Učenici na početku aktivnosti pojedinačno pretražuju relevantne mrežne izvore (primjerice, NOAA, Britannica, BBC Earth i sl.) s ciljem istraživanja povijesnog razvoja razmišljanja čovjeka o obliku i položaju Zemlje do kraja starog vijeka.
Nakon početnog istraživanja svaki od učenika u svojoj bilježnici treba napraviti vremensku crtu koju će nadopunjavati informacijama. Važno je kronološki poredati važnije dosege čovječanstva o obliku i položaju Zemlje, a sve u kontekstu tadašnjeg razvoja znanstvenog dostignuća čovjeka.
Učenici rezultate istraživanja prikazuju u alatu za izradu digitalnih sadržaja Canva i predstavljaju ih ostalim učenicima u razredu. Svi sadržaji postavljaju se na zajedničku platformu Teams.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Učenicima s teškoćama samostalno pretraživanje mrežnih izvora može biti izazovan zadatak, stoga ga prilagodite tako da unaprijed odredite koje će mrežne izvore učenik istraživati. Pripremite poveznice za mrežne izvore. Pokušajte pronaći izvor koji sadržava većinu potrebnih informacija za zadatak kako bi učenik uspješnije usmjerio pozornost. Ako je riječ o više izvora, izdvojite dijelove teksta, grafički ih prilagodite i uručite učeniku. Na taj će način uspješnije usmjeriti pozornost.
Pripremite učeniku podsjetnik s ključnim elementima zadatka, tj. listu pojmova na koje se treba usmjeriti u zadatku. Isto tako, korisno je unaprijed izraditi vremensku crtu na koju će upisivati istražene informacije.
Uzmite u obzir učenikovu teškoću i budite mu dostupni za pružanje dodatne podrške. Češće provjeravajte razumijevanje uputa te učenikov napredak u zadatku. Omogućite mu dovoljno vremena za rješavanje zadatka te ga češće ohrabrujte tijekom rada.
Provjerite zna li se učenik koristiti digitalnim alatima Canva i Teams. Ako je potrebno, omogućite mu podsjetnik o korištenju navedenim digitalnim alatima.
Omogućite grafičku prilagodbu mrežnih stranica (nestilizirani i uvećani font) koje učenik pretražuje. Isto učinite i u digitalnim alatima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka istraže najvažnije geografe starog vijeka i neka analiziraju njihov doprinos znanosti.
Nakon uvodnog ponavljanja usvojenog znanja iz prethodne aktivnosti učenike treba potaknuti na razgovor o dosadašnjem usvojenom znanju o planetu Zemlji. Nastavnik započinje aktivnost pomoću odabranog videozapisa povezanog s temom. S učenicima komentirajte video. Potaknite učenike da promisle koliko gibanja Zemlje utječu na njihov svakodnevni život i organizaciju dana te slobodnog vremena u danu npr. hoće li promjene u trajanju dana kroz godinu utjecati na njihovu organizaciju dana ili hoće li izmjena godišnjih doba utjecati na aktivnosti kojima će se u tom dijelu godine baviti (češće aktivnosti na otvorenom ljeti, aktivnosti u zatvorenom prostoru zimi...). Nakon uvodnog razgovora najavite zadatak.
Ovu aktivnost učenici rade u grupama s podjednakim brojem članova, a započinju je tako da proučavaju kako su se mijenjale spoznaje o Zemljinoj rotaciji i revoluciji tijekom prošlosti na temelju prve aktivnosti.
Nakon što se osvrnu na istraživanja iz prve aktivnosti, učenici u grupama analiziraju znanstvena dostignuća koja su upućivala na suvremene spoznaje o obliku i položaju Zemlje i na koje su prepreke i neprihvaćanja te spoznaje nailazile s obzirom na razdoblje ljudske povijesti u kojima znanost nije bila široko prihvaćena. Zatim trebaju odabrati jednog od znanstvenika koji je pridonio razvoju geografskog znanja i u svojim bilježnicama izraditi umnu mapu kojom će opisati geografska dostignuća odabranog znanstvenika koji je svojom teorijom približio spoznaje koje su naša svakodnevica (izvori mogu biti, primjerice, Britannica, Hrvatska enciklopedija i sl.). Potrebno je staviti naglasak na posebnosti otkrića koja su vezana baš za odabranog znanstvenika (Ptolomej, Eratosten, Kopernik), bilo da je riječ o otkriću samom po sebi ili o metodama dokazivanja.
Učenici po grupama prezentiraju ono što su naučili o razvoju i prihvaćanju stavova o kretanju Zemlje, a u alatu za izradu digitalnih sadržaja Canva izrađuju plakat na kojemu prikazuju rezultate svojeg istraživanja. Predstavnik grupe predstavit će ostatku razreda plakat svoje grupe i odgovoriti na pitanja ostalih učenika.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Učenike s teškoćama, u dogovoru, smjestite bliže promatranom sadržaju. Ako je moguće, uključite titl na videozapisu. Moguće je pripremiti i zapis teksta. Unaprijed pripremite pitanja za razmišljanje kako bi učenik s teškoćama uspješnije usmjerio svoju pažnju prilikom gledanja videozapisa.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će na njega djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. Provjeravajte češće napredak grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Neka ravnopravno sudjeluje u radu grupe i neka mu bude jasan njegov dio zadatka. Ako je potrebno, može raditi u paru s drugim učenikom unutar grupe.
Učenicima s teškoćama samostalno pretraživanje mrežnih izvora i samostalan odabir znanstvenika za istraživanje može biti izazovan zadatak. Ovu aktivnost prilagodite tako da unaprijed jasno odredite mrežne izvore za pretraživanje. Unaprijed mu pripremite popis znanstvenika te, ako je potrebno, odaberite znanstvenika umjesto njega. Izradite podsjetnik s elementima zadatka kako bi učenik uspješnije usmjerio pozornost i riješio zadatak u cijelosti.
Za učenike s teškoćama možete unaprijed pripremiti umnu mapu koju će ispuniti.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatom Canva. Omogućite mu podsjetnik o njegovu korištenju.
Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u usmenoj prezentaciji rada. Neka sudjeluje barem u manjem dijelu izlaganja (primjerice, u predstavljanju teme). Svaki trud i zalaganje pohvalite. Ako ste se unaprijed dogovorili s učenikom da ga zbog njegove teškoće nećete izlagati javnom nastupu, taj dogovor poštujte.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka istraže zašto se srednji vijek naziva mračno razdoblje i ima li za to znanstvene osnove.
Učenici na početku aktivnosti pojedinačno pretražuju relevantne mrežne izvore s ciljem pronalaska aktualnih misija istraživanja pomoću svemirskih teleskopa.
Nakon početnog istraživanja učenici su podijeljeni u grupe, a svaka grupa dobiva zadatak da na temelju uvodnog istraživanja odabere jedan predmet istraživanja svemirskih teleskopa (primjerice, stvaranje galaksija, zvijezda ili planeta te promatranje zviježđa, planeta, kometa, asteroida ili meteorida), tako da se predmeti istraživanja pojedinih grupa međusobno ne preklapaju. Na temelju relevantnih mrežnih izvora (primjerice, NASA, ESA) učenici istražuju načine funkcioniranja svemirskih teleskopa te njihov doprinos istraživanju svemira u kontekstu odabranog predmeta istraživanja.
Kada završe s istraživanjem, rezultate prikazuju u alatu za izradu digitalnih sadržaja Canva. Predstavljaju rezultate ostalim učenicima u razredu, a svaki se sadržaj postavlja na zajedničku platformu Teams.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Učenicima s teškoćama samostalno pretraživanje mrežnih izvora može biti izazovan zadatak, stoga ga prilagodite tako da unaprijed odredite koje će mrežne izvore učenik istraživati. Pripremite poveznice za mrežne izvore. Pokušajte pronaći izvor koji će sadržavati većinu potrebnih informacija za učenikov zadatak kako bi učenik uspješnije usmjerio pozornost. Pripremite mu podsjetnik s informacijama koje treba istražiti u mrežnim izvorima. Potaknite ga na vođenje bilješki prilikom pretraživanja izvora.
Omogućite grafičku prilagodbu mrežnih stranica (nestilizirani i uvećani font) koje učenik pretražuje.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Prilikom podjele zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Isto tako, provjeravajte njegovo sudjelovanje u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik s elementima zadatka.
Provjerite zna li se učenik koristiti digitalnim alatima Canva i Teams. Ako je potrebno, omogućite mu podsjetnik o njihovu korištenju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka istraže primjenu teleskopa u istraživanju svemira od početaka uporabe teleskopa do modernog razvoja svemirskih teleskopa.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.