Predmet
Hrvatski jezik 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Istražujem i izrađujem!

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • mjesna rečenica
  • vremenska rečenica
  • načinska rečenica
  • uzročna rečenica
  • namjerna rečenica
  • uvjetna/pogodbena rečenica

S problemima lako, sada i ovdje

Potaknite učenike na razgovor o problemima, odnosno o tome kako rješavaju probleme na koje nailaze. Također, neka promisle o tome koji bi način rješavanja problema bio najbolji za kvalitetnu komunikaciju između sudionika sukoba. Stavite naglasak na važnost nenasilne komunikacije i s učenicima se prisjetite metoda koje su upoznali i usvojili tijekom godina školovanja.

Potom projicirajte animirani film Zid, a tijekom gledanja učenici neka bilježe informacije vezane uz mjesto, vrijeme i način odvijanja radnje u obliku priložnih oznaka. Točnije, neka izvuku papiriće u trima bojama i ovisno o boji svaka grupa neka prati jednu od okolnosti vršenja glagolske radnje (mjesto, vrijeme i način). Nakon gledanja komentirajte temu i osnovnu misao, prisjetite se obilježja Zagrebačke škole animiranog filma.

Rad učenika podijelite u tri faze. Učenici neka na Lino ploču napišu tražene priložne oznake. Potom neka koristeći se osmišljenim priložnim oznakama osmisle jednostavne rečenice u kojima će ih koristiti, a zatim i preoblikovati u mjesne, vremenske i načinske rečenice. Pritom neka grupe zamijene svoje uloge, odnosno oni koji su se bavili priložnim oznakama vremena, neka se u sljedećoj fazi bave jednostavnim rečenicama s priložnom oznakom mjesta, a u trećoj fazi osmišljavanjem načinske rečenice. Naglasak neka bude na rečenicama koje će sadržajno govoriti o nenasilnom rješavanju sukoba, primjerice Uvijek treba nenasilno komunicirati.

Nakon svake faze analizirajte osmišljene primjere (vrsta priložne oznake i rečenice, predikati, veznik, poredak surečenica). Neke od složenih rečenica neće biti mjesne, vremenske ili načinske, stoga ih potaknite na raščlambu, odnosno da među osmišljenim rečenicama izdvoje navedene rečenice i primijene svoje dosadašnje znanje o rečenicama.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

U digitalnom alatu za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu, primjerice alatu MS Teams, dogovorite s učenicima termin online sastanka. Tijekom videopoziva potaknite učenike na razgovor o problemima, odnosno o tome kako rješavaju probleme na koje nailaze. Također, neka promisle o tome koji bi način rješavanja problema bio najbolji za kvalitetnu komunikaciju između sudionika sukoba. Stavite naglasak na važnost nenasilne komunikacije i s učenicima se prisjetite metoda koje su upoznali i usvojili tijekom godina školovanja. Dogovorite s učenicima način na koji će odgovarati na pitanja, hoće li to biti podizanjem ruke (klikom na ikonu ruke) ili ćete ih vi prozivati. Pritom pazite da svi sudionici videopoziva budu utišani osim onoga koji trenutno govori.

Potom podijelite s učenicima poveznicu i uputite ih na to da pogledaju animirani film Zid, a tijekom gledanja neka bilježe informacije vezane uz mjesto, vrijeme i način odvijanja radnje u obliku priložnih oznaka. Prije gledanja filma podijelite učenike u grupe i neka svaka grupa u posebnom čavrljanju grupe prati jednu od okolnosti vršenja glagolske radnje (mjesto, vrijeme i način). Nakon gledanja dogovorite novi online sastanak i tijekom videopoziva komentirajte temu i osnovnu misao, prisjetite se obilježja Zagrebačke škole animiranog filma.

Rad učenika podijelite u tri faze. Učenici neka na Lino ploču (koju podijelite putem poveznice tijekom videopoziva) napišu tražene priložne oznake. Potom neka koristeći se osmišljenim priložnim oznakama osmisle jednostavne rečenice u kojima će ih koristiti, a zatim i preoblikovati u mjesne, vremenske i načinske rečenice. Pritom neka grupe zamijene svoje uloge, odnosno oni koji su se bavili priložnim oznakama vremena, neka se u sljedećoj fazi bave jednostavnim rečenicama s priložnom oznakom mjesta, a u trećoj fazi osmišljavanjem načinske rečenice. Naglasak neka bude na rečenicama koje će sadržajno govoriti o nenasilnom rješavanju sukoba, primjerice Uvijek treba nenasilno komunicirati.

Nakon svake faze analizirajte osmišljene primjere (vrsta priložne oznake i rečenice, predikati, veznik, poredak surečenica). Neke od složenih rečenica neće biti mjesne, vremenske ili načinske, stoga ih potaknite na raščlambu, odnosno da među osmišljenim rečenicama izdvoje navedene rečenice i primijene svoje dosadašnje znanje o rečenicama. S učenicima komentirajte rad u čavrljanju grupe, a na kraju organizirajte kratak videopoziv u kojem komentirajte rad svih grupa i usustavite rezultate rada.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće.

U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Tijekom gledanja animiranoga filma učenika s teškoćama, ovisno o vrsti i stupnju teškoće, stavite u prvu klupu, blizu izvora zvuka. Omogućite učenicima podršku vršnjaka u opisivanju vizualnih elementa filma. Učeniku s teškoćama obratite pažnju na dijelove filma koji sadrže informacije koje su potrebne u zadatku. Ovisno o teškoći, učeniku s teškoćama odredite jednu informaciju koju tijekom gledanja mora zapisati ili zapamtiti. Učeniku s teškoćama pripremite pisani podsjetnik s priložnim oznakama koji će mu pomoći u radu. Smjestite ga u grupu učenika s kojima voli surađivati te koji su motivirani u radu i mogu mu pomoći. Jasno odredite ulogu učenika s teškoćama u grupi. Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li zadatak. Učeniku s teškoćama pripremite upute za korištenje digitalnog alata Lino te ako mu je potrebno, pokažite mu rad u tome alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici personificiraju mjesnu, vremensku i načinsku rečenicu, odnosno govore u prvome licu o sebi kao da su rečenice. Snimaju zvučni zapis tabletima ili mobilnim uređajima u trajanju od 1 do 2 minute kojim će predstaviti dodijeljenu vrstu rečenice, odnosno njezina obilježja.

Nastavna aktivnost za predmet X

S problemima lako, sada i ovdje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje jednostavne i složene rečenice.
  • Učenik objašnjava složene rečenice s obzirom na broj predikata i s obzirom na vrstu sklapanja surečenica.
  • Učenik razlikuje vrste zavisnosloženih rečenica.
  • Učenik piše tekst u zadanim veličinama s obzirom na vrijeme i dužinu teksta.
  • Učenik piše veliko početno slovo u jednorječnim i višerječnim imenima primjenjujući pravopisna pravila.
  • Učenik točno piše pravopisne znakove u rečenici.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Tolerantan budi!

Potaknite učenike na to da metodom vruće olovke tijekom 1 do 2 minute napišu što je tolerancija i kako biti tolerantan. Svoje radove neka pročitaju suučeniku i neka komentiraju sličnosti i razlike u svojim radovima te izdvoje najvažnije o toleranciji i objave na Lino ploči. Projicirajte animirani film Tolerancija kako bi se produbila tema tolerancije. Tijekom gledanja filma, radeći u paru, učenici neka izdvoje uzroke i namjere ponašanja glavnoga lika i ostalih likova. Preciznije, jedan učenik neka bude zadužen za uočavanje uzroka, a drugi namjere. Svoje zaključke neka također objave na Lino ploči.

Izdvojite nekoliko navedenih primjera, s učenicima komentirajte i analizirajte jesu li navedene uzroke i namjeru izrekli jednom riječju, skupom riječi, jednostavnom ili složenom rečenicom.

Povedite razgovor i o sadržaju te poruci filma, komentirajte i razlog naslova, a zatim neka učenici podijeljeni u grupe osmisle strip u digitalnom alatu Pixton (8 – 10 kvadratića) kojim će prikazati važnost tolerancije, odnosno zašto bismo i kako bismo svoje vršnjake podučili toleranciji, odnosno osvijestili njezinu važnost. U svojem radu neka se koriste barem dvjema uzročnim i barem dvjema načinskim rečenicama.

Tijekom rada neka obrate pozornost na ravnopravnu podjelu zadataka, uvažavanje tuđeg mišljenja, primjenu pravopisnih i gramatičkih pravila te uporabu uzročnih i namjernih rečenica. Poveznice na svoje radove neka objave u virtualnoj učionici na alatu MS Teamsu i neka ih predstave drugim učenicima. Provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje prema unaprijed predstavljenoj rubrici procjene stavljajući naglasak na pozitivne aspekte svakoga rada.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće.

U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama objasnite metodu vruće olovke te mu omogućite više vremena da napiše što je tolerancija. Ako učenik s teškoćama ne razumije pojam, objasnite mu i pružite podršku tijekom pisanja. Učeniku s teškoćama odredite suučenika koji mu može pomoći u zadatku te s kojim se dobro slaže. Prilikom gledanja filma učenika s teškoćama stavite u prvu klupu, blizu izvora zvuka. Omogućite audiodeskripciju filma ili ako je potrebno, odredite vršnjaka koji će mu opisivati radnju filma. Učeniku s teškoćama skrenite pozornost na zadatak te na dijelove filma koji su bitni za zapažanje. Provjerite zna li se učenik s teškoćama koristiti digitalnim alatom Pixton te mu dajte pisane upute za rad u tome alatu. Ako je potrebno, pokažite rad u digitalnom alatu. Unutar grupe, prilikom izrade stripa, učeniku s teškoćama jasno odredite zadatak vodeći se njegovim jakim stranama.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici osmišljavaju poruke tolerancije u digitalnom alatu Canva. Neka poruke tolerancije budu u obliku uzročnih ili načinskih rečenica. Svaki plakat neka ima 3 do 5 poruka, a učenici neka obrate pozornost na primjenu pravopisnih i gramatičkih pravila. Zatim neka predstave svoje plakate. S učenicima ih komentirajte sadržajno te napravite analizu i preobliku rečenica.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tolerantan budi!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje vrste zavisnosloženih rečenica.
  • Učenik pristupa temi s istraživačkoga, problemskog i kritičkog gledišta te nudi moguća rješenja.
  • Učenik piše tekst u zadanim veličinama s obzirom na vrijeme i dužinu teksta.
  • Učenik piše veliko početno slovo u jednorječnim i višerječnim imenima.
  • Učenik točno piše pravopisne znakove u rečenici.
  • Učenik razlikuje jednostavne i složene rečenice.
  • Učenik objašnjava složene rečenice s obzirom na broj predikata i s obzirom na vrstu sklapanja surečenica.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Komuniciraj za pet!

Potaknite učenike na to da navedu dobre i loše strane interneta, ispune unaprijed pripremljenu anketu u digitalnom alatu Mentimeter o tome koliko vremena provode na internetu, koriste li se njime više za zabavu, komunikaciju ili edukaciju. S učenicima prokomentirajte jesu li ih rezultati ankete iznenadili ili su ih očekivali. Također, potaknite ih na to da promisle o pravilima lijepoga ponašanja i komuniciranja na internetu i da olujom ideja navedu neka od najvažnijih.

Kako biste dopunili pravila, projicirajte videozapis Pravila lijepog ponašanja i komuniciranja na internetu i tijekom gledanja neka učenici vode bilješke. Najzanimljivije i najkorisnije dijelove, odnosno pravila učenici neka objave na Lino ploči u obliku natuknica. Usmeno komentirajte pravila koja su učenici izdvojili.

Potaknite ih na to da u grupama izrade svoja pravila lijepog ponašanja i komuniciranja koristeći uvjetne/pogodbene rečenice (5 – 8), odnosno da opišu pod kojim će se uvjetima ostvariti kvalitetna komunikacija. Primjerice, Budemo li pristojno komunicirali, svi ćemo biti zadovoljni. Neka oblikuju plakat u digitalnom alatu Canva. Tijekom rada neka obrate pozornost na ravnopravnu podjelu uloga, uvažavanje tuđega mišljenja, primjenu pravopisnih i gramatičkih pravila te uporabu uvjetnih/pogodbenih rečenica. Poveznice na svoje radove neka objave u virtualnoj učionici na alatu MS Teamsu.

Analizirajte radove ne samo u vezi sa sadržajem nego i uz gramatički aspekt (predikate, veznike, poredak surečenica, preoblike u jednostavnu rečenicu). Potom usmeno provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje prema unaprijed predstavljenoj rubrici procjene stavljajući naglasak na pozitivne aspekte svakoga rada.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće.

U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama pripremite grafički prilagođenu anketu u digitalnom alatu. Ovisno o vrsti teškoće smanjite broj pitanja u anketi. Tijekom gledanja videozapisa učeniku s teškoćama, ovisno o vrsti i stupnju teškoća, pripremite unaprijed kratak sadržaj videozapisa ili omogućite podršku vršnjaka tijekom opisivanja vizualnih informacija. Učenika s teškoćama raspodijelite u grupu učenika s kojima dobro surađuje te koji mu mogu pružiti podršku u radu. Jasno odredite zadatak i ulogu učenika s teškoćama u grupi ovisno o jakim stranama i razini funkcioniranja učenika s teškoćama.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici istražuju o sigurnosti na internetu i rezultate svojega rada predstavljaju plakatom u digitalnom alatu Canva. Neka učenici izdvoje 3 do 5 uvjetnih/pogodbenih rečenica kojima će predstaviti rezultate svojeg istraživanja, odnosno pod kojim će se uvjetima ostvariti sigurnost na internetu. Svoje radove neka predstave ostalim učenicima. Komentirajte ih sadržajno te napravite analizu i preobliku rečenica.

Nastavna aktivnost za predmet X

Komuniciraj za pet!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik pristupa temi s istraživačkoga, problemskog i kritičkog gledišta te nudi moguća rješenja.
  • Učenik piše tekst u zadanim veličinama s obzirom na vrijeme i dužinu teksta.
  • Učenik piše veliko početno slovo u jednorječnim i višerječnim imenima primjenjujući pravopisna pravila.
  • Učenik točno piše pravopisne znakove u rečenici.
  • Učenik razlikuje jednostavne i složene rečenice.
  • Učenik objašnjava složene rečenice s obzirom na broj predikata i s obzirom na vrstu sklapanja surečenica.
  • Učenik razlikuje vrste zavisnosloženih rečenica.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijani razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.