Na početku aktivnosti s učenicima pogledajte kraći film ili emisiju o klimatskim promjenama, npr. edukativni film Energija i klimatske promjene Gradskog ureda za energetiku, zaštitu okoliša i održivi razvoj na digitalnoj platformi YouTube ili emisiju Ne postoji plan(et) B na mrežnoj stranici Školski HRT.
Nakon gledanja filma ili emisije s učenicima razgovarajte o klimatskim promjenama. Učenici neka iznesu svoja razmišljanja i stavove o klimatskim promjenama te daju prijedlog za rješenje problema.
U nastavku aktivnosti učenici trebaju napisati pismo za vremensku kapsulu koju će ostaviti budućim naraštajima. U pismu trebaju opisati kako izgledaju godišnja doba danas i kakve se sve promjene događaju. Nakon što napišu pismo, učenici rade u paru tako da zamijene pisma, podcrtavaju sve sklonjive riječi i određuju im padeže. Učenici trebaju obilježiti i pogreške u pisanju koje su nastale upotrebom pogrešnog padeža ili oblika padeža.
Slijedi vršnjačko vrednovanje i ispravak pogrešaka. S učenicima komentirajte rezultate i riješite nedoumice u određivanju i pisanju padeža.
Na kraju aktivnosti učenici koji žele mogu pročitati svoje pismo.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Filmovi nemaju titlove te će ih učenici s oštećenjem sluha trebati pogledati prije, sjediti bliže izvoru zvuka ili trebati pomoć za praćenje sadržaja tako da unaprijed dobiju napisan sadržaj videozapisa.
Učenicima s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku ili drugu vrstu podrške kako bi im opisali što se vidi u filmu.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Kroz sve aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno.
Uvijek provjerite je li uputa koju je učenik dobio za daljnje vježbanje dobro shvaćena. Prilagoditi način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele mogu u digitalnom alatu Canva napraviti letak u kojem će napisati sedam savjeta o očuvanju okoliša. Savjete mogu napisati u obliku pitanja i odgovora tako da svako pitanje započinje padežnim pitanjima jednoga padeža. U pitanjima i odgovorima neka istaknu padežna pitanja i riječ ili skup riječi koji odgovara na padežno pitanje. Letak možete ispisati i postaviti na vidljivo mjesto u učionici.
Na početku aktivnosti potaknite raspravu među učenicima pitanjima o zdravoj prehrani i tome koliko je zapravo zdravo ono što jedemo. Učenici mogu komentirati svoje prehrambene navike, koliko obroka dnevno imaju i kako izgleda njihov jelovnik.
S učenicima podijelite u digitalnom alatu Nearpod tekst o zdravoj prehrani zasićen riječima u nepravilnome padežu i nepravilnome obliku riječi. Učenici trebaju prepisati tekst u bilježnicu i ispraviti pogreške.
U nastavku aktivnosti učenici rješavaju kviz koji ste pripremili u digitalnom alatu Wordwall. U kvizu postavite pitanja i zadatke kojima ćete provjeriti razumijevanje pogrešaka u upotrebi i značenju padeža. Rješavanjem kviza učenici će ponoviti padeže, njihova značenja i upotrebu u rečenici.
Nakon rješavanja kviza i ponavljanja učenike podijelite u grupe. Učenici u grupama uspoređuju tekstove koje su ispravljali, komentiraju svoja rješenja i rade korekciju.
Na kraju aktivnosti s učenicima napravite analizu teksta. Za analizu možete koristiti digitalni alat Lino u koji će učenici u grupama upisivati pogreške koje su uočili u tekstu i točne odgovore. Usporedite odgovore učenika, ispravite pogreške ako je potrebno i obrazložite odgovore.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježja same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Kroz sve aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina. Uvijek provjerite je li učenik razumio upute koje je dobio.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno.
Prilagoditi način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati. Učenika treba potaknuti na to da bude aktivan i da sudjeluje (posebice onda kad se učenik nikada ne javlja za aktivno sudjelovanje).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele mogu napraviti u digitalnom alatu Genially potragu za blagom o padežima. Potragu mogu povezati s temom o zdravoj prehrani.
Pripremite upitnik u digitalnom alatu MS Forms u kojem će učenici odgovoriti što znaju o padežima i njihovu značenju u rečenici. Učenici upitnik rješavaju na početku aktivnosti. S učenicima zatim komentirajte rezultate upitnika i usmjerite ih odgovarajućim pitanjima na ono čega se trebaju prisjetiti.
Uputite učenike da na mreži istraže padeže i njihova značenja. Možete ih uputiti na Hrvatsku školsku gramatiku na mrežnoj stranici Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje ili na mrežnu stranicu edutorij.e-skole.hr. Svaki učenik odabire jedan padež, ali tako da svi padeži budu podjednako zastupljeni. Za odabir padeža možete koristiti digitalni alat Mentimeter. Tako učenici mogu vidjeti koje su padeže odabrali drugi učenici i koji se ponavljaju najviše puta. Nakon odabira padeža učenike podijelite u grupe prema padežu koji su odabrali. Učenici u grupama u digitalnom alatu za izradu umnih mapa Coggle izrađuju umnu mapu o padežu koji su odabrali.
Na temelju podataka u umnoj mapi učenici trebaju zamisliti da je padež lik i nacrtati ga. O padežu zatim pišu šaljivu pjesmu ili monolog kojim se padež predstavlja, u 1. licu jednine.
Radove učenika objedinite u digitalnom alatu ThingLink i s učenicima podijelite poveznicu tako da učenici mogu pristupiti radovima i koristiti ih za pomoć u učenju.
Učenici neka predstave u razredu svoj padež čitanjem ili govorenjem napamet šaljive pjesme ili monologa koji su napisali. Radove učenika možete objaviti i na školskoj mrežnoj stranici ili društvenoj mreži.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Kroz sve aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika.
Učenicima s intelektualnim teškoćama bit će problem crtanje padeža ili pisanje pjesme.
Predlažem da unaprijed napišete jednostavnu pjesmu sa započetim rečenicama. Učenici mogu napisati pjesmu tako da ubacuju riječi koje im ponudite u dvostrukom odabiru.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Prilagoditi način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele mogu izraditi lutku za svaki padež i napraviti lutkarsku predstavu u kojoj će prikazati nekoliko situacija u kojima će padeži progovoriti o svojem značenju i osobitostima na zanimljiv način.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.