Predmet
Hrvatski jezik 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

U postmodernističkom labirintu

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 4

Razred
4. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Jorge Luis Borges
  • postmodernizam
  • fantastična književnost
  • intertekstualnost
  • pseudocitatnost
  • metafikcija

Može li se imenovati beskonačnost?

Aktivnosti u nastavnoj jedinici Aleph Jorge Luisa Borgesa možete započeti projiciranjem slika na razrednoj interaktivnoj ploči jednog od slikara kojeg vežemo uz magični realizam, npr. G. De Chirica, G. Morandija, F. Radziwilla. Nakon što su pažljivo promotrili slike, učenici na digitalni alat Mentimeter šalju svoje asocijacije te uspoređuju i komentiraju svoja zapažanja. Razgovor usmjerite na pojmove iracionalnog, magijskog, fantastičnog. Potaknite učenike neka opišu svoj doživljaj ovih pojmova, osjećaju li strah, nelagodu, uzbuđenje ili možda uživaju u čitanju ili gledanju djela u kojima se pojavljuju fantastična obilježja. U slučaju da se nečega osobito plaše, neka otvoreno pričaju o svojim strahovima.

Mogu predstaviti i neka djela popularne kulture u kojima pronalaze fantastična obilježja. Svoje primjere, fotografije, videoisječke trebaju učitati na razredni Padlet. Nakon toga zamolite ih neka se prisjete nekih književnih djela u kojima ne možemo razlikovati san od jave, moguće od nemogućeg, stvarno od izmišljenog. Učenici mogu navoditi kao primjer bajke, Tolkienova Gospodara prstenova, djela E. A. Poea, Preobražaj Franza Kafke. Odgovori će, naravno, ovisiti o njihovom čitateljskom iskustvu, a trebaju ih upisati na digitalni alat Conceptboard. U ovoj fazi aktivnosti možete ih upoznati s tipom pripovjedne proze u kojem se pojavljuje magično koje ni na koji način nije pripovjedno uvjetovano, a koji se naziva magijski realizam. U digitalnom alatu Prezi uz obilježja magijskog realizma predstavit ćete i najvažnije autore, posebice Jorgea Luisa Borgesa.

Zatim učenicima podijelite tekst njegove kratke priče Aleph koju su pročitati uz pomoć pitanja i uputa za bolje razumijevanje. Zamolite ih neka u tekstu pronađu opis Alepha, temeljnog motiva u priči, a nakon toga na mrežnim stranicama istraže njegovo značenje. Potaknite ih neka razmisle o mogućem značenju Alepha, točke koja sadrži sve točke iz koje svatko tko se zagleda u njega može vidjeti sve u svemiru istovremeno, odnosno ograničenosti jezika kojim je nemoguće prenijeti istodobnost doživljaja, obuhvatiti sva znanja. Neka razmisle i o tezi Martina Heideggera o jeziku kao kući bitka po kojoj sve što postoji, sve što jest, sve spoznaje o sebi i o svijetu označene su u jeziku. Također navedite učenike na mogućnost povezivanja ideje o Alephu s virtualnom stvarnosti.

Predlažemo i da raspravljaju o ulozi i načinima na koje Borges koristi fantastične motive te razlozima zbog kojih čitatelja nastoji uvjeriti da je fikcija zapravo stvarnost. Naposlijetku podijelite učenike u grupe (četiri učenika u grupi). Zatražite ih neka u priči pronađu i zabilježe, u digitalnom alatu One Note, obilježja magijskog realizma (realno okružje, fantastični elementi, nepotpune informacije, skrivena kritika društva, fabula isprekidana citatima i aluzijama). Nakon što su usporedili i komentirali svoje bilješke motivirajte ih na čitanje ostalih književnika čija djela imaju obilježja magijskog realizma (G. G. Marqueza ili D. Kiša).

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika, kao i na obilježjijma same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Za planiranje postupke potpore savjetujte se sa stručnim timom škole.

U uvodnoj aktivnosti analiziranja slika učeniku s teškoćama vida omogućite rad u paru kako bi mu suučenik mogao opisivati zadane slike i pružiti podršku u radu u digitalnim alatima.

Za učenike s teškoćama pripremite prilagođen tekst, ovisno o njihovim teškoćama. Povećajte font Calibri ili Ariel, stavite veći prored ili razmak. Za učenika s oštećenjem vida pripremite tekst na tabletu, kako bi ga čitao uz pomoć povećanja ili glasovne jedinice. Provjerite s učenicima s teškoćama razumiju li zadatak te im objasnite ako nisu razumijeli. Tijekom rada ih obiđite više puta i provjerite treba li im podrška u radu.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Mentimeter, Padlet, Conceptboard, Prezi, OneNote. Učenicima s teškoćama pokažite rad u digitalnim alatima. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Zatražite od učenika da u digitalnom alatu Canva oblikuju plakat kojim će predstaviti hrvatske fantastičare, prije svega Pavla Pavličića i Gorana Tribusona. Na plakatu trebaju navesti na koji je način Jorge Luiz Borges utjecao stvaralaštvo tzv. hrvatskih borgesovaca.

Nastavna aktivnost za predmet X

Može li se imenovati beskonačnost?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik tumači priču Aleph prema temi i žanru primjenjujući književnoteorijske pojmove.
  • Učenik prepoznaje i opisuje obilježja magijskog realizma u kratkoj priči Aleph.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna umjetnost
  • Psihologija
  • Osobni i socijalni razvoj

Napisati već napisanu priču

Nastavnu jedinice Aleph Jorge Luisa Borgesa započnite razgovorom o knjigama. Neka učenici u razredni Google Classroom pošalju videoblog, snimljen u digitalnom alatu Flipgrid, kojim će predstaviti najdraže knjige. Videoblog treba sadržavati i nagovor na čitanje odnosno kratko obrazloženje/recenziju zašto bi valjalo pročitati baš te knjige. Komentirajte njihov izbor, razgovarajte o njihovim čitalačkim navikama, o tome zašto je čitanje važno, o književnosti na društvenim mrežama, utjecajima medija na njihov čitalački ukus te postoji li neka zajednička poveznica među knjigama koje su izabrali, npr. autor, tema, književni žanr. Možete razgovarati i o tome kakav je utjecaj književnosti na društvo i na njih kao pojedince.

Zamolite ih neka ispune anketni upitnik oblikovan u digitalnom alatu Google Forms kojim ćete ispitati njihov odnos prema književnoj tradiciji. Zajednički komentirajte rezultate anketnog upitnika. Možete im zatim prezentirati vremensku lentu, oblikovanu u digitalnom alatu Tiki-Toki, na kojoj ćete prikazati odnos prema tradiciji u različitim književnim razdobljima, od renesanse do postmodernizma. Učenici trebaju zaključiti na koji se način taj odnos mijenjao, ali i komentirati odnos prema književnoj tradiciji danas. U nastavku aktivnosti potaknite ih neka se prisjete pojmova intertekstualnost, intermedijalnost i autoreferencijalnost te nekih umjetničkih djela u kojima su uočili ove postupke. Svoje primjere trebaju učitati na razredni Padlet. Mogu i polemizirati o tezama nekih postmodernističkih teoretičara koji tvrde da su sva djela već napisana ili su nastala kao dijalog s književnom tradicijom, da nema čvrstih formi i apsolutnih autoriteta. U nastavku aktivnosti učenike podijelite u grupe (četiri učenika po grupi). Učitajte im u digitalni alat OneNote priču Aleph Jorge Luisa Borgesa. Neka učenici pažljivo pročitaju tekst i u priči pronađu aluzije, citate i intertekstualne veze s drugim tekstovima. Jedna grupa treba uočiti poveznicu s Danteom i Božanstvenom komedijom, druga s Kabalom, treća s djelima klasične književnosti Hesiodom, Homerom, Vergilijem, četvrta sa Cervantesom i Shakespeareom, a peta s autorima južnoameričke književnosti Ricardom Güiraldesom i Acevedom Diazom. Zadatak im je i oblikovati hipertekstualne poveznice koji će čitatelje Alepha odvesti na biografije književnika koje je pripovijedač citirao ili na njih aludirao. Svaka će grupa dati svoj doprinos, tekst će postati interaktivan, čitatelji će sami odrediti redoslijed čitanja te na neki način sukreirati tekst u skladu s postmodernističkom poetikom. Nakon što su komentirali novonastali tekst, njegovu recepciju mogu provjeriti dijeleći ga na mrežnim stranicama svojim vršnjacima.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na karakteristikama same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Uključite ga u uvodni razgovor ako on to sam želi. Objasnite mu zadatak te mu pripremite pisane upute. Učeniku s teškoćama, posebice učeniku s oštećenjem vida, tijekom rada na videoblogu omogućite rad u paru koji će mu pružiti podršku.

Tijekom podjele u grupe omogućite učeniku s teškoćama da bude u grupi s učenicima s kojima se dobro slaže te koji mu mogu pružiti podršku. Odredite zadatak i ulogu učenika unutar grupe, ovisno o njegovim teškoćama i sposobnostima. Provjerite razumije li zadatak te mu, ako je to potrebno, ponovite upute.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Flipgrid, Google Forms, Padlet, OneNote. Učenikku pokažite rad u digitalnim alatima ako ih prvi put upotrebljava. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Motivirajte učenike na čitanje romana Ako jedne zimske noći neki putnik koji se, uz kratke priče Jorge Luisa Borgesa, smatra klasikom postmodernističke književnosti. Neka u digitalnu bilježnicu OneNote pošalju recenziju romana. Pri pisanju recenzije neka im pomogne poznavanje obilježja postmodernističke poetike, autoreferencijalnost, miješanje žanrova, ironija, ludizam.

Nastavna aktivnost za predmet X

Napisati već napisanu priču

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik iskazuje svoj odnos prema književnoj tradiciji.
  • Učenik prepoznaje obilježja intertekstualnosti, intermedijalnosti i autoreferencijalnosti u književnim tekstovima i ostalim umjetničkim djelima.
  • Učenik prepoznaje postmoderistička obilježja u kratkoj priči Aleph.
  • Učenik uočava u tekstu intertekstualne veze s drugim književnim tekstovima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sociologija
  • Povijest
  • Osobni i socijalni razvoj

Original ili kopija, tko to više zna?

Na početku aktivnosti na društvenu mrežu Yammer učitajte učenicima dvije fotografije iste osobe. Jedna fotografija treba prikazivati osobu bez filtera ili uređivanja u digitalnom alatu za obradu fotografija Pixlr, a na drugoj fotografiji treba biti ta ista osoba, ali uređena u navedenom digitalnom alatu. Zamolite učenike da u komentarima ispod fotografija iznesu svoj stav o uređivanju fotografija (tzv. fotošopiranju). Možete im postaviti neka pitanja, npr. obrađujete li sami fotografije, zašto to činite, na koji način se fotošopirane fotografije mogu zlorabiti te koje su štetne posljedice na primatelje poruka koje se mogu odaslati nekom uređenom fotografijom. Može se razgovarati i o tome tko nameće trendove, s kojom svrhom, odnosno zašto su mladi najpodložniji takvim trendovima, gdje je granica između stvarnosti i konstruirane stvarnosti, istine i laži. Predložite učenicima da kao projektni zadatak osmisle kampanju na društvenim mrežama kojom bi se spriječili štetni učinci ovakvoga načina prezentiranja u javnosti. To mogu učiniti timskim radom jednominutnim spotovima oblikovanim u digitalnom alatu ThingLink koje će pratiti prigodni hashtagovi.

Zatim im približite pojmove pseudocitatnost, metafikcija, autoreferncijalnost pomoću prezentacije izrađene u digitalom alatu Sway. Podijelite im tekst kratke priče Aleph Jorgea Luisa Borgesa i zamolite ih neka iz teksta izdvoje navedena obilježja postmodernističke poetike. Možete im pomoći usmjerenim razgovorom o tome na koji se način u djelu isprepliću fikcija i stvarnost, lik Borgesa s autorom Borgesom, različiti književni žanrovi (biografska proza / lik Borgesa, satira / književna nagrada C. A. Daneriju, fantastični / Aleph i trivijalni / ljubavna priča s Beatriz). Uputite ih i na Borgesovu biografiju u kojoj se može pronaći niz poveznica s pričom Aleph. Zatražite ih da svoje bilješke i/ili komentare učitaju na digitalni alat Tricider. U završnoj fazi aktivnosti učenici podijeljeni u grupe (četiri učenika u grupi) trebaju osmisliti kratke priče obogaćene pseudocitatima, metafikcijom i aluzijama u književnom žanru u kojem to žele (kriminalističkom, trivijalnom, satiričnom). Ponudite im neke motive iz hrvatske književne tradicije (npr. zašto Judita nije tiskana 20 godina, kako je propala Držićeva urota, što se dogodilo s Isušenom kaljužom Janka Polića Kamova, tko je kriv za smrt Marije Jurić Zagorke). Dogovorite se s učenicima da sve grupe izaberu isti motiv. Nakon što su na mrežnim stranicama istražili činjenice o odabranom motivu, članovi grupe metodom suradničkog pisanja oblikuju priču koju zatim učitavaju na digitalni alat Book Creator. Zbirku priča pisanu u skladu s postmodernističkom poetikom možete promovirati na društvenim mrežama ili školskim mrežnim stranicama.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Osigurajte mu dodatno vrijem za rad. Tijekom planiranja podrške savjetujte se sa stručnim timom škole.

Učenicima s oštećenjem vida pripremite uvećane fotografije ili im omogućite rad u paru s učenikom koji će im opisivati vizualne sadržaje tijekom rada. Učenika s teškoćama podijelite u tim s kojim će osmisliti kampanju za društvene mreže. Dajte mu točno određeni zadatak koji će doprinjeti radu tima, a koji on, s obzirom na svoje mogućnosti, može uspješno odraditi.

Učenicima s teškoćama pripremite prilagođen tekst ovisno o teškoćama koje imaju te im u tekstu istaknite bitno kako bi lakše izdvojili navedena obilježja postmodernističke poetike. Učeniku s oštećenjem vida pripremite tekst na tabletu, kako bi ga mogao povećati ili se poslužiti govornom jedinicom. Prilikom podjele u grupe pokušajte povezati učenike s teškoćama s učenicima koji su motivirani za nastavno gradivo i djeluju podržavajuće u radu te koji će im pružiti podršku u radu ako to bude potrebno.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Pixlr, ThingLink, Sway, Tricider, Book Creator. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima neka pročitaju još nekoliko kratkih priča iz zbirke Aleph. Nakon što su ih usporedili, trebaju izdvojiti zajednička postmodernistička obilježja te ih oblikovati kao umnu mapu u digitalnom alatu Coggle.

Nastavna aktivnost za predmet X

Original ili kopija, tko to više zna?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik interpretira i analizira Aleph na sadržajnoj, izraznoj i idejnoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove svojstvene postmodernizmu.
  • Učenik se stvaralački izražava potaknut književnim tekstovima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • Sociologija
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Biti, Vladimir (2000). Pojmovnik suvremene književne i kulturne teorije. Zagreb: Matica hrvatska.

Borges, J. L. (2004). Aleph. Zagreb: Hanza Media d.o.o.

Hrvatska enciklopedija (1999-2009). Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža.

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Novak, Slobodan Prosperov (2003). Povijest hrvatske književnosti. Zagreb: Golden marketing.

Oraić Tolić, D. (2019). Citatnost u književnosti, umjetnosti i kulturi. Zagreb: Naklada Ljevak.

Pandžić, Vlado (2007). Sitni prilozi za povijest učenja i poučavanja govorništva. Split: Redak.

Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil International.

Silić, Josip; Pranjković, Ivo (2007). Gramatika hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.

Solar, Milivoj (2003.) Povijest svjetske književnosti. Zagreb: Golden marketing.

Solar, Milivoj (1987). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga.

Težak, Stjepko i Babić, Stjepan (2009). Gramatika hrvatskog jezika. Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, Karol (2010). Jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika: pisanje. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.