Razgovarajte s učenicima o različitim načinima prikazivanja unutrašnjosti građevine nadovezujući se na prethodnu temu. U razgovoru spomenite pojam uređenja interijera te nužnost korištenja građevinskim simbolima i njihovim značenjem.
Podijelite učenike u manje grupe (tri do četiri učenika). Grupama učenika zadajte zadatak proučavanja crteža tlocrta preuzetih s interneta. Uputite ih na portal za preuzimanje besplatnih slika i fotografija Pixabay na kojem trebaju pronaći sliku tlocrta kuće. U svakoj grupi definirajte uloge (predstavnik) i oblik rada pojedinaca: jedan učenik traži slike na internetu; drugi učenik proučava simbole pojedinih elemenata; treći učenik crta simbole koristeći se digitalnim alatom... Zadatak je svih grupa izraditi digitalni katalog građevinskih simbola služeći se alatom MS Word (ili crtati simbole u digitalnom alatu Kleki).
Nakon što završe s radom, predstavnik grupe postavlja dokument na virtualni zid izrađen u alatu Padlet kako bi ga svi učenici mogli otvoriti i usporediti sa svojim katalogom.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Pri svrstavanju učenika u grupe pripazite na to gdje ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obvezno prethodno najavite rad u grupi pomoću natuknica ili vizualne podrške. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih uz nastavnu jedinicu. Pri podjeli u grupe uvijek je važno obratiti pozornost na obilježja pojedine grupe. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku s teškoćama zadajte točan dio zadatka koji treba obaviti.
Učenicima s teškoćama u razvoju osigurajte pisane etapne upute za uporabu i pretraživanje portala Pixabay. Pritom je potrebno obratiti pozornost na grafičku prilagodbu teksta ( veličina fonta 14 ft, primjeren kontrast slova i pozadine, isticanje bitnih riječi i slično). Također, učeniku možete pripremiti i videoupute u aplikaciji Screencast-O-Matic i poslati mu ih unaprijed kako bi se pripremio za rad na portalu Pixabay.
Izradite za učenika vodič za aktivnost i, ako je moguće, primjer već gotovog kataloga. Primjereno grafički oblikujte sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). U svrhu veće motiviranosti i za stvaranje pozitivne slike o sebi učitelj neka imenuje neke pozitivne elemente zadatka koje je izradio sam učenik s teškoćama. Provjerite znaju li se učenici služiti alatima Word i Kleki. Ako je potrebno, omogućite uporabu pisanih ili vizualnih uputa.
Kako biste alat Padlet prilagodili učenicima s teškoćama, omogućite povećani kontrast, pružite mogućnost odabira većeg fonta, osigurajte opis slika i fotografija pomoću alternativnog teksta, uključite simbole i vizualna pomagala, održavajte jasan i jednostavan dizajn sučelja, omogućite prilagodbu kontrasta boja te osigurajte jednostavan vodič ili upute za rad.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Podijelite učenike u grupe (kao i u prethodnoj aktivnosti) te im zadajte projektni zadatak u sklopu kojega trebaju izraditi tlocrt građevine ili dijela građevine. Pripremite im jasne smjernice za izradu tlocrta i naglasite nužnost mjerenja prostorije. Ponovite pojam mjerilo za umanjenje, a pri ponavljanju možete upotrijebiti sliku koja se nalazi u e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.3., gdje je pod podnaslovom „Kutak za znatiželjne“ obrađen pojam mjerila crtanja. Nakon ponavljanja podsjetite učenike na izrađeni katalog građevinskih simbola kojim će se trebati koristiti i pri izradi ove vježbe.
Svaki učenik u grupi izrađuje vlastiti crtež tlocrta prema dimenzijama koje učenici u grupi zajednički određuju. Grupa zajednički mjeri potrebne dimenzije – širinu i dužinu prostorije, položaj vrata i prozora unutar prostorije i slično. Učenici unutar grupe mogu izabrati prostoriju čiji će tlocrt crtati. To može biti učionica, kabinet ili nešto po njihovu izboru. Svaki učenik tlocrt izrađuje na papiru pomoću pribora za tehničko crtanje. Kada završe s crtanjem tlocrta na papiru, učenici izrađuju digitalni tehnički crtež u aplikaciji Kleki (ili MS Word) služeći se svojim tehničkim crtežom na papiru kao predloškom. Podijelite virtualni zid izrađen u alatu Padlet prema broju grupa. Svoje tlocrte izrađene digitalnim alatom učenici postavljaju na virtualni zid u alatu Padlet. Prikažite radove učenika te ih zajedno komentirajte.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i provedbi aktivnosti.
Poželjno je učeniku unaprijed poslati materijale (e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.3.) pomoću kojih ćete ponavljati gradivo. Također, učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obvezno prethodno najavite rad u grupi pomoću natuknica ili vizualne podrške. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih uz nastavnu jedinicu. Pri podjeli u grupe uvijek je važno obratiti pozornost na obilježja pojedine grupe. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku s teškoćama zadajte točan dio zadatka koji treba riješiti.
Za učenika s teškoćama izradite kartice s najvažnijim pojmovima (ili simboličkim slikama). U aktivnosti ponavljanja pojmova i izrađenog kataloga građevinskih simbola, kao primjer pomoću kojega ćete ponoviti gradivo, uzmite katalog grupe u kojoj je bio učenik s teškoćama. Primjereno grafički oblikujte sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). U svrhu veće motiviranosti i za stvaranje pozitivne slike o sebi učitelj neka imenuje neke pozitivne elemente zadatka koje je izradio sam učenik s teškoćama.
Učenicima s motoričkim teškoćama osigurajte više prostora za rad kako bi imali dovoljno mjesta za postavljanje papira i crtanje. Ovisno o potrebama učenika, osigurajte stabilan i podesiv stol ili podlogu za crtanje kako biste im olakšali rukovanje priborom za tehničko crtanje. Ako je potrebno, pripremite posebne držače za olovke ili drugi pribor za tehničko crtanje koji će učenicima s motoričkim teškoćama olakšati držanje i upravljanje olovkom ili drugim alatom za crtanje. Također, poželjno je osigurati pomoć pomoćnika u nastavi ili vršnjačku potporu. Oni mogu pružiti dodatnu pomoć u rukovanju priborom za tehničko crtanje, vođenju ruku učenika pri izradi crteža ili pružanju dodatnih pojašnjenja i uputa kako bi se osiguralo da učenici razumiju i uspješno nacrtaju zadani crtež.
Provjerite znaju li se učenici koristiti programima Word i Kleki. Ako je potrebno, omogućite uporabu pisanih ili vizualnih uputa. Također, osigurajte podršku učeniku s teškoćama pri postavljanju izrađenog dokumenta na virtualni zid u alatu Padlet te poštujte odluku učenika da ne sudjeluje u komentiranju radova, osim ako se svojevoljno ne javi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Koristeći se prethodno napravljenim tlocrtima, s učenicima razgovarajte o zanimanjima u kojima se koristi takva vrsta tehničkih crteža. Razgovor usmjerite na marketing i prodaju stanova. Mogu li oni upotrijebiti ovakve tehničke crteže? Tijekom razgovora postavite pitanje o vizualnijim prikazima građevina i dijelova građevina. Usmjerite razgovor na 3D prikaze unutrašnjosti građevina, ali upozorite i na važnost tlocrta prema kojemu se sve ostalo i izrađuje.
Nakon razgovora učenicima dajte zadatak izrade 3D tlocrta. Uputite ih na digitalni alat Autodesk Homestyler. U digitalnom alatu učenici se služe tlocrtom koji su izradili u prethodnom scenariju poučavanja. Tlocrt unose u 2D obliku, a kada završe s crtanjem, navedite ih na istraživanje opcija 3D prikaza i uređenja prostorije koje postoje u samom digitalnom alatu.
Kada završe, svaki učenik prezentira svoj rad ostalim učenicima u razredu.
Uspostavite videopoziv s pomoću digitalnog alata MS Teams. Rabeći mogućnost dijeljenja zaslona, prikažite učenicima neke od prethodno nacrtanih tlocrta.
Uputite učenike na digitalni alat Autodesk Homestyler u kojemu izrađuju tlocrt vlastite sobe ili sobe kakvu bi htjeli imati. Tlocrt unose u 2D obliku, a kada završe s crtanjem, navedite ih na istraživanje opcija 3D prikaza i uređenja prostorije koje postoje u samom digitalnom alatu.
Zadajte im određeni rok u kojem moraju provesti aktivnost. Nakon isteka roka zajedno komentirajte objavljene radove.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Za učenika s poremećajima aktivnosti i pažnje, poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije te s poremećajima iz autističnog spektra pripremite kartice različitih zanimanja i tablicu s dvama stupcima. Učenik će razvrstati u kojim se zanimanjima tehnički crteži koriste, a u kojima se ne koriste. Učeniku s poremećajima iz autističnog spektra obvezno prethodno najavite promjene u aktivnosti, a pri objašnjavanju koristite se vizualnom podrškom. Ako učenik ima manje teškoće, učitelj može imenovati vršnjaka iz razreda da mu bude mentor. Ako učenik ima veće teškoće, može se organizirati aktivnost u paru, pritom pazeći da je drugi učenik uspješan u zadatku i voljan surađivati. Ako oformite par, učeniku s teškoćama zadajte točan dio zadatka koji treba obaviti.
Upoznajte učenike s digitalnim alatom Autodesk Homestyler te posebnu pozornost posvetite pojašnjenju načina upotrebe alata učeniku s teškoćama. Za učenike s teškoćama pripremite upute za služenje alatom. Pritom je potrebno primjereno grafički oblikovati sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). U svrhu veće motiviranosti i za stvaranje pozitivne slike o sebi učitelj neka imenuje neke pozitivne elemente zadatka koje je izradio sam učenik s teškoćama. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi.
Za vrijeme izvođenja aktivnosti u mrežnom okružju u alatu MS Teams za učenika s oštećenjem sluha potrebno je osigurati da lice govornika uvijek bude vidljivo na zaslonu kako bi učenik, prema potrebi, mogao očitavati s usana. Potrebno je provjeriti razumije li učenik s poremećajima aktivnosti i pažnje zadatak, a za vrijeme provedbe aktivnosti češće provjeravati njegovu aktivnost. Predlažemo da učeniku s teškoćama omogućite produljeno vrijeme rada.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.