Na početku aktivnosti ulazite u razred vukući za sobom torbu za kupovinu na kotačiće. Potaknite znatiželju učenika igrom u kojoj ćete predmete/realije (pravo voće, povrće ili dječje igračke, ako ih imate) sakriti u torbi za trgovinu. Učenicima zavežite oči maramom i oni odabiru jedan predmet iz torbe pokušavajući pogoditi što imaju u ruci (Das ist ein Apfel. Das ist eine Banane. Das ist eine Karotte. Das ist eine Schokolade. Das sind Kekse). Ostali učenici potvrđuju ili negiraju odgovor. (Ja, das ist richtig. Nein, das ist nicht richtig, das ist falsch.). Nakon što su odgonetnuli i otkrili sve predmete, posložili ste ih na stol da ih učenici vide i sljedeći zadatak je grupirati predmete na voće, povrće, slatko ili piće (Obst/Gemüse/Süßigkeiten/Getränke). Učenici rade u parovima. Jedan učenik postavlja pitanje, a drugi učenik odgovara (Was ist ein Apfel? Der Apfel ist Obst. Was ist das Wasser? Das ist ein Getränk.). Nakon ove igre, projicirajte na ploči umnu mapu dnevnih obroka (Frühstück, Mittagessen, Abendessen) koju ste pripremili u digitalnom alatu Mindomo. Učenici imenuju pojmove vezane uz određene obroke, odnosno ono što oni jedu za doručak, ručak, večeru i zapisuju na ploču. Slijedi kratak razgovor na temu Essen und Trinken (Was isst du zum Frühstück? Was isst du zu Mittag? Was isst du zu Abend? Was trinkst du zum Frühstück?). Jednom učeniku dajte zadatak da bude voditelj pred pločom, pokazuje na umnu mapu i zapisane namirnice i postavlja pitanja ostalim učenicima koji odgovaraju (Ich esse Müsli zum Frühstück. Ich trinke Milch. Zu Mittag esse ich Pommes und trinke Apfelsaft.). Napokon, podijelite učenicima ispisane umne mape, a učenici neka ih dopune namirnicama koje se u njihovoj obitelji najviše konzumiraju za doručak, ručak i večeru.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Češće prozivajte učenike s teškoćama u uvodnoj aktivnosti pogađanja predmeta, dopustite im, a posebno učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s jezičnim teškoćama, da pogađaju na hrvatskom jeziku, a vi im recite pripadajući izraz na njemačkome ako ga ne znaju sami.
Prilikom podjele učenika u parove, dodijelite učenika s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak ako je to potrebno.
Ako u razrednom odjelu imate učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje, dodijelite mu ulogu voditelja završne igre kako bi ostao aktivan tijekom završnog dijela aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike, koji žele znati više, da istraže što njihovi vršnjaci u Njemačkoj konzumiraju za doručak, ručak i večeru. Od informacija, koje su pronašli, neka u digitalnom alatu Canva naprave kratku prezentaciju ili plakat i, u konačnici, održe prezentaciju ostalim učenicima u razredu.
Pronađite na internetu kratak video na temu Essen - Typisch!? Episode 4: Mahlzeit! Zapišite naslov na ploču, učenici neka dvaput pogledaju videouradak. Nakon prvog gledanja postavite učenicima nekoliko kratkih pitanja da biste provjerili koliko su razumjeli (Wie heißen die Leute? Wo sind sie? Sie sind in der Kantine. Was machen sie? Sie haben Pause und sie essen...). Slijedi drugo gledanje uz titlove tako da učenici uz gledanje mogu i čitati tekst. Nakon toga, pojasnite im izraze „für den hohlen Zahn“, „dein Stündchen schlägt gleich“. Slijedi kratak razgovor o filmu, učenici komentiraju i izdvajaju ono što im je bilo zanimljivo, što su uočili. Nakon toga, pripremite nastavni listić s cjelovitim tekstom videozapisa koristeći se alatom MS Word. Tekst ste podijelili u nekoliko ulomaka i neka učenici odrede pravilan redoslijed dijelova teksta. U drugom zadatku, na istom nastavnom listiću, izostavite ključne riječi u tekstu i neka ga učenici dopune riječima koje nedostaju. Provjerite zajedno s učenicima rješenja. Slijedi zadatak na temu „Was machst du in deiner Mittagspause?“, učenici rade u parovima, pokušat će napisati kratak dijalog poput onoga u videozapisu, ali govore o svojim aktivnostima tijekom velikog odmora. Učenici neka odglume dijalog u paru. Nakon te aktivnosti igraju igru pamćenja vezanu uz namirnice, koju ste prethodno napravili u digitalnom alatu Wordwall.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Pobrinite se da učenik oštećena sluha ima transkript videozapisa te mu pripremite drukčiji oblik pitanja nakon odslušanog videozapisa (primjerice, višestruki odabir umjesto dopunjavanja). Učeniku s intelektualnim teškoćama i učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje pripremite kratki sadržaj i opis videozapisa. Učeniku oštećena vida omogućite mjesto blizu ekrana na kojem se videozapis prikazuje.
Tijekom izrade nastavnih listića za uvježbavanje naučenog, vodite računa o tome da, za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje, smanjite broj istovjetnih zadataka te mu omogućite češće stanke tijekom rada. Listić grafički primjereno oblikujte (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova),što je posebno važno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja.
Prilikom podjele učenika u parove, dodijelite učenika s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak ako je to potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike, koji žele znati više, da u digitalnom alatu Kizoa snime kratak video o prehrambenim navikama jednog od prijatelja iz razreda. Neka podijele videouradak ostalim učenicima u kanalu MS Teams. Prethodno možete dogovoriti i kriterije vrednovanja pa učenike, u skladu s time, i vrednovati.
Na internetskom pregledniku pronađite nekoliko kratkih videozapisa o hrani (Deutschlandlabor – Wurst – Folge 19, Bier – Folge 20, Bio – Folge 15). Na navedenoj internetskoj stranici pokažite učenicima transkripte tekstova, rječnik i vježbe. Podijelite učenike u tri grupe na sljedeći način: u vrećicu ubacite kartice s nazivima namirnica – voće, povrće i slatkiši. Učenici izvlače karticu te se, u odnosu na nadpojam, sastavljaju grupe. Svaka grupa dobiva jednu od lekcija na stranici Deutschlandlabor koju će zajednički pogledati nekoliko puta, napraviti sažetak u obliku umne mape u digitalnom alatu Mindomo i riješiti nekoliko zadataka za razumijevanje i utvrđivanje vokabulara na toj stranici. U digitalnom alatu Canva neka naprave plakat pomoću kojeg će ostalim učenicima pokazati i predstaviti ono što su naučili u tom videozapisu. Potaknite učenike da uoče sličnosti i razlike između njemačke i hrvatske kuhinje i prehrane. Dogovorite s njima kriterije vrednovanja i vrijeme koje im je potrebno za pripremu. Slijedi prezentacija učeničkih radova na satu. Ostali učenici će, u anketi koju ste izradili u digitalnom alatu Google Forms, komentirati i vrednovati uradak ostalih grupa.
Učenicima ćete, po završetku prethodnoga zadatka, dati projektni zadatak za domaću zadaću: neka snime videozapis pomoću digitalnog alata Kizoa o tome kako izgledaju doručak, ručak i večera u njihovoj obitelji ili neka naprave prezentaciju na tu temu u digitalnom alatu PowerPoint (što doručkuju, ručaju i večeraju). Pritom se služe podatcima koje pronađu na internetskim preglednicima i u drugim multimodalnim izvorima. Po završetku će svoje prezentacije podijeliti u zajedničkom kanalu MS Teams. Radove ispišite i izložite u učionici.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenike s teškoćama podijelite u grupe (nemojte ih rasporediti nasumičnim odabirom po nadpojmovima, već u ciljanu grupu) u kojima će biti jedan vršnjak-mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak ako je to potrebno.
Pobrinite se da učenik oštećena sluha ima transkript videozapisa, učeniku oštećena vida omogućite mjesto blizu ekrana na kojem se prikazuje videozapis, a učeniku s intelektualnim teškoćama te učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje pripremite kratak sadržaj i opis videozapisa kako bi mogli aktivno sudjelovati u grupnom radu.
Učenicima s teškoćama, posebno učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje, učenicima s intelektualnim teškoćama te onima s poremećajem iz autističnog spektra pripremite jasne smjernice o projektnom zadatku te s jasno naznačenim rokom za predaju zadatka. Zadužite jednog vršnjaka da podsjeti učenika s teškoćama na rok nekoliko dana prije. Prije izlaganja odrađenog projektnog zadatka, učeniku sa specifičnim teškoćama učenja pregledajte prezentaciju i uputite ga da ispravi potencijalne pravopisne i gramatičke pogreške, ali pobrinite se da mu to ne utječe na završno vrednovanje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike, koji žele znati više ,da u digitalnom alatu Word naprave rječnik najpopularnijih jela njemačke i hrvatske kuhinje. Ako žele, mogu i u alatu Book Creator napraviti malu zbirku sa slikama i opisima tipičnih njemačkih jela.
Kikić Dakić, Danijela. 2015. Mein erstes Wörterbuch - priručni rječnik njemačkoga jezika (3. izdanje). Alfa. Zagreb.
Kljajić, Jasenka. 1998. Njemačko-hrvatski praktični rječnik (1. izdanje). Školska knjiga. Zagreb.
Miličević, Marijana. 2017. Njemačko-hrvatski, hrvatsko-njemački školski rječnik (3. izdanje). Alfa. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.