Na početku aktivnosti podijelite učenike u grupe. Prethodno pripremite papiriće u različitim bojama. Broj boja i papirića prilagodite broju grupa (ovisno o broju učenika u razrednome odjelu). Učenici izvlače papiriće i sjedaju na dogovorena mjesta u učionici. Neka u grupama bude (po mogućnosti) 3 − 5 učenika. Zadatke napišite u alatu Word i učenicima podijelite ispisane upute. Naglasite im važnost suradničkoga učenja te dugoročne koristi od takvog oblika rada.
Upute za rad (primjer za zajednički dio uputa)
Pažljivo pročitajte upute za rad. Zadatak trebate dovršiti za 15 minuta (*25 minuta ako učenici izrađuju plakat ili poster). Na početku rada odaberite menadžera vremena, glasnogovornika, istražitelja, inspektora rada. Podijelite uloge, nadzirite jedni druge te zajedničkim radom dovršite zadatak u zadanom vremenu. Ako imate bilo kakvih nejasnoća ili naiđete na prepreke u radu, obratite se učitelju/učiteljici.
I. Prva (žuta) grupa
Zadajte učenicima da na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.14 (Genitiv) istraže sadržaj ispod podnaslova „Genitiv − drugi padež u hrvatskome jeziku“. Neka tijekom istraživanja saznaju što je genitiv, na koja padežna pitanja odgovara te o čemu ovisi oblik imenice u genitivu. Učenike uputite na to da trebaju oprimjeriti svoje odgovore primjerima iz Zadatka 1 (e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.14, Zadatak 1) te iz Kolekcije zadataka 1 (e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.14, Kolekcija zadataka 1). Rezultate istraživanja učenici mogu izložiti usmeno ili prikazati u obliku postera koji su zajedno izradili.
II. Druga (crvena) grupa
Zadajte učenicima da na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.14 (Genitiv) istraže sadržaj ispod podnaslova „Značenja genitiva“. Učenicima naglasite na koje pojmove trebaju obratiti pažnju tijekom istraživanja (građa, pripadnost, nedostajanje i dr.). Učenici trebaju potkrijepiti svoje zaključke o značenju genitiva primjerima iz zadatka koji se nalazi ispod fotografije. Uputite ih na to da pogledaju i kratki videozapis o značenju imenica u genitivu. Rezultate istraživanja učenici mogu izložiti usmeno ili prikazati u obliku plakata ili postera koji su zajedno izradili.
III. Treća (zelena) grupa
Zadajte učenicima da na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.14 (Genitiv) istraže sadržaj ispod podnaslova „Glasovna promjena u imenicama u genitivu“. Učenicima naglasite da trebaju saznati što je nepostojani a − svoje odgovore trebaju potkrijepiti primjerima iz teksta. Zatim neka riješe Kolekciju zadataka 2 (e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.14, Kolekcija zadataka 2) koja im također može poslužiti za navođenje primjera. Rezultate istraživanja učenici mogu izložiti usmeno ili prikazati u obliku plakata ili postera koji su zajedno izradili.
IV. Četvrta (plava) grupa
Zadajte učenicima da na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.14 (Genitiv) pogledaju videozapis o genitivu (5'41") jezikoslovca Marka Alerića. Neka tijekom gledanja i slušanja zabilježe zanimljivosti koje su saznali o genitivu. Zapažanja i zaključke nakon gledanja videozapisa učenici mogu izložiti usmeno ili prikazati u obliku plakata ili postera koji su zajedno izradili.
Nakon što su glasnogovornici grupa predstavili rezultate rada s učenicima možete provesti samovrednovanje. Neka u bilježnicu nacrtaju semafor i na njemu označe odgovarajuću boju: crvenu − ako ne razumiju sadržaj lekcije; žutu − ako im je sadržaj djelomično jasan te zelenu − ako su sve razumjeli. Komentirajte s učenicima boje na njihovim semaforima, potaknite ih na razmišljanje o tome kako mogu promijeniti boju svjetla ako tom bojom nisu zadovoljni.
Na završetku aktivnosti zadajte učenicima da samostalno riješe zadatke u rubrici Procijenite svoje znanje koja se nalazi na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.14 (Genitiv).
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta grupa heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenike s teškoćama nemojte nasumično rasporediti u grupe, već ih smjestite u grupe u kojima se nalazi vršnjak koji je poticajan, dobar model ponašanja i koji će pružiti podršku učeniku s teškoćama ako je ona potrebna. Češće provjeravajte rad grupe u kojoj je učenik s teškoćama kako biste se uvjerili da je učenik s teškoćama aktivan član grupe. Učenik s teškoćama bi trebao biti u grupi vršnjaka uzornoga ponašanja koji će ga poticati na zadatak i usmjeravanje pažnje.
Prilikom davanja pisanih uputa učenicima za rad u grupi, vodite računa o tome da su pisane upute kratke, jasne i precizne te primjereno grafički oblikovane (za učenike oštećena vida trebaju biti napisane fontom koji mogu pročitati, za učenike s teškoćama učenja koristite font 14 pt, sanserifni tip fonta, lijevo poravnanje, podebljane ključne riječi te povećani razmak između redova). Za učenike s intelektualnim teškoćama pojednostavite upute.
Ako se učenis oštećenjem vida nalazi u grupi učenika koji rezultate trebaju prikazati u obliku plakata, pobrinite se da boja papira bude mat boja ili žućkasti papir koji ne reflektira.
Tijekom dodjeljivanja uloga učenicima u grupi vodite računa da učeniku s teškoćama dodijelite ulogu koja će najbolje naglašavati njegove jake strane. Ako se učenik s oštećenjem vida nalazi u grupi koja treba proučiti videozapis, omogućite da sjedi blizu izvora zvuka te da mu učenici kratko iznesu važne vizualne informacije iz videozapisa. Učeniku s oštećenjem sluha omogućite transkript videozapisa.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima koji žele znati više zadajte da prouče pravilno izricanje građe i pripadnosti u Kutku za znatiželjne na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.14 (Genitiv). Kako bi lakše razumjeli razliku u značenju građe i pripadnosti, učenici mogu poslušati jednominutni videozapis na tu temu. O zadanome jezičnome problemu učenici mogu osmisliti jednominutni sažetak koji će predstaviti drugim učenicima. Ako žele, umjesto usmenoga predstavljanja, mogu snimiti zvučni zapis pod nazivom Hoću i mogu znati više.
U uvodnome dijelu aktivnosti potaknite učenike na razmišljanje o obrtničkim zanimanjima podsjećajući ih na književne likove s kojima su se susreli u prethodnim razredima, npr. Sjećate li se šegrta Hlapića i majstora Mrkonje?, Čime su se bavili?, Koji je zajednički naziv za zanimanja koja se bave proizvodnjom ili uslugom, npr. postolar, krojač i sl.?
S učenicima nakon razgovora odigrajte igru pantomime. Zamolite pet dobrovoljaca da izvuku papiriće sa zadanim pojmovima (npr. frizer, automehaničar, urar, konobar, kuhar, vodoinstalater, slastičar, dimnjačar, zidar i sl.) te pokušaju pokretima prikazati zanimanje ili pojam koji su izvukli. Ostali učenici pogađaju o kojim je zanimanjima riječ. Nakon igre u razgovoru s učenicima istražite njihova iskustva i razmišljanja postavljajući pitanja, npr. Što je zajedničko navedenim zanimanjima?, Poznaješ li osobu koja se bavi tim zanimanjem?, Bi li se ti volio/voljela u budućnosti baviti nekim obrtničkim zanimanjem?. Najavite temu aktivnosti u kojoj će se s pomoću priče o majstoru Akuzativu pobliže upoznati s akuzativom, četvrtim padežom u hrvatskome jeziku.
Nakon najave teme, razgovora i iznošenja učeničkih iskustava i stavova s učenicima možete pogledati animaciju (44") o majstoru Akuzativu koja se nalazi na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.16 (Akuzativ). Učenicima skrenite pozornost na to da se majstor Akuzativ u svojem predstavljanju koristi brojnim imenicama u akuzativu. Zadajte učenicima da još jednom u paru prouče imenice u Primjeru 1 (e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.16, Primjer 1). Neka u bilježnicu zapišu imenice u akuzativu te riješe zadatak u kojem moraju odabrati odgovarajuće pitanje (živo/neživo) ovisno o značenju imenice. Slijedi korekcija učeničkih odgovora i iznošenje zaključaka o padežnim pitanjima uz akuzativ.
Zadajte učenicima da nastave rad u paru te da prouče primjere na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.16 (Akuzativ).
Uputite učenike na to da u paru istraže:
Zapažanja, zaključke i primjere učenici mogu prikazati u obliku umne mape. Umnu mapu mogu izraditi na A3 papiru ili koristeći se digitalnim alatom MindMeister. Prednost toga digitalnog alata je brza, jednostavna i pregledna izrada umnih mapa. Učenici se alatom mogu koristiti bez prethodne registracije, a u besplatnoj prijavi mogu izraditi i pohraniti tri mape. Nakon samostalnog istraživačkoga rada učenici dijele jedni s drugima umne mape o akuzativu. Zadajte im da umne mape postave na Lino, virtualnu oglasnu ploču. Taj je alat izvrstan oblik razmjene i predstavljanja učeničkih radova, a ujedno potiče grupni rad i suradničko učenje. Potaknite učenike na to da prouče sve objavljene umne mape te da odaberu cjelovito izrađenu umnu mapu (sadržaj i grafički prikaz). Svoj odabir učenici trebaju argumentirano obrazložiti i oprimjeriti.
Pri završetku aktivnosti pogledajte s učenicima kratak videozapis (3'40") o akuzativu (Zadatak 4) koji se nalazi na kraju digitalnoga obrazovnog sadržaja na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.16 (Akuzativ). Komentirajte u razgovoru sadržaj videozapisa postavljajući pitanja, npr. Što ste novo naučili o akuzativu?, Je li vam nešto bilo nejasno tijekom gledanja videozapisa?.
Učenici samostalno rješavaju procjenu znanja o akuzativu na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.16 (Akuzativ) koju mogu pronaći ispod videozapisa. Provjerite s učenicima točnost njihovih odgovora i rezultate procjene. Ovisno o rezultatima planirajte tijek sljedeće aktivnosti.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Ako imate učenika s oštećenjem vida u razrednom odjelu, umjesto pantomime, kao uvodni dio aktivnosti možete koristiti, primjerice, igru aliasa (objašnjavanje nekoga pojma bez korištenja korijena riječi) u kojoj učenik s oštećenjem vida može ravnopravno sudjelovati. Ako ćete ipak igrati pantomimu, učeniku s oštećenjem vida objašnjavajte koje radnje izvodi učenik koji pantomimom objašnjava pojam.
Tijekom gledanja animacija vodite računa o tome da učenik s oštećenjem vida sjedi dovoljno izvoru zvuka, a da učenik s oštećenjem sluha ima pristup transkriptu animacija. Poželjno je da svim učenicima s teškoćama prije pošaljete animacije kako bi mogli pogledati koliko puta je potrebno.
Za učenike s teškoćama pripremite predložak s osnovnim informacijama o akuzativu (padežna pitanja, bliski i poznati primjeri akuzativa, razlika u odnosu na druge padeže) te im dopustite da taj predložak koriste tijekom svih aktivnosti.
Prilikom rada u paru osigurajte da učenik s teškoćama bude u paru s poticajnim vršnjakom koji će mu biti spreman pružiti podršku ako je potrebno. Za izradu umne mape ponudite učenicima s teškoćama strukturu umne mape i koje dijelove treba sadržavati. Ako u razrednom odjelu imate učenika s oštećenjem vida, neka pozadina umne mape bude jednostavna i ne previše zasićena vizualnim informacijama i bojama. Budite sigurni da je učenik s teškoćama upoznat s digitalnim alatima Mindmeister i Lino i da se zna njima koristiti. Neka učenik koji mu je par preuzme one aktivnosti koje su učeniku s teškoćama izazovnije, a učenik s teškoćama neka preuzme onaj dio izrade u kojem dolaze do izražaja njegove jake strane. Prilikom završne procjene znanja osigurajte učeniku s teškoćama produljeno vrijeme rada.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike da istraže Kutak za znatiželjne na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.16 (Akuzativ). Nakon što su proučili primjere učenici mogu riješiti zadatak koji se nalazi u nastavku. Predložite učenicima da upoznaju druge učenike s rezultatima svojeg istraživanja. Učenici mogu oblikovati jednominutni sažetak na temu Ostala značenja imenica u akuzativu te usmeno predstaviti svoje zaključke drugim učenicima. Ako žele, umjesto usmenoga predstavljanja, mogu snimiti zvučni zapis pod nazivom Hoću i mogu znati više.
Razgovarajte s učenicama o tome što sve znaju o padežima. U ponavljanju se poslužite pitanjima, npr. Što je sklonidba imenica?, Koji je drugi padež u hrvatskome jeziku?, Koja su padežna pitanja za genitiv?, Koje je najčešće značenje imenice u akuzativu?.
Jedan od zadataka koji može poslužiti za ponavljanje i uspoređivanje naučenih padeža (genitiva i akuzativa) jest i izrada Vennova dijagrama. Vennov dijagram vrsta je dijagrama koji prikazuje logičku vezu među skupovima, u ovom slučaju među padežima. Učenicima zadajte da Vennov dijagram izrade s pomoću SmartArt grafike u Word dokumentu koji mogu pronaći unutar paketa Office 365. Sustav Office 365 omogućuje učenicima i učiteljima jednostavnu pohranu, suradnju i razmjenu dokumenata koji se pohranjuju u oblaku. Kako bi što točnije i potpunije prikazali sličnosti i razlike između genitiva i akuzativa, savjetujte učenicima da se za rad koriste digitalnim obrazovnim sadržajima o genitivu i akuzativu koje mogu pronaći na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.14 (Genitiv) i na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.16 (Akuzativ). Pomozite učenicima tijekom izrade dijagrama te im pokažite crteže Vennovih dijagrama na računalu. Crteže možete pronaći na stranici Pixabay, servisu koji omogućuje sigurno i besplatno prikazivanje fotografija vodeći brigu o zaštiti autorskih prava.
Ograničite učenicima vrijeme proučavanja i izrade zadatka na 20 minuta (ovisno o obilježjima razrednoga odjela). Vrijeme možete ograničiti odbrojavanjem s pomoću štoperice u alatu ClassroomScreen. Riječ je o digitalnom alatu s nizom mogućnosti koji može unaprijediti nastavu zanimljivim mogućnostima (nasumično ime, multimedija, web kamera, QR kod i sl.). Uputite učenike u to kako će pohraniti Vennove dijagrame te ih podijeliti s ostalim suradnicima putem alata Padlet. Padlet je vrsta digitalnoga zida koji nudi mogućnost suradnje u mrežnom okruženju. Moguća je besplatna upotreba alata bez prethodne prijave u sustav. Ako se odlučite za prijavu, imat ćete više mogućnosti za suradnju i pohranu sadržaja. Poveznicu za Padlet ploču ili zid možete s učenicima podijeliti putem alata ClassroomScreen u obliku QR koda. Komentirajte s učenicima rezultate njihova rada, pohvalite najuspješnije radove te istaknite one koji su uložili trud u izradu zadatka. Nakon razgovora osvijestite učenicima koja su im znanja bila potrebna za izradu zadatka. Možete ih pitati: U kojem ste se još predmetu susreli s izradom dijagrama?, Jesu li nam za ovaj zadatak bila potrebna samo znanja o jeziku?, Što si novo naučio/naučila tijekom rada na zadatku?.
U drugome dijelu aktivnosti zadajte učenicima da u paru osmisle pet pitanja za razlikovanje genitiva i akuzativa. Dva pitanja mogu sadržavati teorijska znanja (definicije, pravila i sl.), a tri pitanja moraju sadržavati primjere s imenicama u genitivu i akuzativu. Učenici zapisuju pitanja u bilježnicu, zatim ih unose u Word dokument. Pokažite učenicima kako da pošalju svoja pitanja putem alata Padlet kako biste od njih izradili interaktivni listić za ponavljanje. Prije sljedeće aktivnosti možete izraditi interaktivni radni listić u alatu Wizer koji omogućuje izradu grafički zanimljivih listića koje učenici rješavaju na računalu. Pri izradi listića poslužite se učeničkim pitanjima i primjerima. Izrađeni listić možete podijeliti s drugim učiteljima, osim ako u postavkama ne odaberete mogućnost da listić ne bude javno dostupan, no ta je mogućnost dostupna samo registriranim i plaćenim računima.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Tijekom svih dijelova ove aktivnosti učenicima s teškoćama potrebno je omogućiti korištenje izrađenih podsjetnika s pojmovima sklonidbe imenica, ključnih pojmova o genitivu i akuzativu koje ste izradili u prošlim aktivnostima.
Prilikom izrade Vennovih dijagrama učenicima s teškoćama omogućite usmjeravajuća pitanja kojima će se voditi pri istraživanju razlika između genitiva i akuzativa. Učenicima s teškoćama, a posebno učenicima s oštećenjem organa i orgasnkih sustava produljite vrijeme rada ako je potrebno. Pohvalite uloženi trud u izradu dijagrama.
Tijekom rada u paru pobrinite se da je učenik s teškoćama u paru s vršnjakom koji je uzorna ponašanja, strpljiv i spreman je pružiti podršku učeniku, primjerice, neka vršnjak zapisuje njihove zaključke.
Prilikom izrade interaktivnih listića vodite računa o tome da pitanja budu kratka, jasna i precizna te da listić bude grafički primjereno oblikovan. Za učenika s oštećenjem vida neka bude u veličini fonta koju može pročitati, za učenike s teškoćama važno je da font bude sanserifni, npr. Arial ili Calibri, veličina 14 pt, lijevo poravnanje te povećani razmak između riječi i redova, a za učenike s oštećenjem organa i organskih sustava neka bude jasno označena linija za unos odgovora.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da istraže kako su genitiv i akuzativ dobili imena. Savjetujte im da se, između ostalih izvora, posluže mrežnom inačicom Rječnika stranih riječi. Osim podrijetla naziva učenicima zadajte još jedan istraživački zadatak: Nazivi padeža u prošlosti. Neka učenici samostalno istraže i saznaju odgovore. O rezultatima svojeg istraživanja i rada mogu snimiti kratak zvučni ili videozapis pod naslovom Hoću i mogu znati više.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. pravopis.hr
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Težak, S. i Babić, S. (1992). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.