Razgovarajte s učenicima o tome što je za njih vrijeme. Koliko sve značenja te riječi postoji? Neka u alatu Padlet učenici upisuju svoje odgovore na zajedničku ploču. Pritom pripazite da svi učenici budu uključeni u iznošenje ideja. Usmjeravajte ih pitanjima: Što je meteorološko vrijeme? Što je povijesno vrijeme? Što je vrijeme u fizici? A u metafizici? Je li vrijeme nešto stvarno, neovisno o nama, ili je to nešto što samo mi percipiramo? Kako to da vrijeme leti dok se zabavljamo, a jako sporo prolazi dok čekamo u redu? Neka se učenici, osim vašim pitanjima, koriste internetom kako bi što bolje uobličili odgovore i istražili pojam vremena. Raspravljajte o dobivenim odgovorima. Ploču s odgovorima učitelj će staviti u e-učionicu da bude svima dostupna.
Nakon toga zamolite učenike da razmisle o ovim pitanjima: Kako percipiramo vrijeme? Ako otkucaji sata označavaju sekunde, minute, sate, na što se te mjerne jedinice referiraju? Ako nam okretanje Zemlje oko vlastite osi ili Sunca pokazuje prolazak vremena, bi li bilo vremena da nema Sunca ili Zemlje? Ovisno o tome što učenici odgovore, pitajte ih kako znamo to što su odgovorili. Zamolite ih da obrazlože svoje odgovore.
Neka se prisjete što su na Fizici učili o vremenu (Einsteinova teorija relativnosti i pojam prostor-vrijeme). Zamolite ih da povežu znanje stečeno na satovima Fizike sa svojim svakodnevnim iskustvom vremena i odgovorima do kojih su došli u prethodnom razgovoru.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Padlet. Ako se zbog motoričkih ili drugih teškoća učenik ne može koristiti digitalnim alatom, neka taj dio aktivnosti radi s drugim učenikom. Sve zapisane odgovore pročitajte naglas kako biste osigurali razumijevanje svih učenika.
Pri grupnoj raspravi važno je učenicima s teškoćama u razvoju dati mogućnost sudjelovanja i dijeljenja njihova mišljenja. Ako učenik ima teškoće jezično-govorno-glasovne komunikacije ili druge teškoće zbog kojih osjeća anksioznost pri javnom nastupu, ne trebate u tome ustrajati.
Učenike koje posebno zanima filozofija vremena potaknite na daljnje istraživanje upućujući ih da pogledaju videozapis Filozofija vremena (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Video je zamišljen kao uvod u seriju kraćih predavanja (videozapisa) o filozofskim problemima vezanim uz vrijeme. Potaknite učenike da odaberu jedno do dva pitanja koja muče filozofe vremena i neka dodatno istraže pitanja koja su odabrali. Svoje istraživanje predstavit će razredu u prezentaciji izrađenoj u nekom od digitalnih alata, primjerice Genially.
Uvedite učenike u aktivnost pitanjima. Imaju li svi satove? Neka vam pokažu kako znaju koliko je sati. Ispričajte učenicima o norveškom otoku čiji stanovnici žele ukinuti satove. Pitajte ih bi li mogli živjeti bez satova i zašto su im satovi važni. Neka svoje odgovore obrazlože i potkrijepe primjerima iz vlastita života. Zatim usmjerite razgovor na pojam vremena. Pitajte učenike što je vrijeme za njih osobno. Neka u paru razmisle kako bi definirali vrijeme. Zatim neka razmisle o vremenu u metafizičkom smislu. Kako bi shematski prikazali vrijeme od velikog praska do danas? Odaberite nekoliko parova koji će svoj prikaz objasniti razredu.
Podijelite učenike u tri grupe. Prije same aktivnosti pogledajte videozapis o linearnom i cikličnom poimanju vremena te videozapis Je li vrijeme iluzija? (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Jedna grupa neka istražuje linearno poimanje vremena. Druga grupa neka istražuje ciklično poimanje vremena. Treća grupa neka istražuje teorije o iluzornosti vremena.
Svaka grupa prezentira svoje istraživanje na plakatu koji su izradili u digitalnom alatu Canva. Nakon što sve grupe prezentiraju svoja istraživanja, povežite zajedno zadana poimanja vremena s filozofima, filozofijskim razdobljima ili filozofijskim gledištima.
Razgovarajte s učenicima o tome koje im se poimanje vremena čini najsmislenijim. Zamolite ih da svoje odgovore argumentiraju. Na kraju organizirajte glasovanje s pomoću alata Forms kako biste zajedno istražili koje je poimanje vremena najzastupljenije u razredu. Raspravite o dobivenim rezultatima.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Pobrinite se da učenici oštećena vida sjede dovoljno blizu izvora zvuka, a učenicima oštećena sluha omogućite sjedenje dovoljno blizu zaslona kako bi vidjeli podnaslove na animaciji. Osigurajte prilagođene izvore informacije za učenike s teškoćama. Ako učenici za svoje istraživanje upotrebljavaju tablete ili računala, učenicima s motoričkim teškoćama bili bi korisni prilagođena tipkovnica i miš. Učenike s oštećenjem vida možete usmjeriti na mrežne stranice koje se mogu prilagoditi za njihove potrebe čitanja.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Canva. Ako se učenik zbog motoričkih ili drugih teškoća ne može koristiti digitalnim alatom, neka preuzme ulogu u timu koja će odgovarati njegovim mogućnostima. Treba osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač. Učeniku s oštećenjem vida možete dodijeliti pomagača unutar grupe, koji će mu opisivati glavne vizualne komponente aktivnosti.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama samostalno koristiti digitalnim alatom Forms. Ako treba, dodijelite im učenika pomagača ili im sami pružite pomoć.
Neka učenici pogledaju videozapis Kako percipiramo vrijeme? (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Uputite ih da se usredotoče na nove informacije. Neka povežu poimanje vremena s kulturološkim razlikama ili s razlikama u svjetonazoru. Također, neka obrate pažnju na to kako Bergson objašnjava pojam unutarnjeg vremena te što Yuval Harari misli o našoj percepciji sadašnjosti. Kako objašnjavaju svoje mišljenje? Učenici svoje rezultate mogu nadodati na prijašnje plakate ili napraviti nove plakate (primjerice o vertikalnom poimanju vremena) u digitalnom alatu Canva. Izrađeni plakat šalju profesoru na pregled.
Pitajte učenike postoji li vrijeme. Kako znamo postoji li ili ne? Pitajte ih zašto nam je, kao ljudskim bićima, važno znati vrijeme. Kakvu ulogu satovi i mjerenje vremena imaju u našim svakodnevnim životima? Pitajte ih jesu li ikada pokušali biti neko vrijeme bez sata, da ne znaju koliko je sati i da im to ništa ne znači. Primjerice, praznici su i ne moraju se ustati kako bi išli u školu – svejedno je kada će se ustati, doručkovati i slično. Pitajte ih jesu li se ikada ustali u točno određeno vrijeme bez upotrebe alarma. Smatraju li da se to može? Svoje odgovore neka oprimjere.
Prikažite učenicima videozapis Postoji li vrijeme? (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Razgovarajte s učenicima o pogledanom videozapisu. Usmjeravajte razgovor pitanjima. Primjerice, koji je fizičar „kriv“ zato što danas znamo kako vrijeme i nije baš tako očito kao što smo mislili ili kao što nam naše svakodnevno iskustvo pokazuje? Što on zapravo svojom teorijom tvrdi?
Zatim pitajte učenike što su o vremenu naučili na nastavi Fizike. Što govori drugi zakon termodinamike i kako se vrijeme u to uklapa? Što je Einsteinov pojam prostor-vrijeme? Što njegova teorija nije objasnila?
Kako bi povezali znanje stečeno na nastavi Fizike i znanje stečeno na nastavi Filozofije, učenici u skupinama, s pomoću digitalnog alata Canva izrađuju Vennove dijagrame u kojima raščlanjuju ono zajedničko fizikalnim teorijama i filozofijskim teorijama te ono što ih razlikuje. Svoje uratke izlažu razredu.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pobrinite se da učenici oštećena vida sjede dovoljno blizu izvora zvuka, a učenicima oštećena sluha omogućite sjedenje dovoljno blizu zaslona kako bi vidjeli podnaslove na animaciji. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Canva. Pri izradi Vennova dijagrama učenik s teškoćama može u timu preuzeti ulogu izdvajanja pojmova, dok će ih drugi učenici oblikovati u digitalnom alatu. Učeniku oštećena vida možete dodijeliti učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Učeniku s motoričkim teškoćama za korištenje digitalnim alatom pomogli bi prilagođena tipkovnica i miš. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.
Osigurajte učeniku s teškoćama mogućnost da izrazi svoje mišljenje i sudjeluje u prezentaciji rada grupe, ali ako je učeniku zbog govorno-jezičnih teškoća ili osjećaja tjeskobe takav nastup izazovan, ne treba u tome ustrajati.
Učenici mogu pogledati videozapis Vrijeme: postoje li prošlost, sadašnjost i budućnost u isto vrijeme? (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Neka povežu sadržaj videozapisa sa sadržajem nastave Fizike. Učenici prezentiraju najvažnije poveznice ili ono što ih se najviše dojmilo u obliku plakata koji će izraditi u digitalnom alatu Canva. Potaknite ih da u svoj plakat uključe i definicije prezentizma te eternalizma (za prijevod na hrvatski neka sažetak članka na engleskom kopiraju u alat za prevođenje Google prevoditelj).
Dodatna literatura:
Vlastelica, Ante: Filozofijska čitanka. Zbirka tekstova za uvođenje u filozofijsko mišljenje. Alca script. Zagreb. 2004.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.