Potaknite učenike na istraživanje dostupnih tiskanih i mrežnih izvora o otkriću, zaslužnim znanstvenicima te komercijalizaciji acetilsalicilne kiseline u obliku farmaceutskog proizvoda aspirina. Možete im zadati da suradnički u paru izrade infografiku ili digitalni poster u obliku vremenske lente u digitalnom alatu Canva odabirući predložak timeline za izradu materijala. Neka uradak osmisle počinjući od otkrića, prateći potom postupke sinteze i pojavu aspirina na tržištu. Neka obrate pozornost i na sastav aspirina te na udio djelujuće tvari u lijeku.
Uratke mogu podijeliti na zajedničkoj ploči izrađenoj u digitalnom alatu Padlet ili u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za eventualna poboljšanja.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima,…), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i kako bi mu se mogla dati dodatna uputa ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Provjerite s učenicima s teškoćama jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatom Canva. Ako je potrebno, osigurajte učenicima pisane i slikovne upute za korištenje.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik para ne bude učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa (primjerice, učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ili učenik koji ima izraženu anksioznost).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenike možete uputiti na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o primjeni aspirina s obzirom na zdravstvene učinke te razlozima zbog kojih je i danas jedan od najčešće korištenih lijekova. Svoja saznanja mogu prikazati u obliku seminarskoga rada ili u obliku infografike izrađene u digitalnom alatu Canva. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 kako bi im i drugi učenici imali pristup.
Imate li materijalnih mogućnosti, u kemijskom kabinetu provedite pokus sinteze acetilsalicilne kiseline prema navedenom postupku. Učenicima možete zadati da suradnički u paru istraže dostupne mrežne i tiskane izvore o sirovinama potrebnim za proizvodnju aspirina te koji su postupci laboratorijske sinteze. Opažanja tijekom provedbe pokusa neka učenici bilježe tablično u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 te neka osmisle zaključke s obzirom na opažanja. Tijekom provedbe pokusa učenicima možete zadati da fotografijama ili videouratkom dokumentiraju provedbu pokusa, što mogu pokazati u obliku izvješća izrađenog kao animirani sadržaj u digitalnom alatu Moovly.
Uratke mogu objaviti na zajedničkoj ploči u digitalnom alatu Padlet, pri čemu trebate imati na umu da učenicima u postavkama onemogućite uređivanje objava drugih učenika. Procijenite, s obzirom na obilježja grupe, hoćete li učenicima omogućiti komentiranje objava. Potaknite ih na analizu uradaka, isticanje dobrih primjera te ideja o mogućim poboljšanjima. Istaknite dobre uratke i potrebna poboljšanja u skladu s rubrikama kriterijskog vrednovanja. Zajedno analizirajte uočene promjene u provedenim pokusima, s naglaskom na tumačenju opaženih promjena te na jednadžbi kemijske reakcije sinteze acetilsalicilne kiseline. Neka učenici zaključe kakva je vrsta kemijske reakcije sinteza acetilsalicilne kiseline.
Učenike možete uputiti na proučavanje trodimenzijskog prikaza strukture u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.6.
Projekt
Pribor: stalak, laboratorijske čaše od 400 mL, Erlenmeyerova tikvica od 125 mL, bireta ili pipeta od 50 mL, menzure od 10 mL i 50 mL, satno staklo, Büchnerov lijevak, vaga, filtarski papir
Kemikalije: salicilna kiseline, anhidirid octene kiseline, koncentrirana sumporna kiselina, destilirana voda, etanol
Postupak:
- Izvažite 2,00 g salicilne kiseline i prebacite je u suhu Erlenmeyerovu tikvicu. U tikvicu dodajte 5 mL anhidrida octene kiseline i 5 kapi koncentrirane sumporne kiseline (u digestoru). Lagano zavrtite tikvicu da se otopina pomiješa, zatim je uronite u vodenu kupelj temperature 85 °C.
- Nakon 15 minuta izvadite tikvicu iz vodene kupelji te dodajte 10 mL destilirane ledene vode. Zatim postavite tikvicu u ledenu kupelj kako bi se smjesa ohladila i kako bi se ubrzao proces kristalizacije.
- Kad proces kristalizacije završi, sastavite aparaturu za vakuum filtraciju te profiltrirajte sadržaj s pomoću Büchnerova lijevka, a kristale isperite s 10 mL hladne vode. Stavite kristale acetilsalicilne kiseline u laboratorijsku čašu i dodajte 8 mL etanola i 25 mL vode. Zagrijavajte smjesu preko vodene kupelji na 60 °C dok se sva kiselina ne otopi. Laboratorijsku čašu izvadite iz kupelji, prekrijte satnim staklom i ostavite hladiti. Kristalizaciju možete pospješiti hlađenjem sadržaja čaše u ledenoj kupelji.
- Kristali se odvoje od filtrata vakuumskom filtracijom te isperu hladnom vodom. Nakon sušenja izvažite prekristaliziranu acetilsalicilnu kiselinu. Izračunajte koliko bi teoretski trebalo dobiti produkta i usporedite tu vrijednost s masom produkta dobivenoga pokusom – izračunajte iskorištenje reakcije.
Sve učenike u razredu, pa tako i učenike s teškoćama, vrlo je važno upoznati i s pravilima ponašanja i mjerama opreza tijekom izvođenja pokusa te mogućim posljedicama nepravilnog rukovanja određenim kemikalijama. Važno je redovito ih podsjetiti na to neposredno prije samog izvođenja pokusa, a to se osobito odnosi na učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje. Po mogućnosti, pripremite pisane upute popraćene slikovnim sadržajem vezane za pravila ponašanja i mjere opreza tijekom izvođenja pokusa.
Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije tijekom rješavanja zadatka ne treba govoriti ili pisati u programu Word (osim ako ne izrazi želju). Učenicima s oštećenjem vida i učenicima s motoričkim teškoćama važno je omogućiti više vremena za izvršavanje zadatka, a po potrebi osigurajte rad u paru za učenike s teškoćama.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnoga spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku promjenu aktivnosti.
Potaknite učenike na osmišljavanje postupaka kojima bi analizirali čistoću sintetizirane tvari, kojima bi mogli pročistiti produkt sinteze te kojima bi ispitali kemijska i fizikalna svojstva acetilsalicilne kiseline. Neka učenici predlože postupke u obliku izvješća o pokusu koji provedite i u kemijskome kabinetu imate li materijalnih mogućnosti za to. Usmjerite im pozornost na važnost primjene odgovarajućih mjera opreza u radu na siguran način. Provedene postupke učenici mogu prikazati u obliku posterskoga priopćenja ili infografike u digitalnom alatu Canva ili videouradaka provedbe pokusa obrađenih u digitalnom alatu Moovly.
Potaknite učenike da suradnički u paru istraže dostupne mrežne i tiskane izvore o primjeni aspirina, preporučenim dozama lijeka, kao i mogućim nuspojavama pretjeranog korištenja. Neka pozornost osobito obrate na posljedice pretjeranog korištenja aspirina, što je danas vrlo često. Svoja saznanja mogu prikazati u obliku seminarskoga rada izrađenog u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 ili u obliku infografike ili postera izrađenoga u digitalnom alatu Canva. Izlaganje možete organizirati u učionici ili virtualno u zajedničkoj razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365.
Potaknite učenike na primjenu kriterijskih tablica u vrednovanju izlaganja, a u digitalnom alatu Quizziz možete im pripremiti i anketu za vrednovanje izlaganja, tako što u navedenome alatu, u skladu s kriterijskom tablicom, kreirate vrstu zadatka poll. Potaknite učenike na analizu i raspravu o primjerima u izlaganjima.
Prilikom rada u paru važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu para u kojem se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje valja upariti s učenikom koji djeluje usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okružje (koliko je to moguće) kako bi mogao čuti vršnjake tijekom prezentiranja i diskusije. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Za učenike s disleksijom smanjite kontrast slova i pozadine (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini), dok za učenike s oštećenjem vida povećajte taj kontrast (npr. bijela slova i crna pozadina). O prilagodbi kontrasta dogovorite se s učenikom, u skladu s njegovim potrebama.
Učenike možete uputiti na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o biokemijskom principu djelovanja i fiziološkom učinku aspirina na specifične tegobe. Svoja saznanja mogu prikazati u obliku seminarskoga rada. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365, u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za eventualna poboljšanja.
Aspirin (na engleskome jeziku) - nhs.uk
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 6.11.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.