Predmet
Latinski jezik 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Živimo i volimo se!

Naziv predmeta
Latinski jezik 2

Razred
2. razred, srednja škola

Razina učenja jezika
Početno učenje

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • konjunktiv
  • konjunktiv prezenta
  • konjunktiv imperfekta
  • nepravilni glagoli
  • Katul
  • Ovidije
  • ljubavna lirika
  • elegija

Možeš li me voljeti u prezentu?

Podijelite učenicima poveznicu na Katulovu pjesmu Vivamus mea Lesbia atque amemus u digitaliziranoj inačici kako bi učenici mogli upotrijebiti predložak koristeći se nekim od najjednostavnijih alata poput Word Online.

Učenici u tekstu uočavaju i odgovarajućom bojom označuju njima nepoznate glagolske oblike te ih nastoje zamijeniti poznatima (indikativima prezenta), pokušavajući ustanoviti po čemu se ti oblici razlikuju. Nakon što ustanove sličnosti odnosno razlike u odnosu na njima poznate oblike indikativa, objasnite im da je riječ o novom načinu – konjunktivu. Potom ih podijelite u četiri grupe – dvije dodatno istražuju te proučavaju konjunktive prezenta, a dvije konjunktive imperfekta, njihovu tvorbu s prezentskom osnovom. Spoznaje bilježe u zajedničkoj digitalnoj bilježnici (One Note) te ih potom objedinjuju oblikujući infografiku (koristeći se, primjerice, alatom Canva) i predstavljaju razredu. Svaka grupa predstavlja svoje istraživanje i zaključke o tvorbi konjunktiva, međusobno uspoređuju infografike i usustavljuju zaključke o tvorbi konjunktiva prezentske osnove.
Potom u ostatku teksta otkrivaju ima li kakvih oblika koji se ne uklapaju u paradigmu. Izdvajaju te glagole (possim, velis) te nastoje ustanoviti o kojim je infinitivima, odnosno glagolima riječ.
Ponavljaju tvorbu tih glagola i njihovih složenica (esse, posse, velle, nolle) te svojim zapažanjima nadopunjuju prethodnu infografiku.
Nakon toga u parovima navode koje bi vrijednosti željeli da ima njihov romantični odnos, odnosno navode ključne osobine njima idealnoga romantičnog partnera ili partnerice te što bi oni mogli kod sebe prilagoditi i unaprijediti želeći izgraditi poželjan partnerski identitet, imajući pritom na umu ishode međupredmetne teme Osobni i socijalni razvoj.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i slično).
Prije korištenja alatima Word, OneNote i Canva preporučuje se unaprijed provjeriti učenikove mogućnosti te mu poslati videoupute ili pisane upute kako bi se bolje pripremio i uspješno sudjelovao u nastavnom procesu. Kako biste snimili videoupute za korištenje alatima, možete se koristiti programskom podrškom za snimanje zaslona Screencast-O-Matic. Tijekom snimanja važno je govoriti jasno i smireno te pružiti detaljne upute i korisne savjete za korištenje alatima.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja ponudite audiozapis pjesme koji će slušati dok istražuju glagolske oblike i tvorbu konjunktiva. Također, unaprijed pripremite tekst koji je grafički prilagođen (minimalno 14 pt, upotreba sanserifnog fonta, podebljan tisak, povećan razmak, lijevo poravnanje, dvostruki prored te jednostavan izgled teksta) kako biste učeniku olakšali rad.

S pomoću alata Word unaprijed pripremite podsjetnik s glagolskim vremenima. Omogućite učeniku korištenje podsjetnika tijekom cijeloga nastavnog procesa.

S pomoću alata Word unaprijed pripremite etapne upute / smjernice za izradu priče te provjerite učenikovo razumijevanje zadatka. Upute neka konkretno i sistematično sadržavaju sve korake koje učenik mora ostvariti tijekom zadatka.

Učenika s teškoćama u razvoju uparite s motiviranim učenikom s dobrim znanjem latinskog kako bi ga usmjeravao i pružao mu odgovarajuću podršku u radu ako je to potrebno.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici detaljnije proučavaju Katulovu zbirku pjesama izdvajajući osobitosti njegove idealizirane drage kojoj su pjesme posvećene. Predstavljaju je razredu i odmjeravaju prema društvenim normama i ishodima međupredmetne teme Građanski odgoj i obrazovanje, nastojeći usporediti odnos opjevan u Katulovoj zbirci s nekim, po njima, poželjnim uzajamnim romantičnim odnosom.

Nastavna aktivnost za predmet X

Možeš li me voljeti u prezentu?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik označava u tekstu nepoznate glagolske oblike.
  • Učenik uočava osobitosti paradigme konjunktiva prezentske osnove uspoređujući ih s indikativnom prezenta.
  • Učenik predstavlja spoznaje surađujući u grupi, oblikujući infografiku.
  • Učenik uočava i predstavlja osobitosti konjunktiva nepravilnih glagola.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Građanski odgoj
  • Hrvatski jezik

Osvoji me pravilnom upotrebom konjunktiva!

Zadajte učenicima da prevedu tri početna stiha Katulove pjesme Vivamus mea Lesbia atque amemus kao da je riječ o indikativu, nastojeći pogoditi razliku u značenju koju donosi konjunktiv te odgonetnuti kojim bismo ga hrvatskim glagolskim oblikom mogli izraziti. Uočavaju da je u ovom slučaju riječ o poticanju na neku (romantičnu) aktivnost.
Učenici potom čitaju do kraja Katulov tekst te prethodno pripremljen ulomak iz Ovidijeva Ljubavnoga umijeća (Ars amatoria, liber primus – prva četiri stiha te od 35. do 42. stiha). U kontekstu nastoje prepoznati razliku u upotrebi konjunktiva u odnosu na indikativ – je li riječ o poticanju na neku radnju (vivamus, amemus), zapovijedi (aestimemus), zabrani (ne sciamus, ne (invidere) possit), bojazni ili sumnji, uočavajući temeljna različita značenja koja taj način izražava.
Učenici komentiraju koje su romantične predodžbe i osobitosti slične odnosno različite od starorimskih vremena do danas i izdvajaju ih uspoređujući svoja shvaćanja romantike u odnosu na lirske subjekte izdvojenih pjesama. Pokušavaju izdvojiti osobne osobine i ponašanja koji mogu utjecati na prihvaćenost i objašnjavaju potrebu za uspostavljanje bliskih odnosa s vršnjacima u skladu s ishodima međupredmetne teme Osobni i socijalni razvoj. Promišljaju o svojim osobinama, vrijednostima i identitetu te o sličnosti odnosno razlikama u identitetu drugoga.
Potom organizirajte aktivnost u obliku projekta – svatko ima zadatak napisati e-poruku koju žele uputiti nekoj dragoj osobi nagovarajući je na neki romantični izazov koristeći se konjunktivima za izricanje poticanja i zapovijedi. Primjerice – Neka me moj voljeni odvede na večeru! Iziđimo u grad! i sl. Izazov mora uključivati i potpuni prijevod Katulove ili Ovidijeve pjesme koju izazvana (ili izazvani) izgovara na (primjerice zadanim) lokacijama na zadani način (npr. Neka ispravno prevede pjesmu i izgovori je pjevušeći!). Osoba potom realizira izazov snimajući se mobilnim telefonom na nekoj, po njemu, romantičnoj lokaciji ili lokaciji koju unaprijed odredi izazivač, u romantičnom ambijentu ili ga pak odbija oblikujući poruku u kojoj konjunktivima izražava sumnju, bojazan ili zabranu da joj se izazivač/ica obraća sa sličnim zahtjevima – u odbijenicama treba uključiti i konjunktive prezenta i imperfekta, primjerice – Ne bih to učinio/učinila! Nemoj me više zvati! Tko bi mislio da ćeš to predložiti! Kamo sreće da mi to nisi predložio/predložila! Što bih trebao/trebala učiniti? i sl.

Oni koji prihvate izazov, svoje prijevode i snimke mogu objaviti na zidu alata Padlet gdje ih drugi učenici mogu dodatno komentirati i korigirati prema potrebi, izdvajajući naknadno i komentirajući odgovarajuću uporabu konjunktiva. Također, ondje mogu objaviti i audiozapise ili videozapise svojih pristojnih odbijanja.
Odbijajući komentar trebao bi uključivati i pojašnjenje kojim se nastoji na lijep način odbiti udvarača, koristeći se konjunktivima tako da ga se pritom ne uvrijedi. Primjerice – Kamo sreće da imam vremena! Tko bi rekao da imam druge želje! i sl.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i slično).

Prije korištenja alatom Padlet preporučuje se unaprijed provjeriti učenikove mogućnosti te mu poslati videoupute ili pisane upute kako bi se bolje pripremio i uspješno sudjelovao u nastavnom procesu. Kako biste snimili videoupute za korištenje alatima, možete koristiti programsku podršku za snimanje zaslona Screencast-O-Matic. Tijekom snimanja važno je govoriti jasno i smireno te pružiti detaljne upute i korisne savjete za korištenje alatima.

Književni tekst sadržajno i grafički prilagodite. Učenicima s oštećenjima vida i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju treba prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt), upotrebljavati sanserifni font, podebljan tisak, povećan razmak, lijevo poravnanje, dvostruki prored te tekst treba biti jednostavna izgleda.

S pomoću alata Word unaprijed pripremite podsjetnik s jasnim smjernicama za istraživanje i pomoć u prepoznavanju razlika u uporabi konjunktiva i indikativa u tekstu. Omogućite učeniku korištenje podsjetnika tijekom cijelog nastavnog procesa.

Nastavnik može prilagoditi zadatak tako da se za istraživanje koriste jednostavniji tekstovi s manje složenim konstrukcijama, a za prepoznavanje razlika u uporabi konjunktiva i indikativa mogu se upotrebljavati primjeri iz svakodnevnog života, poput situacija u kojima se upotrebljavaju oblici mogao bih (konjunktiv) i mogu (indikativ).

Prilagodite zadatke i upute u skladu s potrebama učenika. Neka učenici mogu raditi u parovima ili u malim grupama, a možete im pružiti dodatnu podršku u obliku vizualnih pomagala.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima neka istražuju o Katulovoj i Ovidijevoj autobiografiji nastojeći pronaći stvarne primateljice njihovih ljubavnih interesa. Ambicioznijim učenicima zadajte da pročitaju još poneku pjesmu (u originalu ili prijevod) te da odaberu koja im se najviše sviđa i predstave je razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Osvoji me pravilnom upotrebom konjunktiva!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik oblikuje i izražava romantični ideal prema Katulovu i Ovidijevu modelu.
  • Učenik prevodi i recitira odabrane sithove antičkih autora.
  • Učenik razumije sadržaj pročitanih stihova i uočava razliku između načina indikativa i konjunktiva.
  • Učenik oblikuje poruku koristeći se konjunktivom i dijeli ju ostatku razreda.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Hrvatski jezik

Ljubavi, nekada je forma važnija od sadržaja...

Uputite učenike da istraže komu se u svojim ljubavnim pjesmama obraćao Katul, a komu Ovidije. Svoje spoznaje neka podijele u razrednom portfoliju (oblikovanom, primjerice, u alatu WordPress), a istraživanje proširuju istražujući dodatno o ljubavnim interesima lirskih subjekata drugih rimskih pjesnika. Neka pokušaju pronaći komu su stihovi namijenjeni, jesu li pjesničke muze stvarne osobe ili zamišljene, obraćaju li im se stvarnim imenima i koje njihove zajedničke osobine mogu otkriti iz njihovih stihova ili drugih zapisa koje pronađu. U drugom dijelu istraživanja neka se posvete osobitostima stiha u kojem su, primjerice, rimski ljubavni elegičari objavljivali svoje pjesme, otkrivajući o kakvoj je formi riječ – slobodnom ili vezanom stihu. Nadgledajte istraživanje u mrežnom okružju i, prema potrebi, ponudite učenicima izbor Propercijevih, Tibulovih, Ovidijevih elegija s označenim iktusima te neka pokušaju uočiti zajedničke osobitosti (elegijskog) distiha.
Potaknite istraživanje dijeleći poveznicu na recitaciju Katulove pjesme koju izvodi glumac M. Freeman, dostupnu na poveznici ili na izvedbu Katulove pjesme na poveznici.
Nakon kratkog istraživanja rimske metrike, učenici, koristeći se osim indikativom i konjunktivom prezenta, pišu vlastitu kratku ljubavnu pjesmu (4 – 6 stihova) na latinskom jeziku. Potrebno je sastaviti stihove prema nekom rimskom uzoru, nastojeći oponašati elegijski distih (otprilike, dužinom; ne očekuje se poznavanje dugih / kratkih slogova i precizna uporaba stopa), ali i, prema istim uzorima, odabrati odgovarajući pseudonim za primateljicu ili primatelja romantičnih stihova.
Učenici potom sebe snimaju kako svoju pjesmu izgovaraju na način na koji sami misle da bi ona najbolje zvučala na latinskom (ne pridržavajući se nužno pravila rimske metrike). Snimku mogu oblikovati samo audiozapisom (koristeći se, primjerice, alatom Audacity), a oni ambiciozniji mogu je pretvoriti i u animaciju – oblikujući vizualnu i glazbenu pratnju svojim stihovima, koristeći se alatom za montažu audiosadržaja i videosadržaja poput, primjerice, alatom Kizoa.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim obilježjima učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i značajkama same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i slično).

Prije korištenja alatima WordPress i Audacity preporučuje se unaprijed provjeriti učenikove mogućnosti te mu poslati videoupute ili pisane upute kako bi se bolje pripremio i uspješno sudjelovao u nastavnom procesu. Kako biste snimili videoupute za korištenje alatima, možete koristiti programsku podršku za snimanje zaslona Screencast-O-Matic. Tijekom snimanja važno je govoriti jasno i smireno te pružiti detaljne upute i korisne savjete za korištenje alatima.

Učenicima s teškoćama u razvoju poželjno je osigurati strukturirane obrasce za praćenje informacija o ljubavnim interesima lirskih subjekata i osobitostima stiha. Te obrasce trebalo bi vizualno pojednostavniti, uključujući slike, boje i piktograme kako bi se smanjila kognitivna opterećenost i potaknulo učenje na više razina.

Osigurajte suradnju u parovima ili manjim skupinama kako bi se međusobno podržavali i razmjenjivali ideje. Osigurajte jasne smjernice i prilagodbe za ovaj zadatak, uključujući i jednostavan jezik i vizualne upute.

Osigurajte jasne smjernice za istraživanje, uključujući upute za pretraživanje i pristup izvorima informacija kojima se učenik s teškoćama u razvoju treba koristiti. Također, omogućite alternativne oblike istraživanja, poput knjiga ili kratkih videozapisa, kako bi se osigurala prilagodba različitim stilovima učenja i sposobnostima učenika.

Ponudite učeniku s teškoćama u razvoju primjere kratkih ljubavnih pjesama na latinskom jeziku koje su sastavili drugi učenici, kako bi se lakše orijentirali u zadatku.

Pružite im dodatne upute i primjere kako bi bolje razumjeli metriku i kako bi bili sigurniji u svoj izbor.

Omogućite im korištenje rječnika i drugih pomagala kako bi lakše pronašli riječi i fraze koje su im potrebne.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici odabiru jednu od rimskih ljubavnih elegija ili neku drugu rimsku ljubavnu pjesmu po vlastitom izboru i izabiru neke njima najupečatljivije stihove te ih nastoje uglazbiti obradivši ih u nekom od popularnih glazbenih žanrova. Ako bude više glazbenih obrada, može se organizirati razredni ili školski glazbeni festival povodom, primjerice, Valentinova ili se izvedbe jednostavno mogu objaviti u razrednoj grupi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ljubavi, nekada je forma važnija od sadržaja...

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje glasovite rimske pjesnike.
  • Učenik oblikuje vlastite stihove na latinskom jeziku.
  • Učenik uočava vrstu stiha rimske ljubavne elegije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Glazbeni odgoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

poveznici

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.