Na početku nastavnog sata učenike podijelite u deset grupa ili parova, ovisno o broju učenika u razredu. Pomoću digitalnog alata Wordwall izradite kratki kviz. Kviz se sastoji od seta fotografija koje označavaju različite regije (primjerice, slike planina za Alpe, slike ravnica za Pribaltičku nizinu i slike polja za Panonsku nizinu). Učenici imaju zadatak povezati fotografiju s regijom.
Nakon što ste ih uveli u temu, uputite učenike u novi zadatak. Svaka grupa ima različit zadatak, a za njegovo izvršavanje potreban im je pristup računalu s internetskom vezom. Učenici će zadatak izvršiti koristeći se udžbenikom.
Prva grupa istraživat će visinske zone u Alpama i opisati obilježja svake zone, navest će najpoznatije vrhove u Alpama i njihove visine te istražiti klimatske uvjete u Alpama i objasniti kako se oni mijenjaju s povećanjem visine. Druga grupa istraživat će važne rijeke koje protječu kroz Alpe i njihovu ulogu te raznolikost biljnog i životinjskog svijeta u Alpama. Također, istražit će nekoliko najpoznatijih turističkih atrakcija u Alpama i objasniti zašto su privlačne posjetiteljima.
Treća grupa istraživat će geografska obilježja Pribaltičke nizine, kao što su ravnice i brežuljci, te proučiti klimatske uvjete u Pribaltičkoj nizini i njihov utjecaj na okoliš i poljoprivredu. Četvrta grupa istražit će važne rijeke koje prolaze kroz Pribaltičku nizinu i objasniti njihovu ulogu te proučiti biljni i životinjski svijet koji obitava u Pribaltičkoj nizini. Peta grupa istražit će gospodarske aktivnosti u regiji, poput poljoprivrede, industrije i turizma. Šesta grupa istražit će kulturnu baštinu Pribaltičke nizine, uključujući povijest, tradiciju, jezik i običaje.
Sedma grupa istražit će reljef Panonske nizine i objasniti njezina obilježja te proučiti klimatske uvjete u Panonskoj nizini i njihov utjecaj na okoliš i poljoprivredu. Osma grupa istražit će važne rijeka koje protječu kroz Panonsku nizinu i objasniti njihovu ulogu te će proučiti biljni i životinjski svijet koji obitava u Panonskoj nizini. Deveta grupa istražit će poljoprivredu u regiji, uključujući usjeve i uzgoj stoke. Deseta grupa istražit će kulturne posebnosti Panonske nizine, kao što su tradicionalna arhitektura, gastronomija i folklor.
Svaka grupa treba pripremiti virtualnu priču pomoću digitalnog alata Emaze koja će prikazivati njihovo virtualno putovanje. Za prikaz rezultata svoga istraživanja učenici mogu upotrijebiti slike, videozapise, tekstove i zvučne zapise Nakon što grupe završe izradu svoje virtualne priče, organizirajte „virtualni sajam regija“. Svaka će grupa imati svoj „štand“, na kojem će prikazati svoju virtualnu priču. Ostale grupe „posjetit“ će štandove i poslušati predstavljanje svake grupe u kratkom izlaganju. Mogu postavljati pitanja, komentirati i razmjenjivati mišljenja o regijama.
Nakon izlaganja možete organizirati kraću raspravu u kojoj će učenici usporediti regije i razgovarati o sličnostima i razlikama između regija koje su istražili. Na kraju nastavnoga sata, pomoću kviza izrađenog u digitalnom alatu Wordwall, možete provjeriti usvojenost ishoda.
Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – edukacijskim rehabilitatorima, psiholozima, logopedima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije, u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Prilikom rada u grupi vodite brigu o interesima i jakim stranama učenika s teškoćama tako da bude aktivan sudionik u svim aktivnostima, a nipošto pasivan promatrač. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere grupu te mu najavite na početku sata da je u planu nastave zajednički rad i suradnja.
Za učenika s poremećajem iz autističnog spektra korisno je imati vizualni raspored koji omogućava da se unaprijed upozna s planiranim aktivnostima i zadatcima, što će ojačati njegov osjećaj sigurnosti i omogućiti mu bolju koncentraciju na rad i sudjelovanje.
Pri objašnjavanju, za učenika s intelektualnim teškoćama i učenika s poremećajem iz autističnog spektra koristite se jednostavnim jezikom koji je razumljiv učeniku, izbjegavajte komplicirane izraze, apstraktne pojmove predočite različitim slikovnim predodžbama, sažmite važne informacije, pravite kratke stanke tijekom govora, pazite na oblikovanje pitanja (trebaju biti precizna, nedvosmislena, upućivačka, a izbjegavajte negacijska). Također, složenije informacije, kao i veću količinu informacija, razdijelite na manje dijelove, izdvojite važne sadržaje, ponovite ključne pojmove na početku i na kraju procesa objašnjavanja i provjeravajte razumiju li vas učenici. Ono što je usmeno izloženo podržite slikovnim prikazima.
Upute prije početka rada u grupama trebaju biti izrečene jasno i sažeto kako bi učenici znali na što trebaju usmjeriti pozornost. Pripremite pisane upute s jasno definiranim dijelom zadatka koji će učenik napraviti. Za pretraživanje i prikupljanje podataka pripremite popis ključnih riječi/pojmova koji će učenika usmjeriti i osigurati mu učinkovitost.
Pri kreiranju kviza za provjeru usvojenosti ishoda obratite pozornost na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija), kao i na potkrjepljivanje pitanja slikovnim prikazima.
Za učenike s oštećenjima sluha važno je da u komunikaciji budu blizu izvora zvuka ili sugovornika. Pri prezentiranju radova učenika savjetujte kolege učenike koji prezentiraju da budu okrenuti licem prema učeniku s oštećenjem sluha, da glasno i razgovijetno govore, da rečenice ne budu predugačke. Možete zamoliti učenika koji je pozitivno usmjeren za suradnju i pružanje podrške da učeniku s oštećenjem sluha pomogne u tumačenju informacija. Na kraju sata omogućite pisani sažetak s ključnim pojmovima i pojašnjenjima. Prilikom izrade koristite se različitim načinima označivanja onoga što je važno (bojenjem, podcrtavanjem, podebljavanjem), uz jezičnu i grafičku prilagodbu.
Prije rada u digitalnim alatima Emaze i Worldwall provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti Ženevsko i Bodensko jezero, kao dva najveća alpska ledenjačka jezera, te izraditi malenu internetsku stranicu pomoću digitalnog alata Emaze. Rezultate svog istraživanja neka uz izlaganje prikažu ostalim učenicima u razredu.
Na početku nastavnog sata podijelite učenike u pet podjednako velikih grupa. Učenike uvedite u temu tako da im unaprijed pripremite križaljku izrađenu u digitalnom alatu Crossword Labs. Konačno rješenje križaljke, Sredogorje – gorska riznica Njemačke, učenici će dobiti odgovaranjem na kratka pitanja kojima će ponoviti ono što su naučili o Srednjoj Europi. Kada dobiju konačno rješenje, postavite im pitanje: Što mislite, zašto Sredogorje nazivamo gorskom riznicom Njemačke?
Nakon što učenike uvedete u temu, objasnite im da će istraživati gospodarsku važnost sredogorja i njegov utjecaj na rani industrijski razvoj Njemačke. Također ih uputite da će svoja saznanja prezentirati u obliku infografike izrađene pomoću digitalnog alata Piktochart. Prilikom istraživanja i izrade infografike potrebna su im školska računala i udžbenici u kojima će pronaći potrebne informacije. Pomozite učenicima u pretraživanju podataka na internetu, a može i učitelj pripremiti neke podatke. U tom slučaju nemojte podatke podijeliti po grupama, već cjelokupni sadržaj postavite učenicima u razrednu grupu pa će učenici sami izdvojiti potrebne podatke.
Svaka grupa ima različit zadatak – treba istražiti jedan specifični dio teme, primjerice: rudarstvo, industrijsku revoluciju, utjecaj željeznica, gospodarske promjene, glavne gradove i industrijske centre.
Prva grupa: rudarstvo. Zadatak je prve grupe istražiti koje su vrste minerala i ruda bile zastupljene u Njemačkom sredogorju i koje su njihove gospodarske vrijednosti. Učenici trebaju prikupiti informacije o načinu rudarenja u to vrijeme, tehnologiji i radnim uvjetima te opisati kako je rudarstvo utjecalo na gospodarski razvoj Njemačke i koji su bili najvažniji rudarski gradovi.
Druga grupa: industrijska revolucija. Druga grupa ima zadatak istražiti razvoj industrijske revolucije u Njemačkoj te zašto je Sredogorje bilo ključno za taj razvoj. Trebaju proučiti koja su bila glavna industrijska područja i koja su se industrijska postignuća dogodila u to vrijeme te objasniti kako je industrijska revolucija promijenila način života ljudi i društva u Njemačkoj.
Treća grupa: utjecaj željeznica. Zadatak je treće grupe istražiti kako su željeznice utjecale na gospodarski razvoj Njemačke, kakva je povezanost bila između sredogorja i industrijskih centara te prikupiti informacije o izgradnji željezničke mreže i njezinu utjecaju na prijevoz robe i ljudi. Također, trebaju opisati kako je željeznica potaknula rast industrije i trgovine te urbanizaciju u Njemačkoj.
Četvrta grupa: gospodarske promjene. Četvrta grupa treba istražiti koje su bile ključne gospodarske promjene koje su se dogodile u Njemačkoj tijekom ranoga industrijskog razdoblja te kako su promjene u poljoprivredi, industriji i trgovini utjecale na rast gospodarstva. Također, treba istražiti i proučiti koje su nove industrije nastale i kako su se mijenjale tradicionalne gospodarske aktivnosti.
Peta grupa: glavni gradovi i industrijski centri. Zadatak je pete grupe istražiti koji su bili najvažniji glavne gradovi i industrijski centri u Njemačkoj tijekom ranoga industrijskog razdoblja te koja je njihova uloga u gospodarskom razvoju i specifičnim industrijama koje su se razvile u tim područjima. Također, treba opisati kako su gradovi i industrijski centri bili povezani prometnom infrastrukturom i trgovinom.
Nakon što učenici izrade svoje infografike i izlože svoje rezultate istraživanja, provjerite usvojenost ishoda pomoću kviza Kahoot.
Prilikom prilagodbe materijala i odabira metoda rada za učenike s teškoćama, važno je da je učenik u središtu aktivnosti koja uvažava njegove jake strane i interese. U vezi s postupcima prilagodbe savjetujte se sa stručnim timom škole (edukacijskim rehabilitatorom, logopedom, pedagogom).
Pri kreiranju križaljke obratite pozornost na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija). Kao podršku u dosjećanju potrebnog odgovora na pitanje, možete ponuditi slikovne prikaze pojedinog odgovora.
Rad u grupi pozitivno će djelovati na učenika s teškoćama jer će mu drugi učenici pomoći da sudjeluje u cijeloj aktivnosti bez obzira na postojeća ograničenja, npr. kolega iz grupe pružit će podršku kolegi učeniku s oštećenjem vida pri interpretaciji vizualnih informacija odnosno učeniku s oštećenjem mišićno-koštanog sustava pomoći će pri korištenju računalom ili tabletom.
Za rad u grupi osigurajte pisane upute koje će usmjeravati učenika s teškoćama na rješavanje zadatka. Važno je dati jasne i kratke upute za izradu zadatka. U uputama specificirajte segment zadatka koji će biti zaduženje učenika s teškoćama. Također, potrebno je unaprijed dogovoriti koju će vrstu podataka prikupljati učenik s teškoćama u svrhu izrade infografike. Usmena ili pisana uputa za rješavanje zadatka treba biti razložena na jednostavne, manje dijelove, treba slijediti nakon procesuiranja prethodne upute te sadržavati jasno definiran dio zadatka za koji je učenik zadužen. Za pretraživanje i prikupljanje podataka pripremite popis ključnih riječi/pojmova koji će usmjeriti učenika i osigurati mu učinkovitost.
Za učenika s oštećenjima vida potrebno je prilagoditi postavke na tabletu kao što su svjetlina, kontrast i veličina prikaza te osigurati podršku pri služenju digitalnim alatima. Za učenike s oštećenjem sluha unaprijed pripremite i elektronički mu pošaljite pisani oblik onoga što će se usmeno izložiti te zadatak koji će trebati izraditi, kako bi se učenik stigao pripremiti, čime se osigurava podržavajuća i kvalitetna nastava.
Pri kreiranju kviza obratite pozornost na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija), kao i na potkrjepljivanje pitanja slikovnim prikazima. Tijekom rješavanja kviza osigurajte produljeno vrijeme pri odabiru odgovora na pitanje.
Prije rada u digitalnim alatima Kahoot! i Piktochart provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka pomoću mrežnog pretraživača istraže o najvećem njemačkom površinskom ugljenokopu Hambach. Uputite ih da posebnu pažnju posvete budućnosti rudnika u okviru održivog razvoja. Rezultate svoga istraživanja neka prikažu pomoću brošure izrađene u digitalnom alatu Piktochart.
Razgovarajte s učenicima o važnosti povijesnoga razvoja, o tome kako i koliko prošlost može utjecati na države. Neka to usporede s tim kako i koliko prošlost utječe i određuje njih kao osobe. Pitajte ih može li se utjecaj prošlosti promijeniti. Nakon rasprave najavite aktivnost pomoću koje će objasniti utjecaj prošlosti na različit stupanj razvoja pojedinih država Srednje Europe.
Podijelite učenike u grupe od tri do četiri člana. Svaka grupa ima isti zadatak: istražiti utjecaj povijesnih zbivanja na razlike u gospodarskoj razvijenosti država Srednje Europe i podatke zabilježiti na poster u digitalnom alatu Canva. Učenicima će za prikupljanje podataka trebati udžbenik te pametni telefon ili tablet s pristupom internetu. Uputite učenike da istraže od kada je Švicarska samostalna i neutralna država te neka u grupi rasprave i zaključe o važnosti samostalnosti i neutralnosti za gospodarski razvoj. Zatim, neka istraže kad je Europa bila podijeljena na Istočni i Zapadni blok, koje su srednjoeuropske države pripadale kojem bloku, gdje je prolazila granica i kakva je bila (jesu li Istočni i Zapadni blok međusobno gospodarski surađivali, trgovali i sl.), koja su bila obilježja vlasti, društva i gospodarstva pojedinog bloka koja su se odrazila na današnje razlike te što je gospodarska tranzicija. Neka istraže o podjeli i ponovnom ujedinjenju Istočne i Zapadne Njemačke te o osnovnim gospodarskim razlikama unutar Njemačke koje su posljedice toga. Neka pomoću podataka koje su prikupili te statističkih podataka (BNP po stanovniku) usporede države i zaključe koje su gospodarski razvijenije.
Nakon što zabilježe prikupljene podatke, svaka grupa treba izraditi poster u digitalnom alatu Canva, za što im treba jedno računalo ili tablet. Zadajte da na poster umetnu i kartu koja će prikazivati države Istočnog i Zapadnog bloka odnosno istočnog i zapadnog dijela Srednje Europe. Kad budu gotovi, prozovite jednu grupu da prezentira poster te ga zajedno komentirajte. Na kraju će učenici u grupi riješiti kviz za provjeru ishoda koji ste sastavili u digitalnom alatu Socrative.
U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Preporučuje se da se učenik s teškoćama (u dogovoru s njim) smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Rad u grupi pozitivno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer mu osigurava podršku drugih učenika u obavljanju zadane aktivnosti. Važno je dati jasne i kratke upute za izradu zadatka. Usmena uputa za rješavanje zadatka treba biti razložena na jednostavne, manje dijelove te slijediti nakon procesuiranja prethodne upute.
Tijekom razgovora i objašnjavanja nastavnog sadržaja, za učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje podijelite složenije informacije i veću količinu informacija na manje dijelove radi lakšeg pamćenja, češće naglašavajte važne sadržaje te povezujte nove informacije s poznatima. Također, ponovite ključne pojmove na početku i na kraju procesa objašnjavanja i provjeravajte razumije li vas učenik.
Pri izradi postera u grupi, učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje za pretraživanje i prikupljanje podataka pripremite popis ključnih riječi/pojmova koji će ga usmjeriti i osigurati mu učinkovitost, kao i podsjetnik na pitanja na koja trebaju pronaći odgovore. Upute prije početka rada u grupama trebaju biti izrečene jasno i sažeto, kako bi učenici znali na što trebaju usmjeriti pozornost. Pripremite pisane upute s jasno definiranim dijelom zadatka koji će učenik napraviti.
Omogućite zadovoljavanje potrebe za kretanjem učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje time što ćete učenika smjestiti tako da kretanjem ne ometa druge te da uz kretanje može sudjelovati u aktivnostima.
Za učenike s oštećenjima sluha važno je da u komunikaciji bude blizu izvora zvuka ili sugovornika. Pri prezentiranju radova učenika savjetujte kolege učenike koji prezentiraju da budu okrenuti licem prema učeniku s oštećenjem sluha, da glasno i razgovijetno govore, da rečenice ne budu predugačke. Možete zamoliti učenika koji je pozitivno usmjeren za suradnju i pružanje podrške da učeniku s oštećenjem sluha pomogne u tumačenju informacija. Na kraju sata omogućite pisani sažetak s ključnim pojmovima i pojašnjenjima. Prilikom njegove izrade koristite se različitim načinima označivanja onoga što je važno (bojenjem, podcrtavanjem, podebljavanjem), uz jezičnu i grafičku prilagodbu.
Pri izradi kviza obratite pažnju na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija) kao i potkrjepljivanje pitanja slikovnim prikazima. Tijekom rješavanja kviza osigurajte dovoljnio vremena za odabir odgovora na pitanje.
Prije rada u digitalnim alatima Canva i Socrative provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka istraže na internetu i pronađu podatke o češkoj automobilskoj tvrtki Škoda, o razvoju i problemima te tvrtke u socijalističkoj Čehoslovačkoj te kupnji Škode od Volkswagen koncerna uz ulaganja i daljnji razvoj. Rezultate svog istraživanja neka prikažu pomoću kratke prezentacije koju mogu izraditi u digitalnom alatu Emaze.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.