Predmet
Hrvatski jezik 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Pogled iz mojega kuta

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • gledište
  • prepričavanje
  • prepričavanje s promjenom gledišta
  • stvaralačko prepričavanje

Aktivnim slušanjem možemo postati bolji ljudi

Postavite učenicima problemsko pitanje: „Ako dvije osobe nazoče istom događaju, hoće li njihova izvješća o tome događaju biti ista?" Potaknite ih na zaključak da svatko donosi osobne zaključke ovisno o svome životnome iskustvu, stavovima, kulturi, odgoju itd. Potaknite učenike na to da na mreži istraže pojam gledišta. Uputite ih na Hrvatski jezični portal ili mrežno izdanje Hrvatske enciklopedije. Možete ih uputiti i na Kolokacijsku bazu hrvatskoga jezika gdje mogu provjeriti ustaljene sveze riječi gledište s drugim riječima. Raspravite s učenicima što znače sintagme „prevladati razlike u gledištima", „braniti svoje gledište" ili "„imati zajedničko/različito gledište". Zajednički raspravite što je potrebno da bi čovjek razumio i prihvatio tuđe gledište. Pitajte ih koliko ljudi slušaju jedni druge. Što znači aktivno slušati? Neka učenici istraže na mreži pojam aktivnoga slušanja, a zatim neka izvijeste razred o rezultatima svojega istraživanja. Potaknite ih na provođenje govorne vježbe u paru pri čemu je jedan učenik govornik, a drugi slušatelj. Temu neka odabere govornik. Slušatelji trebaju aktivno slušati i za vrijeme slušanja voditi bilješke, a zatim prepričati poslušani govor služeći se bilješkama. Učenike možete potaknuti i na provođenje vježbe parafraziranja. Učenici mogu ostati u istim parovima. Jedan član može ispričati nešto o sebi, a drugi to prepričati svojim riječima. Možete ih potaknuti i na igru Uoči promjenu kod koje također trebate podijeliti učenike u parove. Jedan učenik treba pročitati priču prema svojemu odabiru, a drugi je prepričati unoseći u nju neke promjene (promjenu gledišta, mjesta/vremena u priči, karaktera, završetka i sl.) Svaki put kad prvi učenik uoči promjenu, neka digne ruku u zrak.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Ako je moguće, osigurajte učeniku par s kojom je već surađivao. Unaprijed pripremite vizualni raspored ili korake kako bi učenik lakše usmjerio pažnju.

Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. U radu s parom učeniku s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju dogovorite da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Možete u razgovoru s učenicima potaknuti pitanje recepcije umjetničkoga djela. Objasnite učenicima da recepcija književnoga djela znači osobni način promatranja i doživljavanja pojedinoga umjetničkoga djela. Pitajte ih hoće li svaka osoba na isti način doživjeti isto umjetničko djelo. Raspravite s učenicima doživljavaju li se ista književna djela u različitim životnim razdobljima na isti način, npr. doživljavaju li bajke na isti način kao što su ih doživljavali dok još nisu išli u školu. Neka svoje odgovore potkrijepe prepričavanjem omiljene bajke.

Nastavna aktivnost za predmet X

Aktivnim slušanjem možemo postati bolji ljudi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uz pomoć rječnika objašnjava značenje riječi zadanih riječi.
  • Učenik istražuje, eksperimentira i slobodno radi na temi koja mu je bliska.
  • Učenik sudjeluje u razgovoru primjenjujući znanja o aktivnom slušanju.
  • Učenik stvaralački prepričava priču.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Pretvorite zid u korak

Pogledajte s učenicima animirani film Zlatka Grgića i Branka Ranitovića: Tolerancija. Potaknite razgovor o gledištima četiriju jednakih likova nasuprot gledištu drugačijega lika. Podijelite razred u dvije grupe. Jedna grupa može zauzeti stav nasilnika, a druga grupa stav odbačenoga pojedinca. Učenici jedne grupe mogu dramskom tehnikom vrućega stolca (procesna drama) ući u ulogu. Učenici druge grupe mogu im postavljati pitanja vezana uz problem opisan u animiranom filmu. Prepričavajući događaje iz filma, učenici mogu govoriti o "svojim osjećajima" i razlozima "svojih postupaka". Nakon toga grupe zamjenjuju uloge i gledišta. Potaknite suradnju i komunikaciju među učenicima. Možete ponuditi učenicima da se poigraju tehnikom forum kazališta: neka improviziraju prizor, a zatim zaustavite igru tako da uloge ostanu u zamrznutoj slici. Ostali učenici (gledatelji) mogu prići bilo kojemu akteru, dotaknuti mu rame i postaviti mu pitanje na koje on odgovara iznoseći svoje osjećaje i misli. Gledatelji mogu razgovarati s akterom i ponuditi mu rješenje njegova problema. Svoje improvizacije učenici mogu snimiti mobilnim telefonom i podijeliti na mreži uz pomoć digitalnoga alata MS Teams. Na taj se način forum kazalište nastavlja na mreži jer i širi auditorij može postavljati pitanja pojedinim akterima i raspravljati o problemu o kojemu igra govori.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Ako je moguće, osigurajte učeniku grupu s kojom je već surađivao. U dogovoru s drugim učenicima iz grupe zadajte učeniku s teškoćama specifični dio unutar zadatka koji mora obaviti. Unaprijed pripremite vizualni raspored ili korake kako bi učenik lakše usmjerio pažnju.

Provjerite znaju li se učenici koristiti zadanim alatom MS Teams. Za učenike s teškoćama pripremiti upute za korištenje alata. Pritom je potrebno voditi računa o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. U grupi s učenikom s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju dogovorite da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Zajednički raspravite s učenicima o predrasudama u našoj svakodnevici. Neka učenici istraže na mreži česte stereotipe i predrasude povezane s vršnjačkim nasiljem (uvjerenje da se prema onima koji su po nečemu drugačiji treba odnositi s manje poštovanja). Uputite učenike da u digitalnom alatu Canva izrade mrežnu prezentaciju na temu Pretvorite zid u korak – predrasude i stereotipi na društvenim mrežama. Neka u prezentaciji ponude svoja rješenja za postizanje razumijevanja među mladima na mreži. Potaknite učenike da obilježe Dan ružičastih majica (Nacionalni dan borbe protiv vršnjačkoga nasilja) koji se obilježava svake godine posljednje srijede u veljači poticajnom igrom: jedan učenik sjedi okrenut leđima prema ostalim učenicima, a drugi učenici govore pozitivne komentare o tome učeniku (što vole kod njega, koje su njegove vrline, zašto je zanimljiv). Tu igru ponovite sa svim učenicima u grupi. Zajednički raspravite o tome kako su se osjećali dok su slušali kako ostali učenici govore lijepe stvari o njima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pretvorite zid u korak

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik aktivno gleda animirani film.
  • Učenik prepričava događaje iz animiranoga filma mijenjajući gledište pripovjedača.
  • Učenik se stvaralački izražava sudjelujući u dramatizaciji animiranoga filma.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj

Razlike nas obogaćuju

Ponovno pogledajte s učenicima animirani film Zlatka Grgića i Branka Ranitovića: Tolerancija. Podijelite učenike u nekoliko grupa. Neka predstavnik svake grupe izvijesti u obliku reportaže (tehnika procesne drame) o događaju iz gledanoga filma. Reportaža svake grupe ponudit će drugačiji pogled na događaj jer se pri izvještavanju iznose i vlastita razmišljanja i dojmovi. Upozorite učenike na to da obrate pozornost na osnovne elemente reportaže (što, gdje, kada, kako i zašto se nešto dogodilo, s posebnim naglaskom na osobe koje su uključene u događaj). Zatim neka svaka grupa prepriča što je čula u reportaži druge grupe. Raspravite s učenicima kako reportaža može poslužiti kao jedan od medija za upozoravanje na problem vršnjačkoga nasilja. Potaknite učenike na to da u digitalnom alatu ClassroomScreen – asistent u nastavi snime anketu od nekoliko pitanja (primjerice Što je vršnjačko nasilje, a što vršnjački pritisak? Navedite jedan primjer nasilja među mladima. Kako se osjećaju žrtve nasilja, a kako nasilnici? Što možemo napraviti ako smo svjedoci nasilja uživo ili na mreži? Što mogu napraviti žrtve nasilja?). Neka poveznicu na anketu ili QR kod nastao u istome alatu podijele na mrežnim stranicama škole. Ponudite učenicima da u digitalnom alatu Google Forms riješe test vlastite (ne)tolerancije. Pitajte učenike što znači misao "Razlike nas obogaćuju". Neka navedu primjere iz svakodnevnoga života. Pitajte učenike jesu li čuli za pojam nulte tolerancije. Neka ga povežu s pločom koja se nalazi u predvorju škole ("Ovo je prostor nulte tolerancije na nasilje"). Uputite učenike na to da u digitalnom alatu Mentimeter stvore oblak riječi s pozitivnim porukama prijateljstva i uvažavanja.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Upoznajte učenike s digitalnim alatom ClassroomScreen – asistent u nastavi te posebnu pozornost obratiti na razumijevanje korištenja alatom učenika s teškoćama. Za učenike s teškoćama pripremite upute (pisane ili slikovne) za korištenje alata. Pritom je potrebno voditi računa o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Ponudite učenicima da oblikuju scenarij za strip prema animiranom filmu Zlatka Grgića i Branka Ranitovića: Tolerancija, a zatim neka ga uz pomoć digitalnog alata Pixton i nacrtaju. Likove i radnju neka odaberu sami, ali poruka stripa mora biti ista. Svoje stripove mogu podijeliti uz pomoć digitalnog alata One Note. Zajednički raspravite o osobitostima dvaju medija. Neka učenici komentiraju uratke svojih prijatelja i zaključe što su sve promijenili u početnoj priči iz animiranoga filma. Možete s učenicima organizirati projektni dan posvećen toleranciji. Isplanirajte aktivnosti projektnoga dana: primjerice učenici mogu ispisivati afirmativne poruke kredama po školskom igralištu, možete snimiti milenijsku fotografiju (učenici neka svojim tijelima naprave obrise srca). Milenijsku fotografiju možete objaviti na mrežnim stranicama škole. Možete od kartona napraviti veliko stablo na koje učenici mogu lijepiti listove s porukama prijateljstva i podrške. Potaknite učenike da na mreži i u svojoj lokalnoj zajednici istraže primjere grafita kojima se prenose poruke tolerancije i veličanja osnovnih ljudskih vrijednosti. Neka učenici uoče o kojim društvenim problemima progovaraju grafiti i zašto ih zovemo uličnom umjetnošću. Potaknite ih da na mreži istraže podatke o Graffiti festu koji se svake godine održava u Slavonskom Brodu. Potaknite ih da naprave Power Point prezentaciju s temom Ulične umjetnosti, a zatim je podijele uz pomoć digitalnoga alata One Note.

Nastavna aktivnost za predmet X

Razlike nas obogaćuju

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uočava predstavljanje istih medijskih sadržaja u različitim medijima.
  • Učenik uči uz pomoć igre.
  • Učenik izvješćuje.
  • Učenik prepričava.
  • Učenik kreira anketu.
  • Učenik rješava test vlastite (ne)tolerancije.
  • Učenik piše afirmativne poruke.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.