Pozdravite učenike i pitajte ih jesu li se kad susreli sa stavom ili idejom koju nisu smjeli propitkivati ili kritizirati. Komentirajte njihove odgovore te definirajte pojam dogme, odnosno dogmatizma. Zamolite ih da prokomentiraju i interpretiraju Diderotov citat naveden u naslovu aktivnosti. Najavite učenicima da je tema današnje aktivnosti prosvjetiteljstvo, a zatim im i objasnite temeljne ideje pokreta naglašavajući promicanje razuma i borbu protiv dogmatizma. Prisjetite se nekih povijesnih ličnosti koje su bile žrtve dogmatskih stavova (Jan Hus, Galileo Galilei, Nikola Kopernik, Thomas Morus). Podijelite učenike u grupe i svakoj zadajte jednog mislioca čije su ideje pridonijele borbi protiv dogmatizma (Rene Descartes, John Locke, David Hume, Thomas Hobbes, François Marie Arouet Voltaire, Immanuel Kant i dr.). Svaka grupa treba istražiti biografiju jednog mislioca i način na koji je pridonio razvoju antidogmatskih stavova. Neka s pomoću alata Book Creator izrade kratku e-knjigu u kojoj će prikazati život i ideje mislioca koji im je dodijeljen. Dogovorite se s učenicima o elementima koje knjiga treba sadržavati (naslovnica, kratka biografija, slika, citat itd.). Predstavnici grupa izlažu gotove knjige. Neka učenici nakon svakog izlaganja vrednuju uradak s pomoću MS Forms obrasca koji ste unaprijed pripremili. Kad sve grupe izlože svoje knjige i svi učenici vrednuju radove, prokomentirajte zajedno dobivene rezultate. Na kraju objedinite knjige u jednu publikaciju i podijelite ju učenicima. Učeničke uratke možete ispisati i njima urediti razredni pano. Također, potaknite učenike na raspravu o tome postoji li dogmatizam u današnjem svijetu. Pitajte ih smatraju li da danas postoji neka tema ili ideja o kojoj se ne smije raspravljati. Neka navedu postoje li pojedinci koji se unatoč zabranama upuštaju u rasprave o takvim idejama. Svoje navode trebaju potkrijepiti primjerima iz Hrvatske i svijeta.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja mu može, prema potrebi, pružiti podršku. Potaknite grupu na to da se u istraživanju koristi onim internetskim stranicama koje omogućavaju inkluzivan pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično).
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane za fotografije zadanih povijesnih ličnosti.
Provjerite s učenikom s teškoćama zna li se služiti zadanim alatima Book Creator i MS Forms. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake u radu, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu.
Učeniku s teškoćama pripremite grafički prilagođen pisani podsjetnik na elemente koje e-knjiga treba sadržavati kao i podsjetnik s ključnim pojmovima na temu dogmatizma, odnosno prosvjetiteljstva kako bi lakše sudjelovao u raspravi i vrednovanju radova ostalih učenika.
Sve pisane upute i svi materijali trebaju biti prilagođeni potrebama učenika s teškoćama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik tijekom izvođenja zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zadajte učenicima da istraže slučaj terorističkih napada na francuski satirički tjednik Charlie Hebdo u 21. stoljeću. Neka pripreme MS PowerPoint prezentaciju u kojoj će odgovoriti na sljedeće pitanje: Je li politička satira oblik borbe protiv dogmatizma?
Pozdravite učenike. Pitajte ih jesu li se kad našli u situaciji da im je potreban podatak ili da im je postavljeno pitanje na koje ne znaju odgovor. Jesu li se kad koristili Wikipedijom, Britannicom ili kakvom drugom enciklopedijom? Pitajte ih koja je svrha enciklopedije i znaju li kad se pojavila. Najavite temu nastanka Francuske enciklopedije. Ako učenicima nisu poznate osnovne ideje prosvjetiteljstva, objasnite im ih u kratkim crtama. Podijelite učenike u parove i zadajte im da istraže povijest nastanka Francuske enciklopedije s naglaskom na uloge Denisa Diderota i Jeana d'Alemberta. Rezultate istraživanja neka prikažu s pomoću prezentacije izrađene u digitalnom alatu Emaze. Unaprijed se dogovorite s učenicima o elementima koje treba sadržavati prezentacija (npr. vremensku crtu razvoja Enciklopedije, kratke biografije Diderota i d'Alemberta, popis autora, primjere enciklopedijskih unosa i dr.). Kad izrade prezentacije, prozovite nekoliko parova učenika kako bi prezentirali svoju povijest enciklopedije. Potaknite ostale parove na to da svoje prezentacije usporede s prezentacijama izlagača. Na kraju raspravite o tome na koji su način enciklopedije unaprijedile čovječanstvo.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome da učenik s teškoćama radi u paru s učenikom koji mu može, prema potrebi, pružiti podršku. Potaknite parove učenika u kojima se nalazi učenik s teškoćama, na to da se u istraživanju koriste onim stranicama koje omogućuju inkluzivan pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik tijekom istraživanja u paru. Pripremite učeniku s teškoćama grafički prilagođen pisani podsjetnik na elemente koje treba sadržavati prezentacija koji će mu olakšati snalaženje tijekom rada u paru.
Provjerite s učenikom razumije li uporabu zadanog alata Emaze. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake u radu, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
Ako je učeniku s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte inzistirati na njegovu javnom izlaganju prezentacije o povijesti enciklopedije ako on to ne želi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zadajte učenicima da prouče povijest pokušaja usustavljivanja ljudskog znanja prije Francuske enciklopedije na djelima Plinija Starijega, Izidora Seviljskog i sl. te izrade prezentaciju u alatu Prezi.
Pozdravite učenike i pitajte ih smatraju li da je današnje shvaćanje vlasti u politici naprednije od srednjovjekovnog. Zamolite ih da navedu razlike između današnjeg i srednjovjekovnog shvaćanja vlasti. Također, neka prokomentiraju i interpretiraju Rousseauov citat naveden u naslovu aktivnosti. Najavite da ćete se u današnjoj aktivnosti baviti promjenama u političkim idejama tijekom prosvjetiteljstva. Ako učenicima nije poznat intelektualni pokret prosvjetiteljstva, objasnite im ga u kratkim crtama. Podijelite učenike u grupe i svakoj grupi zadajte jednog važnog prosvjetiteljskog političkog mislioca (Hobbes, Rousseau, Montesquieu, Voltaire, John Locke, Thomas Jefferson). Neka se ulogiraju u alat Quizlet u kojem ste prethodno kreirali razrednu grupu i dodali učenike u nju s pomoću adresa e-pošte. Svaka grupa treba kreirati set od nekoliko kartica (flashcards) na kojima će definirati ključne ideje mislioca koji im je dodijeljen. Kartica treba sadržavati pojam (trodioba vlasti, društveni ugovor, republika itd.) i njegovu definiciju. Kad grupe završe svoje zadatke, projicirajte sve kartice i prokomentirajte pojmove. Posebno se zadržite na pojmovima koje autori različito definiraju (npr. društveni ugovor) te pomozite učenicima da uoče sličnosti i razlike. Kad prokomentirate sve kartice, uputite učenike na razmišljanje o pojmovima o kojima je bilo riječi i odaberu one koji su, prema njihovu mišljenju, najvažniji za razvoj političke misli. Raspravite o tome i zajedno odaberite od tri do pet pojmova. Kartice koje sadržavaju te pojmove ispišite i njima uredite razredni pano. Na kraju potaknite raspravu o tome gdje se u današnjem političkom životu mogu uočiti ideje nastale u doba prosvjetiteljstva i tražite od učenika da navedu primjere.
Započnite aktivnost preko platforme MS Teams u plenarnom načinu rada. Pozdravite učenike i pitajte ih smatraju li da je današnje shvaćanje vlasti u politici naprednije od srednjovjekovnog. Zamolite ih da navedu razlike između današnjeg i srednjovjekovnog shvaćanja vlasti. Također, neka prokomentiraju i interpretiraju Rousseauov citat naveden u naslovu aktivnosti. Najavite da ćete se u današnjoj aktivnosti baviti promjenama u političkim idejama tijekom prosvjetiteljstva. Ako učenicima nije poznat intelektualni pokret prosvjetiteljstva, objasnite im ga u kratkim crtama. Podijelite učenike u grupe koristeći mogućnost alata breakout rooms i svakoj grupi zadajte jednog važnog prosvjetiteljskog političkog mislioca (Hobbes, Rousseau, Montesquieu, Voltaire, John Locke, Thomas Jefferson). Neka se ulogiraju u alat Quizlet u kojem ste prethodno kreirali razrednu grupu i dodali učenike u nju s pomoću adresa e-pošte. Svaka grupa treba kreirati set od nekoliko kartica (flashcards) na kojima će definirati ključne ideje mislioca koji im je dodijeljen. Kartica treba sadržavati pojam (trodioba vlasti, društveni ugovor, republika itd.) i njegovu definiciju. Kad grupe završe svoje zadatke, projicirajte sve kartice pomoću mogućnosti dijeljenja ekrana i prokomentirajte pojmove. Posebno se zadržite na pojmovima koje autori različito definiraju (npr. društveni ugovor) te pomozite učenicima da uoče sličnosti i razlike. Kad prokomentirate sve kartice, uputite učenike na razmišljanje o pojmovima o kojima je bilo riječi i odaberu one koji su, prema njihovu mišljenju, najvažniji za razvoj političke misli. Raspravite o tome i zajedno odaberite od tri do pet pojmova. Na kraju potaknite raspravu o tome gdje se u današnjem političkom životu mogu uočiti ideje nastale u doba prosvjetiteljstva i tražite od učenika da navedu primjere.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.
Smjestite učenika s teškoćama u grupu koja mu može, prema potrebi, pružiti podršku. Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik tijekom izvođenja zadataka u grupi. Pripremite učeniku s teškoćama grafički prilagođen pisani podsjetnik o političkim idejama u doba prosvjetiteljstva koji mu možete dati prije sata kako bi se pripremio za argumentiranu raspravu.
Provjerite s učenikom s teškoćama zna li se služiti zadanim alatom Quizlet. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake tijekom rada u alatu, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata. Usto, pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu.
Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
Pri uređivanju razrednog panoa vodite računa o tome da su pisani materijali vizualno prilagođeni za učenike s teškoćama. Za učenike s oštećenjem vida omogućite da ti isti pisani materijali budu i na Brailleevu pismu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Neka učenici na primjeru Ustava Republike Hrvatske objasne modernu primjenu ideje trodiobe vlasti te je prikažu s pomoću umne mape izrađene u alatu Mindomo.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.