Motivirajte učenike za rad pišući na ploču ime grada Konstantinopol. Zatim odvojite crtom ime grada na dijelove Konstantin i pol. Potaknite učenike da zaključe podrijetlo naziva grada. Neka se prisjete tko je bio Konstantin i što znači riječ polis. Objasnite učenicima da je grad zbog svojega položaja, bogatstva i simbolike bio važan mnogim narodima te je u povijesti mijenjao ime, a danas je to grad Istanbul. Projicirajte učenicima videozapis koji prikazuje kako grad danas izgleda. Pitajte ih je li tko posjetio Istanbul, kakav je dojam na njih grad ostavio te koje su građevine vidjeli i što o njima znaju. Zatim objasnite učenicima da je Konstantinopol prije nego što je postao Istanbul nosio i ime Carigrad kad je dospio pod osmanlijsku vlast. Podijelite učenike u grupe. Projicirajte im video koji prikazuje osmanlijsko osvajanje Konstantinopola. Unaprijed pripremite smjernice s pomoću kojih će učenici uočavati važnost grada i njegovih zidina te uzrok njegova osvajanja. Nakon što učenici pogledaju videosadržaj i zabilježe svoja zapažanja, pristupit će digitalnom alatu Sutori. Grupni će rad prikazati vremenski. Osim tekstualnog sadržaja, učenici mogu učitati fotografije koje prate tekst te druge elemente kao pitanja za provjeru razumijevanja. Uputite učenike da tijekom grupnog rada obrate pozornost na ravnopravnu podjelu uloga i aktivno sudjelovanje svih članova grupe, a za preuzimanje fotografija koriste se digitalnim alatom Pixabay radi poštovanja autorskih prava. Prozovite grupe da predstave rad. Potaknite učenike na razmišljanje o važnosti civilne zaštite, kako ljudi tako i materijalnih dobara, tijekom ratna. Potaknite ih i na razmišljanje o tome kako je razvoj društva, npr. tehnoloških izuma, učinio svijet manje sigurnim i podložnim još razornijim ratovima. Iznesite učenicima priču o nastanku dinamita te ih potaknite da potkrijepljeno iznesu mišljenje o tome jesmo li takvim izumima unaprijedili ili unazadili čovječanstvo.
Organizirajte sastanak izrađujući poveznicu kojom učenici pristupaju digitalnom alatu MS Teams. Na interaktivnu bijelu ploču, koju ste otvorili u digitalnom alatu, zapišite ime grada Konstantinopol. Vizualno odvojite dijelove naziva tako što ćete dio Konstantin zabilježiti jednom bojom, a dio pol drugom. Motivirajte učenike za rad potičući ih da se prisjete tko je bio Konstantin i što znači riječ polis. Objasnite im da je grad zbog svojega položaja, bogatstva i simbolike bio važan mnogim narodima te je u povijesti mijenjao ime, a danas je to grad Istanbul. Projicirajte učenicima videozapis koji prikazuje kako grad danas izgleda. Nakon zajedničkoga gledanja sadržaja pitajte učenike je li tko posjetio Istanbul, kakav je dojam na njih grad ostavio te koje su građevine vidjeli i što o njima znaju. Zatim im objasnite da je Konstantinopol prije nego što je postao Istanbulom nosio i ime Carigrad jer je dospio pod osmanlijsku vlast. Podijelite učenike u grupe koristeći se funkcijom breakout rooms (soba za suradnju). Projicirajte im video koji prikazuje osmanlijsko osvajanje Konstantinopola. Unaprijed pripremite smjernice s pomoću kojih će učenici uočavati važnost grada i njegovih zidina te uzrok njegova osvajanja i podijelite ih putem opcije chat. Nakon što učenici pogledaju videosadržaj i zabilježe svoja zapažanja, pristupit će digitalnom alatu Sutori. Grupni će rad prikazati vremenski. Osim tekstualnog sadržaja, učenici mogu učitati fotografije koje prate tekst te druge elemente kao pitanja za provjeru razumijevanja. Prozovite grupe da predstave svoj rad i pritom podijelite zaslon kako bi sadržaj bio vidljiv svim učenicima. Zatim razgovorom potaknite učenike na razmišljanje o važnosti civilne zaštite, kako ljudi tako i materijalnih dobara, tijekom rata. Potaknite ih na razmišljanje kako je razvoj društva, npr. tehnoloških izuma, učinio svijet manje sigurnim mjestom podložnim još razornijim ratovima. Iznesite učenicima priču o nastanku dinamita te ih potaknite da potkrijepljeno iznesu mišljenje o tome jesmo li takvim izumima unaprijedili ili unazadili čovječanstvo.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina i to je potrebno imati na umu pri izradi prilagodbe scenarija. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na pojedinačnim potrebama učenika te na njegovim jakim i slabim stranama, ali i interesima i obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio potporu koja mu je potrebna. Tijekom prilagodbe scenarija moguće je osigurati potporu stručnog tima škole te je prema potrebi moguće prilagodbu provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom…).
U uvodnom razgovoru motivirajte učenike na sudjelovanje, važno je zadobiti njihovu pozornost. Obratite im se izravno, koristite se jasnim i jednostavnim uputama, provjerite razumijevanje i ponudite dodatno objašnjenje ako je potrebno. Učenicima s teškoćama će katkad biti potrebno više vremena za obavljanje zadataka. Neka učenici s teškoćama iznose svoje mišljenje, ali nemojte inzistirati na usmenom izlaganju učenika s jezičnim teškoćama, učenika s izraženom anksioznošću i drugih učenika kojima je to problem.
Učeniku s teškoćama unaprijed najavite videozapis te pripremite jasne i jednostavne upute koje će omogućiti razumijevanje radnji koje je potrebno poduzeti. Pripremite učeniku predložak za praćenje sadržaja koji će on pročitati prije gledanja videozapisa. Učenicima s intelektualnim teškoćama i poremećajima aktivnosti i pažnje važno je označiti i istaknuti ključne riječi s pomoću kojih će pratiti videozapis. Potrebno je usmjeriti ih na sadržaj rada tijekom gledanja (tiha govorna uputa, dodir po ruci ili ramenu). Učeniku s oštećenjem vida potrebno je osigurati primjereno mjesto sjedenja, vlastito računalo ili tablet ili čitač zaslona. Važno je da učenik s oštećenjem vida dobro čuje sadržaj te da mu se opišu važni dijelovi vizualnog sadržaja. Učenicima s oštećenjem sluha potrebno je omogućiti predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Učenicima s motoričkim teškoćama potrebno je osigurati mjesto sjedenja kako bi što bolje mogao pratiti videozapis.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Sutori. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja u alatu. Ako učenik nije u mogućnosti samostalno izraditi zadatak ili dio zadatka, može raditi u paru s drugim učenikom iz razreda (u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama). Ako se učenik s teškoćama ne snalazi u digitalnom alatu, vremenski slijed može izraditi i na papiru. Ako učenik sudjeluje u grupnom radu, važno je da ima unaprijed zadani zadatak koji će pridonijeti radu grupe, a učenik će ga moći obaviti samostalno ili uz potporu drugog učenika. U predstavljanju rada grupe neka sudjeluje i učenik s teškoćama ako to želi. Pripremite unaprijed pitanja koja su jasna i jasno usmjerena te dajte dovoljno vremena za prezentaciju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će istražiti građevinu Aja sofiju, njezin izgled i uzrok promjena njezine namjene od sakralne do svjetovne građevine. Svoj rad prikazat će izradom digitalnog plakata u alatu Canva.
Motivirajte učenike za rad projicirajući videozapis (do 2:25) koji prikazuje osmanlijskog sultana Sulejmana Veličanstvenog. Nakon što učenici pogledaju videosadržaj, usmeno provjerite njihovo razumijevanje. Potaknite ih na razmišljanje o tome zašto je sultan dobio ime Veličanstveni. Pitajte ih koje bi značajke trebali imati državni poglavari ili zbog kojih zasluga bismo ih trebali pamtiti kao veličanstvene. Podijelite učenike u parove. Unutar para učenici će istražiti pojam Sulejmanov most, kako je i zbog kojih razloga izgrađen. Podijelite parovima poveznicu za videozapis o izgradnji Sulejmanova mosta i materijal Sulejmanov most u Osijeku kako bi razumjeli važnost Sulejmanova „osmoga svjetskog čuda“. Učenici pristupaju digitalnom alatu Lino i u njega upisuju svoja zapažanja. Prema vlastitoj procjeni prozovite nekoliko parova da predstave svoj rad. Objasnite učenicima da se tako izgrađen most naziva pontonski most, kad se prvi put koristio i podrijetlo naziva mosta. Potaknite učenike na razmišljanje o frazi „mostovi spajaju ljude“. Neka iznesu svoje slaganje ili neslaganje s izrečenom rečenicom i potkrijepe svoje mišljenje. Pitanjima ih potaknite da razmisle kako je izum izgradnje mosta poboljšao društvo, omogućio bolju prometnu povezanost i komunikaciju ljudi, ali u vojne svrhe prouzročio negativne posljedice.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina i to je potrebno imati na umu pri izradi prilagodbe scenarija. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na pojedinačnim potrebama učenika te na njegovim jakim i slabim stranama, ali i interesima i obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio potporu koja mu je potrebna. Tijekom prilagodbe scenarija moguće je osigurati potporu stručnog tima škole te je prema potrebi moguće prilagodbu provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom).
Važno je zadobiti pozornost svih učenika prije zadavanja zadataka, a posebno učenika s teškoćama. Pozornost učenika s teškoćama možete zadobiti i usmjeriti izravnim obraćanjem, jasnim i jednostavnim uputama te kontaktom lice u lice. Upute zadajte detaljno, koristite se jednostavnim rječnikom i provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Učenicima s teškoćama će katkad trebati više vremena za obavljanje zadatka, a katkad će im biti potrebno dodatno, pojedinačno objasniti zadatak uz primjere i demonstraciju.
Učeniku s teškoćama unaprijed najavite videozapis te pripremite jasne i jednostavne upute koje će omogućiti razumijevanje radnji koje je potrebno poduzeti. Pripremite učeniku predložak za praćenje sadržaja koji će on pročitati prije gledanja videozapisa. Učenicima s intelektualnim teškoćama i poremećajem aktivnosti i pažnje važno je označiti i istaknuti ključne riječi s pomoću kojih će pratiti videozapis. Potrebno je usmjeriti ih na sadržaj rada tijekom gledanja (tiha govorna uputa, dodir po ruci ili ramenu). Učeniku s oštećenjem vida potrebno je osigurati primjereno mjesto sjedenja, vlastito računalo, tablet ili čitač zaslona. Važno je da učenik s oštećenjem vida dobro čuje sadržaj te da mu se opišu važni dijelovi vizualnog sadržaja. Učenicima s oštećenjem sluha je potrebno omogućiti predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Učenicima s motoričkim teškoćama potrebno je osigurati mjesto sjedenja kako bi što bolje mogao pratiti videozapis.
Pri podjeli učenika u parove obratite pozornost na značajke učenika s teškoćama. Neka bude u paru s učenikom koji će ga motivirati na rad, biti mu potpora, koji će biti uzor pozitivnog ponašanja, koji nema teškoće u svladavanju gradiva te je strpljiv. Učeniku s teškoćama omogućite dovoljno vremena za pregled videozapisa, neka ga učenik s kojim je u paru potiče na sudjelovanje i usmjerava mu pozornost tijekom rada na važan sadržaj. Pripremite mu predložak uz koji će lakše pratiti sadržaj videozapisa o izgradnji Sulejmanova mosta.
Provjerite snalazi li se učenik s teškoćama u digitalnom alatu Lino te mu osigurajte pisane i slikovne upute kako bi se lakše snašao. Omogućite potporu drugog učenika pri upotrebi digitalnog alata. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra omogućite vizualnu potporu tijekom aktivnosti. Učeniku s teškoćama omogućite zapisivanje zapažanja na papiru ili neka ih nacrta.
Potaknite učenika s teškoćama da predstavi svoj rad ako želi. Omogućite mu dovoljno vremena za prezentaciju te mu pripremite unaprijed pitanja koja ćete mu postaviti tijekom prezentacije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici istražuju izgradnju pontonskog mosta u grčko-perzijskim ratovima. Za pripremu materijala s pomoću kojih učenici istražuju zadano predlažem Herodotovu Povijest. Svoje istraživanje prikazuju u digitalnom alatu LearningApps.
Motivirajte učenike za rad pitanjem što znači biti rob i na koji se način može nekom robovati. Potaknite ih da se prisjete robovlasničkih društava o kojima su učili te kako se postajalo robom u starom vijeku. Neka razmisle o tome postoji li moderan oblik ropstva i što je pritom oduzeto modernom čovjeku. Zatim podijelite učenike u grupe. Svaka grupa treba proučiti tzv. danak u krvi, odnosno devširme. Unaprijed pripremite materijal s pomoću kojeg će učenici istraživati tu temu. Predlažem članak Danak u krvi sultanu Osmanskog Carstva. Uputite učenike da tijekom istraživanja razmišljaju o pravima koja su djeci oduzeta, ali i mogućim prednostima koja su tako odgojena djeca ostvarivala. Pripremite smjernice koje pomažu učenicima u uočavanju obilježja tako provođenog „poreza“. Potaknite ih na razmišljanje kako bi se oni osjećali u toj situaciji, što bi im iz svakidašnjeg života nedostajalo te bi li vrijedilo proći takav postupak za uspješan budući život. Prozovite nekoliko učenika da iznesu svoje mišljenje. Učenici nastavljaju raditi u grupi. Istraživat će najpoznatijeg dječaka koji je od „danka u krvi“ postao veliki vezir i Sulejmanov najbolji prijatelj. Unaprijed pripremite materijale za učenike prema članku Svileni gajtan za vezira: Zašto je Sulejman dao smaknuti čovjeka kojeg je nazivao bratom? Učenici pristupaju digitalnom alatu Sutori i vremenski prikazuju život Ibrahim-paše od devširme do smrti. Uz tekstualni sadržaj, u digitalni alat mogu učitati fotografije. Potaknite učenike da se za preuzimanje fotografija koriste digitalnim alatom Pixabay radi poštovanja autorskih prava, a u grupnom radu obrate pozornost na ravnopravnu podjelu uloga i aktivno sudjelovanje svih članova. Zatim prozovite grupe da predstave svoj rad. Usmeno provjerite koliko su učenici pratili i razumjeli predstavljeni sadržaj.
Učenici s teškoćama su skupina s vrlo raznolikim, pojedinačnim potrebama, što je potrebno imati na umu pri izradi prilagodbe aktivnosti, metoda i postupaka. Odabir metoda i postupaka treba se temeljiti na pojedinačnim potrebama učenika koje proizlaze iz same teškoće te na njegovim jakim i slabim stranama. Pri odabiru aktivnosti svakako treba voditi računa i o interesima učenika. Tijekom prilagodbe scenarija moguće je osigurati potporu stručnog tima škole te, prema potrebi, prilagodbu provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom).
Važno je da učenik s teškoćama bude smješten u prvoj klupi ili u neposrednoj blizini učitelja kako bi dobio potporu koja mu je potrebna te aktivno sudjelovao na nastavnom satu.
U uvodnom razgovoru motivirajte učenike na sudjelovanje i potaknite ih da iznesu svoje mišljenje. Važno je da se učenik osjeća dobro i sigurno te da želi izraziti mišljenje. Recite učeniku što se od njega očekuje te objasnite nepoznate riječi.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude u grupi koja će poticati njegovo aktivno sudjelovanje te koja će mu biti pozitivan primjer, a drugi učenici bit će strpljivi i poticati ga. Češće provjerite rad grupe i unaprijed planirajte zadaće učenika s teškoćama, a o tome ćete obavijestiti i ostale učenike. Jasno i jednostavnim rječnikom objasnite zadatak. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), prilagodite upute grafički i jezično. Prilagodite tekst na kojem će učenici raditi tako da rečenice budu kraće, s jednostavnim i učeniku poznatim pojmovima, a nepoznate pojmove objasnite ili zamijenite poznatima. Neka tekst bude napisan prikladnim fontom (npr. Arial, Verdana), uvećan, dvostrukog proreda i povećanog razmaka među slovima. Važno je također da tekst bude poravnan s lijeve strane i da u pozadini nema fotografija ili ilustracija koje odvlače pozornost. Pripremite učenicima smjernice za proučavanje i istraživanje teksta. Naznačite na koji sadržaj i koje teme trebaju obratiti pozornost te istaknite ključne riječi.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Sutori. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja u alatu. Ako učenik nije u mogućnosti samostalno izraditi zadatak ili dio zadatka, može raditi u paru s drugim učenikom iz razreda (u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama). Ako se učenik s teškoćama ne snalazi u digitalnom alatu, vremenski slijed može izraditi i na papiru. Ako učenik sudjeluje u grupnom radu, važno je da ima unaprijed zadani zadatak koji će pridonijeti radu grupe, a učenik će ga moći obaviti samostalno ili uz potporu drugog učenika. U predstavljanju rada grupe neka sudjeluje i učenik s teškoćama ako to želi. Pripremite unaprijed pitanja koja su jasna i jasno usmjerena te omogućite dovoljno vremena za prezentaciju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će istražiti život i djelovanje Sulejmanove druge žene Rokselane, njezin put od ropstva do najvažnije žene Osmanskog Carstva. Svoje će istraživanje prikazati izradom prezentacije u PowerPointu u digitalnom alatu Office 365.
Videozapis Istanbul 4K, izvor: YouTube, pristupljeno 15. svibnja 2023.
Videozapis The city of walls: Constantinople, izvor: YouTube, pristupljeno 15. svibnja 2023.
Videozapis Sulejman Veličanstveni, TV kalendar, izvor: YouTube, pristupljeno 15. svibnja 2023.
Članak Sulejmanov most u Osijeku, zadnji put pristupljeno 13.7.2023.
Članak Danak u krvi sultanu Osmanskog Carstva, pristupljeno 15. svibnja 2023.
Članak Svileni gajtan za vezira: Zašto je Sulejman Veličanstveni dao smaknuti čovjeka kojeg je nazivao bratom?, pristupljeno 15. svibnja 2023.
Herodot, Povijest, Matica hrvatska, Zagreb, 2000.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.