Predmet
Hrvatski jezik 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Reci mi tko si i kakav si

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 7

Razred
7. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • atribut
  • apozicija
  • biografija
  • atributni skup
  • apozicijski skup

Dodatci koji opis čine boljim

Na početku aktivnosti učenicima dajte zadatak da napišu nekoliko imenica i pridjeva koji ih najbolje opisuju.

S učenicima zatim povedite razgovor o izvorima s kojih preuzimaju informacije. Upozorite ih na to da nisu sve informacije koje pronađu na mreži točne i provjerene. Učenici zatim samostalno istražuju mrežne stranice i traže informacije o atributu i apoziciji. Učenicima možete dati prijedlog mrežnih stranica ili ih usmjerite na mrežne stranice koje su pouzdane i na kojima će pronaći točne informacije, npr. stranica Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje na kojoj učenici mogu pronaći Hrvatsku školsku gramatiku ili stranica Hrvatske enciklopedije. Učenici u bilježnicu zapisuju informacije koje su pronašli o atributu i apoziciji. U nastavku aktivnosti učenike podijelite u pet grupa. Učenici će u grupama usporediti bilješke i usuglasiti mišljenja te će informacije koje su pronašli o atributu i apoziciji upisati u Vennov dijagram. Učenici zajedno pišu nekoliko rečenica o svakom članu svoje grupe, a pritom trebaju iskoristiti pridjeve i imenice koje su napisali na početku aktivnosti tako što će ih uvrstiti u rečenice na mjesto pridjevnih i imeničkih atributa te apozicija. Učenici zatim izmjenjuju bilježnicu sa susjednom grupom. Čitaju napisane rečenice te u njima određuju atribut, apoziciju i apozicijski skup.

U nastavku aktivnosti učenicima u digitalnom alatu za prezentaciju Canva pokažite fotografije poznatih glumaca i/ili pjevača. Na temelju naučenoga u prvom dijelu aktivnosti učenici će osmisliti i napisati najmanje tri atributa i apoziciju o glumcu ili pjevaču po vlastitu izboru. S učenicima možete zaigrati igru. U prvom krugu igre učenici čitaju pridjeve i atribute koje su napisali, a ostali učenici trebaju odgonetnuti o kojem se glumcu ili pjevaču radi. U drugom krugu igre učenici trebaju osmisliti rečenicu o odabranom pjevaču ili glumcu. Rečenice trebaju sadržavati pridjevne i imeničke atribute te apoziciju. Ostali učenici slušaju rečenice i vrednuju odgovore. Tko ne upotrijebi atribut ili apoziciju u rečenici, ispada iz igre.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Pružite jasne primjere i navedite nekoliko različitih izvora informacija kako bi učenici imali više mogućnosti i prilika za pronalaženje točnih informacija.
Za neke učenike s teškoćama unaprijed pripremite izvore za istraživanje, prilagodite tekst grafički, smanjite broj informacija.
Pružite vizualnu podršku učenicima tako da na papiru nacrtate Vennov dijagram i pokažete im kako ga popuniti tijekom aktivnosti. Možete također koristiti boje kako bi istaknuli različite dijelove dijagrama.
Budite prisutni u grupama kako bi pomogli učenicima u usklađivanju mišljenja i bilješki. Ponudite pomoć učenicima koji imaju teškoće s pisanjem bilješki.
Ponudite različite materijale poput slika ili videa učenicima koji su vizualno orijentirani kako bi bolje razumjeli pojmove atributa i apozicije.
Prilikom opisivanja učenika vodite računa o tome da opisi budu afirmativni.
Dajte učenicima dovoljno vremena da istraže informacije i naprave bilješke. Usporite tempo izlaganja kako bi učenici koji sporije procesiraju informacije mogli bolje pratiti.
Nakon što svaka grupa završi svoje izlaganje, ponovite ključne točke kako bi učenici s teškoćama u razvoju bolje razumjeli temu.
Pružite vizualnu podršku učenicima pokazujući im primjere rečenica koje sadrže atribute i apozicije. Ilustrirajte primjere sličicama ili crtežima.
Ponudite pomoć u pisanju učenicima koji imaju teškoće s pisanjem rečenica. Rabite predloške ili obrasce kako biste im pomogli strukturirati ideje.
Dajte učenicima dovoljno vremena da razmisle i napišu svoje rečenice. Usporite tempo izmjenjivanja bilježnica kako bi se učenici osjećali ugodnije.
Ponudite rad u parovima ako neki učenici imaju teškoće s radom u grupi. Učenici mogu raditi zajedno na nalaženju atribute i apozicija u rečenicama.
Nakon što učenici završe pisanje rečenica, ponovite ključne točke o atributima i apozicijama kako bi učenici s teškoćama u razvoju bolje razumjeli temu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu u različitim likovnim tehnikama izraditi portrete poznatih glumaca i pjevača. Svakom portretu dodat će kratak opis koji će napisati na neobičan i duhovit način ili u stihovima. U opisu će koristiti atribut i apoziciju. Portrete koje učenici naprave možete izložiti u učionici, školskoj knjižnici ili nekom drugom prostoru predviđenom za to.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dodatci koji opis čine boljim

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izabire odgovarajuće izvore za istraživanje informacija u skladu sa zadatkom.
  • Učenik razlikuje atribut od apozicije.
  • Učenik samostalno uvrštava odabrane atribute i apozicije u rečenicu i kraći tekst.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodaj malo boje

Na početku aktivnosti pitajte učenike znaju li navesti kojega likovnog umjetnika i njegovo djelo i što o njima znaju reći. U nastavku aktivnosti učenike podijelite u grupe. Sa svakom grupom podijelite unaprijed pripremljenu sažetu biografiju likovnog umjetnika s pomoću aplikacije MS Teams. Učenici u tekstu trebaju pronaći sve dodatke imenicama i razvrstati ih u tablicu na imenice, zamjenice, pridjeve i brojeve. Riječi koje su napisali u tablicu zatim razvrstavaju na pridjevne i imeničke atribute te apozicije.

U nastavku aktivnosti učenici rade individualno. Na mreži će pronaći biografiju likovnog umjetnika kojega smatraju zanimljivim. Učenici mogu istraživati umjetnike čija su djela spominjali na nastavi Likovne kulture te se na taj način može napraviti korelacija s tim predmetom. Pišu sažetak biografije u nekoliko rečenica. U rečenicama trebaju rabiti atribut i apoziciju te apozicijski skup u poslijeimeničnom položaju. Svoje sažetke učenici pišu u digitalni alat Padlet. S učenicima pročitajte primjere pa neka učenici u sažetcima pronađu atribute i apozicije. Obratite pozornost na pisanje zareza u apozicijskome skupu u poslijeimeničnom položaju. Analiza napisanih rečenica može poslužiti kao formativno vrednovanje jer će učenici ispravljati jedni druge kada bude potrebno. Prilikom čitanja učeničkih radova analizirajte i pravopisne i gramatičke pogreške.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Prije početka rada provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje ako je to potrebno.
Pružite vizualnu podršku koristeći slike ili crteže umjetničkih djela za koje će tražiti dodatke imenicama. Upotrijebite predloške ili obrasce za pisanje biografija i ponudite pomoć učenicima koji imaju teškoće s razumijevanjem. Usporite tempo rada i dopustite učenicima da rade u svom tempu. Ako neki učenici imaju teškoće s radom u grupi, ponudite rad u parovima. Nakon što završe, ponovite ključne točke o pridjevnim i imeničkim atributima te apozicijama.
Ponudite podršku učenicima kojima pisanjem i razumijevanjem biografija likovnih umjetnika predstavlja izazov. Rabite predloške ili obrasce kako bi učenici s teškoćama lakše strukturirali svoje ideje i organizirali svoje misli.
Osigurajte učenicima dovoljno vremena da istraže biografije likovnih umjetnika i napišu sažetak.
Pružite jasan model sažetka biografije likovnog umjetnika i objasnite kako se koriste atributi i apozicije. Ponudite primjere sažetaka i objasnite kako se koriste zarezi u apozicijskome skupu u poslijeimeničnom položaju.
Pratite napredak učenika tijekom aktivnosti i pružite povratne informacije o njihovim napisanim sažetcima.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele više mogu u digitalnom alatu Canva napraviti plakat kojim će predstaviti sliku koju su izradili na satu Likovne kulture. U dvije do tri rečenice neka opišu svoju sliku koristeći pritom atributni i apozicijski skup. Plakate možete ispisati i napraviti izložbu u školskoj knjižnici ili nekom drugom prostoru u školi predviđenom za to.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dodaj malo boje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita sažetak biografije i radi sintatktičku analizu prema dobivenim uputama.
  • Učenik objašnjava sintaktičko ustrojstvo rečenice na zadanim primjerima.
  • Učenik oblikuje kraći tekst koristeći atribute i apozicije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna kultura

Tu živim, rastem i ostavljam trag

Pokažite učenicima u digitalnom alatu za prezentaciju Sway fotografiju grada/mjesta u kojem žive i kraći tekst o gradu/mjestu bez atributa. S učenicima povedite razgovor o fotografiji i tekstu tako da učenici uoče nedostatak atributa u tekstu. Učenici trebaju zaključiti na koji način atributi pridonose kvaliteti opisa i samoga teksta. Učenici zatim u oluji ideja navode što više atributa koje povezuju s gradom/mjestom u kojem žive. Za oluju ideja možete koristiti digitalni alat Mentimeter.

Sljedeći zadatak unutar aktivnosti učenici mogu raditi u paru ili grupi. Učenici će provesti anketu među sugrađanima u kojoj će zamoliti ispitanike da sa što više atributa opišu grad/mjesto u kojem žive i navedu kako bi grad/mjesto u kojem žive mogli učiniti ljepšim i čišćim. Provođenjem takve ankete mogu se ostvariti očekivanja međupredmetne teme Održivi razvoj. Nakon provedene ankete učenici zapisuju atribute te traže riječi slična značenja za prikupljene atribute u rječniku. Oba primjera, atribute prikupljene u anketi i riječi slična značenja koje su pronašli u rječniku, zapisuju u digitalni alat Lino.

Za kraj aktivnosti učenici će u digitalnom alatu Canva izraditi plakat za svoj grad/mjesto te osmisliti turistički slogan s nekoliko atributa koje su prikupili u anketi, a koji po njihovu mišljenju najbolje opisuju njihov grad/mjesto i prikazuju ga kao poželjno mjesto za život. Osmišljavanje turističkoga slogana može poslužiti za povezivanje s očekivanjem međupredmetne teme Poduzetništvo. Učenici mogu predstaviti svoje radove u razredu te zajedno odabrati najbolji rad koji će biti izložen na vidljivome mjestu u školi, na školskoj mrežnoj stranici ili školskim društvenim mrežama.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Provjerite znaju li učenici rabiti navedene digitalne alate i prema potrebi izradite pisane ili slikovne upute za njihovo korištenje.
Prilagodite zadatke učenicima prema njihovim individualnim potrebama i razinama sposobnosti.
Rabite slike ili crteže grada/mjesta u kojem žive kako bi učenici bolje razumjeli zadatak.
Pružite pomoć učenicima koji imaju teškoće s pisanjem i razumijevanjem zadatka. Također, omogućite im korištenje predložaka ili obrazaca kako bi lakše strukturirali svoje ideje i organizirali svoje misli.
Dajte učenicima dovoljno vremena da razmisle o atributima i idejama vezanim uz grad/mjesto u kojem žive. Usporite tempo rada i omogućite im da rade u svom tempu kako bi se osjećali ugodnije.
Ponudite rad u parovima učenicima koji imaju teškoće raditi individualno. Učenici mogu raditi zajedno na oluji ideja o atributima grada/mjesta i povezivanju tih atributa u tekstu.
Pružite jasan model teksta o gradu/mjestu bez atributa te objasnite učenicima što je potrebno učiniti i koja je funkcija atributa. Također, ponudite primjere atributa i objasnite kako ih dodati u tekst.
Pratite napredak učenika tijekom aktivnosti i pružite povratne informacije o njihovim napisanim atributima kako bi im pomogli da razumiju gdje trebaju poboljšati svoje pisanje i kako se koristiti atributima da bi kvaliteta teksta bila bolja.
Rabite vizualna pomagala poput slika i grafikona kako bi se olakšalo razumijevanje pojma atributa i sinonima.
Rabite prilagođene upitnike s vizualnim pomagalima kako biste pomogli učenicima s teškoćama u razumijevanju pitanja i odgovora.
Pružite dodatnu potporu tijekom zadatka.
Prilagodite radnu površinu učenika tako da imaju dovoljno prostora za rad u grupi.
Uključite dodatnu vremensku potporu za učenike s teškoćama u razvoju kako bi se osiguralo dovoljno vremena da mogu pratiti zadatke i završiti ih u zadanim rokovima.
Dajte jasne i jednostavne upute kako biste olakšali razumijevanje zadatka.
Uključite učenike u planiranje i organizaciju aktivnosti kako bi se osiguralo da su uključeni u proces i osjećaju se uključenima u rad u grupi.
Priložite dodatne resurse i podršku kao što su rječnici ili alati za prevođenje kako biste osigurali da učenici razumiju pojmove atributa i sinonima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima da pronađu fotografije i razglednice grada/mjesta u kojem žive iz prošlosti i sadašnjosti. Prikupljene fotografije i razglednice skenirajte pa napravite s učenicima digitalnu knjigu u alatu Book Creator. Fotografije i razglednice poredajte kronološki, a učenici neka napišu opis za svaku fotografiju koristeći atribute i apozicije.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tu živim, rastem i ostavljam trag

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava ulogu atributa u tekstu.
  • Učenik se kreativno izražava primjenjujući naučeno o atributu i apoziciji.
  • Učenik pronalazi riječi slična značenja za atribute služeći se rječnikom
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Održivi razvoj
  • Poduzetništvo

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.