Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Hajde da nikoga ne izostavimo

Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • LK: dizajn, piktogram, plakat
  • IZVAN 1: bajke, stvarnost, empatija
  • ENG: poverty, social exclusion, inclusion
  • HRV: medijske poruke, problemski članak, osvrt
  • IZVAN 2: društvena isključenost, međugeneracijska solidarnost, suradnja
Nastavna aktivnost za predmet Likovna kultura

Dnevnik dobrih djela

Na početku aktivnosti, stupite u kontakt s udrugom koja se bavi socijalno isključenim pojedincima ili nekom isključenom skupinom ljudi u vašoj zajednici, te ju zamolite da održi predstavljanje. Zatim s učenicima pokrenite razgovor o različitim skupinama koje žive u njihovom kvartu (starije osobe, osobe s invaliditetom, mlade osobe, siromašni pojedinci…). Potaknite učenike da navedu s kojim se poteškoćama susreću neke od tih skupina (otežavajući odlazak u trgovinu, neimanje prilaza za osobe s invaliditetom i sl.) i je li im zbog toga život otežavajući. Objasnite im pojam društvene isključenosti te neka razmisle, jesu li navedene skupine ili pojedinci, zbog otežanih životnih uvjeta, društveno isključene. Što sve utječe na činjenicu da imamo mnogo društveno isključenih skupina i pojedinaca? Mogu li zamisliti i opisati kako se socijalno isključeni pojedinci osjećaju kada ih ostatak društva isključuje? Razgovor vodite u smjeru senzibiliziranja učenika za takve skupine ljudi i razvijanja empatije prema njima.

Potaknite učenike da navedu kako oni mogu sudjelovati u integraciji takvih skupina i pojedinaca ponovno u društvo i najavite im nastavak aktivnosti u kojoj će u određenom vremenskom razdoblju voditi svoj Dnevnik dobrih djela.
Podijelite učenike u parove te ih uputite da će zajedno činiti dobra djela i solidarno se ponašati i pomagati osobama iz svoje obitelji, razreda, škole ili susjedstva. Njihova djela mogu biti redovita šetnja s bakom ili djedom, donošenje namirnica za trgovine starijem susjedu koji živi sam, pomaganje u učenju onima kojima to treba, šetanje psa susjedu koji je bolestan i sl. Učenici sami određuju svoje male akcije. Uputite učenike da pripreme jednu praznu bilježnicu bez crta te da u nju zapisuju izvršene akcije uz kratki opis što će činiti, zašto su se odlučili za takvu akciju i što žele postići. Uz ovaj tekstualni opis neka crtežom i bojom dočaraju kako se osjećaju. Kao motivaciju, možete im prikazati Van Goghova pisma, zapise Leonarda da Vincija, Fride Khalo i Paul Kleea ili dnevnik Kurta Cobaina s ciljem usmjeravanja na verbalno i vizualno izražavanje u dnevničkim zapisima. Također, možete im prikazati i radove umjetnice Ivane Pipal kojima izražava različite osjećaje i stanja. Dnevnik dobrih djela mogu voditi nekoliko tjedana.

Nakon što je akcija završila, u razredu povedite razgovor o provedenim aktivnostima. Upitajte učenike kako su se osjećali kada su pomagali drugima i koju akciju smatraju najboljom. Neka obrazlože svoje odgovore. Smatraju li da je njihovo solidarno ponašanje pomoglo pojedincima da se osjećaju prihvaćeno u društvu? Potaknite ih da i dalje nastave sa svojim malim akcijama solidarnog ponašanja.

Zatim upoznajte učenike s pojmovima znak i piktogram. Pomoću PowerPoint prezentacije prikažite im nekoliko primjera piktograma. Nakon što učenici odgonetnu njihova značenja, usmjerite njihovo zapažanje na zajedničke principe oblikovanja (plošnost, jednostavnost, kontrast, korištenje pozitivnog i negativnog prostora, simboličku upotrebu boje...). Razgovorajući, povežite ta načela oblikovanja s funkcijom koju piktogrami moraju ispunjavati (jednosmjerno, sažeto i jasno prenositi neku poruku). Uputite ih da će u istim parovima, vizualno oblikovati piktograme prema svojim djelima koje su činili. Pri izradi piktograma, učenici kao početnu točku mogu koristiti vlastite crteže iz svojih dnevničkih zapisa. Piktogrami trebaju uputiti ostale na koje načine možemo pomoći različitim skupinama ili pojedincima da budu socijalno uključeni u društvo. Objasnite učenicima da će ovim zadatkom pokušati potaknuti i ostale sugrađane na iste akcije. Za izradu se mogu poslužiti nekim računalnim programom za crtanje primjerice Autodesk SketchBook ili Paint. Naposljetku, za učenike koji su skupili najviše dobrih djela u svom dnevniku, pripremite prigodne pohvalnice.

Postupci potpore

Tijekom razgovora, uputno je da učenici s teškoćama dobiju predložak s pitanjima i prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje raspravljaju. Predložak s pitanjima može biti prilagođen primjerice, veličinom slova, podebljanim tiskom, povećanim razmakom, jasnim i kratkim pitanjima, dvostrukim proredom između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane kao i uputama, a neki pojmovi mogu biti podebljani. Pritom, učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, oštećenja sluha ne treba ispravljati i treba spriječiti oponašanje i ruganje te, ako ne žele, ne treba zahtijevati da govore pred razredom. Tijekom rada u paru uputno je predvidjeti ulogu koju će pojedini učenik s teškoćom imati, u skladu s njegovim sposobnostima, ograničenjima i interesima, odnosno dosadašnjim iskustvima te im dati kratka i jasna pitanja koja će im poslužiti u vođenju dnevnika. Pri zapisivanju i vođenju dnevnika može se predvidjeti na što će učenik posebno obraćati pažnju, čime je učenika unaprijed potrebno upoznati kako bi se na dogovoreni način mogao pripremiti. U aktivnosti pisanja, potrebno je definirati strukturu kako bi im pisano izražavanje bilo prikladno, stoga je uputno da učenici s teškoćama, posebno učenici s teškoćama čitanja i pisanja, ne moraju puno pisati, ali mogu unutar ponuđenog izvora odabirati slike i sl. Uputno je voditi računa o tome da učenici s teškoćama imaju prilike uspješno ostvariti zadatak i također dobiti pohvalnicu.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike koji žele znati više da izrađene piktograme uklope u plakate koji će poticati na solidarnost. Učenici mogu izraditi plakate na papiru većeg formata ili ih digitalno oblikovati u alatu Canva na način da svoje radove fotografiraju i koriste predložak za kolaž fotografija. Prije izrade motivirajte ih da analiziraju nekoliko plakata iz digitalne zbirke plakata Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu i tako ukažete na glavna načela i principe uspješnog oblikovanja plakata. Izrađene plakate postavite na mrežne stranice škole ili isprintajte i izvjesite na javnim oglasnim prostorima svoje lokalne zajednice.

Nastavna aktivnost za predmet Likovna kultura

Dnevnik dobrih djela

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ LK A.7.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom.
  • OŠ LK A.7.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija.
  • OŠ LK B.7.2. Učenik opisuje i uspoređuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja.
  • OŠ LK C.7.1. Učenik analizira i u likovnom i vizualnom uratku ispituje utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

„Bajkovita“ stvarnost

Iz nekoliko poznatih bajki Hansa Christiana Andersena uzmite po jednu prepoznatljivu rečenicu, primjerice Kroz studen i tamu tumarala je ulicama neka mala sirotice, gologlava i bosonoga; Jadno stvorenje nije znalo bi li ostalo na mjestu ili bi pobjeglo: bilo je utučeno zbog svojeg ružna izgleda, a svi ga na dvorištu ismjehivali i slično. Predložene bajke su primjerice Ružno pače, Carevo novo ruho, Djevojčica sa žigicama, Palčica i slično. Pokažite učenicima navode i pitajte ih jesu li im poznati. Recite im da su to sve navodi iz bajki koje su vjerojatno već čitali te ih uputite da, koristeći mrežno sjedište s različitim alatima LearningApps (Spajanje parova), spoje navode s odgovarajućom bajkom, primjerice Ružno pače i Jadno stvorenje nije znalo bi li ostalo na mjestu ili bi pobjeglo: bilo je utučeno zbog svojeg ružna izgleda, a svi ga na dvorištu ismjehivali ili Djevojčica sa žigicama i Kroz studen i tamu tumarala je ulicama neka mala sirotice, gologlava i bosonoga. Nakon toga podijelite ih u grupe i svaku grupu nazovite po bajci, primjerice Ružno pače, Djevojčica sa žigicama i slično. Učenici se u grupi prisjećaju sadržaja bajke koja im je zadana, ali nakon nekoliko minuta svakoj grupi dajte originalni tekst za „njihovu“ bajku. Recite im kako je zadatak svake grupe izdvojiti glavni lik i problem vezan uz taj lik. Predstavnik svake grupe iznosi ostatku razreda zaključke svoje grupe. Nakon toga, recite da je zadatak svake grupe staviti lik i problem koji su izdvojili iz bajke u realnost odnosno, svaka grupa povezuje zadanu bajku sa stvarnom osobom koju netko iz grupe pozna ili situacijom koju je netko u grupi doživio. Na primjer, u grupi Djevojčica sa žigicama učenici uočavaju društveno- ekonomski problem rastućeg broja beskućnika i prosjaka te iskorištavanje djece koja prose za izvor prihoda. Učenici se prisjećaju znaju li mjesta u svom gradu gdje susreću najviše djece prosjaka, kako reagiraju na njih te znaju li neke od njih osobno.

Nakon što su učenici „prebacili“ bajku u stvarnost, recite im da je njihov zadatak naći rješenje izdvojenog problema na način da pokušaju navesti kako bi oni pomogli u rješavanju opisanog problema ili situacije. Isto tako, pitajte učenike imaju li saznanja postoje li ustanove koje rješavaju izdvojene probleme i neka pokušaju pretraživanjem mrežnih stranica saznati postoje li ustanove koje se bave problemom koji su naveli i kako se zovu. Primjerice, grupa Djevojčica sa žigicama istražuje koje se organizacije bave suzbijanjem siromaštva i iskorištavanjem djece te predlažu moguća rješenja kako pomoći djeci koja odrastaju u takvim okolnostima. Problem i rješenje neka prikažu stripom koji izrađuju u alatu Make-beliefs-comix kojim će ostatku razreda predstaviti kako je njihova grupa, lik i problem iz bajke povezala sa svojim životom i okolinom te koje rješenje predlažu za rješavanje stvarnog problema. Stripove mogu objaviti u suradnji s administratorom na mrežnoj stranici škole.

Izvannastavna aktivnost

„Bajkovita“ stvarnost

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Učenik povezuje likove i probleme iz poznatih bajki sa stvarnim životom razvijajući empatičnost i solidarnost prema diskriminiranim, obespravljenim i odbačenim članovima društva. Za izdvojene problematične životne situacije pojedinaca pokušava ponuditi oblike pomoći.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Count me in!

Povedite s učenicima razgovor o tome koje kategorije ljudi su u društvu najčešće isključene i što je uopće socijalna isključenost. Uvedite ključne pojmove (poverty, social exclusion, inclusion). Uputite učenike na video o posljedicama problema socijalne isključenosti. (Pomozite učenicima ukoliko podnaslovi nisu najbolje vidljivi u svim dijelovima videa.) Nakon gledanju videa provjerite razumijevanje i navedite učenike da pomoću pitanja i odgovora povedu raspravu o mogućim razlozima socijalne isključenosti spomenutih u videu.

Uputite učenike da će u alatu Mentimeter odgovoriti na nekoliko pitanja. Postavite uvodno pitanje otvorenog tipa: Tko su socijalno isključeni? Kao drugo pitanje postavite niz fotografija ili pojmova (izbjeglica, osoba starije životne dobi koja živi sama, osoba u invalidskim kolicima i slično) i zatražite od učenika da odgovore koji je najveći izazov s kojim se ovi ljudi svakodnevno nose. Kao treće pitanje otvorenog tipa postavite im pitanje: Zašto pomoći ovim ljudima? Odredite vrijeme za raspravu kako bi učenici mogli iznijeti svoje argumente i obrazložiti svoje odgovore u parovima.

Pripremite učenicima poveznicu na Državni zavod za statistiku i uputite ih da će potražiti informacije s posljednjeg popisa stanovništva (census). Podatci koje traže, odnose se na mjesto, grad, gradsku četvrt ili županiju u kojoj žive. U tročlanim grupama trebaju pronaći podatak o broju i postotku ljudi koji žive u samačkom staračkom kućanstvu, broj nezaposlenih, osoba s invaliditetom, odnosno podatke o osobama za koje smatraju da mogu biti socijalno isključeni. Prije pisanja potrebno je obraditi ključni rječnik i olakšati prikupljanje informacija. Uputite ih da će podatke upisati u dijeljenu OneNote bilježnicu, kako bi podatci bili dostupni ostalim učenicima i učiteljima. Unutar OneNote bilježnice mogu jedni drugima ostavljati komentare i razmjenjivati iskustva.

Povedite razgovor o udrugama i jedinicama lokalne samouprave koji se bave pitanjem uključenosti socijalno isključenih osoba i uputite učenike da će napisati e-poruku lokalnoj udruzi kojom žele saznati broj korisnika i vrstu usluge koja bi najviše pomogla socijalno isključenim osobama. Uputite učenike na osnovne dijelove poslovne e-poruke i osnovne informacije koje trebaju tražiti kako bi dobili jasan odgovor.

Uputite učenike da će, koristeći podatke koje su dobili, dogovoriti i snimiti intervju s osobama koje su se u jednom dijelu života osjećale ili našle socijalno isključenima.Učenike navedite da svojim pitanjima objasne problem socijalne isključenosti i naglase pozitivne promjene koje svaki pojedinac može donijeti. Osvrt na intervju ili sam intervju, uz prethodnu suglasnost intervjuirane osobe, mogu podijeliti u OneNote bilježnici.

Postupci potpore

Tijekom razgovora potrebno je za učenike s teškoćama smanjiti broj pojmova i činjenica. Učenicima se mogu dati i predlošci sa shematskim prikazima na kojima je potrebno prikazati sve uzročno-posljedične veze. Za aktivnost gledanja videozapisa preporučuje se učenicima s teškoćama najaviti videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati, a učenicima se unaprijed može ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem i provjeriti razumijevanje. Mogu se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s postavljenim pitanjima i zadatkom praćenja sadržaja. Slabovidnom učeniku potrebno je više vremena za pisanje, a za vrijeme gledanja videa potrebno je učeniku osigurati mjesto ispred projekcije. Za rad i pisanje putem digitalnog alata za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s oštećenjem sluha važno je predvidjeti manju količinu za rad i produljeno vrijeme rada. Prilikom istraživanja i prikupljanja podataka potrebno je s učenikom s teškoćama dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka, a uputno je predvidjeti na što će učenik posebno obraćati pažnju, čime je učenika unaprijed potrebno upoznati kako bi se na dogovoreni način mogao pripremiti. U dijelu aktivnosti snimanja intervjua ne treba zahtijevati da, učenici koji mucaju i imaju artikulacijske poremećaje, govore ako to sami ne žele te je također potrebno usmjeravati učenika s određenim oštećenjem ili poremećajem ili mu pomagati, u skladu s onim što učitelj procijeni da učenik može (npr. učeniku s motoričkim poremećajima, oštećenjima vida). Za učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti potrebno je oblikovati zadatke tako da ih mogu uspješno riješiti.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da razmisle i prepoznaju razloge zbog kojih su neki učenici u razrednom odjelu, smjeni ili cijeloj školi, na neki način socijalno isključeni. Navedite učenike da osmisle načine kako im pomoći (odvesti na trening, uključiti u aktivnost, organizirati pomoć u učenju i slično) i učiniti ih ponovno uključenima.

Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Count me in!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ EJ A.8.4. Učenik sudjeluje u dužemu planiranom i dužemu jednostavnome neplaniranom razgovoru poznate tematike.
  • A.8.6. Piše strukturiran tekst srednje dužine i poznate tematike koristeći se jezičnim strukturama niže razine složenosti i razlikujući pravopisna pravila u hrvatskome i engleskome jeziku.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Upoznaj Pawela za pomoć drugima

Učenicima pročitajte tekst Živi kao beskućnik više od 20 godina, a sada piše doktorat o tome, metodom predviđanja bez prethodne najave i pokazivanja fotografija. Nakon čitanja uvodnog dijela, postavljate učenicima pitanja kojima predviđaju što Paweł radi danas. Potom pročitajte ulomak koji govori o tome što zaista radi. Usporedite njihova predviđanja i stvarno stanje. Razgovarajte o tome.
Zatim ih pitanjima usmjerite na predviđanje što je gospodina Paweła dovelo do toga da postane beskućnik. Zatim im pročitajte ulomak koji o tome govori. Sada postavite učenicima pitanje: Što misle da je Paweł kupio većom količinom novca koju je zaradio na ulici? Pročitajte ulomak i raspravite o točnosti njihovih predviđanja. Sljedeće pitanje može se odnositi na “drugu priliku” koju je dobio i od koga. Pročitajte ulomak i usporedite. Nakon ovog dijela, članak možete učenicima pročitati do kraja. Razgovarajte o misiji koju provodi Paweł, o kakvom nasilju govori te kakvu poruku svakodnevno širi.
Kada ste pročitali i razgovarali o tekstu, upitajte učenike neka pretpostave kako Pawel izgleda. Zatim im prikažite članak. Usporedite predviđanja, prokomentirajte činjenicu da ljudi imaju predrasude prema beskućnicima.
Upitajte učenike kako je ovaj medijski tekst utjecao na njih. Neka učenici razmisle, susreću li u svojoj svakodnevici beskućnike, kako se odnose prema njima, kako bi mogli pomoći.

Učenike podijelite u grupe. Svakoj grupi dodijelite poveznicu za istraživanje mrežne stranice Hrvatska mreža za beskućnike i uputite ih da prouče statističke podatke na dnu početne stranice. Unutar grupa neka razgovaraju o brojkama.
Njihov je zadatak napraviti zajedničku PowerPoint prezentaciju istražujući važne podatke o beskućnicima, a zatim organizirati pomoć za njih.

Jedna grupa učenika neka istraži i sažme podatke o misiji i ciljevima Hrvatske mreže za beskućnike, druga grupa može istražiti usluge koje se pružaju beskućnicima i vodič za beskućnike. Treća grupa neka istraži na koji način mediji prate akcije Hrvatske mreže za beskućnike. Učenici neka svoja saznanja objedine na PowerPoint prezentaciju i predstave Vijeću učenika s prijedlogom za pokretanje humanitarne aktivnosti.

Humanitarnu akciju organizirajte u suradnji s članovima lokalne mreže beskućnika skupljajući proizvode i potrepštine koje su im potrebne. Na završetku akcije neka učenici napišu raspravljačke tekstove o iskustvima koja su doživjeli tijekom angažmana na projektu.

Postupci potpore

Tekst i ulomci za čitanje učenicima s teškoćama moraju biti sažeti, s označenim ključnim pojmovima i kratkim i jasnim rečenicama, posebno za učenike s teškoćama glasovno-jezično-govorne komunikacije i učenike s disleksijom. Pritom je potrebno smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Učenicima se mogu dati i predlošci sa shematskim prikazima i fotografijama, na kojima se mogu prikazati uzročno-posljedične veze, kao i s pitanjima na osnovu kojih će razgovarati. Predložak može biti prilagođen, primjerice veličinom slova, podebljanim tiskom, povećanim razmakom, jasnim i kratkim pitanjima, dvostrukim proredom između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane kao i uputama, a neki pojmovi mogu biti podebljani. Za istraživanje kao i kod izrade PowerPoint Online prezentacije dobro je da učenici s teškoćama rade u paru s najbližim suučenikom, da imaju plan rada u koracima te im je uputno dati kratka i jasna pitanja na koja mogu odgovoriti i koja će im poslužiti u objedinjavnju podataka i u prezentiranju. Također, potrebno im je osigurati dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka, pojednostavljivanje naputka za rad, ali i strukturiranje na manje logičke cjeline. Za aktivnost pisanja, potrebno je definirati strukturu kako bi im pisano izražavanje bilo prikladno. Stoga je uputno da učenici s teškoćama, posebno učenici s teškoćama čitanja i pisanja, ne moraju puno pisati.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu, uz pomoć nastavnika, napisati zamolbu za donaciju tvrtkama iz svoje lokalne zajednice i pozvati ih da sudjeluju u vašoj humanitarnoj akciji za beskućnike.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Upoznaj Pawela za pomoć drugima

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.8.2. Učenik sluša tekst, prosuđuje značenje teksta i i povezuje ga sa stečenim znanjem i iskustvom.
  • OŠ HJ A.8.3. Učenik čita tekst, prosuđuje značenje teksta i povezuje ga s prethodnim znanjem i iskustvom.
  • OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu.
  • OŠ HJ C.8.1. Učenik prosuđuje utjecaj medijskih tekstova radi komercijalizacije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Naša škola je vaša škola

Učenicima dajte zadatak da porazgovaraju sa svojim djedovima i bakama o njihovom školovanju i djetinjstvu. U razgovor mogu uključiti i roditelje. Što su oni učili u školi, a danas se više ne uči? Što učenici danas uče, a njihovi djedovi i bake nisu? Što su djedovi i bake znali u njihovoj dobi, a oni danas ne znaju (primjerice skuhati ručak i slično). Svoja saznanja neka podijele u zajedničkom Padletu, a u školi komentirajte njihove odgovore.

Nakon toga organizirajte Dane seniora u vašoj školi. Možete ih povezati s Međunarodnim danom starijih osoba koji se obilježava 1. listopada. Na Dane seniora pozovite starije osobe koje žive u vašem mjestu/gradskoj četvrti ili neka učenici pozovu svoje bake i djedove u školu. Učenici neka, prema predlošku u Canvi, izrade pozivnice za taj događaj. Na pozivnici predstavite program koji ćete provesti. Tijekom Dana seniora organizirajte zajedničke aktivnosti za učenike i starije osobe koje su se odazvale vašem pozivu. Prilikom organizacije aktivnosti pitajte učenike: Što bi voljeli znati? Koja znanja im djedovi i bake mogu prenijeti, a da su im korisna za život u suvremenom društvu? Što bi oni danas mogli naučiti starije osobe? Koje bi njihove vještine mogle biti korisne starijim osobama?

Najprije organizirajte natjecanja u vještinama, prema odgovorima učenika, poput zašivanja gumba, krpanja čarape, partija šaha ili neke društvene igre, slikanje najbolje fotografije mobitelom, brzo tipkanje SMS-a i sl. Mjerite brzinu rada. Neka se natječu u parovima, odnosno jedan učenik i jedna starija osoba neka čine par.
Drugi krug natjecanja organizirajte uz pomoć digitalne tehnologije kao što je kviz u alatu Kahoot. Tim za pripremu Dana seniora neka pripremi kviz koji treba sadržavati pitanja iz popularne kulture kako suvremene tako i tradicionalne. Učenicima iz tima za pripremu pitanja mogu pomoći njihovi djedovi i bake, roditelji i nastavnici. Pitanja iz suvremene popularne kulture neka osmisle učenici samostalno. Prije početka natjecanja neka učenici pokažu starijim osobama kako se koristi Kahoot. Zaigrajte kviz i pripremite prigodne nagrade za prva tri mjesta poput džepnog seta za šivanje, knjige jednostavnih recepata i slično.

Tijekom provedbe Dana seniora zadužite nekoliko učenika da fotografiraju cijelo događanje te da, nakon završetka, u alatu Canva izrade kolaž fotografija koji mogu objaviti na školskim mrežnim stranicama, a susjedima seniorima pokloniti kolaž fotografija otisnut na papir.

Izvannastavna aktivnost

Naša škola je vaša škola

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Svrha
  • Povezivanjem škole sa starijim osobama u zajednici učenici osvještavaju problem društvene isključenosti te organiziraju akcije za smanjivanje iste.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Centar za mirovne studije Zagreb (2020). Solidarno - što je to? (24.12.2020.).

Pavlović, V., A. Karlović i D. Morić (2015). Knjiga dobrih ideja: školski projekti za razvoj kulture mira, suradnje i zajedništva. Zagreb: Forum za slobodu odgoja (24.12.2020.).

Rajković,M. i E. Bužinkić, ur. (2012.) Studije slučaja mladih pripadnika socijalno isključenih skupina. Zagreb: Mreža mladih Hrvatske (24.12.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.