Predmet
Kemija 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Klimatske promjene

Naziv predmeta
Kemija 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Klimatske promjene

Važno je i što piše i gdje je napisano

Kako biste učenike potaknuli na aktivno sudjelovanje u aktivnosti, pokažite im neke od satiričnih navoda o promjenama vremena kod nas, primjerice: Mole se stanovnici Hrvatske da zapamte ove vrućine kako se sljedeće godine ne bi opet dogodilo da su vrućine tijekom srpnja 'nezapamćene', Čudo neviđeno – u prosincu na području kontinentalne Hrvatske palo 15 cm snijega. Upitajte ih jesu li i oni kada u bespućima interneta naišli na kakve karikature i natpise slične tematike.

Raspravite zatim s učenicima o tome koliko se često u medijima spominju klimatske promjene i što uopće znači da se događaju klimatske promjene. Uputite ih tada da u paru, koristeći se dostupnim mrežnim i ostalim izvorima pronađu članke o klimatskim promjenama i da pokušaju procijeniti koliko se često objavljuju takvi članci. Neka izrade prezentaciju u digitalnom alatu Google disk i prilože neke od njima zanimljivih članaka.

Zatim im vi projicirajte neki od dostupnih članaka na portalu znanstvenih i stručnih članaka Hrčak te zajedno usporedite znanstvenu utemeljenost pojedinih članaka koje su učenici predstavili.

Raspravite s učenicima o tome koji čovjekovi postupci utječu na klimatske promjene. Dotaknite se globalnog zatopljenja kao uzroka klimatskih promjena o kojemu se najviše piše i naglasite da se međunarodna zajednica zalaže za graničnu vrijednost porasta temperature ispod 2° C. Uputite ih da na stranicama Europske komisije provjere koji su još uzroci klimatskih promjena i kako se čovječanstvo pokušava boriti protiv njih.

Na temelju novostečenih saznanja neka učenici u paru izrade infografiku u digitalnom alatu Canva, u kojem će se osim na klimatske promjene i njihove uzroke, osvrnuti i na važnost kritičnog promišljanja tijekom čitanja lako dostupnih novinskih članaka. Neka u infografikama prikažu i promjene temperatura tijekom posljednjeg stoljeća, kao i masene udjele stakleničkih plinova. Nakon izrade neka s vama podijele svoje uratke, koje onda možete objediniti u zajedničkoj mapi na svom računu u digitalnom alatu Canva.

Svoje infografike parovi neka predstave drugim učenicima u razredu, a možete ih objaviti i na razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.

Prilikom podjele u parove važno je imati na umu obilježja pojedinog para. Osigurajte da učenik s teškoćom bude u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.

Učenike s teškoćama uparite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički izradili prezentaciju u digitalnom alatu Google disk te infografiku u digitalnom alatu Canva.

Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja potrebno je grafički i jezično prilagoditi odabrani znanstveni članak kako bi prilagodbu mogao pratiti tijekom projiciranja originalnog članka. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice s uobičajenim poretkom riječi, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećan razmak među slovima, lijevo poravnanje.

U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik para ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s disleksijom ili učenik koji muca ili učenik koji ima izraženu anksioznost).

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže o klimatskim ciklusima na Zemlji i o Milankovićevoj teoriji. Neka o pronađenom izrade plakat u digitalnom alatu Canva te ga predstave ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Važno je i što piše i gdje je napisano

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik kritički promišlja i donosi zaključke.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Savršenstvo koje to nije

Kako biste potaknuli učenike na aktivnost, zadajte im da tijekom jedne minute tehnikom „vruće olovke“ u bilježnicu napišu sve asocijacije na pojam freoni. Nakon isteka vremena zamolite ih da pročitaju što su napisali i raspravite o njihovim asocijacijama.

Najavite im da će u grupama tijekom ove aktivnosti istražiti više o freonima. Svakoj grupi zadajte drugu temu, primjerice jedna će grupa istražiti važne godine otkrića, druga masovnu upotrebu tijekom prošlosti, treća svijest o njihovoj štetnosti i četvrta redukciju njihove upotrebe. Podijelite s njima ploču prethodno izrađenu u digitalnom alatu Padlet, koju ste kreirali tako da predstavlja vremenski slijed na horizontalnoj crti. Objasnite grupama da će na tom prikazu navoditi važne godine i kratki opis s objašnjenjem važnosti pojedine godine, držeći se pritom teme koju su dobili.

Kada učenici završe svoja istraživanja, najavite im da će predstavnici grupa ukratko predstaviti svoj rad projicirajući ga pritom na ploči u digitalnom alatu Padlet. Uočite li da je potreban ispravak ili prepravljanje određenog sadržaja na ploči, napomenite to učenicima i pričekajte da naprave što je potrebno.

Potaknite zatim raspravu o važnosti freona za čovjekov život i upitajte učenike smatraju li da se trenutačni scenarij s freonima mogao izbjeći. Neka učenici objasne svoje odgovore.

Na kraju ih potaknite da razmisle mogu li oni kako utjecati svojim stilom života na oporavak ozonskog omotača.

Postupci potpore

Učenicima sa specifičnom teškoćom učenja problem čine zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom igre asocijacija omogućite učeniku s teškoćama duže vrijeme za pisanje asocijacija (osobito učenicima s disleksijom i disgrafijom).

Tijekom rada u grupi osigurajte da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio grupe kao pasivan promatrač. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s disleksijom ne zapisuje u digitalni prikaz rada grupe (osim ako sam ne izrazi tu želju).

Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).

Prilikom projiciranja, za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.

Ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama kao što su mucanje ili izražena anksioznost predstavljaju rad skupine, osim ako se za to ne jave sami.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže kako napreduje inicijativa da se freoni zamijene drugim rashladnim tvarima i koje su to zamjenske tvari uzimane u obzir. Neka o pronađenome izrade plakat u alatu Canva te ga predstave ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Savršenstvo koje to nije

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje o freonima i njihovu utjecaju na ozonski omotač.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Vizualizacija problema

Slijedom druge aktivnosti ovog scenarija poučavanja, najavite učenicima da će na temelju saznanja o freonima izraditi animacije u grupama. Grupe možete nasumično formirati, ali pripazite da imaju podjednak broj članova. Uputite ih da se jedan član grupe registrira u digitalni alat Animatron i aktivira svoj račun te da nakon toga započnu s radom. Tema može svima biti jednaka: Utjecaj freona na ozonski omotač, ali ako želite, svakoj grupi možete dodijeliti drugu temu. Podijelite s njima i kriterijske tablice kako bi znali što se od njih očekuje u ovom zadatku.

Nadgledajte rad učenika i po potrebi im sugerirajte popravke i promjene zbog mogućih miskoncepcija. Kada završe s izradom animacija, neka ih preuzmu i podijele s vama u obliku kratkih videozapisa na razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet.

Projicirajte animacije, a nakon svake animacije kratko s učenicima u razredu prokomentirajte viđeno i podsjetite ih da će ispod videozapisa na razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet ostaviti kratak osvrt i izraziti sviđanje odabirom znaka srca pokraj videozapisa.

Sredinom rujna obilježava se Međunarodni dan ozonskog omotača pa za tu prigodu pripremite s učenicima prigodni članak, dodajte mu i animaciju koja se svima najviše svidjela te sve uratke objavite na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s jezičnim poremećajem provjerite jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnog alata Animatron. Ako je potrebno, osigurajte učenicima pisane i slikovne upute za korištenje. Učenike s teškoćama smjestite u grupu s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima.

Za učenike s disleksijom smanjite kontrast slova i pozadine (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini), dok za učenike s oštećenjem vida povećajte kontrast (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o njegovim sklonostima i potrebama.

Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje (koliko je to moguće) kako bi mogao čuti vršnjake tijekom diskusije te imao dobru vidljivost lica i usana govornika. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha upoznao s njima. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).

Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provedbe aktivnosti jer ti učenici imaju potrebu održavanja ustaljenosti i rutine.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže koje još tvari štetno djeluju na ozonski omotač. Neka o toj temi izrade infografiku u digitalnom alatu Canva i predstave je drugim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Vizualizacija problema

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uviđa štetne utjecaje freona na ozonski omotač.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.