Predmet
Talijanski jezik 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Buon Natale!

Naziv predmeta
Talijanski jezik 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Razina učenja jezika
5. godina

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Božić
  • božićni običaji
  • božićni recepti

Il Natale

Potaknite učenike na oluju ideja o pojmu Božića. Njihove asocijacije zapišite na ploču zelenom kredom/markerom i pridružite im obrazovne kartice (flashcards) (moguće ih je izraditi u alatu Quizlet) koji predstavljaju navedene pojmove. Pojmove, koje ne znaju na talijanskom ili do kojih su došli pomoću asocijacija u obliku obrazovnih kartica (flashcards) koje ste stavili bez naziva pojma, napišite crvenom kredom/markerom.

Potom učenike potaknite da na Lino ploču zabilježe što znaju o božićnim običajima u Hrvatskoj s posebnim naglaskom na običaje u njihovu zavičaju. Učenici neka prouče ispunjenu Lino ploču i izdvoje najčešće spomenute božićne običaje, običaje za koje dosad nisu čuli ili koji su im slabije poznati.

Nakon toga, pitajte učenike što znaju o božićnim običajima u Italiji, prokomentirajte zajedno one koje navedu i zabilježite ih u obliku natuknica na ploču. Zatim ih uputite na čitanje teksta o Božiću i božićnim običajima u Hrvatskoj i Italiji koji ste unaprijed pripremili. Neka ga učenici čitaju metodom insert i, nakon čitanja, prokomentirajte što su već znali, što im je novo, a što im je možda nejasno. Potom ih podijelite u grupe koje će izraditi Vennov dijagram u alatu Gliffy, odnosno prikazati zajednička obilježja i razlike božićnih običaja u Hrvatskoj i Italiji pazeći na primjenu gramatičkih i pravopisnih pravila te ravnopravno sudjelovanje u radu svih članova grupe. Nakon što naprave zadano, neka učenici objave poveznice na svoje dijagrame. Zajedno ih prokomentirajte i usporedite te neka učenici zabilježe u bilježnice ključne informacije o božićnim običajima u Italiji.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Zakažite učenicima videosastanak pomoću digitalnog alata MS Teams ili nekog drugog videokonferencijskog alata. Potaknite ih na oluju ideja o pojmu Božića koju ste prethodno pripremili pomoću alata Mentimeter odabravši tip pitanja oblak riječi (word cloud). Podijelite učenicima poveznicu na obrazovne kartice (flashcards) koje predstavljaju pojmove vezane uz Božić, a koje ste prethodno izradili u digitalnom alatu Quizlet. U čavrljanje neka upišu pojmove koje su naučili uz obrazovne kartice, a koje nisu već spomenuli u oluji ideja.

Potom učenike potaknite da na Lino ploču zabilježe što znaju o božićnim običajima u Hrvatskoj s posebnim naglaskom na običaje u njihovu zavičaju. Učenici neka prouče ispunjenu Lino ploču i u čavrljanje izdvoje najčešće spomenute božićne običaje, običaje za koje dosad nisu čuli ili koji su im slabije poznati.

Nakon toga, pitajte učenike što znaju o božićnim običajima u Italiji, prokomentirajte zajedno one koje navedu. Zatim ih uputite na čitanje teksta o Božiću i božićnim običajima u Hrvatskoj i Italiji koji ste unaprijed pripremili u alatu Microsoft Office 365 Word i podijelili im kao poveznicu. Nakon čitanja, prokomentirajte što su već znali, što im je novo, a što im je možda nejasno te ih potom zatražite da izrade Vennov dijagram u digitalnom alatu Gliffy, odnosno prikažu zajednička obilježja i razlike božićnih običaja u Hrvatskoj i Italiji pazeći na primjenu gramatičkih i pravopisnih pravila. Nakon što naprave zadano, neka objave poveznice na svoje dijagrame. Zajedno ih prokomentirajte i usporedite te neka učenici zabilježe u bilježnice ključne informacije o božićnim običajima u Italiji.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji raspoloženja). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

U slučaju da u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi taj učenik lakše pratio uvodnu aktivnost oluje ideja o Božiću. Tijekom rasprave ne treba ustrajati da učenik s teškoćama jezično-govorno-glasovne komunikacije govori pred razredom, naravno, osim ako ne izrazi želju za time. Uvažite utjecaj poremećaja jezično-govorno-glasovne komunikacije na učenje stranog jezika i izgovor. Učenicima s intelektualnim teškoćama, po potrebi, omogućite vršnjačku podršku pri upisivanju pojmova na Lino ploču. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju i oštećenjem vida dodatno grafički prilagodite tekst o Božiću i božićnim običajima u Hrvatskoj i Italiji koji ste unaprijed pripremili. Prije početka grupnog rada provjerite znaju li i mogu li se svi učenici koristiti digitalnim alatom Gliffy i pripremite primjer Vennova dijagrama za učenike s teškoćama. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi, i kasnije u paru, s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka naprave kviz Kahoot kviz s 8 do 10 pitanja o božićnim običajima u Italiji.

Nastavna aktivnost za predmet X

Il Natale

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita i razumije vrlo kratke i jednostavne tekstove poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik imenuje i opisuje osobe, radnje i stvari u neposrednom okruženju jednostavnim rečenicama.
  • Učenik upoznaje talijansku kulturu koristeći se izvornim materijalima.
  • Učenik piše vrlo kratak i jednostavan tekst koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama na temelju predloška.
  • Učenik opisuje slikovne predloške koristeći se jednostavnim i kratkim rečenicama poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik sudjeluje u formalnim i neformalnim oblicima govorne interakcije.
  • Učenik upoznaje svakodnevne navike i aktivnosti talijanskih vršnjaka.
  • Učenik se koristi udžbeničkim rječnikom, internetom te ostalim izvorima znanja.
  • Učenik govori vrlo kratak i jednostavan tekst u sadašnjem vremenu, poznate tematike, na temelju predloška.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Il Natale in Italia

Uputite učenike na slušanje tradicionalne talijanske božićne pjesme Tu scendi dalle stelle iz 18. stoljeća. Nakon odslušane pjesme učenici neka iznesu svoje dojmove, kakve je emocije u njima pjesma izazvala, a potom razgovor usmjerite na osvještavanje važnosti tolerancije, upoznavanja običaja različitih religija i poštivanje prava svakog čovjeka na vlastiti vjerski odabir.

Kako bi učenici, na zanimljiv i kreativan način, upoznali druge s talijanskim božićnim običajima, neka se, radeći u grupama, vrate tekstu iz prošle aktivnosti, kao i Vennovim dijagramima koje su napravili uspoređujući talijanske i hrvatske božićne običaje. Zatim, neka izvuku ključne pojmove, raspišu natuknice, a potom napišu sažetak teksta (prema pravilima naučenima na satima Hrvatskog jezika) služeći se alatom Word.

Sažetku neka daju kreativan naslov i neka svoj interaktivni prikaz božićnih običaja u Italiji naprave u obliku prezentacije u alatu Powtoon pazeći na primjenu gramatičkih i pravopisnih pravila, pišući osam do deset stranica (slajdova). Poveznicu na rad neka podijele u virtualnoj učionici. Projicirajte radove svih grupa i, nakon svakog rada, provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje prema unaprijed danoj rubrici vrednovanja (jasnoći sadržaja, pravopisnoj i gramatičkoj točnosti, zanimljivosti i preglednosti rada) s naglaskom na pozitivne aspekte.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama u razvoju, a posebice učenicima s oštećenjem sluha važno je najaviti i pojasniti sadržaj uvodnog zvučnog zapisa. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju, oštećenjem sluha i poremećajem aktivnosti i pažnje omogućite grafički prilagođen uručak teksta pjesme kako bi lakše pratili sadržaj i kasnije sudjelovali u nastavi. Prije početka grupnog rada provjerite znaju li i mogu li se svi učenici koristiti digitalnim alatom Word i pripremite primjer Vennova dijagrama za učenike s teškoćama. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi i kasnije u paru s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje, slikovne upute i vršnjačku podršku pri korištenju digitalnog alata Powtoon.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka na istim načelima naprave Powtoon prezentaciju o božićnim običajima u Hrvatskoj.

Nastavna aktivnost za predmet X

Il Natale in Italia

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita i razumije vrlo kratke i jednostavne tekstove poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik opisuje slikovne predloške koristeći se jednostavnim i kratkim rečenicama poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik upoznaje svakodnevne navike i aktivnosti talijanskih vršnjaka.
  • Učenik upoznaje talijansku kulturu na izvornim materijalima.
  • Učenik se koristi udžbeničkim rječnikom, internetom te ostalim izvorima znanja.
  • Učenik piše vrlo kratak i jednostavan tekst koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama na temelju predloška.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Un libro speciale - le ricette di Natale

Potaknite oluju ideja o pojmu tradicionalna božićna jela. Učenici neka navedu takva jela i u Hrvatskoj i u Italiji te ih zapišite ih na ploču koristeći se različitim bojama za talijanska i za hrvatska jela. Potom neka navedu koja su im omiljena, koja bi voljeli probati i koja su tipična za njihov zavičaj, a neka navedu i zašto je važno njegovati tradiciju i običaje.

Podijelite učenike u grupe i svakoj grupi nasumce dodijelite jedan tekst o tradicionalnim talijanskim božićnim jelima. Drugim riječima, neka jedna grupa čita o predjelima, druga o primo piatto, treća o secondo piatto, četvrta o desertima. Nakon što učenici pročitaju tekst, neka izdvoje tri do četiri jela koja im se čine najvažnija, najzanimljivija i koja bi voljeli predstaviti u digitalnoj kuharici koju će izrađivati radeći u alatu Bookcreator. Pritom će navoditi sastojke za jelo, prikazati fotografiju jela preuzetu s alata Pixabay poštivajući autorska prava, istaknuti regiju Italije iz koje jelo potječe i zanimljivost/posebnost samog jela. Tijekom rada u grupi neka obrate pozornost na ravnopravnu podjelu uloga, međusobno uvažavanje, primjenu pravopisnih i gramatičkih pravila, jasnoću i preglednost rada. Svaka grupa neka napravi svoju knjigu koju potom spojite u jednu.

Nakon što učenici dovrše svoje radove i knjige spojite u jednu, učenici neka predstave svoje radove, odnosno svaka grupa svoju temu. Usmeno provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje na temelju unaprijed predstavljene rubrike vrednovanja (jasnoća, preglednost i zanimljivost rada, primjena pravopisa i gramatike, ravnopravna podjela uloga i suradnja) stavljajući naglasak na pozitivne aspekte.

Postupci potpore

U slučaju da u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi taj učenik lakše pratio uvodnu aktivnost oluje ideja o tradicionalnim božićnim jelima. Tijekom rasprave ne treba ustrajati na tome da učenik s teškoćama jezično-govorno-glasovne komunikacije govori pred razredom, naravno, osim ako ne izrazi želju za time. Uvažite utjecaj teškoća jezično-govorno-glasovne komunikacije na učenje stranog jezika i izgovor. Prilikom podjele učenike u grupe za čitanje i izradu digitalnih kuharica o pojedinim jelima, vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Za učenike s oštećenjima vida i one sa specifičnim teškoćama u učenju neka tekstovi o tradicionalnim jelima budu grafički prilagođeni, odnosno potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), uporabu sanserifnog fonta (posebno za učenike sa specifičnim teškoćama), podebljan tisak za ključne riječi, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), trebaju jasna i kratka pitanja, kao i upute. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju također se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s lijevostranim poravnanjem teksta. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje, slikovne upute i vršnjačku podršku pri korištenju digitalnih alata Bookcreator i Pixabay. Učenike, koji imaju govorne teškoće, nikada ne ispravljajte i spriječite moguće oponašanje i ruganje. Ne ustrajte na tome da ti učenici govore pred razredom, osim ako to sami ne žele.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka naprave knjigu tradicionalnih hrvatskih božićnih recepata u alatu Bookcreator.

Nastavna aktivnost za predmet X

Un libro speciale - le ricette di Natale

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita i razumije vrlo kratke i jednostavne tekstove poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik piše vrlo kratak i jednostavan tekst koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama na temelju predloška.
  • Učenik opisuje slikovne predloške koristeći se jednostavnim i kratkim rečenicama poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik upoznaje svakodnevne navike i aktivnosti talijanskih vršnjaka.
  • Učenik upoznaje talijansku kulturu na izvornim materijalima.
  • Učenik se koristi udžbeničkim rječnikom, internetom te ostalim izvorima znanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.