Na početku aktivnosti učenike podijelite u grupe. Potaknite ih na to da u grupama razgovaraju o osobama koje smatraju važnima za neka područja njihova interesa, primjerice povijest, biologiju, glazbu, sport i sl. Također ih potaknite na to da navedu kako i gdje možemo doznati o životu tih osoba i zašto neke pojedinosti iz njihova života mogu biti važne za razumijevanje njihove motivacije za rad i smjera kojim su krenuli u svojoj karijeri. Po završetku predstavnik grupe neka u razredu izvijesti o tome koje su osobe istaknuli te zaključke o tome zašto je važno i vrijedno znati pojedinosti iz života navedenih pojedinaca.
Nakon toga uputite učenike na poveznicu na kojoj se nalazi videolekcija u sklopu i-nastave MZO-a pod nazivom Romansirana biografija. Po potrebi zaustavljajte videolekciju da učenici mogu pročitati tekstove, odgovarati na pitanja i zapisati bilješke o romansiranoj biografiji. Posebno naglasite da romansirana biografija pripada književnoumjetničkom stilu te da ju odlikuju subjektivnost pripovjedača, slikovitost i izrazi u prenesenu značenju, iznošenje ne samo javnih nego i osobnih/intimnih podataka o osobi te da doznajemo mnogo i o unutarnjim proživljavanjima osobe o kojoj je riječ. Također, istaknite i razlike između sažete biografije i romansirane biografije kako je navedeno u videolekciji.
Nakon toga provjerite zapisane bilješke te potaknite učenike na to da razmisle čiju bi romansiranu biografiju voljeli čitati. U digitalnom alatu ConceptBoard učenici neka zapišu ime i prezime te osobe te neka navedu razloge zbog kojih bi voljeli čitati njezinu romansiranu biografiju. Nakon što svi učenici upišu ime osobe i razloge svojega odabira, pokažite na pametnoj ploči njihove odgovore, uočite sličnosti i razlike te komentirajte s učenicima njihov odabir i razloge odabira.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku vršnjaka koji će mu opisivati viđeno u videolekciji, a učeniku s oštećenjem sluha pripremite tekstove kako bi mogli pratiti izgovoreni sadržaj.
Prema potrebi prilagodite način postavljanja pitanja i vođenje bilješki za neke učenike s teškoćama. Učenici mogu bilježiti samo jednu riječ koja je odgovor na pitanje.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenike koji žele više potaknite na to da na internetu i/ili u knjižnici istraže o kojim su osobama iz Hrvatske napisane romansirane biografije. Rezultate svojega istraživanja neka prikažu na plakatu koji možete izvjesiti u razredu. Ti vam podatci mogu poslužiti za sljedeću aktivnost ili projektni zadatak u razredu.
Za ovu aktivnost unaprijed pripremite nekoliko ulomaka iz romansiranih biografija poznatih osoba. Možete odabrati osobe o kojima ste nedavno čitali, osobe čija ste djela nedavno čitali ili možete u dogovoru s drugim predmetnim učiteljima odabrati osobe o kojima učenici uče na nekom drugom predmetu, primjerice Glazbenoj kulturi, Povijesti, Likovnoj kulturi i sl. Odaberite tri ili četiri ulomka tako da učenici mogu uspoređivati tekstove. Ulomke možete pripremiti u papirnatom obliku ili ih staviti na zajedničko mrežno mjesto, primjerice u digitalnom alatu MS Teams. Također, za aktivnost osmislite zadatke u digitalnom alatu MS Forms koje će učenici rješavati u grupama. Zadatke možete podijeliti u nekoliko skupina: a) razumijevanje teksta; b) uočavanje obilježja romansirane biografije u ulomcima; c) uspoređivanje ulomaka (sličnosti i razlike); d) aktualizacija (izražavanje mišljenja i stavova, povezivanje sa svakodnevnim životom, poistovjećivanje i sl.).
Na početku aktivnosti učenicima pokažite fotografije osoba o kojima će čitati. Možete ih pitati znaju li tko su te osobe. Ako znaju njihova imena, upitajte ih čime se te osobe bave, neka navedu pojedinosti koje su o njima već doznali. Ako ne znaju tko su osobe na fotografijama, potaknite ih na to da na temelju fotografije pokušaju zaključiti čime se bave te osobe, gdje žive i sl. Učenike podijelite u grupe. Zatim učenike uputite na to da će u grupama čitati ulomke iz romansiranih biografija osoba koje su prikazane na fotografijama te da će nakon toga zajedno rješavati zadatke izrađene u digitalnom alatu MS Forms. Nakon toga učenicima podijelite ulomke u papirnatom obliku ili ih uputite na zajedničko mrežno mjesto gdje ste postavili ulomke. Učenici neka u grupama pročitaju tekstove te ukratko iznesu svoje dojmove o pročitanom. Zatim neka putem zadane poveznice postavljene na zajedničko mrežno mjesto otvore zadatke izrađene u digitalnom alatu MS Forms i zajedno riješe zadatke. Tijekom rješavanja obilazite učenike i pomozite im ako je potrebno. Po završetku rada analizirajte njihove rezultate te ih prikažite na pametnoj ploči ili projekcijskom platnu. Potaknite učenike na to da usporede rješenja te izvedite zajednički zaključak o obilježjima romansirane biografije koja uočavate u svim ulomcima te o sličnostima i razlikama među tekstovima.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Koristite se različitim osjetilima kako biste poboljšali razumijevanje teksta. Osim čitanja, možete uključiti vizualne, auditivne i taktilne elemente prilikom čitanja biografija. Rabite ilustracije, grafikone, audioknjige, snimke ili tiskanje teksta na različitim bojama papira kako bi se naglasile važne informacije. Učenicima s teškoćama mogu pomoći povećani fontovi 14 pt+, Verdana illi Comic Sans, razmak između redaka i širina margina. Možete rabiti tehnologiju, poput posebnih softvera ili čitača zaslona, koji omogućuju prilagodbu teksta prema potrebama učenika. Dodavanje naslova i podnaslova olakšava snalaženje u tekstu i pronalaženje ključnih informacija. Povežite čitanja s konkretnim primjerima i stvarnim situacijama. Možete koristiti ilustracije, primjere iz svakodnevnog života ili povezivati čitanje s prethodno stečenim znanjem učenika. Za opisivanje fotografija postavljajte učenicima dodatna pitanja kako biste ih usmjerili na prepoznavanje završnog pitanja − čime se osoba bavi ili gdje živi. Birajte fotografije po kojima će učenici lakše doći do odgovora. Prilikom podjele u grupe, birajte grupu koja će biti poticajna za učenika s teškoćama. Jasno definirajte njegove zadatke i ulogu u grupi.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenike koji žele više potaknite na to da odaberu koji im se od pročitanih ulomaka najviše svidio te da pročitaju cijelu romansiranu biografiju te osobe. Potaknite ih na to da vode bilješke tijekom čitanja te da nakon čitanja osmisle reklamu kojom će ostale učenike u razredu potaknuti da pročitaju knjigu. Omogućite im da reklamu osmisle i izrade u digitalnom alatu po vlastitu odabiru.
Kao pripremu za ovu aktivnost uputite učenike u rad s digitalnim alatom Animatron. Pokažite im kako mogu izraditi animirani video te im objasnite da će im rad u tom alatu biti potreban za aktivnost koja će uslijediti.
Na početku aktivnosti podijelite učenike u grupe. Zadajte im da u grupama rasprave o tome kojim se osobama iz svojega okruženja dive, koje su to osobe koje su zanimljive i o čijemu bi životu voljeli doznati više. Možete im predložiti da to može biti primjerice njihova omiljena knjižničarka, bivši učenik / bivša učenica škole koji/koja je u čemu uspješan/uspješna i sl. Neka u nekoliko minuta navedu neke osobe te neka se dogovore o kojoj bi od tih osoba voljeli napisati romansiranu biografiju. Uputite ih na to da tijekom nekoga vremena, koje ćete im zadati, prikupljaju i bilježe informacije o toj osobi. Potaknite ih na to da organiziraju snimljeni razgovor s tom osobom s unaprijed pripremljenim pitanjima, da razgovaraju s osobama koje ju poznaju, njezinim suradnicima, članovima obitelji, prijateljima i sl. Nakon što su prikupili i zabilježili podatke, učenici neka izrade plan pisanja romansirane biografije. Nakon pisanja učenicima dajte povratnu informaciju o napisanom tekstu te ih potaknite na to da napišu uređenu verziju romansirane biografije. Zatim neka im ta romansirana biografija posluži kao predložak za izradu digitalne animirane priče (romansirane biografije) odabrane osobe. Svoje uratke učenici neka predstave na zajedničkome mrežnome mjestu, u digitalnom alatu Padlet. Nakon toga učenici neka glasaju za najbolji uradak, a vi ih možete vrednovati prema unaprijed određenim kriterijima.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje navedenih digitalnih alata.
Učenike s teškoćama unaprijed pripremite za ovu aktivnost, neka razmisle o kojoj osobi žele govoriti i uz pomoć zapisa ili sličica predstave osobu svojoj grupi.
Pomozite učenicima da izrade strukturu sastavka prije nego što počnu pisati. To može uključivati izradu sažetka ili plana koji sadrži uvod, razradu i zaključak. Struktura će im pomoći da organiziraju svoje misli i ostanu usredotočeni tijekom pisanja. Pružite učenicima predloške ili okvire koji ih vode kroz proces pisanja sastavka. Razmislite o podjeli pisanja sastavka na manje zadatke, poput izrade skica ili pisanja pojedinih rečenica prije nego što se pređe na cjeloviti sastavak. Na taj način možete olakšati proces i smanjiti osjećaj preopterećenosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici neka prikupe sve animirane digitalne romansirane biografije i neka ih montiraju uz popratnu glazbu i najavne i odjavne špice u zajednički razredni film pod naslovom Osobe koje nas inspiriraju ili Pričamo vašu priču u digitalnom alatu Animoto. Uradak se može prijaviti na neki natječaj, prikazati na školskoj svečanosti ili objaviti na mrežnoj stranici škole.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.