Nastavnik učenicima projicira vremensku crtu u alatu Microsoft Whiteboard te upućuje učenike da godine vezane uz Cezarov život kronološki poslože na vremensku crtu. Uz godine nastavnik projicira i imena događaja (koje učenici trebaju spojiti s godinama na vremenskoj crti) te mrežnu poveznicu (Gaj Julije Cezar) s pomoću koje će se učenici lakše snaći u rješavanju navedenog zadatka. Nastavnik je napravio dovoljno vremenskih crta u navedenom alatu kako bi svaki par učenika imao svoju vremensku crtu koju može uređivati. Učenici u paru u mrežnom okružju, služeći se pametnim telefonima, pronalaze koji se događaji vezuju uz navedene godine i smještaju ih na vremensku crtu.
Godine i događaji:
Kao crticu iz Cezarova života nastavnik učenicima govori o utjecaju ženskih uzora u njegovu životu (na temelju članka) te nastoji dati predodžbu njegovih političkih načela i potaknuti na usporedbu s današnjom situacijom u demokratskoj civilizaciji.
Nakon uvodnog konteksta o Cezarovu životu nastavnik pojašnjava galske ratove i Cezarovo djelo Commentarii de bello Gallico. Nastavnik u aplikaciji One Note učenicima predstavlja polazni tekst (ulomak iz djela Commentarii de bello Gallico po izboru nastavnika).
Predloženi polazni tekst:
C. Iulii Caesaris: Commentarii de bello Gallico liber IV. cap. XIV.
Acie triplici institutā et celeriter itinere confecto, Caesar ad hostium castra pervenit. Germani in dubio erat utrum copias adversus hostem ducere, an castra defendere. Germani, post tergum clamore audito, armis abiectis, se ex castris eiecerunt. Cum ad conflumentem Mosae et Rheni pervenissent, magno numero interfecto, reliqui se in flumen praecipitaverunt.
Nastavnik pojašnjava kako se u tekstu na nekoliko mjesta nalazi nova konstrukcija – ablativ apsolutni. Nastavnik upućuje učenike na sastavnice konstrukcije ablativa apsolutnog (imenica i particip u ablativu), a učenici kao zadatak trebaju podcrtati mjesta na kojima se nalazi navedena konstrukcija. Nastavnik s učenicima provjerava jesu li svi prepoznali konstrukciju ablativa apsolutnog. Nastavnik učenicima dodaje i prijevod teksta na hrvatski jezik, ali poredak rečenica ne odgovara latinskom tekstu pa učenici (u paru) kao zadatak trebaju poredati prijevod teksta tako da slijedi latinski tekst te uočiti na koje se načine može prevoditi konstrukcija ablativa apsolutnog. Svako od mjesta na kojem se nalazi konstrukcija ablativa apsolutnog trebalo bi biti prevedeno različitom zavisnom rečenicom (vremenskom, dopusnom, uzročnom, uvjetnom) ili prijedložnim izrazom kako bi učenici imali što više primjera načina prevođenja na raspolaganju. Ako nastavnik odabere dio teksta Komentari o Galskom ratu, u kojem nije toliko zastupljena konstrukcija AA kao u predloženom polaznom tekstu, može jedan ablativ apsolutni prevesti na nekoliko načina i to prezentirati učenicima.
Nakon što učenici poredaju hrvatske rečenice tako da slijede latinski tekst te prepoznaju konstrukciju u polaznom tekstu, iznose na koje se načine može prevoditi konstrukcija ablativa apsolutnog i to provjeravaju s nastavnikom.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim obilježjima svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i značajkama same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i slično).
Omogućite da učenici s teškoćama u razvoju surađuju u timovima s učenicima koji imaju bolje vještine u ovom području. Također, možete prilagoditi zadatke, kao što je npr. uparivanje godina i događaja, tako da ih označite istom bojom te se tako lako mogu prepoznati i odabrati odgovarajući odgovori.
Poželjno je koristiti se fotografijama i slikama kako bi se ilustrirala priča o ženskim uzorima u Cezarovu životu.
Također, poželjno je ponuditi kratak sažetak o tome što članak o ženskim uzorima u Cezarovu životu govori i kako se to odnosi na njegova politička načela, uz poštovanje načela grafičke prilagodbe. Ovo može biti posebno korisno za učenike koji imaju specifične teškoće učenja ili otežano razumijevanje složenih tekstova. Također, umjesto oslanjanja samo na govor, možete se koristiti audiovizualnim materijalima poput videozapisa i audiosnimki kako bi se ilustrirala priča o ženskim uzorima u Cezarovu životu.
Književni tekst sadržajno i grafički prilagodite. Potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt), upotrijebiti sanserifni font, podebljan tisak, povećan razmak, lijevo poravnanje, dvostruki prored te tekst treba biti jednostavna izgleda.
S pomoću alata Word unaprijed pripremite podsjetnik s primjerima konstrukcija ablativa apsolutnog kako biste im pomogli u prepoznavanju konstrukcije u tekstu. Omogućite učeniku upotrebu podsjetnika tijekom cijeloga nastavnog procesa.
Omogućite učenicima da rade u parovima ili grupama kako bi imali podršku i pomoć u međusobnoj komunikaciji i razumijevanju koncepta.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Na temelju učenikovih spoznaja o ishodima Galskog rata i Cezarovoj pobjedi, nastavnik predlaže raspravu o Cezarovoj lažnoj objektivnosti u njegovim djelima. Dvije su raspravljačke skupine – jedna tvrdi da je Cezar uistinu bio lažno objektivan te navodi argumente za to, druga pak tvrdi suprotno i pojašnjava kako su njegova djela povijesnog karaktera pa su zbog toga objektivna i slično.
Nastavnik učenicima u alatu EDpuzzle projicira interaktivni videozapis kojim ponavljaju način tvorbe i prevođenja konstrukcije ablativa apsolutnog. Uz navedeno nastavnik učenicima pojašnjava ablativ apsolutni. Videozapis sadrži pitanja za ponavljanje na koja su učenici spremni odgovoriti. Jedan od interaktivnih zadataka jest da učenici primjerice povežu (rad u paru):
Učenici za navedeni zadatak ne dobivaju posebne upute osim da po smislu spoje navedene ablative apsolutne s njihovim značenjem.
Osim ablativa apsolutnog videozapis sadrži i kratak opis uzroka, odvijanja i posljedica Galskog rata. Učenici su uključeni u interakciju tako što u mrežnom okružju pronalaze odgovore na pitanja na koja ne znaju ispravan odgovor. Nastavnik učenike u okviru galskih ratova nastoji uputiti na promišljanje o demokratskim načelima i rodnoj ravnopravnosti u tadašnjem svijetu.
Nastavnik upućuje učenike u digitalni alat OneNote, u kojem se nalazi zadatak s rečenicama u koje učenici moraju ubaciti ablativ apsolutni s pomoću rječničkog oblika riječi koji nedostaje. Nastavnik može osmisliti svoje rečenice ili upotrijebiti sljedeće:
Umjesto označenih konstrukcija AA nastavnik upućuje učenike da s pomoću rječnika i prijevoda navedenih rečenica naprave točne ablative apsolutne. Učenici i nastavnik provjeravaju točnost rečenica.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim obilježjima svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i značajkama same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i slično).
Prije korištenja alatom EDpuzzle preporučuje se unaprijed provjeriti učenikove mogućnosti te mu poslati videoupute ili pisane upute kako bi se bolje pripremio i uspješno sudjelovao u nastavnom procesu. Kako biste snimili videoupute za korištenje alatima, možete se koristiti programskom podrškom za snimanje zaslona Screencast-O-Matic. Tijekom snimanja važno je govoriti jasno i smireno te pružiti detaljne upute i korisne savjete za korištenje alatima.
Ako je videozapis prebrz ili previše složen, možete ga pojednostavniti tako da izostavite neke detalje ili upotrebljavate vizualne pomoćne materijale poput slika ili dijagrama kako bi se olakšalo razumijevanje.
Učenicima koji trebaju više vremena za obradu informacija osigurajte dodatno vrijeme za odgovaranje na pitanja u interaktivnom videozapisu.
S pomoću alata Word možete pružiti dodatne pomoćne materijale poput bilježaka ili vodiča koji opisuju ključne pojmove ili korake u konstrukciji ablativa apsolutnog.
Osigurajte učenicima više vremena za završetak zadatka te omogućite rad u paru s drugim učenikom koji im može pružiti podršku i pomoć.
Ako je potrebno, dopustite učenicima da se koriste rječnikom tijekom cijele aktivnosti, a ne samo u završnom koraku prevođenja.
Provjerite razumijevanje i točnost učenika nakon svakog završenog para, umjesto da ih sve zajedno provjeravate na kraju aktivnosti.
Nastavnik upućuje učenike da u alatu Conceptboard izrade umnu mapu sa središnjim pojmom me puero ili me puella te je nadopunjuju ostatkom rečenica koje će se odnositi na ono što su oni radili dok su bili djeca. Optimalno je mapu razgranati na četiri dijela (točnije četiri rečenice). Za ovu aktivnost treba upotrebljavati rječnik.
Nastavnik učenicima daje strip u programu Word o Asterixu i Obelixu, na kojem u oblačićima postoji engleski tekst. Učenici trebaju pročitati strip na engleskom, a u prazan predložak stripa trebaju umetnuti latinske rečenice slijedeći engleski tekst. Latinski tekst sadržava konstrukciju AA na pojedinim mjestima, koju učenici trebaju prepoznati i podcrtati u latinskom tekstu.