Aktivnost počnite motivacijom i ponavljanjem. Nastavnik izrađuje križaljku s pomoću digitalnog alata Puzzel.org čijim će rješavanjem na školskim računalima učenici ponoviti opća obilježja Europe te kao konačno rješenje dobiti pojam mozaik načinjen ljudskom raznolikošću. Zatim neka odgovore na postavljeno pitanje: Koju biste europsku regiju povezali s dobivenim pojmom i zašto?
Nakon toga učenike podijelite u sedam parova i uputite u sljedeći zadatak. Svaki par ima različit zadatak. Sedam je država Jugoistočne Europe pa sedam parova dobiva podatke za jednu od tih država. Njihov je zadatak, u alatu Microsoft Excel, izraditi kružne dijagrame od podataka koje dobiju od učitelja u Microsoft Excel tablici te analizirati podatke o nacionalnoj i vjerskoj strukturi stanovništva zadane države Jugoistočne Europe. Sve parove uputite da napišu naslov grafikona i navedu izvore podataka. Učitelj do podataka o vjerskoj i nacionalnoj strukturi stanovništva pojedinih država Jugoistočne Europe može doći koristeći se mrežnim pretraživačima.
Nakon što riješe zadani zadatak, analizu podataka o nacionalnoj i vjerskoj strukturi stanovništva predstavljaju na zajedničkoj Padlet ploči.
Nakon što svaki par opiše nacionalnu i vjersku strukturu pojedine države Jugoistočne Europe, neka učenici zajednički oblikuju zaključak o složenosti etničke i vjerske strukture. Također, neka rasprave o prednostima koje donose različitosti te o mogućim problemima koji zbog toga nastaju.
U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Preporuka je učenika s teškoćama (u dogovoru s njim) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću potporu i pomoć pri zadavanju i provedbi aktivnosti.
U objašnjavanju, postavljanju pitanja i razgovoru s učenikom s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz autističnog spektra ili poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije, koristite se jednostavnim jezikom razumljivim učeniku. Izbjegavajte složene izraze, a apstraktne pojmove predočite različitim slikovnim predodžbama. Također, važne podatke sažmite te učinite kratke stanke tijekom govora. Pazite i na oblikovanje pitanja (trebaju biti precizna, nedvosmislena, upućivačka, izbjegavajte negacijska). Nadalje, složenije informacije razdijelite na manje dijelove, ponovite ključne pojmove na početku i na kraju procesa objašnjavanja te provjeravajte razumiju li vas učenici. Također, veću i složeniju količinu informacija podijelite na manje dijelove radi lakšeg pamćenja te izdvojite bitno od nebitnoga.
S obzirom na velik broj novih, usmeno izloženih pojmova, za učenike s teškoćama potrebno je pripremiti nastavni listić s ključnim pojmovima i njihovim definicijama koje su podržane slikovnim prikazima pojmova (vizualna podrška). Tijekom izrade nastavnih listića treba voditi računa o izgledu i sadržaju pisanog materijala. Tekst se mora jezično prilagoditi tako da rečenice budu kraće, uz uobičajen poredak riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Također, tekst podrazumijeva i grafičku prilagodbu poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima i ljevostranog poravnanja. Kod učenika s intelektualnim teškoćama, tijekom pripreme pisanog materijala, na umu treba imati i količinu sadržaja.
U planiranim aktivnostima u paru vodite računa o interesima i jakim stranama učenika kako bi i učenici s teškoćama u razvoju bili aktivni sudionici. Pri dodjeli zadatka paru u kojem je učenik s teškoćama, s obzirom na razinu funkcioniranja toga učenika, dodijelite mu jedan dio zadatka u kojem će moći neometano sudjelovati. Tijekom izlaganja uratka, ako učenik s teškoćama ne želi usmeno predstaviti svoj rad zajedno s kolegom iz para, nemojte ustrajati na tome nego dopustite da kolega iz para samostalno predstavi rad.
Osigurajte upute za izradu u pisanom obliku koje će sadržavati objašnjenje zadatka i korake koji će ih voditi postupkom izrade dijagrama. Prije početka izrade dijagrama na oglednom primjeru prikažite način analize podataka.
Nadalje, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, omogućite mu samostalan odabir učenika s kojim želi biti u paru te na početku sata najavite da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira par u kojem je učenik s teškoćama.
Prije rada u digitalnim alatima Microsoft Excel, Padlet i Puzzel.org provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njima. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak prikaz upotrebe ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na teškoću.
Učenici koji žele znati više neka s pomoću mrežnih pretraživača istraže Rome i njihovu integraciju u društvo. Objasnite im da je ta tema veoma važna jer Romi čine znatan udio ukupnog stanovništva Rumunjske, Bugarske, Srbije i Sjeverne Makedonije. Rezultate istraživanja neka prikažu u obliku naslovnice novina izrađene s pomoću digitalnog alata Canva. Istraživanje predstavljaju ostalim učenicima u razredu.
Na početku aktivnosti, koristeći se digitalnim alatom Mentimeter, zadajte učenicima da olujom ideja navedu što više čimbenika koji utječu na gospodarstvo i gospodarski razvoj neke države. Zašto su neke države razvijenije od drugih? Nakon što unesu svoje navode, neka vam za neke čimbenike objasne svoj odabir i odrede utječu pozitivno ili negativno na gospodarski razvoj. Nakon toga podijelite učenike u grupe po troje i usmjerite ih na novi zadatak.
Svaka grupa ima isti zadatak, a to je istražiti i analizirati čimbenike koji utječu na gospodarski razvoj JI Europe te izraditi umnu mapu pomoću digitalnog alata Popplet. U traženju i izdvajanju podataka učenici se služe udžbenikom. Pošto ima puno čimbenika koji utječu na gospodarski razvoj JI Europe, možete učenicima navesti koje čimbenike trebaju uvrstiti u umnu mapu (reljef, klimu, vode, izlaz na more, prirodna bogatstva, promet, povijesna i politička zbivanja i dr.) te da ih je dobro grupirati u prirodno-geografske i društveno-geografske čimbenike. Svaki učenik unutar grupe mora imati svoj tablet ili računalo gdje zajednički izrađuju jednu umnu mapu. Nakon što izrade umnu mapu svaka grupa pred ostatkom razreda izlaže po jedan čimbenik koji utječe na gospodarski razvoj JI Europe. Potaknite učenike da po potrebi dopune svoje umne mape.
Nakon predstavljanja usvojenost ishoda možete provjeriti kvizom u digitalnom alatu Kahoot.
Kod prilagodbe sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Prilikom rada u grupi vodite računa o jakim stranama učenika s teškoćama tako kako bi bio aktivan sudionik, a nikako pasivan promatrač. Nadalje, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, omogućite mu da samostalno odabere grupu u kojoj želi biti te mu na početku sata najavite da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje grupe u kojoj je učenik s teškoćama.
Prilikom razgovora o nastavnoj temi potaknite i ohrabrite učenike da iznesu svoje odgovore. Pritom, za učenike s teškoćama, posebno za one s poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz autističnog spektra, pitanja prilagodite tako da budu kratka i jasna te zahtijevaju kratke odgovore. Također, za učenika s oštećenjem sluha omogućite čitanje s usana, dobru čujnost u razredu (stišajte buku) ili sva pitanja napišite u pisanom obliku i provjerite razumljivost pojmova. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste zaokupili učenikovu pažnju. Za navedene učenike nije poželjno upotrebljavati iznenadna i otvorena pitanja, dvosmislene poruke ili igre riječima.
Pri davanju uputa za izradu zadataka budite konkretni, precizni i kratki. Upute dajte u pisanom obliku gdje ćete ih razdijeliti na korake pazeći na jezično i grafičko oblikovanje teksta. Kombinirajte različite oblike uputa, primjerice, ako učenik ne razumije pisanu uputu, dajte verbalnu uputu koja je sažeta i jasna. Na kraju, uvijek provjerite je li učenik upute razumio. Pri podjeli zadatka u grupi učeniku s teškoćama, s obzirom na njegovu razinu funkcioniranja, dodijelite jedan dio za koji će biti zadužen. Također, potrebno je dogovoriti koja će se vrsta podataka prikupljati i dati listu s ključnim pojmovima/riječima koja će učenika usmjeravati na bitno tijekom tog postupka. Materijal, iz kojeg će se prikupljati podatci o temi, treba biti prilagođen s obzirom na teškoću i potrebe učenika. Isto tako, prije izrade umne mape, kratko ih podsjetite kroz primjer jedne umne mape kako izgleda i kako se izrađuje.
Pri predstavljanju umne mape, ne ustrajte na javnom izlaganju učenika s teškoćama.
Učeniku oštećena vida treba omogućiti podršku kolege učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom aktivnosti. Bit će nužno prilagoditi postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi, uključite i čitač ekrana ili značajku koja pretvara govor u tekst.
Pri izradi kviza obratite pažnju na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija) kao i potkrjepljivanje pitanja slikovnim prikazima. Tijekom rješavanja kviza osigurajte produljeno vrijeme pri odabiru odgovora na pitanje.
Prije rada u digitalnom alatu Mentimeter, Popplet i Kahoot! provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njemu. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak zorni prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na teškoću.
Učenici, koji žele znati više, neka pomoću enciklopedija, faktopedija ili, pak, mrežnih pretraživača istraže NP Centralni Balkan koji se nalazi u središnjem dijelu Stare planine. Koristeći se digitalnim alatom PowerPoint u sustavu Office 365 izrađuju prezentaciju koju predstavljaju ostatku razreda.
Aktivnost počnite podjelom učenika u sedam grupa. Svaka grupa dobiva križaljku koju je nastavnik izradio u digitalnom alatu Puzzel.org. Križaljka se sastoji od nekoliko pitanja za ponavljanje nastavnog sadržaja vezanog za Jugoistočnu Europu. Kao konačno rješenje križaljke postavite pojam Zemlja u obliku srca, te nakon što riješe križaljku i dobiju konačno rješenje neka odgovore na pitanje: Koju biste državu jugoistočne Europe povezali s dobivenim pojmom?
Svaka grupa dobiva različit zadatak. Prva grupa analizira geografski položaj i reljef BiH, druga analizira demografske podatke BiH, treća gospodarske podatke BiH, četvrta istražuje i opisuje položaj hrvatske zajednice u BiH, peta istražuje i analizira posebnosti gradova BiH, a šesta grupa istražuje i objašnjava utjecaj povijesnih zbivanja na gospodarski razvoj BiH. Tih šest grupa će svoja istraživanja prikazati s pomoću digitalnog alata Canva u kojem će izraditi novine o zadanoj temi. Učenici zadani zadatak provode s pomoću udžbenika na školskim računalima ili tabletima.
Posljednja, sedma grupa bavi se izradom zadatka vrednovanja na školskim računalima ili tabletima. Vrednovanje će provesti s pomoću digitalnog alata Wordwall koji primjenjujete na kraju nastavnog sata.
Nakon što ispune zadatak, svih šest grupa predstavlja svoje novine ostatku razreda. Bilo bi dobro da učenici ujedine sve radove u alatu Canva na zajedničkoj Padlet ploči kako bi uštedjeli vrijeme.
Nakon što svih šest grupa izloži radove, sedma grupa provodi vrednovanje u digitalnom alatu Wordwall.
U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru s njim) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću potporu i pomoć pri zadavanju i provedbi aktivnosti.
Pri radu u grupi vodite računa o interesima i jakim stranama učenika s teškoćama kako bi bio aktivan sudionik u svim aktivnostima, a ne pasivan promatrač. Nadalje, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere grupu u kojoj želi biti te mu na početku sata najavite da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira grupa u kojoj je učenik s teškoćama. Pri izradi križaljke obratite pozornost na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, jasna, bez negacija).
Prije početka rada upute za rad trebaju biti izrečene jasno, sažeto i precizno. Tijekom podjele zadatka u grupi, u kojem istražuju određenu temu u vezi s BiH, potrebno je jasno odrediti dio na koji će se usmjeriti učenik s teškoćama i dati doprinos grupi u kojoj se nalazi, s obzirom na razinu funkcioniranja i sposobnosti. Učeniku s teškoćama pri prikupljanju informacija o temi možete osigurati smjernice prema kojima će se usredotočiti, pronaći i zapisati što je važno (npr. dati popis ključnih riječi/pojmova s pomoću kojeg će prikupljati podatke o zadanoj temi).
Tijekom razgovora o nastavnoj temi potičite sve učenike na sudjelovanje, ali ne ustrajte na uključivanju ako učenik s teškoćama pokazuje nelagodu. Isto tako, tijekom zajedničkog izlaganja ne ističite pogreške ako ih je učenik s teškoćama učinio nego svako sudjelovanje pohvalite i ohrabrite. Nekada će učeniku s teškoćama, kao što je učenik s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz autističnog spektra, tijekom razgovora o temi biti potrebno podijeliti pitanja na potpitanja.
Za učenika s oštećenjem vida potrebno je prilagoditi postavke na tabletu kao što su svjetlina, kontrasti i veličina prikaza te osigurati pomoć u rukovanju naredbama u digitalnim alatima kojima se koristi. Za učenike s oštećenjem sluha unaprijed pripremite i elektronički pošaljite pisani oblik onoga što će se usmeno izložiti te zadatak koji će se trebati izraditi. Svrha je toga da se učenik stigne pripremiti te da bi se osigurala podržavajuća i kvalitetna nastava.
S obzirom na veliku količinu usmeno izloženog sadržaja, na kraju sata potrebno je učeniku s teškoćama dati nastavni listić (uručak) s ključnim pojmovima i njihovim definicijama koje su praćene slikovnim prikazima izloženog sadržaja. Tijekom izrade nastavnog listića treba voditi računa o izgledu i sadržaju pisanog materijala. Tekst se mora jezično prilagoditi tako da rečenice budu kraće, uz uobičajen poredak riječi i jasno izrečenim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Također, tekst podrazumijeva i grafičku prilagodbu poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima i ljevostranog poravnanja. Pripremajući pisani materijal kod učenika s intelektualnim teškoćama treba imati na umu i količinu sadržaja.
Prije rada u digitalnim alatima Canva, Worldwall, Padlet i Puzzel.org provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njima. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak prikaz upotrebe ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na teškoću i potrebe.
Učenici koji žele znati više istražuju odabrane gradove BiH (Sarajevo, Mostar i dva po izboru) te izrađuju plakat u digitalnom alatu Canva. U istraživanju se koriste enciklopedijom, faktopedijom i mrežnim pretraživačima. Svoj uradak predstavljaju ostatku razreda prikazujući plakat koji je popraćen njihovim kratkim izlaganjem.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.