Na početku aktivnosti učenicima dajte zadatak da napišu nekoliko imenica i pridjeva koji ih najbolje opisuju.
S učenicima zatim povedite razgovor o izvorima s kojih preuzimaju informacije. Upozorite ih na to da nisu sve informacije koje pronađu na mreži točne i provjerene. Učenici zatim samostalno istražuju mrežne stranice i traže informacije o atributu i apoziciji. Učenicima možete dati prijedlog mrežnih stranica ili ih usmjerite na mrežne stranice koje su pouzdane i na kojima će pronaći točne informacije, npr. stranica Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje na kojoj učenici mogu pronaći Hrvatsku školsku gramatiku ili stranica Hrvatske enciklopedije. Učenici u bilježnicu zapisuju informacije koje su pronašli o atributu i apoziciji. U nastavku aktivnosti učenike podijelite u pet grupa. Učenici će u grupama usporediti bilješke i usuglasiti mišljenja te će informacije koje su pronašli o atributu i apoziciji upisati u Vennov dijagram. Učenici zajedno pišu nekoliko rečenica o svakom članu svoje grupe, a pritom trebaju iskoristiti pridjeve i imenice koje su napisali na početku aktivnosti tako što će ih uvrstiti u rečenice na mjesto pridjevnih i imeničkih atributa te apozicija. Učenici zatim izmjenjuju bilježnicu sa susjednom grupom. Čitaju napisane rečenice te u njima određuju atribut, apoziciju i apozicijski skup.
U nastavku aktivnosti učenicima u digitalnom alatu za prezentaciju Canva pokažite fotografije poznatih glumaca i/ili pjevača. Na temelju naučenoga u prvom dijelu aktivnosti učenici će osmisliti i napisati najmanje tri atributa i apoziciju o glumcu ili pjevaču po vlastitu izboru. S učenicima možete zaigrati igru. U prvom krugu igre učenici čitaju pridjeve i atribute koje su napisali, a ostali učenici trebaju odgonetnuti o kojem se glumcu ili pjevaču radi. U drugom krugu igre učenici trebaju osmisliti rečenicu o odabranom pjevaču ili glumcu. Rečenice trebaju sadržavati pridjevne i imeničke atribute te apoziciju. Ostali učenici slušaju rečenice i vrednuju odgovore. Tko ne upotrijebi atribut ili apoziciju u rečenici, ispada iz igre.
Učenici koji žele mogu u različitim likovnim tehnikama izraditi portrete poznatih glumaca i pjevača. Svakom portretu dodat će kratak opis koji će napisati na neobičan i duhovit način ili u stihovima. U opisu će koristiti atribut i apoziciju. Portrete koje učenici naprave možete izložiti u učionici, školskoj knjižnici ili nekom drugom prostoru predviđenom za to.
Na početku aktivnosti pitajte učenike znaju li navesti kojega likovnog umjetnika i njegovo djelo i što o njima znaju reći. U nastavku aktivnosti učenike podijelite u grupe. Sa svakom grupom podijelite unaprijed pripremljenu sažetu biografiju likovnog umjetnika s pomoću aplikacije MS Teams. Učenici u tekstu trebaju pronaći sve dodatke imenicama i razvrstati ih u tablicu na imenice, zamjenice, pridjeve i brojeve. Riječi koje su napisali u tablicu zatim razvrstavaju na pridjevne i imeničke atribute te apozicije.
U nastavku aktivnosti učenici rade individualno. Na mreži će pronaći biografiju likovnog umjetnika kojega smatraju zanimljivim. Učenici mogu istraživati umjetnike čija su djela spominjali na nastavi Likovne kulture te se na taj način može napraviti korelacija s tim predmetom. Pišu sažetak biografije u nekoliko rečenica. U rečenicama trebaju rabiti atribut i apoziciju te apozicijski skup u poslijeimeničnom položaju. Svoje sažetke učenici pišu u digitalni alat Padlet. S učenicima pročitajte primjere pa neka učenici u sažetcima pronađu atribute i apozicije. Obratite pozornost na pisanje zareza u apozicijskome skupu u poslijeimeničnom položaju. Analiza napisanih rečenica može poslužiti kao formativno vrednovanje jer će učenici ispravljati jedni druge kada bude potrebno. Prilikom čitanja učeničkih radova analizirajte i pravopisne i gramatičke pogreške.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele više mogu u digitalnom alatu Canva napraviti plakat kojim će predstaviti sliku koju su izradili na satu Likovne kulture. U dvije do tri rečenice neka opišu svoju sliku koristeći pritom atributni i apozicijski skup. Plakate možete ispisati i napraviti izložbu u školskoj knjižnici ili nekom drugom prostoru u školi predviđenom za to.
Pokažite učenicima u digitalnom alatu za prezentaciju Sway fotografiju grada/mjesta u kojem žive i kraći tekst o gradu/mjestu bez atributa. S učenicima povedite razgovor o fotografiji i tekstu tako da učenici uoče nedostatak atributa u tekstu. Učenici trebaju zaključiti na koji način atributi pridonose kvaliteti opisa i samoga teksta. Učenici zatim u oluji ideja navode što više atributa koje povezuju s gradom/mjestom u kojem žive. Za oluju ideja možete koristiti digitalni alat Mentimeter.
Sljedeći zadatak unutar aktivnosti učenici mogu raditi u paru ili grupi. Učenici će provesti anketu među sugrađanima u kojoj će zamoliti ispitanike da sa što više atributa opišu grad/mjesto u kojem žive i navedu kako bi grad/mjesto u kojem žive mogli učiniti ljepšim i čišćim. Provođenjem takve ankete mogu se ostvariti očekivanja međupredmetne teme Održivi razvoj. Nakon provedene ankete učenici zapisuju atribute te traže riječi slična značenja za prikupljene atribute u rječniku. Oba primjera, atribute prikupljene u anketi i riječi slična značenja koje su pronašli u rječniku, zapisuju u digitalni alat Lino.
Za kraj aktivnosti učenici će u digitalnom alatu Canva izraditi plakat za svoj grad/mjesto te osmisliti turistički slogan s nekoliko atributa koje su prikupili u anketi, a koji po njihovu mišljenju najbolje opisuju njihov grad/mjesto i prikazuju ga kao poželjno mjesto za život. Osmišljavanje turističkoga slogana može poslužiti za povezivanje s očekivanjem međupredmetne teme Poduzetništvo. Učenici mogu predstaviti svoje radove u razredu te zajedno odabrati najbolji rad koji će biti izložen na vidljivome mjestu u školi, na školskoj mrežnoj stranici ili školskim društvenim mrežama.
Predložite učenicima da pronađu fotografije i razglednice grada/mjesta u kojem žive iz prošlosti i sadašnjosti. Prikupljene fotografije i razglednice skenirajte pa napravite s učenicima digitalnu knjigu u alatu Book Creator. Fotografije i razglednice poredajte kronološki, a učenici neka napišu opis za svaku fotografiju koristeći atribute i apozicije.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.