Potaknite učenike na oluju ideja o pojmu Božića. Njihove asocijacije zapišite na ploču zelenom kredom/markerom i pridružite im obrazovne kartice (flashcards) (moguće ih je izraditi u alatu Quizlet) koji predstavljaju navedene pojmove. Pojmove, koje ne znaju na talijanskom ili do kojih su došli pomoću asocijacija u obliku obrazovnih kartica (flashcards) koje ste stavili bez naziva pojma, napišite crvenom kredom/markerom.
Potom učenike potaknite da na Lino ploču zabilježe što znaju o božićnim običajima u Hrvatskoj s posebnim naglaskom na običaje u njihovu zavičaju. Učenici neka prouče ispunjenu Lino ploču i izdvoje najčešće spomenute božićne običaje, običaje za koje dosad nisu čuli ili koji su im slabije poznati.
Nakon toga, pitajte učenike što znaju o božićnim običajima u Italiji, prokomentirajte zajedno one koje navedu i zabilježite ih u obliku natuknica na ploču. Zatim ih uputite na čitanje teksta o Božiću i božićnim običajima u Hrvatskoj i Italiji koji ste unaprijed pripremili. Neka ga učenici čitaju metodom insert i, nakon čitanja, prokomentirajte što su već znali, što im je novo, a što im je možda nejasno. Potom ih podijelite u grupe koje će izraditi Vennov dijagram u alatu Gliffy, odnosno prikazati zajednička obilježja i razlike božićnih običaja u Hrvatskoj i Italiji pazeći na primjenu gramatičkih i pravopisnih pravila te ravnopravno sudjelovanje u radu svih članova grupe. Nakon što naprave zadano, neka učenici objave poveznice na svoje dijagrame. Zajedno ih prokomentirajte i usporedite te neka učenici zabilježe u bilježnice ključne informacije o božićnim običajima u Italiji.
Zakažite učenicima videosastanak pomoću digitalnog alata MS Teams ili nekog drugog videokonferencijskog alata. Potaknite ih na oluju ideja o pojmu Božića koju ste prethodno pripremili pomoću alata Mentimeter odabravši tip pitanja oblak riječi (word cloud). Podijelite učenicima poveznicu na obrazovne kartice (flashcards) koje predstavljaju pojmove vezane uz Božić, a koje ste prethodno izradili u digitalnom alatu Quizlet. U čavrljanje neka upišu pojmove koje su naučili uz obrazovne kartice, a koje nisu već spomenuli u oluji ideja.
Potom učenike potaknite da na Lino ploču zabilježe što znaju o božićnim običajima u Hrvatskoj s posebnim naglaskom na običaje u njihovu zavičaju. Učenici neka prouče ispunjenu Lino ploču i u čavrljanje izdvoje najčešće spomenute božićne običaje, običaje za koje dosad nisu čuli ili koji su im slabije poznati.
Nakon toga, pitajte učenike što znaju o božićnim običajima u Italiji, prokomentirajte zajedno one koje navedu. Zatim ih uputite na čitanje teksta o Božiću i božićnim običajima u Hrvatskoj i Italiji koji ste unaprijed pripremili u alatu Microsoft Office 365 Word i podijelili im kao poveznicu. Nakon čitanja, prokomentirajte što su već znali, što im je novo, a što im je možda nejasno te ih potom zatražite da izrade Vennov dijagram u digitalnom alatu Gliffy, odnosno prikažu zajednička obilježja i razlike božićnih običaja u Hrvatskoj i Italiji pazeći na primjenu gramatičkih i pravopisnih pravila. Nakon što naprave zadano, neka objave poveznice na svoje dijagrame. Zajedno ih prokomentirajte i usporedite te neka učenici zabilježe u bilježnice ključne informacije o božićnim običajima u Italiji.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji raspoloženja). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
U slučaju da u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi taj učenik lakše pratio uvodnu aktivnost oluje ideja o Božiću. Tijekom rasprave ne treba ustrajati da učenik s teškoćama jezično-govorno-glasovne komunikacije govori pred razredom, naravno, osim ako ne izrazi želju za time. Uvažite utjecaj poremećaja jezično-govorno-glasovne komunikacije na učenje stranog jezika i izgovor. Učenicima s intelektualnim teškoćama, po potrebi, omogućite vršnjačku podršku pri upisivanju pojmova na Lino ploču. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju i oštećenjem vida dodatno grafički prilagodite tekst o Božiću i božićnim običajima u Hrvatskoj i Italiji koji ste unaprijed pripremili. Prije početka grupnog rada provjerite znaju li i mogu li se svi učenici koristiti digitalnim alatom Gliffy i pripremite primjer Vennova dijagrama za učenike s teškoćama. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi, i kasnije u paru, s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom.
Učenici koji žele znati više neka naprave kviz Kahoot kviz s 8 do 10 pitanja o božićnim običajima u Italiji.
Uputite učenike na slušanje tradicionalne talijanske božićne pjesme Tu scendi dalle stelle iz 18. stoljeća. Nakon odslušane pjesme učenici neka iznesu svoje dojmove, kakve je emocije u njima pjesma izazvala, a potom razgovor usmjerite na osvještavanje važnosti tolerancije, upoznavanja običaja različitih religija i poštivanje prava svakog čovjeka na vlastiti vjerski odabir.
Kako bi učenici, na zanimljiv i kreativan način, upoznali druge s talijanskim božićnim običajima, neka se, radeći u grupama, vrate tekstu iz prošle aktivnosti, kao i Vennovim dijagramima koje su napravili uspoređujući talijanske i hrvatske božićne običaje. Zatim, neka izvuku ključne pojmove, raspišu natuknice, a potom napišu sažetak teksta (prema pravilima naučenima na satima Hrvatskog jezika) služeći se alatom Word.
Sažetku neka daju kreativan naslov i neka svoj interaktivni prikaz božićnih običaja u Italiji naprave u obliku prezentacije u alatu Powtoon pazeći na primjenu gramatičkih i pravopisnih pravila, pišući osam do deset stranica (slajdova). Poveznicu na rad neka podijele u virtualnoj učionici. Projicirajte radove svih grupa i, nakon svakog rada, provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje prema unaprijed danoj rubrici vrednovanja (jasnoći sadržaja, pravopisnoj i gramatičkoj točnosti, zanimljivosti i preglednosti rada) s naglaskom na pozitivne aspekte.
Učenicima s teškoćama u razvoju, a posebice učenicima s oštećenjem sluha važno je najaviti i pojasniti sadržaj uvodnog zvučnog zapisa. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju, oštećenjem sluha i poremećajem aktivnosti i pažnje omogućite grafički prilagođen uručak teksta pjesme kako bi lakše pratili sadržaj i kasnije sudjelovali u nastavi. Prije početka grupnog rada provjerite znaju li i mogu li se svi učenici koristiti digitalnim alatom Word i pripremite primjer Vennova dijagrama za učenike s teškoćama. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi i kasnije u paru s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje, slikovne upute i vršnjačku podršku pri korištenju digitalnog alata Powtoon.
Učenici koji žele znati više neka na istim načelima naprave Powtoon prezentaciju o božićnim običajima u Hrvatskoj.
Potaknite oluju ideja o pojmu tradicionalna božićna jela. Učenici neka navedu takva jela i u Hrvatskoj i u Italiji te ih zapišite ih na ploču koristeći se različitim bojama za talijanska i za hrvatska jela. Potom neka navedu koja su im omiljena, koja bi voljeli probati i koja su tipična za njihov zavičaj, a neka navedu i zašto je važno njegovati tradiciju i običaje.
Podijelite učenike u grupe i svakoj grupi nasumce dodijelite jedan tekst o tradicionalnim talijanskim božićnim jelima. Drugim riječima, neka jedna grupa čita o predjelima, druga o primo piatto, treća o secondo piatto, četvrta o desertima. Nakon što učenici pročitaju tekst, neka izdvoje tri do četiri jela koja im se čine najvažnija, najzanimljivija i koja bi voljeli predstaviti u digitalnoj kuharici koju će izrađivati radeći u alatu Bookcreator. Pritom će navoditi sastojke za jelo, prikazati fotografiju jela preuzetu s alata Pixabay poštivajući autorska prava, istaknuti regiju Italije iz koje jelo potječe i zanimljivost/posebnost samog jela. Tijekom rada u grupi neka obrate pozornost na ravnopravnu podjelu uloga, međusobno uvažavanje, primjenu pravopisnih i gramatičkih pravila, jasnoću i preglednost rada. Svaka grupa neka napravi svoju knjigu koju potom spojite u jednu.
Nakon što učenici dovrše svoje radove i knjige spojite u jednu, učenici neka predstave svoje radove, odnosno svaka grupa svoju temu. Usmeno provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje na temelju unaprijed predstavljene rubrike vrednovanja (jasnoća, preglednost i zanimljivost rada, primjena pravopisa i gramatike, ravnopravna podjela uloga i suradnja) stavljajući naglasak na pozitivne aspekte.
U slučaju da u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi taj učenik lakše pratio uvodnu aktivnost oluje ideja o tradicionalnim božićnim jelima. Tijekom rasprave ne treba ustrajati na tome da učenik s teškoćama jezično-govorno-glasovne komunikacije govori pred razredom, naravno, osim ako ne izrazi želju za time. Uvažite utjecaj teškoća jezično-govorno-glasovne komunikacije na učenje stranog jezika i izgovor. Prilikom podjele učenike u grupe za čitanje i izradu digitalnih kuharica o pojedinim jelima, vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Za učenike s oštećenjima vida i one sa specifičnim teškoćama u učenju neka tekstovi o tradicionalnim jelima budu grafički prilagođeni, odnosno potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), uporabu sanserifnog fonta (posebno za učenike sa specifičnim teškoćama), podebljan tisak za ključne riječi, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), trebaju jasna i kratka pitanja, kao i upute. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju također se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s lijevostranim poravnanjem teksta. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje, slikovne upute i vršnjačku podršku pri korištenju digitalnih alata Bookcreator i Pixabay. Učenike, koji imaju govorne teškoće, nikada ne ispravljajte i spriječite moguće oponašanje i ruganje. Ne ustrajte na tome da ti učenici govore pred razredom, osim ako to sami ne žele.
Učenici koji žele znati više neka naprave knjigu tradicionalnih hrvatskih božićnih recepata u alatu Bookcreator.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.