S učenicima započnite razgovor o geometrijskim tijelima i geometrijskim likovima s kojima se susreću svakodnevno. Uputite ih na to da nabroje neke proizvode koje često upotrebljavaju u kućanstvu (ambalaža). Učenici zapisuju u bilježnicu nazive triju navedenih proizvoda te crtaju skicu jednog od njih. Nakon razgovora zajedno s učenicima promotrite kutiju tehničke kulture. S koliko strana možemo promatrati to tijelo? Jesu li svi načini pogleda isti ili postoje razlike?
Pristupite videolekciji Tehnička kultura 5. razred, Pravokutna projekcija (0'20'' - 2'20'') snimljenoj u sklopu i-nastave. Raspravite s učenicima o smjerovima pogleda te pojmovima tlocrt, nacrt i bokocrt.
U kutu učionice demonstrirajte pojam tijela smještenog u trima međusobno okomitim ravninama. Mijenjajte položaj tog tijela (visine, duljine, širine) te potaknite učenike na razmišljanje o tijelu s dimenzijama i nastanku prostornih projekcija.
S pomoću primjera navedite učenike na razgovor o smjerovima pogleda prikazanim u animaciji objavljenoj na poveznici e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.5.
Zadajte učenicima sljedeće zadatke: 1. ispraznite kutiju tehničke kulture, 2. uzmite gumicu iz kutije i postavite ju u bilo koji kut otvorene prazne kutije (prostorni kut), 3. odredite položaje: pogled sprijeda, pogled slijeva i pogled odozgo, 4. označite stranice slovima (N,B,T).
Zajedno pogledajte videolekciju Tehnička kultura 5. razred, Pravokutna projekcija (3'50" - 8'23") snimljenu u sklopu i-nastave. Učenici nakon gledanja postupka crtanja priborom za TC crtaju u bilježnicu pravokutne projekcije gumice. Kreirajte zajedničko platno u alatu Padlet na koje učenici mogu postaviti svoje crteže. Komentirajte rješenja zadataka i ponovite usvojene pojmove.
Spomenite učenicima i to da izgled pravokutnih projekcija istog tijela može imati različita rješenja. Određivanje pogleda nacrta definira izgled ostalih projekcija.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.).
Videolekcije koje ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama. Učenicima s oštećenjem vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učenicima s oštećenjem sluha pripremite transkript na školskoj klupi. Unaprijed pripremite ključne elemente videozapisa kako bi učenici znali na što trebaju usmjeriti pozornost.
Nove pojmove koje ćete obrađivati u ovoj aktivnosti - tlocrt, nacrt i bokocrt - dodatno objasnite učenicima s teškoćama ako im nisu jasni te im svakako pripremite predložak s jasnom definicijom i slikovnim primjerom tih pojmova (to je osobito važno za učenike s poremećajem iz autističnoga spektra).
Pripremite sažetak videolekcije te popis ključnih pojmova koji se u njoj spominju kako bi učenici lakše usmjerili pažnju na njezin sadržaj.
Pripremite kratke i jasne pisane upute vezane za crtanje pravokutne projekcije gumice. Ako učenik s oštećenjem vida nema dostupna tiflotehnička pomagala za crtanje projekcije, neka usmeno opiše korake koji su potrebni u izradi iste. Učenicima s oštećenjima koji utječu na vještinu pisanja (učenici s oštećenjem organa i organskih sustava) omogućite produljeno vrijeme rada i uzmite u obzir to da njihova teškoća može utjecati na preciznost u radu, zato vrednujte pravilan redoslijed koraka i zalaganje tih učenika.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručnicima Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na internetskoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći - savjeti učiteljima.
Na početku s učenicima ponovite pravila o kotiranju tehničkih crteža i osnovne pojmove vezane za pravokutno projiciranje. Prikažite im video Veze između projekcija objavljen na poveznici e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.5.
Započnite raspravu o važnosti izrade pravokutnih projekcija te kotiranja istih. Zašto izrađujemo pravokutne projekcije? Što time dobivamo? Kako bi izgledale pravokutne projekcije kakva uređaja koji često rabite (isto ili različito), primjerice mobitela ili tableta? Naglasite da svakom projekcijom dobivamo dimenzije predmeta koji crtamo te detalje koje taj predmet sadržava (npr. nacrt, tlocrt i bokocrt mobitela sadržavaju ekran, odnosno tipke za glasnoću i zaključavanje ili priključak za punjač i slušalice ovisno o načinu određivanja pogleda). Koje informacije dobivamo pregledavajući pravokutne projekcije?
Kao primjer zajedno s učenicima napravite pravokutne projekcije složenog tijela sastavljenog od dvaju kvadara u obliku slova L (ili slova T) te ih kotirajte. Nakon izrade primjera zadajte im da nacrtaju pravokutne projekcije za složeno tijelo te ih kotiraju. Za zadatak rabite isto tijelo (slovo) zakrenuto za 90 stupnjeva. Kreirajte zajednički zid u alatu Padlet na koji učenici trebaju postaviti fotografije svojih tehničkih crteža. Usmjerite ih na prikaz Kotiranje projekcija objavljen na poveznici e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.6. te raspravite s njima o načinu kotiranja projekcija. Potaknite ih na samostalno donošenje zaključka o pravilima kotiranja i o važnosti pridržavanja normi u tehničkom crtanju.
U nastavku uputite učenike na izradu istog crteža u digitalnom alatu MS Word (ili Kleki - jednostavan alat sličan Paintu). Tijekom rada podsjetite učenike na važnost digitalnih alata za crtanje i njihovu zastupljenost u današnjim industrijama i zanimanjima. Navedite prednosti njihove uporabe za izradu tehničkih crteža u usporedbi s ručnom izradom istih.
Učenici gotove crteže postavljaju na zajednički zid u Padletu. Komentirajte zajedno pojedine radove.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.).
Pravila za kotiranje tehničkog crteža ispišite unaprijed za učenike s teškoćama, ako ih nemaju otprije, kako bi ih mogli rabiti tijekom cijele aktivnosti.
Videozapise koje ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama. Učenicima s oštećenjem vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učenicima s oštećenjem sluha pripremite transkript na školskoj klupi. Unaprijed pripremite ključne elemente videozapisa kako bi učenici znali na što trebaju usmjeriti pozornost.
Kad budete demonstrirali izradu pravokutne projekcije, budite sigurni u to da Vas učenik s oštećenjem sluha dobro vidi te mu izradite transkript uputa ako je potrebno. Učeniku s oštećenjem sluha dodatno objasnite i proširite upute za izradu projekcije.
Učenicima s teškoćama dajte pisane upute za izradu projekcije. One trebaju biti kratke, jasne i etapne. Izbjegavajte složene rečenice i pojmove, a nove pojmove dodatno objasnite i provjerite razumiju li ih učenici. Omogućite dulje vrijeme za rad učenicima s teškoćama u ovoj aktivnosti. Pružite fizičku podršku učeniku ako je potrebna u obliku demonstracije pojedinog koraka zadatka. Učeniku s oštećenjem organa i organskih sustava nemojte ocjenjivati urednost rada, već se usmjerite na njegovo znanje o izradi geometrijskog tijela (neka Vam objasni korake u izradi jer će učenik možda češće biti neprecizan zbog prirode teškoće). Također, ako imate učenika s oštećenjem vida, usmjerite se na njegovo znanje i pratite tijek rada pri izradi te vrednujte trud i zalaganje.
Tijekom drugog zadataka izrade projekcije u digitalnom alatu provjerite zna li se i u kojoj mjeri učenik koristiti tim alatom. Neka slijedi upute iz prethodnog zadatka, a Vi mu pružite dodatnu podršku ako je potrebno tijekom rada u digitalnom alatu. Aktivnost se može izvesti i u paru, što bi učenicima s teškoćama bilo praktičnije i više bi ih motiviralo.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručnicima Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na internetskoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći - savjeti učiteljima.
Na početku uputite učenike na interaktivni prikaz Pravokutne projekcije složenog tijela objavljen na poveznici e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.6. Prikažite im način rješavanja jedne od projekcija. Tijekom rješavanja interaktivnog zadatka istaknite važnost pojedinih projekcija, njihovu povezanost, ali i važnost ucrtavanja nevidljivih bridova.
Nakon što ste zajedno s učenicima prošli zadatke u interaktivnoj vježbi, zadajte im zadatak izrade geometrijskog tijela iz nacrtanih pravokutnih projekcija. Za vježbu je potrebno napraviti pravokutne projekcije nekoliko tijela. Neka učenici za projekcije rabe jednostavna tijela, a prema potrebi mogu pripremiti i projekciju složenog tijela. Prijedlog za pravokutne projekcije tijela: tijela u obliku velikih tiskanih slova i složena tijela sastavljena od jednostavnih tijela različitih veličina.
Otvorite im digitalni alat Tinkercad u kojem treba nacrtati zadana tijela predstavljena pravokutnim projekcijama. Tijekom predstavljanja tog alata za izradu 3D objekta (prostornih crteža) istaknite njegovu važnost u pojedinim zanimanjima te izradi modela i prezentacija tehničkih tvorevina.
Zajedno prokomentirajte napravljene prostorne crteže i provjerite jesu li svi točni. Pozovite nekoliko učenika da opišu svoj rad u programu te ponude rješenja za izradu pojedinih crteža.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.).
Sadržaje u Edutoriju koje ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama. Učenicima s oštećenjem vida omogućite mjesto u učionici najbliže ekranu. Tijekom grupnog rješavanja zadatka, dajte kratke i jasne upute kako bi svim učenicima s teškoćama bile jasne. Pobrinite se za to da učenici sa specifičnim teškoćama u učenju razumiju pojmove koje rabite te im dodatno objasnite one koji im nisu jasni.
Kad budete demonstrirali izradu pravokutne projekcije, budite sigurni u to da Vas učenik s oštećenjem sluha dobro vidi te mu izradite transkript uputa ako je potrebno. Učeniku s oštećenjem sluha dodatno objasnite i proširite upute za izradu projekcije.
Učenicima s teškoćama dajte pisane upute za izradu projekcije. Upute trebaju biti kratke, jasne i etapne. Izbjegavajte složene rečenice i pojmove, a nove pojmove dodatno objasnite i provjerite razumiju li ih učenici. Omogućite dulje vrijeme za rad učenicima s teškoćama u ovoj aktivnosti. Pružite fizičku podršku učeniku ako je potrebna u obliku demonstracije pojedinog koraka zadatka. Učeniku s oštećenjem organa i organskih sustava, nemojte ocjenjivati urednost rada, nego se usmjerite na njegovo znanje o izradi geometrijskog tijela (neka objasni korake u izradi jer će možda češće biti neprecizan zbog prirode teškoće). Također, ako imate učenika s oštećenjem vida, usmjerite se na njegovo znanje i pratite tijek rada pri izradi te vrednujte trud i zalaganje. Provjerite zna li se i u kojoj mjeri učenik koristiti digitalnim alatom. Neka slijedi upute iz prethodnog zadatka. Međutim, ako je potrebno, pružite mu dodatnu podršku tijekom rada u digitalnom alatu. Ta se aktivnost može izvesti i u paru, što bi učenicima s teškoćama bilo praktičnije i više bi ih motiviralo.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručnicima Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na internetskoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći - savjeti učiteljima.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.