Predmet
Hrvatski jezik 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Nešto se dobro kuha

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • književni i neknjiževni tekstovi na narječju
  • lirska dijalektna pjesma
  • anegdota
  • vic
  • recept

Mijenjam ritam pjesme

Učenicima unaprijed pripremite nekoliko pjesama na narječjima. Pjesme napišite u Word dokumentu i ispišite. Ako je moguće, neka te pjesme budu uglazbljene ili neka imaju zvučni zapis pa učenike možete potaknuti da zvučni zapis te pjesme potraže s pomoću YouTube platforme ili portala e-Lektire. Na taj će način učenici dobiti bolji dojam pjesme.

Učenike podijelite u grupe. Svaka grupa dobiva po jednu pjesmu koju ste pripremili.

Prvi je zadatak da uz vašu pomoć tekst prevedu na hrvatski standardni jezik. Zamolite predstavnike grupa da pročitaju pjesmu u njezinoj standardnoj inačici. Pitajte učenike u kojoj inačici pjesma bolje zvuči te potaknite raspravu zašto su se pjesnici odlučili pisati na dijalektu.

Zadajte zatim sljedeći zadatak. Objasnite učenicima pojam blackout poezija. Potaknite ih da s pomoću Google tražilice potraže po nekoliko primjera takve poezije.

Dio učenika iz svake grupe izrađuje blackout poeziju na primjeru pjesme koju su dobili.

Drugi dio grupe iz pjesme ispisuje riječi koje su na narječju i izrađuje mali dijalektni rječnik. Iz svoga rječnika svaki učenik izabire po jednu riječ i ilustrira je.

Sve ilustracije postavite na razredni pano, isto kao i primjere blackout poezije.

Učenici drugih grupa vrednuju radove svojih vršnjaka i glasaju koji je najbolji.

Na kraju aktivnosti potaknite učenike na to da se okušaju u čitanju pjesama koje su dobili, a izvedbu vrednujte jačinom pljeska. To možete učiniti i s pomoću digitalnog alata ClassroomScreen koji omogućuje mjerenje buke u razredu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). Tekst pjesme koju će učenici čitati grafički prilagodite (povećajte i prilagodite font, povećajte prorede između redova).

Kako biste pomogli učenicima u prevođenju pjesme na hrvatski standardni jezik, izradite im rječnik koji je također grafički prilagođen. Dopustite učenicima izbor između aktivnosti pisanja blackout poezije ili ilustriranja pjesme. Prilikom davanja uputa za rad upotrijebite jednostavan jezik i izbjegavajte suvišno. Razmislite o koracima ili instrukcijama koje su potrebne da bi učenici završili zadatak i prenesite ih na najjednostavniji način. Rabite vizualna pomagala kako biste ilustrirali korake ili ideje. Složeni zadatak podijelite na manje korake. Učenicima s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme ili fleksibilnost u rasporedu kako bi im omogućili da rade u svom tempu. Osigurajte individualnu podršku i prilagođene strategije kako bi im se omogućilo uspješno izvršavanje zadataka. Pružite redovitu povratnu informaciju o napretku učenika kako bi znali što rade dobro i na kojim područjima trebaju dodatnu podršku. Pohvalite njihov napredak.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike na to da istraže jednu ili više riječi na dijalektu koje su imenovale neke predmete i nekad se koristile, a danas više nisu u uporabi. To mogu biti riječi iz njihova narječja ili nekoga drugoga. Neka istraže značenje riječi, izgled predmeta koji su imenovale, u kojim su se situacijama koristile i sl. Organizirajte predstavljanje tih riječi kako bi i ostali učenici saznali nešto više o njima. O tim riječima učenici koji žele mogu snimiti i audiozapis govornika toga narječja pa ostali učenici mogu zapisivati riječi iz dijalekta i pokušati odgonetnuti o kojim se predmetima radi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Mijenjam ritam pjesme

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razvija nacionalni i kulturni identitet.
  • Učenik objašnjava pojam dijalektna književnost.
  • Učenik objašnjava značenje riječi na narječju.
  • Učenik razvrstava riječi prema narječju.
  • Učenik oblikuje uratke u kojima dolazi do izražaja kreativnost, originalnost i stvaralačko mišljenje na temelju jezičnih vještina.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Pisma iz moga kuta

Na početku aktivnosti učenicima pripremite kviz s pomoću digitalnog alata Kahoot. Pitanja neka budu vezana za hrvatska narječja i hrvatski standardni jezik te poznavanje značenja riječi. Na taj će način učenici ponoviti ono što su prethodno učili o toj temi.

Potaknite učenike na to da s pomoću Google tražilice istraže koji su pjesnici pisali dijalektne pjesme. Neka pronađu što više autora iz svakoga narječja. Zajednički pročitajte koje su autore pronašli.

Učenike podijelite u grupe, a potom ih zamolite da izaberu po jednu pjesmu koja ih se najviše dojmila. Pjesmu prepisuju u Word dokument. Na pjesmi različitim bojama označavaju obilježja koja su karakteristična za narječje na kojem je pjesma pisana, a zatim je čitaju pred ostalim učenicima. Komentirajte na kojem je narječju napisana pjesma, kako su došli do toga zaključka, koje je narječje njima najbliže, jesu li razumjeli pjesme koje su čitali i zašto su izabrali baš tu pjesmu. Potaknite raspravu zašto su narječja u hrvatskome jeziku bitna i koliko učenici govore na svome narječju.

U timu obilježavaju motive u pjesmi i uz vašu pomoć ih prevode na hrvatski standardni jezik. Svaki učenik iz grupe piše pjesmu prema motivima koje su obilježili. Pjesme mogu biti napisane na standardnom jeziku, ali svakako ih potaknite da ih napišu na dijalektu koji je učenicima blizak.

Kad su pjesme napisane, vizualiziraju ih s pomoću digitalnog alata PowToon. Za ovaj dio zadatka učenicima možete dati određeno vremensko razdoblje te ih potaknite da fotografije koje prate stihove budu njihove autorske.

Poveznice na svoje vizualizirane pjesme postavljaju u digitalni alat Padlet koji omogućuje vrednovanje uradaka opcijom sviđa mi se. Potaknite učenike da pročitaju pjesme i da glasaju za najbolju. Imaju li neke pjesme isti broj glasova, organizirajte malo polufinale i finale. Učenik najuspješnije pjesme prema glasovima svojih vršnjaka dobiva diplomu za najboljeg stihoklepca koju možete izraditi s pomoću digitalnog alata Canva.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Pitanja u kvizu neka budu kratka i jasna. Neka učenici imaju izbor između nekoliko ponuđenih odgovora, imaju izbor odgovora točno-netočno, a ako pitanje zahtijeva dopunjavanje rečenice, neka to dopunjavanje bude na kraju rečenice (možete im ponuditi izbor odgovora u zagradi). Kombinirajte pitanja metodom lakše-teže.

Smanjite mogućnost izbora pjesama na internetu, ponudite učenicima izbor između dvije do tri pjesme koje vi odaberete u skladu s njihovim mogućnostima.

Samostalno pisanje pjesme učenicima možete olakšati slikama ili započetim rečenicama.

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu napisati više pjesama na narječju te s pomoću digitalnog alata BookCreator napraviti digitalnu zbirku dijalektnih pjesama. Radove učenika možete poslati na razne literarne natječaje poput Ča u versin, riči i pinelu, Di ča slaje zvoni, Kaj je naša duša i naša popiefka, Na mladima govor o(p)staje i sl.

Učenici mogu za svoje pjesme pronaći glazbenu matricu uz koju će ih uglazbiti, a svoje uglazbljene pjesme mogu i snimiti s pomoću mobilnih uređaja. Također, na temelju tih pjesama mogu snimiti spot s pomoću digitalnog alata Kizoa.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pisma iz moga kuta

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik otkriva značenje teksta na temelju suodnosa motiva i teme.
  • Učenik oblikuje uratke u kojima dolazi do izražaja kreativnost, originalnost i stvaralačko mišljenje na temelju jezičnih vještina.
  • Učenik objašnjava pojam dijalektna književnost.
  • Učenik objašnjava značenje riječi na narječju.
  • Učenik razvrstava riječi prema narječju.
  • Učenik piše tekst na narječju/mjesnom govoru.
  • Učenik tumači osobitosti pojedinih narječja i govora te njihovu rasprostranjenost.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj

Pozivam te na obed

Učenike podijelite u grupe.

Učenicima prve grupe dajte zadatak da naprave istraživanje pod nazivom Kaj, ča, što su jeli naši stari. Za recepte i jela iz svoga narječja mogu pitati nekoga bliskog, a recepte za jela iz ostalih narječja traže na mrežnim stranicama. Imate li mogućnost, ostvarite suradnju s učenicima iz škole s nekoga drugoga dijalektnoga područja. Za ovaj dio zadatka učenicima dajte dulje vremensko razdoblje. Kad su proveli istraživanje, učenici recepte do kojih su došli pišu u zajedničku digitalnu knjigu s pomoću digitalnog alata BookCreator. Recepte pišu i u izvornom obliku, ali i na hrvatskome standardnome jeziku kako bi ih i ostali učenici razumjeli. Pritom im mogu pomoći njihovi sugovornici koji su im dali recept, ili im možete pomoći vi ako su recept pronašli na mrežnim stranicama.

Kad je digitalna knjiga gotova, zajednički izaberite recept koji se učenicima najviše sviđa. Zatim učenike potaknite na to da napišu pozivnicu svojim članovima obitelji u kojoj ih na svome narječju pozivaju na kušanje jela napravljenoga po receptu koji su izabrali. Pozivnice izrađuju s pomoću digitalnog alata Canva, a šalju elektroničkom poštom. Imate li mogućnost, možete organizirati pripremu i kušanje jela.

Učenicima druge grupe dajte zadatak da s pomoću Google tražilice potraže zanimljive anegdote poznatih Hrvata. Vođenim razgovorom učenici dolaze do zaključka kakav je to pripovjedni tekst. Potaknite ih da i sami na svome narječju napišu anegdotu iz svojega života. Zadajte im dodatne smjernice, npr. broj riječi u tekstu, poštivanje trodijelne strukture, duhovitost anegdote i sl.

Ako neki učenici ne znaju pisati na narječju, neka anegdote napišu na hrvatskome standardnome jeziku i zamole nekoga tko govori na dijalektu da mu pomogne prevesti anegdotu. Svoje anegdote učenici postavljaju u Google Classroom. Ostali učenici ih čitaju i vrednuju prema unaprijed zadanim kriterijima. Komentirajte je li bilo teško napisati anegdotu na narječju, jesu li razumjeli sve tekstove i tko je bio najuspješniji u ovom zadatku.

Nakon ovoga dijela zadatka učenike potaknite na to da napišu propozicije razrednoga natječaja za najbolji vic napisan na narječju. Propozicije natječaja pišu u obliku zadatka u prostoru za suradnju Google Classroom tako da svi učenici mogu sudjelovati. Svi učenici pišu viceve, a zatim s pomoću digitalnog alata Libar izrađuju zajedničku malu razrednu zbirku viceva na narječju. Zbirku možete objaviti i na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

U uvodnoj aktivnosti konkretizirajte zadatak za učenika s teškoćama. Zadajte mu naziv jela za koji mora pronaći i zapisati recept. Učenik može izraditi i fotorecept uz koji će samo napisati nazive namirnica na dijalektu.

Anegdote koje će učenici čitati pripremite unaprijed te ih grafički i sadržajno prilagodite potrebama učenika tako da povećate font na 14 pt i veći, povećate prored između rečenica, rabite tip slova Arial, Verdana, Comic Sans te lijevo poravnanje. Rabite pozadinu i boju teksta koja ga čini lako čitljivim i stvara jasan kontrast. Višestruko složene rečenice razlomite na odijeljene jednostavne rečenice. Prema potrebi učinite ga dostupnim na Brailleovu pismu. Pisani tekst učinite dostupnim i u elektroničkoj formi.

Zamijenite riječi zahtjevnije za čitanje i razumijevanje odabirom alternativnih riječi kako bi smisao i bit rečenice u tekstu bilo lakše razumjeti. Promijenite red riječi u rečenici ako je potrebno. Objasnite novi pojam unutar teksta, na marginama stranice ili kao “saznaj više”, unutar zasebnoga pojmovnika. Podebljajte ključne pojmove unutar rečenica na način da se njihovim čitanjem razumije bitna poruka rečenice i teksta.

Za pisanje propozicija natječaja i pisanje anegdote izradite predložak.

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za njihovo korištenje ili pokažite kako se njima služiti.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu s pomoću digitalnog alata ClassTools, koji omogućuje izradu 3D galerije, napraviti muzejsku galeriju s fotografijama ili ilustracijama dijalektnih riječi koje su im bile nepoznate tijekom prethodnih zadataka. Kraj svake riječi mogu napisati i kratki tekst vezan uz značenje riječi. Svoje galerije postavljaju u Google Classroom kako bi ih vidjeli i ostali učenici.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pozivam te na obed

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje obrasce vođenja razgovora s obzirom na sugovornika, vrstu i svrhu razgovora.
  • Učenik istražuje, eksperimentira i slobodno radi na temi koja mu je bliska.
  • Učenik tumači osobitosti pojedinih narječja i govora te njihovu rasprostranjenost.
  • Učenik prepoznaje anegdotu, uočava obilježja anegdote.
  • Učenik oblikuje uratke u kojima dolazi do izražaja kreativnost, originalnost i stvaralačko mišljenje na temelju jezičnih vještina.
  • Učenik pripovijeda događaje poštujući uzročno-posljedične veze.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Povijest

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.