Pripremite različite vrste tla (primjerice, glineno, ilovasto, pješčano i šljunčano) u prozirnim kutijama i složite ih na katedru. Učenike pitajte što se nalazi u kutijama. Neka usporede sadržaj kutija i procjene po čemu se razlikuju. Zatim ih uputite na poveznicu e-Škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 1. Neka pregledaju i pročitaju cijeli sadržaj i pokušaju istaknuti koja je važnost tla za čovjeka. Neka zapišu kratke bilješke u bilježnicu.
U alatu Mentimeter unaprijed pripremite dva zadatka. U prvom zadatku neka učenici napišu tri asocijacije vezane za pojam tla. Nakon što su svi zapisali svoje asocijacije, prokomentirajte s učenicima koje su njihove najčešće asocijacije na tlo. U drugom zadatku trebaju navesti važnosti tla za život čovjeka. Neka se odgovori učenika na oba pitanja prikazuju kao oblak riječi.
Među prikazanim važnostima tla za čovjeka neka svaki učenik odabere jednu i prema njoj u bilježnicu nacrta sliku. Slike trebaju fotografirati pametnim telefonom i postaviti na razrednu Padlet stranicu. Pozovite ih da izraze svoje mišljenje o slikama te odaberu najbolju. Najbolja slika može krasiti razrednu Padlet ploču kao ikona ili kao pozadina, ovisno o tome kako se dogovorite.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i dr.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju tekst na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 1. prilagodite jezično i grafički. Rabite kraće i jednostavnije rečenice bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećan razmak među slovima te lijevo poravnanje teksta. Objasnite nove pojmove i nepoznate riječi. Isto učinite i za učenika s intelektualnim teškoćama te dodatno skratite sadržaj ako je potrebno. Pokažite učenicima kako mogu otvoriti digitalni alat Mentimeter i upisati pojmove. Omogućite produljeno vrijeme za upisivanje asocijacija na pojam tla učeniku s teškoćama. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu prilagođene tipkovnice ili pomoć vršnjaka pri upisivanju asocijacija u alat. Učeniku s oštećenjem vida prilagodite svjetlinu u prostoru za vrijeme crtanja slike vezane za odabranu važnost tla.
Uzorke tla iz prethodne aktivnosti ovog scenarija pod naslovom <em>Tlo po kojem hodamo</em> možete iskoristiti za motivaciju. Neka učenici usporede uzorke tla i prisjete se različitih veličina čestica koje izgrađuju određeni uzorak tla.
Pitajte zatim učenike o tome što misle, koliko je vremena potrebno za nastajanje tla. Uputite ih na tekst i interaktivni element na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 1 kako bi odredili kako nastaje tlo. Zadajte im zatim da u grupama u vremenskom slijedu u alatu Sutori prikažu nastajanje tla. Pomozite im da prikaz obogate fotografijama i dostupnim videozapisima na pouzdanim mrežnim stranicama, primjerice na platformi Pixabay. Pokažite ima da u Google pretraživaču mogu odabrati da se prikažu samo materijali koji su javno dostupni za upotrebu bez kršenja autorskih prava. Projicirajte vremenske sljedove i dajte učenicima da predstave svoj rad.
Zatim im zadajte da u alatu MindMeister izrade mentalne mape s pomoću kojih će prikazati vrste tla i njihova osnovna obilježja. Prije izrade mapa podijelite ih u grupe i svakoj grupi zadajte jednu vrstu tla. Podsjetite ih na pravila pri izradi mentalne mape i dodijelite im boje za glavni pojam (vrstu tla) jer ćete na kraju sve mape objediniti na digitalnoj ploči u alatu Padlet. Poveznicu na digitalnu ploču podijelite na razrednoj mrežnoj stranici nakon što učenici predstave svoje radove ostatku razreda.
Ukratko raspravite o tome koje su vrste tla pogodne za uzgoj povrća, a koje nisu i zašto. Također, raspravite o važnosti tla za živa bića uopće.
Zaigrajte igru asocijacija koja se nalazi na kraju digitalnog obrazovnog sadržaja te tako ponovite naučeno gradivo.
Tijekom čitanja sadržaja na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 1 potaknite učenike sa specifičnim teškoćama u učenju da zapisuju bilješke i traže objašnjenje pojmova koje ne razumiju. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite podjelu u grupe pomoću slika ili natuknica. Pripremite kratke pisane ili slikovne upute za uporabu alata Sutori. Potaknite učenike u grupi da podijele poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama (primjerice, učenik sa specifičnim teškoćama u učenju može birati fotografije i videozapise, a drugi vršnjak može zapisivati tekst). Prikažite primjer izgleda mentalne mape kako bi učenik s teškoćama imao jasan prikaz onoga što treba izraditi. Kao i za digitalni alat Sutori, pripremite upute za izradu mentalne mape u MindMeisteru. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra dopustite da samostalno odabere vrstu tla o kojoj želi izraditi mapu ako ima specifične interese. Pokažite učenicima kako postaviti mapu na Padlet. Tijekom igre asocijacija vodite računa o prilagodbi svjetline i kontrasta na zaslonu za učenika s oštećenjem vida. Ako tijekom provedbe navedenih aktivnosti primijetite da učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje osjeća zamor, dopustite mu da uzme kratku pauzu izvodeći kakvu fizičku aktivnost (primjerice, neka se prošeta po razredu, napravi nekoliko čučnjeva i sl.).
Učenici koji žele znati više, neka povežu proces nastajanja tla s vrstama tla o kojima ste učili tijekom ove aktivnosti. Neka o tome izrade infografiku u alatu Canva i predstave ju ostatku razreda. Infografike, također, dodajte na mrežnu stranicu razreda.
Izradite niz fotografija koje možete pronaći na platformi Pixabay, a koje prikazuju različita onečišćenja tla. Pitajte učenike o tome tko je glavni onečišćivač tla. Nakon što jednoglasno zaključe da je to čovjek, neka na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 1 istraže na koje sve načine čovjek mijenja sastav i svojstva tla te koje su posljedice takvih aktivnosti. Raspravite s učenicima o plodnom i neplodnom tlu te o mogućim razlozima osiromašenja tla mineralnim tvarima.
Zatim slučajnim odabirom formirajte grupe učenika i zadajte im jednog onečišćivača tla o kojemu će u alatu ThingLink izraditi interaktivni sadržaj služeći se predloženim fotografijama s početka aktivnosti. Dodatno učenici sami mogu pronaći dostupne fotografije i videozapise istog sadržaja na mrežnim stranicama kako bi obogatili svoje uratke, pazeći pritom na autorska prava i licence za uporabu materijala. Takav je besplatan materijal dostupan i na platformi Pixabay.
Kad izrade zadane sadržaje, neka sami izaberu učenika koji će ostalim učenicima predstaviti rad svoje grupe. Raspravite o čovjekovu utjecaju na onečišćenje tla i potaknite učenike na to da iznesu svoje prijedloge za smanjenje onečišćenja, ali i za čišćenje već onečišćenog tla. Sadržaje dodatno obradite te pripremite digitalnu knjigu učeničkih radova u alatu Libar koju možete objaviti na mrežnoj stranici škole.
Za prilagodbu u online okruženju učenicima u alatu Google Classroom podijelite materijale za izradu interaktivnih sadržaja o različitim onečišćivačima tla u alatu ThingLink. Dajte im jasne upute za izradu i najavite da ćete najprije održati kratak sastanak tijekom kojeg ćete ih podijeliti u grupe i dodijeliti im temu interaktivnog sadržaja. Odredite im vrijeme za izradu sadržaja, primjerice 30 minuta, a prema potrebi vrijeme možete i produljiti. Nakon što se grupe izjasne o tome da su dovršile svoje radove, organizirajte sastanak na kojem će svaka grupa imati priliku predstaviti svoj rad. Raspravite o čovjekovu utjecaju na onečišćenje tla i potaknite učenike na to da daju prijedloge za smanjenje onečišćenja, ali i za čišćenje već onečišćenog tla. Neka izrade poruke kojima će potaknuti lokalnu zajednicu na djelovanje u području zaštite tla u Wordu u sustavu Office 365 rabeći SmartArt grafiku dostupnu u alatu. Poruke objavite na mrežnoj stranici škole, a predstavnici roditelja u školi neka pozovu ostale roditelje i predstavnike lokalne zajednice da pročitaju objavljene poruke.
Prije istraživanja sadržaja na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 1 pripremite objašnjenja novih pojmova i nepoznatih riječi koje učenik sa specifičnim teškoćama u učenju kasnije može rabiti kao podsjetnik. Učenika s teškoćama smjestite u grupu u kojoj se nalaze vršnjaci spremni pružiti pomoć i podršku. Povremeno provjeravajte rad grupe u kojoj se nalazi navedeni učenik. Pripremite upute za rad u alatu ThingLink. Potaknite učenike s teškoćama na to da sudjeluju u izboru fotografija i videozapisa za interaktivni sadržaj. Tijekom predstavljanja sadržaja ostalim grupama vodite računa o tome da predstavnik grupe ne bude učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije (primjerice, učenik koji muca) ako pritom osjeća nelagodu.
Tijekom provedbe aktivnosti u online okruženju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Neka lice govornika uvijek bude vidljivo kako bi navedeni učenik, prema potrebi, mogao očitavati s usana. Također, pripremite jasne upute na koje se učenik može osloniti ako mu je slušanje u online okruženju otežano.
Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenike koji žele znati više, uputite na temu zelene gnojidbe. Neka na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 1 pogledaju videozapis Zelena gnojidba te dodatno istraže na dostupnim mrežnim stranicama o takvu načinu gnojidbe. Neka izrade brošuru o zelenoj gnojidbi u alatu Canva na kojoj će istaknuti važnost takva načina gnojidbe za kvalitetu tla te život i zdravlje ljudi. Brošure, također, dodajte u digitalnu knjigu koju ste izradili, a učenike potaknite na to da ih, osim u razredu, predstave i tijekom dana otvorenih vrata škole.
Špoljar, A. 2015. Pedologija. Visoko gospodarsko učilište. Križevci.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.