru.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, svoja znanja o klimatskim razredima na Zemlji mogu proširiti proučavanjem toga kako se čovjek prilagođavao nekim ekstremnim klimatskim uvjetima (npr. prostorima s mnogo padalina, pustinjskim prostorima, stepskim prostorima, polarnim krajevima itd.). O svom istraživanju mogu napraviti infografiku u digitalnom alatu kao što je Piktochart te je predstaviti ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kako je klima raspoređena?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje prostorni raspored klimatskih razreda na Zemlji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Od sredozemne do snježno-šumske klime

Aktivnost započnite ponavljanjem prethodno stečenih znanja o vrstama klima na Zemlji. Učinite to kvizom koji možete izraditi u digitalnom alatu Socrative.
Zatim podijelite učenike u parove kojima će zadatak biti da u razrednom kanalu alata Teams riješe kviz, a u digitalnom alatu Wordwall izrade dijagram s okvirima. U njemu će, na tematskoj karti klima Hrvatske, označiti glavne tipove klima te njihova obilježja. Svaki par učenika trebao bi na raspolaganju imati računalo ili tablet. Uputite učenike da pomoću udžbenika prouče i sažmu podatke o vrstama klima u Hrvatskoj te na tematskoj karti u udžbeniku prouče njihovu rasprostranjenost. U bilježnice neka zapišu sažetke glavnih obilježja za svaki tip klime i nabroje područja koja pojedini tip obuhvaća. Na temelju svojih bilješki trebaju kreirati kviz koji će, po završetku, u razrednom kanalu podijeliti s prvim parom do sebe i riješiti za provjeru. Na internetu mogu pronaći tematsku kartu tipova klime u Hrvatskoj kojom će se koristiti u kvizu, no upozorite ih da su pojedine tematske karte zaštićene autorskim pravima te trebaju pronaći neku koja nema zaštitu. Na kraju aktivnosti, odaberite dva do tri kviza te ih zajednički riješite s učenicima.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Aktivnost započnite ponavljanjem prethodno stečenih znanja o klimatskim razredima na Zemlji putem kviza koji možete izraditi u digitalnom alatu Socrative.
Zatim podijelite učenike u parove kojima će zadatak biti da u razrednom kanalu alata Teams riješe kviz, a u digitalnom alatu Wordwall izrade dijagram s okvirima. U njemu će, na tematskoj karti klima Hrvatske, označiti glavne tipove klima te njihova obilježja. Svaki par učenika trebao bi na raspolaganju imati računalo ili tablet. Uputite ih da pomoću udžbenika prouče i sažmu podatke o vrstama klima u Hrvatskoj te na tematskoj karti u udžbeniku prouče njihovu rasprostranjenost. U bilježnice neka zapišu sažetke glavnih obilježja za svaki tip klime i nabroje područja koja pojedini tip obuhvaća. Na temelju svojih bilješki trebaju kreirati kviz koji će, po završetku, podijeliti s prvim parom do sebe i riješiti za provjeru. Na internetu mogu pronaći tematsku kartu tipova klime u Hrvatskoj kojom će se koristiti u kvizu, no objasnite im da su pojedine tematske karte zaštićene autorskim pravima te trebaju pronaći neku koja nema zaštitu. Na kraju aktivnosti, odaberite dva do tri kviza te ih zajednički riješite s učenicima.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.

Kada postavljate pitanja u kvizu, služite se jednostavnim i jasnim riječima kako biste bili sigurni da učenici razumiju što se od njih traži. Imajte na umu specifične potrebe učenika s teškoćama i prilagodite pitanja načinu njihova funkcioniranja. Možda će biti potrebno pružiti dodatne primjere ili upotrijebiti vizualne materijale kako biste im pomogli da razumiju pitanja.

Neki učenici s teškoćama mogli bi trebati dodatno vrijeme kako bi obradili pitanje i smislili odgovor. Budite strpljivi i omogućite im dovoljno vremena da organiziraju svoje misli i pruže odgovor. Vizualna pomagala, poput grafikona, slika ili dijagrama, mogu biti korisna pri postavljanju pitanja učenicima s teškoćama. Mogu pružiti dodatnu podršku i olakšati učenicima da razumiju pitanja.

Pažljivo birajte učenika koji će raditi u paru s učenikom s teškoćama. Neka bude poticajan i podržavajući za učenika s kojim radi. Sažimanje sadržaja iz udžbenika mogao bi biti zahtjevan zadatak za učenike s intelektualnim teškoćama. Konkretizirajte njihov zadatak, odaberite samo jednu vrstu klime za koju trebaju napraviti sažetak. Umjesto udžbenika, učenici se mogu služiti prilagođenim tekstom koji ćete unaprijed pripremiti. Oblikovanje pitanja za kviz olakšajte im započetim rečenicama koje učenici trebaju dopuniti (primjerice, ponuđenim izborom riječi) i, na taj način, oblikovati pitanja.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima koji žele znati više, da na internetu istraže i prate srednje mjesečne temperature za svoje mjesto ili veći grad u blizini te usporede odstupanja s prosječnim, srednjim mjesečnim temperaturama tipa klime koja prevladava na njihovom području. Učenici o svojim saznanjima mogu izraditi plakat u alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Od sredozemne do snježno-šumske klime

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik na tematskoj karti označava glavne tipove klima u Hrvatskoj.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.