Kao uvod u ovu temu možete se odjenuti u bijelu odjeću kao liječnik/liječnica i sa sobom donijeti "doktorske" predmete, npr. dječje igračke ili realije (kutije lijekova, sirup, tablete, maske, liječničku opremu). Učenici pokazuju zanimanje, razgovaraju o predmetima, imenuju ih uz vašu pomoć te najvažnije izraze i rečenice i zapisuju (npr. Ich bin ein Arzt. Das sind Medikamenten. Das sind Tabletten. Ich huste, ich brauche Hustensaft…). Potaknite ih da iznesu svoja iskustva s liječenjem, bolestima, izostancima iz škole zbog toga te će uvidjeti da je tema vezana, ne samo za njihovo zdravlje, već i za osobni razvoj, odnosno osvijestit će važnost zdravlja za cjelokupan život i odnose. Time se dotičete dviju međupredmetnih tema - Zdravlje i Osobni i socijalni razvoj.
Nakon što ste pobudili interes učenika i osvijestili važnost teme za svakodnevni život, podijelite s njima poveznicu na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 10, Jedinica 10.2, Beim Arzt, Zadatci A-D. Učenici neka sami rješavaju Zadatak A, a nakon toga, svi će poslušati tekst Lili ist krank. Učenici u paru odgovaraju na pitanja u Zadatku B, a nakon toga čitaju rješenja.
Postavite im nekoliko pitanja vezanih uz preslušani tekst (Wer ist krank? Was tut Lili weh? Wie hoch ist die Temperatur...). Slijedi gledanje galerije slika s različitim bolestima - primjeri su popraćeni rečenicama koje opisuju različita stanja (npr. Lili hat Bauchschmerzen. Ihr Bauch tut weh.). Potaknite učenike da riješe Zadatak C na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 10, Jedinica 10.2 i pročitaju rješenja.
Kako bi uvježbali strukture za izricanje toga što ih boli, pomoću tražilice na YouTubeu učenici neka pronađu pjesmu Oh, je, mein Kopf tut weh. Slušajući pjesmu neka najprije zapišu dijelove tijela koje prepoznaju u pjesmi (Kopf, Hals, Ohr, Zahn, Bauch). Neka zaključe kako se kaže glavobolja, grlobolja, zubobolja dodavanjem riječi Schmerzen). Zatim, neka čitaju na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 10, Jedinica 10.2, Beim Arzt, pročitaju razgovor u troje Lili beim Arzt i ponove naučeno.
Potaknite učenike da i oni pokušaju odglumiti scenu u kojoj će upotrijebiti izraze kojima navode različite bolesti. Neka se posluže i riječima i govorom tijela, pokretima ruku i nogu, pokazujući mjesto bola, izraze što ih boli. U nedostatku riječi primijetit će da i pantomima može biti od pomoći. Zatim, rješavaju Zadatke D i E na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 10, Jedinica 10.2, Beim Arzt.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U uvodnoj aktivnosti neka učeniku oštećena vida vršnjak opiše važne vizualne informacije, liječničke predmete koje ste donijeli; možete učeniku dati da predmete i taktilno doživi. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra uvodna aktivnost može biti iznenađujuća, nova i nepredvidiva vidjeti Vas u posebnom izdanju pa mu je važno unaprijed najaviti da ćete se maskirati, zašto ćete to napraviti i što učenik može očekivati.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da, na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 10, Jedinica 10.2, Beim Arzt odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici. Učenike oštećena sluha uputite na uključivanje transkripta ispod zvučnog zapisa.
Prilikom podjele učenika u parove dodijelite učenika s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak ako je to potrebno.
Pobrinite se da pjesma koju će učenici gledati ima transkript ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena sluha.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici, koji žele znati više, mogu u paru u digitalnom alatu Pixton napraviti strip u kojem prikazuju odlazak kod liječnika. Učenici, koji žele, mogu u alatu Book Creator izraditi mali tematski rječnik s riječima i izrazima povezanima s temama Ich bin krank i Beim Arzt. U dogovoru s učenicima radove možete i vrednovati na odgovarajući način.
Potaknite učenike da na YouTubeu pronađu videozapis iz serije Mein Weg nach Deutschland koju je, za učenje njemačkoga jezika, pripremio Goethe-Institut. U popisu epizoda neka odaberu videozapis Beim Arzt. Učenici gledaju video na svojim tabletima koristeći se slušalicama kako bi se mogli usredotočiti na sadržaj videa. Objasnite učenicima da možda neće moći sve odmah razumjeti, no neka se usredotoče na razumijevanje glavnih poruka. Možete ih uputiti da prepoznaju odgovore na pitanja: Wer? Was? Wo? Wann? Warum? Mit wem?
Prokomentirajte s učenicima činjenicu koja će ih iznenaditi u videu, a pokazuje trenutak kad bolesna djevojka oklijeva treba li ići liječniku. Pitajte ih kako bi oni postupili na njezinom mjestu. Osvijestite učenicima da je briga o zdravlju - kad smo bolesni i kad smo zdravi - jednako važna. Time se dotičete očekivanja međupredmetne teme Zdravlje.
Nakon samostalnog gledanja videa postavite učenicima kratka pitanja (npr. Wer ist krank? Was ist passiert? Wohin geht sie? Was tut ihr weh...), a oni neka pokušaju odgovoriti na pitanja. Pripremite učenicima popis izraza za koje pretpostavljate da ih nisu razumjeli, a po potrebi, pogledajte s učenicima dijelove videozapisa još jednom. Učenici će ponoviti izraze vezane uz bolest, simptome, odlazak liječniku (krank sein, Schmerzen haben, zum Arzt gehen…).
Nakon drugog gledanja videa učenici rješavaju nastavni listić koji ste pripremili u digitalnom alatu Word. Dobivaju dijelove dijaloga iz videa koje trebaju posložiti tako da dobiju priču odnosno točan redoslijed. Nakon što provjere rješenja učenici nastavljaju sa zadatcima koje ste pripremili u digitalnom alatu LearningApps. Također je riječ je o dijalogu koji su slušali, ali učenici sada dopunjuju tekst riječima koje nedostaju. Zatim pročitaju rješenja i odglume dijalog nekoliko puta u parovima.
Slijedi priprema dijaloga u kojem će jedan učenik biti pacijent, a drugi liječnik. Odredite potrebno vrijeme za pripremu, a zatim neka učenici prezentiraju dijaloge. Učenici će uvježbati dijalog tako da im više neće trebati podsjetnici na papiru, a po mogućnosti, mogu donijeti i rekvizite potrebne za izvedbu situacije (liječnička kuta, stetoskop, lijekovi...). U prethodnom dogovoru s učenicima objasnite kriterije vrednovanja i. naposljetku. vrednujte izvedbu i sadržaj dijaloga.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Videozapis, kojim ćete se koristiti u aktivnosti, ranije pošaljite učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učeniku oštećena sluha pripremite transkript na školskoj klupi.
Tijekom izrade listića za uvježbavanje naučenog vodite računa da ga grafički primjereno oblikujete (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova), što je posebno važno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja.
Ako je učenicima s teškoćama (posebno učenicima s jezičnim teškoćama, učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima sa specifičnim tekoćama učenja) potreban podsjetnik i tijekom dijaloga, jer ne mogu zapamtiti veliki broj novih pojmova koje trebaju upotrijebiti, dopustite im tijekom izlaganja korištenje podsjetnika te nemojte da podsjetnici utječu na konačno vrednovanje izvedbe. Ako imate učenika kojem je izazovno izlagati dijalog pred cijelim razredom (primjerice, učenik s poremećajem govora), pratite njegov rad i zalaganje tijekom pripreme, nemojte ustrajati na tome da izlaže pred svima, mogu snimiti videozapis ili ga izložiti samo pred Vama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici, koji žele znati više, mogu na satu snimati dijaloge između učenika i od njih u digitalnom alatu Kizoa izraditi razredni videozapis o posjetu liječniku. Videozapis će podijeliti ostalim učenicima u razrednom kanalu u alatu MS Teams.
Na početku aktivnosti podijelite s učenicima poveznicu na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 10, Jedinica 10.3, Morgentoilette, Zadatci A-H. Učenici sami rješavaju Zadatak A, provjere rješenja s Vama te ih, nakon toga, kratkim pitanjima podsjetite i na ostale prostorije koje imamo u kući (npr. Wo essen wir? Wir essen in der Küche, Wo sehen wir fern? Wir sehen im Wohnzimmer fern, Wo spielen die Kinder? Die Kinder spielen im Kinderzimmer…).
Slijedi zajedničko slušanje kratkog teksta o jutarnjim aktivnostima u kojem se pojavljuju glagoli aufstehen, sich kämmen, sich waschen, frühstücken. Učenici dvaput slušaju tekst, zatim samostalno rješavaju Zadatak B i zajedno provjeravaju rješenja. Podsjetite ih da se tim glagolima ističu i radnje koje nam opisuju važnost svakodnevne njege i higijene za očuvanje zdravlja, što je u skladu s očekivanjima međupredmetne teme Zdravlje.
Za nastavak aktivnosti unaprijed pripremite papirnatu vrećicu u kojoj su skrivene stvari koje koristimo pri obavljanju jutarnje higijene (češalj, pasta za zube, četkica za zube, sapun, ručnik). Ponudite učenicima da u vrećici dotaknu jedan predmet bez gledanja te pokušaju odgovoriti na pitanje Was ist das? Was hast du in der Hand? Nakon toga, neka izvade predmet iz vrećice i pokažu ostalima. Ako ne znaju naziv, objasnite kako to nazivamo na njemačkom jeziku.
Slijedi gledanje slika u galeriji na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 10, Jedinica 10.3, Morgentoilette i rješavanje Zadatka C. Objasnite učenicima kako tvorimo prezent glagola sich waschen und sich kämmen i objasnite im razliku između povratne zamjenice u izrazima Ich wasche mich i Ich wasche mir die Haare.
Zajedno s učenicima pogledajte galeriju slika iz sljedećeg zadatka pod nazivom Morgenroutine na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 10, Jedinica 10.3, Morgentoilette. Nakon toga, učenici će u parovima postavljati jedan drugom pitanja i na njih odgovarati (npr. Was machst du jeden Morgen? Was machst du mit dem Kamm? Ich kämme mich. Duscht du dich jeden Morgen? Nein, ich dusche mich nicht jeden Morgen.).
Nakon što su sve dobro uvježbali, podijelite učenike u parove te ih uputite da u digitalnom alatu Canva izrade plakat o jutarnjoj higijeni u kojem će opisati radnje koje obavljaju i pribor koji im treba. U prethodnom razgovoru s učenicima dogovorite kriterije vrednovanja, vrijeme prezentiranja i, naposljetku, vrednujte zadatak. Plakate možete izložiti u učionici kao podsjetnik za ponavljanje.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da, na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 10, Jedinica 10.3, Morgentoilette odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici. Učenike oštećena sluha uputite na uključivanje transkripta ispod zvučnog zapisa.
Prilikom podjele učenika u parove dodijelite učenika s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak ako je to potrebno. Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena vida, neka digitalni plakat bude primjerenog kontrasta i boje slova koje odgovaraju učenikovom vizualnom funkcioniranju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici, koji žele znati više, mogu snimiti kratak videozapis na temu Moja jutarnja higijena i u digitalnom alatu Kizoa pripremiti ga za prikazivanje na satu.
Kljajić, Jasenka. 1998. Njemačko-hrvatski praktični rječnik (1. izdanje). Školska knjiga. Zagreb.
Miličević, Marijana. 2017. Njemačko-hrvatski, hrvatsko-njemački školski rječnik (3. izdanje). Alfa. Zagreb.
Buscha J., Helbig G. 2013. Deutsche Grammatik - ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Langenscheidt. Njemačka.
Jozić Ž.; Bartolec G. B.; Hudeček L.; Lewis K.; Mihaljević M.; Ramadanović E. 2013. Hrvatski pravopis. Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. Zagreb.
Lonka, Kirsti. 2020. Fenomenalno učenje iz Finske. Ljevak. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.