Aktivnost počinje pokazivanjem prezentacije o lokalnim građevinama koje učenici mogu prepoznati. Učitelj pita učenike znaju li za njih i čemu su služile nekada, a čemu danas služe. Sluša odgovore učenika i komentira ih. Zatim pita učenike što još znaju o lokalnoj povijesti i znaju li za neke osobe koje su važne za njihov kraj. Nakon toga ih pita zašto je važno da znaju lokalnu povijest i nakon njihovih odgovora napominje da lokalna povijest daje poveznicu sa širom poviješću Hrvatske, da tada pojmovi nisu apstraktni nego mogu vidjeti materijalnu baštinu koja je oko njih. Napominje da je lokalna povijest i nešto čime se možemo povezati s ostatkom Europe te pronaći sličnosti ili iste stvari u raznim dijelovima Europe. To nam omogućuje da shvatimo kako ideja multikulturalnosti nije ništa novo nego su Europa i lokalno područje oduvijek bili raznoliki stanovništvom. Nadalje govori o mnogim plemićkim obiteljima koje su vladale raznim dijelovima Hrvatske i time uvodi učenike u današnji zadatak.
Učitelj upućuje učenike da će zadatak obavljati u paru kako bi u razgovoru i zajedničkom istraživanju donijeli točne zaključke. Učenici će u alatu Genially, služeći se udžbenikom i na mrežnim stranicama dostupnim materijalima, izraditi kratku prezentaciju o plemićkoj obitelji koja je vladala njihovim područjem. U njoj će pokazati kako se ta obitelj odnosila prema lokalnom stanovništvu. To će omogućiti učenicima bolje razumijevanje srednjovjekovne povijesti na maloj razini.
Učenicima s teškoćama potrebno je pristupiti na individualan način, u skladu sa sposobnostima, interesima, jakim i slabim stranama te obilježjima teškoće koju imaju. Preporučuje se da učenik s teškoćama sjedi u prvoj klupi ili na nekome drugome mjestu u neposrednoj blizini učitelja, što će mu omogućiti odgovarajuću potporu tijekom nastavnog sata. U prilagodbi scenarija moguće je osigurati potporu stručnog tima škole te je, prema potrebi, provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom).
Tijekom prikazivanja prezentacije o lokalnim građevinama potrebno je učeniku s teškoćama prilagoditi aktivnost. Ako je riječ o učeniku s intelektualnim teškoćama, potrebno ga je unaprijed obavijestiti o građevinama koje će se prikazati na prezentaciji kako bi se mogao pripremiti i sudjelovati u zadatku. Ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje, potrebno je omogućiti mu stanku tijekom rada, usmjeravati pozornost verbalnom uputom, dodirom po ramenu ili ruci. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, prezentaciju je potrebno njemu prilagoditi, to jest omogućiti upotrebu vlastitog računala te prilagodbu veličine prikaza, kontrasta i svjetline zaslona.
Učenika s teškoćama potrebno je potaknuti da sudjeluje u razgovoru i raspravi ako to želi te mu prilagoditi pristup tijekom vođenja rasprave i razgovora. Učeniku s teškoćama postavljajte pitanja na koja će znati odgovoriti i ponudite mu pozitivnu povratnu informaciju, nemojte isticati pogreške ako ih je učinio. Nakon rasprave omogućite učeniku s teškoćama podsjetnik s najvažnijim podatcima.
Provjerite koliko se dobro učenik koristi digitalnim alatom Genially te mu pripremite pisane i vizualne upute i, prema potrebi, pokažite kako će se služiti alatom. Osigurajte pisane upute koje su prilagođene učeniku, koristite se kraćim rečenicama, jednostavnijim rječnikom, izdvojite ključne pojmove i osigurajte objašnjenje nepoznatih pojmova. Potrebno je i grafički prilagoditi upute, što se odnosi na prilagodbu fonta (npr. Arial, Verdana), tekst treba biti uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te je potrebno tekst poravnati s lijeve strane. Provjerite razumijevanje učenika. Potaknite učenika da traži pomoć ako mu je potrebna ili mu omogućite neki drugi način izrade prezentacije (putem nekoga drugoga digitalnog alata ili usmeno/pismeno ako se učenik ne služi alatom).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu u alatu Genially izraditi rad o nekoj poznatoj osobi koja je vezana za njihovo područje.
Učenici gledaju kratki videozapis „Eleonora, vojvotkinja od Akvitanije" o jednoj od najutjecajnijih europskih žena u srednjem vijeku. Komentiraju videozapis, a učitelj sluša i prihvaća njihove odgovore. Nakon toga učitelj govori da, unatoč prikazanom u videozapisu, većina žena nisu bile kraljice ni plemkinje te upućuje učenike da zamisle kako su živjele obične žene u tom razdoblju. Učenici razmišljaju i iznose svoja mišljenja. Učitelj ih zatim pita u čemu se razlikovao život plemkinja i običnih žena. Učenici nastavljaju iznositi svoja mišljenja i razmatraju odgovore drugih učenika. Nakon toga učitelj pita učenike što misle o životu žena u današnjem svijetu te postoji li razlika u tome kako društvo doživljava žene i muškarce. Napominje da se dogodio veliki napredak u pravima žena u današnjem društvu, no da su one još u nepovoljnijem položaju od muškaraca i svi trebaju raditi na tome da se ispravi ta nepravda. Učitelj dalje napominje da iako i u modernome svijetu utjecajne žene dobivaju najviše pozornosti, postoji mnogo podataka o životu običnih žena u srednjovjekovnom društvu. Time uvodi učenike u današnji zadatak.
Učenici će u alatu Pixton s pomoću podataka koje će pronaći na mrežnim stranicama, poput članka „Položaj žena u srednjem vijeku na hrvatskim prostorima”, izraditi strip o životu žene u jednome dalmatinskome srednjevjekovnom gradu. To će im omogućiti da lakše zapamte pojedinosti iz života običnih ljudi u srednjem vijeku. Učenici će taj zadatak obaviti u paru kako bi na osnovi razgovora i istraživanja donijeli preciznije zaključke, što će im pomoći da se lakše poistovjete s problemom žena i vide da drukčije gledanje na stvari nije nužno krivo nego često može pomoći da se sagleda cijeli kontekst onoga što se istražuje. Uputite učenike da u radu obrate pozornost na ravnopravnu podjelu uloga i aktivno sudjelovanje svih članova.
Učenicima s teškoćama potrebno je pristupiti na individualan način, u skladu s njihovim sposobnostima, interesima, jakim i slabim stranama te obilježjima teškoće koju imaju. Preporučuje se da učenik s teškoćama sjedi u prvoj klupi ili na nekome drugome mjestu u neposrednoj blizini učitelja, što će mu omogućiti potrebnu potporu tijekom nastavnog sata. Tijekom prilagodbe scenarija moguće je osigurati potporu stručnog tima škole te, prema potrebi, prilagodbu provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom).
Učeniku s teškoćama važno je unaprijed najaviti videozapis. Učeniku s oštećenjem vida važno je osigurati mjesto s kojeg će dobro vidjeti videozapis te usmene opise vizualnog sadržaja. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje potrebno je češće usmjeravati na sadržaj rada (tiha govorna uputa, dodir po ruci ili ramenu). Učeniku s teškoćama pripremite unaprijed pitanja koja ćete postavljati u raspravi i smjernice o promatranju videozapisa kako bi znao na što treba usmjeriti pozornost tijekom gledanja. Ako učenik s teškoćama želi aktivno sudjelovati u raspravi, prozovite ga te mu postavite pitanje na koje će znati odgovoriti, omogućite mu da se za to unaprijed pripremi.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji će ga motivirati za sudjelovanje i pružiti mu potporu tijekom rada. Provjerite snalazi li se učenik s teškoćama u digitalnom alatu Pixton. Osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja i omogućite potporu drugog učenika. Tijekom izrade stripa učenicima s teškoćama osigurajte pisane upute koje su njima prilagođene, upotrijebite kraće rečenice, jednostavniji rječnik, izdvojite ključne pojmove i objasnite nepoznate pojmove. Ako se učenik ne snalazi u digitalnom alatu, omogućite mu izradu stripa na papiru ili u nekom drugom obliku u kojemu može zanimljivo prikazati život žene u dalmatinskome srednjovjekovnom gradu (usmeno, u nekome drugom alatu, prezentaciji u alatu PowerPoint, pisano, crtežom ili slično).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više će u alatu Pixton izraditi strip o životu jedne kraljice. To što će im omogućiti da opširnije usporede život ljudi u različitim društvenim staležima.
Učitelj motivira učenike pokazujući im fotografije raznih zabava i svetkovina iz srednjeg vijeka. Učenici ih komentiraju i uspoređuju sa zabavama koje su njima poznate. Učitelj pita jesu li im poznate neke zabave ili svetkovine koje su slične onima na fotografijama, a koje postoje još danas. Učenici razmišljaju i odgovaraju na postavljeno pitanje. Učitelj sluša i prihvaća njihove odgovore. Nakon toga ih pita mogu li zaključiti zašto su takve svetkovine bile važne ljudima iz srednjeg vijeka i imaju li današnje svetkovine istu ulogu kao nekad. Učenici razmišljaju i odgovaraju, a učitelj ih pokušava usmjeriti da raspravljaju o tome i iscrpno potkrijepe svoja stajališta. Ističe da su se svetkovine održavale nakon radnih dana kako bi povezale zajednicu i da danas imamo slične događaje poput volonterskih akcija u kojima sudjeluje mnogo ljudi, od običnih do poznatih osoba, nakon čega se održavaju koncerti ili slično. Govori učenicima kako bi bilo lijepo da se i oni uključe u takve akcije. Nakon toga ponovno govori o srednjem vijeku te ističe da su tada postojali slični događaji samo su se održavali nakon rada za dobrobit svih i time ih uvodi u zadatak.
Učenici će u aplikaciji Sutori, služeći se udžbenikom i člancima koje mogu pronaći na mrežnim stranicama, npr. „Srednjovjekovni Božić" i „Srednjovjekovne božićne tradicije", prikazati vremenski slijed organizacije jedne srednjovjekovne svečanosti u kojoj će također pokazati koju ulogu imaju utjecajne osobe poput kraljeva, plemića ili župnika. To će im omogućiti da vide detaljan prikaz srednjovjekovnog života. Učenici taj zadatak mogu raditi u grupama (u kojima je do pet učenika, ali može biti i više ili manje ovisno o veličini razreda) kako bi u zajedničkom radu i raspravi zaključili da postoje različiti pogledi na istu stvar i da to ne znači da su različita viđenja nužno pogrešna nego da ona često upotpunjuju širu sliku o predmetu koji se istražuje. Podsjetite učenike da ravnopravno podjele uloge u radu i da svi obave zadatak koji su sami sebi zadali. Na kraju sata grupe će predstaviti svoj rad ostalim učenicima.
Tijekom pružanja potpore važno je imati na umu različitost i individualnost učenika s teškoćama u razvoju i učenika sa specifičnim teškoćama. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na pojedinačnim potrebama svakog učenika te je potrebno voditi računa o njegovim jakim i slabim stranama. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio potporu koja mu je potrebna i za njega prikladna pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.
Važno je zadobiti pozornost svih učenika prije zadavanja zadataka, a posebno učenika s teškoćama. Pozornost učenika s teškoćama možete zadobiti i usmjeriti izravnim obraćanjem, jasnim i jednostavnim uputama te izravnim kontaktom. Upute trebaju biti zadane opširno, pisane jednostavnim rječnikom te provjerite jesu li ih razumjeli učenici s teškoćama. Učenicima s teškoćama će katkad trebati više vremena za obavljanje zadatka, a katkad će im biti potrebno dodatno, pojedinačno objasniti zadatak uz primjere i demonstraciju.
Tijekom promatranja fotografija vodite računa o tome da svi učenici dobro vide fotografije, da su detalji jasno prikazani te da je osvjetljenje u učionici prikladno. Učenicima s oštećenjem vida u ovoj aktivnosti omogućite prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećanje fotografija. Uz prilagodbu prikaza fotografija, važno je da učenici s oštećenjem vida dobiju sve važne informacije i detaljne opise fotografija te da ih se usmeno vodi u zadatcima. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite da fotografiju pregledaju prije, pojednostavnite zadatak te im unaprijed recite očekivanja, ciljeve i ishode. Učeniku s teškoćama unaprijed omogućite smjernice za promatranje fotografija, neka ima pisane upute o tome što je potrebno promatrati i o čemu će se razgovarati na nastavnom satu.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u grupi s učenicima koji će ga motivirati i poticati na rad, u grupi u kojoj će moći aktivno sudjelovati i imati potporu koja mu je potrebna. Češće provjerite rad grupe i jasno odredite zadatke učenika u grupi.
Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Sutori. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja u alatu. Ako učenik nije u mogućnosti samostalno obaviti zadatak ili dio zadatka, može raditi u paru s drugim učenikom iz razreda (u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama). Ako se učenik s teškoćama ne snalazi u digitalnom alatu, vremenski slijed može izraditi i na papiru. Potpora u upotrebi digitalnog alata može biti i drugi učenik koji će učeniku s teškoćama pomoći da obavi zadatak.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu u aplikaciji Genially izraditi prezentaciju i istražiti svetačku legendu koja je potaknula lokalnu svetkovinu. To će istraživanje produbiti učenikovo poznavanje kulture u Europi.
Video „Eleonora, vojvotkinja od Akvitanije", izvor: YouTube, pristupljeno 16. lipnja 2023.
Članak „Položaj žene u srednjem vijeku na hrvatskim
prostorima”, izvor: hrcak.srce.hr, pristupljeno 16. lipnja 2023.
Članak „Srednjovjekovni Božić”, izvor: hr.eferrit.com, pristupljeno 16. lipnja 2023.
Članak „Srednjovjekovne božićne tradicije”, izvor: hr.eferrit.com, pristupljeno 16. lipnja 2023.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.