Predmet
Povijest 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Škola za sve

Naziv predmeta
Povijest 7

Razred
7. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • dualizam
  • dvojna monarhija
  • Hrvatsko-ugarska nagodba
  • riječka krpica
  • ban "pučanin" Ivan Mažuranić
  • modernizacija

Čovjek iz naroda

Motivirajte učenike za rad tako što ćete im prikazati videozapis o stanju u Hrvatskoj uoči sklapanja Hrvatsko-ugarske nagodbe i nakon toga. Nakon što učenici pogledaju videozapis, pitajte ih je li im se svidio, kakve je dojmove ostavio na njih i slično. Potaknite raspravu pitajući ih što označava pojam dualizam, na što se konkretno u pogledanome videozapisu odnosi dualizam, znaju li još neki neki primjer dualističke države koja je postojala u svijetu... Produbite raspravu među učenicima o tome je li dualistički oblik uređenja država, prema njihovu mišljenju, pozitivan ili negativan za te države.

Nakog toga potaknite učenike na daljni rad tako što ćete im prikazati videozapis koji opisuje život i djelovanje prvog bana pučanina Ivana Mažuranića. Nakon što ga pogledaju, objasnite im da je ban Mažuranić došao na vlast nakon sklapanja Hrvatsko-ugarske nagodbe te kako je upravo u tom razdbolju Hrvatska težila promjenama u mnogim područjima života. Također im napomenite kako nosi u imenu pučanin zbog toga što je prvi ban koji nije bio plemićkog podrijetla. Pitajte ih je li, prema njihovu mišljenju, u redu da su na visokim položajima u Hrvatskoj u vrijeme prije vladavine bana Mažuranića i tijekom njegove vladavine bili isključivo plemići te kakvo je danas stanje u Hrvatskoj. Može li svatko može biti predsjednik Republike Hrvatske bez obzira na podrijetlo?

Učenike zatim podijelite u parove. Zadatak je svakog para, koristeći se mrežnim preglednicima i digitalnim udžbenicima, izraditi prezentaciju u s pomoću digitalnog alata Sway u kojem će prikazati stanje u Hrvatskoj prije i poslije dolaska bana Ivana Mažuranića na vlast. Potaknite učenike da u prezentaciju umetnu i fotografije koristeći se digitalnim alatom Pixabay zbog zaštite autorskih prava. Nakon toga potaknite raspravu među učenicima tako što ćete ih upitati što oni misle o ulasku Hrvatske u Hrvatsko-ugarsku nagodbu, na što su se odnosili zajednički poslovi monarhije, na što se odnosi pojam dvojna ili dualna monarhija, dvije pozitivne i dvije negativne odredbe Hrvatsko-ugarske nagodbe, pojam riječka krpica itd. Potaknite daljnju raspravu među učenicima tako što će ti ih uputiti na razmišljanje o mogućnosti postojanja dualističke države u 21. stoljeću te organizirajte debatu o toj temi. Zatim zamolite učenike da, radeći u istim parovima kao i u prošlom zadatku, izrade umnu mapu koja će sadržavati reforme bana Ivana Mažuranića po pojedinim područjima koristeći se digitalnim alatom MindMeister. Nakon toga prozovite nekoliko parova da predstave svoje umne mape. Potaknite daljnju raspravu među učenicima tako što ćete ih postaviti pitanja o važnosti reforme školstva (kako i na koji način), osnivanju Sveučilišta u Zagrebu, na koji je način modernizirana uprava, možemo li u 21. stoljeću uočiti posljedice reformi bana Ivana Mažuranića na život ljudi...

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima. Prilagodba se može zasnivati na preporukama stručnog tima škole.
U uvodnom dijelu motivirajte učenike da aktivno sudjeluju i usmjerite pozornost na videozapis. Unaprijed najavite njegovo gledanje i pripremite pitanja koja ćete postavljati tijekom razgovora i debate. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra i učenicima s intelektualnim teškoćama unaprijed najavite aktivnosti kako bi se mogli pripremiti. Pripremite konkretne smjernice s primjerima i povežite sadržaj videozapisa s primjerima iz svakidašnjeg života. Apstraktne pojmove objasnite konkretnim primjerima i približite učenicima s teškoćama.

Učeniku s oštećenjem vida važno je osigurati mjesto s kojeg će dobro vidjeti videozapis te verbalne opise vizualnog sadržaja videozapisa o životu i djelovanju prvog bana pučanina Ivana Mažuranića. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje potrebno je češće usmjeravati na sadržaj govornom uputom ili dodirom po ramenu. Uz videozapis, učeniku s teškoćama pripremite unaprijed pitanja koja ćete postavljati u raspravi i smjernice za promatranje videozapisa, kako bi znao na što je potrebno usmjeriti pozornost tijekom gledanja.

Pri podjeli učenika na parove neka učenik s teškoćama radi u paru s učenikom koji će mu pomoći u upotrebi mrežnih preglednika, digitalnih udžbenika i digitalnih alata. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra i učenicima s intelektualnim teškoćama osigurajte vizualnu potporu, jasne upute za obavljanje zadatka te više vremena za izvođenje. Upute za obavljanje zadatka trebaju biti jezično i grafički prilagođene.
Pripremite upute za upotrebu digitalnog alata Sway u kojem će izraditi prezentaciju te upute za upotrebu digitalnog alata Pixabay za pronalazak fotografija. Češće provjeravajte rad parova u kojima su učenici s teškoćama, vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da se uloge podijele s obzirom na mogućnosti učenika s teškoćama.

Učenika motivirajte za rad i sudjelovanje u raspravi. Postavite jasna pitanja i smjernice te pružite potporu u donošenju zaključaka. Tijekom rasprave potaknite sve učenike na sudjelovanje, osim kada se učenik osjeća nesigurno i nelagodno. Učeniku s teškoćama postavljajte pitanja na koja će znati odgovoriti te mu ponudite pomoć i pozitivnu povratnu informaciju.

Pripremite pisanu uputu za izradu umne mape u digitalnom alatu MindMeister za učenike s teškoćama koja će biti jezično i grafički prilagođena. Neka učenik s teškoćama ima potporu učenika s kojim je u paru. Osigurajte dovoljno vremena za izvođenje aktivnosti. Pri predstavljanju umnih mapa neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju. Učeniku s teškoćama postavljajte pitanja na koja će znati odgovoriti, ne ističite pogreške ako ih je učinio. Pripremite mu unaprijed pitanja koja ćete postaviti u izlaganju umnih mapa.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici u parovima istražuju povijest sveučilišta grada u kojem žive ili njima najbližega većega grada. Nakon toga u digitalnom alatu Canva izrađuju plakat o najvažnijim povijesnim činjenicama istraženog sveučilišta.

Nastavna aktivnost za predmet X

Čovjek iz naroda

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi najmanje dvije reforme bana Ivana Mažuranića.
  • Učenik svojim riječima objašnjava zašto su bana Mažuranića zvali pučanin.
  • Učenik svojim riječima objašnjava pojam "riječka krpica".
  • Učenik objašnjava pojam dvojna monarhija.
  • Učenik navodi barem jednu pozitivnu i jednu negativnu odredbu Hrvatsko-ugarske nagodbe za Hrvatsku.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Od krede do pametne ploče

Motivirajte učenike za rad tako što ćete ih uputiti da individualno pristupe digitalnom alatu Padlet. Zamolite ih da na Padletu napišu prve asocijacije vezane za izgled njihove školske učionice. Nakon toga potaknite raspravu o tome što su napisali. Pitajte ih jesu li zadovoljni izgledom svoje učionice i radnim uvjetima koje ona nudi, što bi se, prema njihovu mišljenju, moglo poboljšati i na koji način. Zatim im prikažite fotografiju učionice iz 19. stoljeća u PowerPointu te potaknite raspravu o izgledu te učionice, o učenicima, klupama, usporedbi s njihovim učionicama i sl. Potaknite učenike na daljnji rad tako što ćete ih podijeliti u parove te svaki par, koristeći se mrežnim preglednicima, digitalnim udžbenicima itd. , treba istražiti školstvo u Hrvatskoj u 19. stoljeću i u 21. stoljeću. Usmjerite učenike da tijekom pisanja usporedbi obrate pozornost na izgled učionica, broj učenika u razredima, pomoćna nastavna sredstva u nastavi, učitelje i drugo. Dobivene usporedbe učenici zapisuju u digitalnom alatu PowerPoint. Zamolite nekoliko parova da pročitaju dobivene rezultate usporedbe. Produbite raspravu među učenicima o navedenoj temi. Predlažem pitanja o tome koja je velika promjena uvedena u školstvu u vrijeme bana Mažuranića i kojim zakonom, kakvo je bilo stanje u Hrvatskoj prije uvođenja obrazovne reforme, koja su se pomoćna nastavna sredstva koristila u Hrvatskoj u 19. stoljeću, a koja se koriste danas, koliko je bio optimalan broj učenika u razreda, tko je u 19. stoljeću prije reforme školstva obavljao posao učitelja, mora li se danas biti vjernik da bi bio učitelj... Neka učenici iznesu i svoje mišljenje o tome je li obrazovanje u 19. stoljeću ili 21. stoljeću. Potaknite ih da iznesu zamisli i prijedloge o poboljšanju školstva u 21. stoljeću.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima. Potrebno je težiti tome da učenik pokaže znanje koje je stekao, bude aktivan i doživi uspjeh. Prilagodba se može temeljiti na preporukama stručnog tima škole.

Motivirajte učenike na aktivno sudjelovanje. Učenicima s teškoćama pripremite pisane i slikovne upute za upotrebu digitalnog alata Padlet koje su grafički i jezično prilagođene te upute za izvedbu zadatka. Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima. Onima koji se ne snalaze u digitalnom alatu ili nisu u mogućnosti samostalno izraditi zadatak, omogućite potporu drugog učenika ili druge načine rješavanja zadatka (na papiru ili na pripremljenom predlošku) te dulje vrijeme za rješavanja zadatka.

Tijekom prikazivanja fotografije u PowerPointu vodite računa o tome da svi učenici dobro vide fotografiju i da je svjetlo u učionici prikladno. Učenicima s oštećenjem vida omogućite promatranje fotografije na tabletu, prilagodbu svjetlosti i kontrasta na zaslonu te uvećanje fotografije. Također, potrebno je voditi računa o tome da učenici s oštećenjem vida dobiju sve važne informacije i opširan opis fotografije učionice te da ih se usmeno vodi u zadatku. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite pregled fotografije unaprijed, pojednostavnite zadatak, obavijestite ih prije o očekivanjima, ciljevima i ishodima. Učenike s teškoćama podijelite u parove s učenicima bez teškoća koji će im pružiti potporu u rješavanju zadatka. Važno je voditi računa o obilježjima pojedinog para i češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.
Pripremite pisane smjernice za rješavanje zadatka koje su grafički i jezično prilagođene pojedinoj teškoći te smjernice za rad u alatu PowerPoint. Učeniku s teškoćama osigurajte potporu učenika s kojim je u paru da može obaviti zadatak s obzirom na njegove jake strane i mogućnosti.

Pri predstavljanju rada i tijekom rasprave neka učenici s teškoćama sudjeluju ako se samostalno jave i osjećaju spremnima. Ako u razrednom odjelu imate učenika sa strahom od javnoga nastupa ili izraženom anksioznošću, izbjegavajte inzistiranje na javnom predstavljanju. Ako učenik s teškoćama tijekom rasprave iznosi svoje mišljenje, pohvalite aktivnost i postavljajte poticajna pitanja.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici, radeći u parovima, istražuju povijest škole koju pohađaju. Nakon toga izrađuju prezentaciju u alatu PowerPoint i predstavljaju je ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Od krede do pametne ploče

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik svojim riječima opisuje obrazovanje u 19. stoljeću.
  • Učenik ocijenjuje reformu obrazovanja u 19. stoljeću.
  • Učenik svojim riječima opisuje obrazovanje u 19. stoljeću.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Hrvatska zahvaljuje

Potaknite učenike na rad tako što što ćete im pokazati videzapis o životu još jedne istaknute članice obitelji Mažuranić, Ivane Brlić Mažuranić. Nakon što pogledaju videozapis, pitajte učenike koji su njihovi dojmovi o odgledanom: tko je bila Ivana Brlić Mažuranić, znaju li navesti barem jedno književno djelo Ivane Brlić Mažuranić, jesu li pročitali ili pogledali film čija je autorica Ivana Brlić Mažuranić, u kojem su odnosu bili Ivana Brlić Mažuranić i Ivan Mažuranić i slično. Potaknite raspravu o obrazovanju žena u 19. stoljeću te jesu li žene iz svih društvenih slojeva imale jednake mogućnosti obrazovanja kao Ivana Brlić Mažuranić. Motivirajte učenike da iznose svoja mišljenja te ih usmjerite na razmišljanje o tome imaju li danas žene jednake predodređenosti za napredovanje u poslu, o čemu to ovisi i slično.

Zatim učenike podijelite u grupe tako što ćete im podijeliti papiriće s različitim brojevima (sami odredite brojeve i broj grupa ). Učenici koji imaju iste brojeve na papiriću su u istoj grupi. Podsjetite ih na pravila rada u grupama, primjerice, svaki član grupe dobiva obavezu u obavljanju zadanog zadatka, mišljenje svakog člana grupe mora se poštovati, zajednički se dogovaraju o provedbi zadatka i drugo. Nakon toga učenici trebaju istražiti obitelj Mažuranić te izraditi obiteljsko stablo s najistaknutijim članovima i kratkim opisom njihova djelovanja u digitalnom alatu Excel. Potrebno je otvoriti program Excel i zatim potražiti opciju 'Više predložaka', a na mjestu tražilice 'Predlošci za obiteljsko stablo'. Na taj će se način na zaslonu pojaviti razni predlošci koji će vam pomoći u izradi i dizajnu obiteljskog stabla prema vašoj želji. Nakon što obave zadatak, zamolite predstavnike grupa da predstave obiteljska stabla. Potaknite raspravu o obitelji Mažuranić, njezinu utjecaju na živote ljude u 19., 20. , ali i 21. stoljeću.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama su heterogena skupina te je odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno temeljiti na pojedinačnim potrebama svakog učenika, na njegovim jakim i slabim stranama te obilježjima teškoće koju ima. Potrebno je težiti tome da učenik pokaže znanje koje je stekao, bude aktivan i doživi uspjeh. Prilagodba scenarija može biti usklađena s preporukama stručnog tima (pedagoga, psihologa, edukacijskog rehabilitatora, socijalnog pedagoga ili logopeda).

Motivirajte učenike za rad i zadobijte njihovu pozornost prije zadavanja zadataka, a posebno učenika s teškoćama. Pozornost učenika s teškoćama možete zadobiti i kontaktom lice u lice ili izravnim obraćanjem.

Učeniku s teškoćama unaprijed najavite videozapis. Učeniku s oštećenjem vida važno je
osigurati mjesto s kojeg će dobro vidjeti videozapis te usmene opise vizualnog sadržaja. Učenika s
poremećajem aktivnosti i pažnje potrebno je češće usmjeravati na sadržaj rada (primjerice tihim govorom). Učeniku s teškoćama pripremite unaprijed pitanja koja ćete postavljati u raspravi i debati te smjernice za promatranje videozapisa o Ivani Brlić Mažuranić kako bi znao na što treba usmjeriti pozornost tijekom gledanja. Potičite iznošenje vlastitog mišljenja i postavljajte poticajna pitanja uz pozitivne povratne informacije.

Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra prije najavite rad u grupi s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji ga motiviraju te mu zadajte zadatak kojim će pridonijeti radu cijele grupe. Učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija) omogućite zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem. Podijelite unaprijed uloge unutar grupe u skladu s potrebama učenika s teškoćama kako bi svaki učenik dao doprinos grupi.

Pripremite upute za rad u digitalnom alatu Excel, a učenicima s teškoćama osigurajte pisane i slikovne upute za upotrebu alata. Učeniku s oštećenjem vida omogućite potporu učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi, omogućite prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećanje prikaza.

Pri prezentiranju rada grupa neka učenici s teškoćama sudjeluju ako se samostalno jave i osjećaju spremnima. Ako u razrednom odjelu imate učenika sa strahom od javnoga nastupa ili izraženom anksioznošću, nemojte inzistirati na javnom predstavljanju.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici samostalno u digitalnom alatu Book Creator izrađuju knjižicu o životu i djelu Ivane Brlić Mažuranić.

Nastavna aktivnost za predmet X

Hrvatska zahvaljuje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik svoijm riječima opisuje život i djelovanje Ivane Brlić Mažuranić.
  • Učenik navodi barem jedno književno djelo Ivane Brlić Mažuranić.
  • Učenik imenuje barem dva člana obitelji Mažuranić.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Video YouTube, Austro-ugarska nagodba, Hrvatsko-ugarska nagodba

Pojam Encikolpedija.hr, dualizam

Pojam Enciklopedija.hr, riječka krpica

Video YouTube, Ivan Mažuranić: "ban pučanin"

Video YouTube, Brodski velikani 2: Ivana Brlić Mažuranić

Fotografija Nacional.hr, Hrvatski školski muzej: Kako je izgledalo biti učenik u 19. stoljeću?

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.