Predmet
Geografija 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Tko sam, što sam?

Naziv predmeta
Geografija 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • globalizacija
  • suverenitet
  • međunarodne integracije
  • protuglobalizacija

Poveži me globalno

Aktivnost počnite razgovorom s učenicima o globalizaciji. Prisjetite se što je globalizacija i na koje načine globalizacijski procesi povezuju svijet. U uvodnom se dijelu možete koristiti videozapisom Globalizacija. Titlove uključite odabirom opcije Titlovi, a nakon toga u postavkama možete odabirom opcije Titlovi odabrati automatski prijevod i opciju hrvatski. Učenike podijelite u parove te u paru raspravljaju o utjecaju globalizacije na njihov svakidašnji život putem jezika, kulture, trendova koje prate, društvene mreže, proizvoda iz različitih dijelova svijeta, mogućnosti koje donosi političko povezivanje itd. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Zaključke upisuju u umnu mapu u alatu za komunikaciju i kolaboraciju Coggle. Podsjetite ih da svojoj mapi dodaju fotografije s mrežnih stranica s besplatno dostupnim materijalima, npr. Pixabay. Učenici će u parovima istraživati i članke na pouzdanim mrežnim stranicama (npr. Kako se nositi s globalizacijom, Gospodarski aspekti pristupa EU-u, Međunarodne organizacije i poljoprivreda, Utjecaj globalizacije na porast trgovine na malo, Migracije iz Hrvatske i slično ) te raspravljati o utjecaju globalizacijskih procesa na Hrvatsku. Neka istraže utjecaj globalizacije na pojedine gospodarske djelatnosti (npr. poljoprivreda, trgovina itd.), pokretljivost radne snage, utjecaj društvenih mreža na kulturu itd. te zaključke dodaju svojoj umnoj mapi u alatu Coggle. Nakon završetka radove predstavljaju u razredu, a umne mape objavljuju u alatu Padlet.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Pobrinite se da učenici oštećena vida sjede dovoljno blizu izvora zvuka, a učenicima oštećena sluha omogućite sjedenje dovoljno blizu zaslona kako bi vidjeli titlove rečenica na videozapisu. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatima, tabletom ili računalom. Pri raspodjeli učenika pripazite da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Provjerite mogu li se postavke stranica za pretraživanje prilagoditi kako bi se njima služili učenici s oštećenjem vida. Također, učeniku oštećena vida dodijelite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike koji žele znati više da istraže utjecaj globalizacije na obrazovanje. Neka istraže pouzdane mrežne stranice i sami prouče dostupnost formalnog i neformalnog obrazovanja u digitalnom okružju. Rezultate istraživanja ostalim učenicima u razredu prikazuju plakatom koji će izraditi u alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Poveži me globalno

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira utjecaj globalizaciijskih procesa u suvremenome svijetu na očuvanje nacionalnih identiteta (utjecaj medija, glazbe, kulture, sporta, filmova i dr.) .
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Budi svoj!

Aktivnost počnite razgovorom s učenicima o pojmu suverenitet. Pitajte ih što za njih znači suverenitet i koliko je Hrvatska suverena država, kad je i kako ostvarila suverenitet, prate li izvještaje u medijima i spominje li se u njima suverenitet Hrvatske ili članstvo u međunarodnim organizacijama i integracijama. Nakon toga pogledajte videozapis Suverenitet. Titlove uključite odabirom opcije Titlovi nakon čega u Postavkama možete odabirom opcije Titlovi odabrati Automatski prijevod i opciju Hrvatski. Zatim učenike podijelite u skupine i neka istraže pojam suverenitet na mrežnim stranicama, primjerice, enciklopedija.hr ili Proleksis enciklopedija. Zaključke o pojmu suverenitet učenici mogu predstaviti u alatu za komunikaciju i kolaboraciju Lino. Zatim ih potaknite da se u skupinama prisjete međunarodnih integracija i organizacija u kojima je Hrvatska članica (UN, WTO, NATO, EU). Svaka skupina neka odabere jednu integraciju ili organizaciju te je istraži na mrežnim stranicama i raspravlja o njezinu utjecaju na podjelu suvereniteta Hrvatske. Neka istraže koje je godine Hrvatska postala članica odabrane integracije, o kakvoj je integraciji riječ, koliko ima članica te koje su obaveze, a koje pogodnosti priključenja Hrvatske prema toj integraciji. Zaključke iznose na plakatu izrađenom u alatu za izradu digitalnih sadržaja Canva. Učenici će svoje plakate predstaviti ostatku razreda i objaviti u alatu Teams. Zajedno usmeno komentirajte plakate. Za kraj aktivnosti provedite kratki kviz o članstvu Hrvatske u međunarodnim organizacijama i integracijama koji će nastavnik izraditi u alatu Kahoot.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Pobrinite se da učenici oštećena vida sjede dovoljno blizu izvora zvuka, a učenicima oštećena sluha omogućite sjedenje dovoljno blizu zaslona kako bi vidjeli titlove rečenica na videozapisu. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatima, tabletom ili računalom. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Učenicima s oštećenjem vida možete pomoći postaviti postavke prilagodbe mrežne stranice prema njihovim potrebama. Učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.

Pri izradi kviza za učenike s teškoćama vodite računa o tome da su pitanja kratka i precizna. Pitanja i odgovore možete pročitati i naglas kako biste osigurali da svi učenici razumiju zadatak. Ako je potrebno, dopustite da učenici s oštećenjem vida ili motoričkim teškoćama kviz rješavaju u paru.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da opširnije istraže proces pridruženja Hrvatske Europskoj uniji, NATO-u, WTO-u ili nekoj drugoj međunarodnoj organizaciji. Primjerice, kad je podnesena prijava za pristup, koji su uvjeti morali biti zadovoljeni, jesu li se morali prilagođavati zakoni i propisi, kad je proveden referendum (ako je bio potreban) i kakvi su bili rezultati. Rezultate mogu prikazati u alatu MS PowerPoint te ih predstaviti ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Budi svoj!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira utjecaj globalizacijskih procesa na suverenitet država.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Protu ili alterglobalno?

S učenicima se prisjetite pojmova globalizacija i suverenitet koje ste proučavali u aktivnosti 2. Neka komentiraju smatraju li da uključivanje u globalizacijske tijekove utječe na suverenitet države te se prisjete i loših strana globalizacije. Pitajte ih poznaju li neke ljude koji su izrazito protiv globalizacije i koje argumente protiv globalizacije navode. Podijelite učenike u skupine s obzirom na to koliko ih ima u u razredu. Svaka skupina trebala bi imati tablet ili računalo. Koristeći se informacijskom i komunikacijskom tehnologijom, učenici u skupinama istražuju pojmove protuglobalizacija i alterglobalizacija te protuglobalizacijske pokrete (npr. ATTAC, World Social Forum, Global Justice Movement, Indymedia), njihove ciljeve i prisutnost u državama svijeta. Neka svaka skupina odabere jedan protuglobalizacijski pokret. Zatim će svaka skupina izraditi kartu država uključenih u odabrani protuglobalizacijski pokret u alatu za izradu digitalnih karata NatGeo Mapmaker kako bi predstavila protuglobalizacijske pokrete i njihovu geografsku raširenost. Predstavnik skupine uz kartu predstavlja pokret, njegove ciljeve te države članice prikazane na karti. Karte i kratki popratni komentar o pokretu učenici objavljuju u alatu Teams, a članovi ostalih skupina svojim će komentarima ispod objave raspraviti koje su države bile prikazane i na njihovoj karti te koje su sličnosti i različitosti pokreta koje su proučavali.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatima, tabletom ili računalom. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Učenicima s oštećenjem vida možete pomoći postaviti postavke prilagodbe mrežne stranice prema njihovim potrebama. Također, učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu anketnim istraživanjem ispitati stajališta učenika i djelatnika svoje škole o globalizacijskim procesima. Anketu mogu izraditi u alatu Google Forms i podijeliti poveznicu na mrežnim stranicama škole. Nakon završetka ankete rezultate mogu prikazati infografikom izrađenom u alatu Piktochart, koju će također podijeliti na mrežnim stranicama škole.

Nastavna aktivnost za predmet X

Protu ili alterglobalno?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava nastanak protuglobalizacijskih grupa i pokreta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Visoka
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.