Predmet
Glazbena kultura 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Glazbala zlatnog i srebrnog sjaja

Naziv predmeta
Glazbena kultura 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • limena puhaća glazbala
  • truba
  • francuski rog
  • trombon
  • tuba

Kako trube trube?

U razgovoru podsjetite učenike da je zvuk posljedica titranja zraka u ušima slušatelja te da zvuk od izvora do slušatelja putuje (nevidljivim) zvučnim valovima. Što je titranje sporije, pripadajući zvučni valovi su duži i ton koji čujemo zvuči dublje. Očekivano, glazbala prilagođena sviranju dubokih tonova (kontrabas, kontrafagot) veća su od glazbala namijenjenih višim tonovima (violina, pikolo flauta). Ako svirač želi iskoristiti prirodne zakonitosti u svoju korist i dobiti snažniji zvuk s manje truda, zvučni val mora „stati” u njih. Fenomen rezonancije, koji je tu na djelu, lakše je predočiti na primjeru u kojem su brzine titranja manje.

Zamolite učenike da zamisle sebe u dječjem parku, dok se njišu na ljuljački. Pitajte ih vjeruju li da bi im prijatelj, koji stoji na tlu, mogao pomoći da se zanjišu jače. Jasno je da bi – guranjem! Zatim ih pitajte: „Može li vam taj prijatelj pomoći da se njišete brže (ili sporije)?” Odgovor je pomalo iznenađujući: „Ne.” Guranje brzinom manjom od trenutačne brzine gibanja jednostavno neće imati učinka, a guranje većim brzinama ubrzat će njihalo samo nakratko, to jest do idućeg puta. Tada će se sva dodana brzina pretvoriti u dodani otklon. Brzina (ili, preciznije, period titranja) ostat će gotovo nepromijenjena. Njihalo je, zajedno s osobom koja se njiše, sustav za koji možemo reći da je u stanju prirodne rezonancije. Njihalo se „želi” i dalje njihati istom brzinom te poništava svaki pokušaj promjene. Novu brzinu moglo bi se postići samo ako bismo promijenili neku od, u spomenutom slučaju, nepromjenjivih značajki sustava, poput visine njihala ili ubrzanja sile teže.

Istovrsno njihalu u parku, postoje tonovi (brzine titranja) koje limeno puhaće glazbalo „želi“ zasvirati, kao i tonovi (svi ostali tonovi) koje glazbalo nastoji „ugušiti”, i to već prvim titrajem. Ovisno o duljini glazbala, ono će s lakoćom zasvirati samo višekratnike temeljnog tona, odnosno tonove čije su valne duljine višestruko kraće. U alatu Chrome Music Lab možete vidjeti i poslušati primjer temeljnog tona (f) i njegovih pet višekratnika.

Svim limenim puhaćim glazbalima (truba, trombon, francuski rog, tuba...) zajedničko je da nemaju pisak ili jezičac. Svirači stvaraju ton vlastitim usana, titranjem ili zujanjem. Svirač upuhuje (zuji) ton koji želi odsvirati, najtočnije što može. Ako brzina titranja usana nije savršeno točna, glazbalo je „sâmo“ navodi na najbliži višekratnik temeljnog tona, baš kao što se i njihalo vraća u stanje rezonancije. Svirač bira koji će od „podržanih” tonova zazvučati promjenom napetosti usana.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.

Pri objašnjavanju pojmova usmeno izlaganje popratite i konkretnim primjerom tako da se koristite glazbalom. Sadržaj predstavite jednostavnim rječnikom. Apstraktne sadržaje nastojte prikazati što očitije. Predstavljeni sadržaj popratite dodatnim usmenim opisima, konkretnim ili vizualnim primjerima. Ako je moguće, pružite učenicima izravan kontakt s glazbalima.

Učenike potaknite na kreativno razmišljanje postavljajući dodatna potpitanja. Potaknite ih na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome posebice kod učenika s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije. Svako sudjelovanje učenika posebno pohvalite.

Za učenike s teškoćama pripremite upute ili videozapis kako se koristiti digitalnim alatom Chrome Music Lab. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Pokušajte proizvesti temeljni rezonantni ton obične prazne boce. Lagano upuhujte zrak s bočne strane otvora. Usmjerite puhanje prema rubu, tako da dio zračne mase bude u boci, a dio ne. Kada uspijete, napunite trećinu boce vodom i ponovite pokus. Kakav je sada ton? Na kraju, iskorištenu bocu obvezno odložite u odgovarajući spremnik za reciklažu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kako trube trube?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opaža fizikalne značajke zvuka.
  • Učenik razlikuje tonove različite visine.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Građa modernoga limenoga glazbala

Napomenite učenicima da se niz tonova koje limeno puhaće glazbalo (nepromjenjive duljine) može proizvesti naziva još i nizom harmonika. Iako je na jednostavnim limenim glazbalima (poput prirodnog roga i vojne trube) moguće izvesti velik broj različitih tonova, nije moguće odsvirati sve tonove glazbene ljestvice. Zbog toga su moderna glazbala opremljena ventilima, koji su jednostavne skretnice. S pomoću njih se zrak, prema potrebi, preusmjerava. Glazbalo na kojem je zrak privremeno preusmjeren, pa od usnika do zvona putuje dužim putom, sposobno je svirati dublje tonove: tonove koji nisu prisutni u izvornom nizu harmonika. Ventili se uključuju i isključuju pritiskom na odgovarajuće tipke. Glazbala najčešće posjeduju od tri do pet ventila. Upitajte učenike gdje se još mogu susresti ventili u svakidašnjem životu, i čemu služe. Na primjer, u autoindustriji, u pomorskom prometu, u kućanstvima (vodovodne slavine, spremnik prirodnog plina, sustavi grijanja itd.).

Zadatak za učenike: Pritiskom na izravnu poveznicu preuzmite zapis zvuka vojne trube na svoje računalo. Ako imate teškoća, preuzmite ga posredno, putem ove stranice. Na njoj je moguće upotrijebiti sekundarni (desni) klik na ime datoteke ispisane neposredno ispod svirača i odabrati preuzimanje.

Otvorite datoteku u digitalnom alatu Audacity i poslušajte zvučni zapis. Koliko tonova vojna truba svira istodobno u bilo kojem trenutku? Odgovor je, dakako, samo jedan. U alatu Audacity, klikom na crnu strelicu iznad tipke „Solo“ zamijenite prikaz amplitude u vremenu (waveform) frekvencijskim prikazom (spectrogram). Uočite kako je gotovo identičan niz harmonika skriven u svakom tonu! Ljudski mozak skriva ih od nas samih te ih doživljavamo kao samo jedan ton. Prema želji, možete iskoristiti EQ filtar kako biste izdvojili pojedine harmonike i poslušali kako zvuče.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite ga na uključivanje u različite aktivnosti.

Pri objašnjavanju pojmova usmeno izlaganje popratite i konkretnim primjerom tako da se koristite glazbalom ili auditivni sadržajem. Sadržaj predstavite jednostavnim rječnikom. Apstraktne sadržaje nastojte prikazati što očitije. Predstavljeni sadržaj popratite dodatnim usmenim opisima, konkretnim ili vizualnim primjerima. Ako je moguće, pružite učenicima izravan kontakt s glazbalima.

Učenika potaknite na kreativno razmišljanje postavljajući dodatna potpitanja. Pitanja postavljajte jedno po jedno te upotrijebite jednostavan rječnik. Potaknite ih na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome posebice kod učenika s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije ili kod učenika s anksioznim poremećajem. Svako sudjelovanje učenika posebno pohvalite.

Učenike s teškoćama smjestite bliže doživljenom sadržaju.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Na repozitoriju Pixabay pronađite fotografije trube, francuskog roga, trombona i tube (engl. trumpet, French horn, trombone, tuba). Koliko ventila imaju ta glazbala? Koja od tih glazbala umjesto ventila imaju povlačak (cijev koja se izvlači)? Ako iz fotografija ne možete pronaći odgovor, poslušajte drugi primjer za slušanje iz sljedeće aktivnosti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Građa modernoga limenoga glazbala

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik upoznaje zvuk limenih puhaćih glazbala.
  • Učenik upoznaje informacijsko-komunikacijsku tehnologiju (IKT) za audioobradu i eksperimentiranje zvukom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Umjetnička glazba na limenim glazbalima

Upotrijebite alat Lino. Otvorite novu virtualnu ploču i omogućite učenicima unos sticky elemenata. Usmjerite ih da tijekom slušanja glazbenih primjera svatko na svoj sticky upiše vlastita opažanja vođena glazbenim sastavnicama (visina i boja tona, tempo, metar, izvođački sastav, dinamika). Prije slušanja svih glazbenih primjera uputite učenike na opažanje posebnosti pojedinih glazbala.

Prigodom najave prvog primjera istaknite mogućnost promjene zvukovne boje trube uporabom sordine (središnji dio izvedbe). Glazbeni primjer skladao je Ennio Morricone, a to je tema iz filma „Cinema Paradiso“, izvedena na trubi, (od 56. sekunde do kraja). Nakon slušanja toga (i svakoga sljedećega glazbenog primjera) pročitajte i komentirajte opažanja učenika na virtualnoj ploči.

Prije slušanja drugog primjera podsjetite učenike na značenje pojma glissando te kako ga izvesti glasom ili dosad upoznatim glazbalima. Skladatelj drugog primjera je Sidney Brechet, a naslov djela je Bechet's Fantasy” (ulomak, od vremenske oznake 9:38 do 10:42).

Prije slušanja trećeg primjera istaknite da je glissando prirodna posljedica konstrukcije trombona. U jazz-glazbi može biti veoma poželjan, no u klasičnoj se uglavnom izbjegava. Skladatelj je Nikolaj Rimski-Korsakov, a skladba Koncert za trombon i vojni orkestar u B-duru, 1. stavak (Allegro Vivace), obrada za glasovir i trombon.

Uoči slušanja četvrtog primjera skrenite učenicima pozornost na tehniku sviranja roga (ulogu desne ruke) i promjene zvukovne boje toga glazbala, ovisno o dinamici. Skladatelj je Richard Strauss, a skladba Koncert za francuski rog br. 1, ulomak (prvih 5 minuta).

Prije posljednjega glazbenog primjera razgovarajte s učenicima o tromosti limenih puhaćih glazbala. Tuba kao najveće i najdublje glazbalo teško izvodi brze tonove, zbog čega se u orkestralnoj glazbi često udvaja s trombonima. Takav zvuk ima toplinu tube i pokretljivost trombona. Skladatelj je Vittorio Monti, a naziv skladbe „Csárdás" (Čardaš), obrada za tubu (od vremenske oznake 0:48 do 4:03).

U razgovoru provjerite znaju li učenici što je „čardaš“ te iz koje zemlje potječe. Ako žele, učenici mogu nastaviti razgovor o susjednoj nam Mađarskoj koristeći se znanjem stečenim u drugim predmetima.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.

Za učenike s teškoćama pripremite upute ili videozapis za upotrebu digitalnog alata Lino. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute dane u više dijelova).

Učenika s teškoćama smjestite bliže izvoru zvuka. Omogućite mu podsjetnik s elementima koje treba analizirati u primjerima. Pri izradi podsjetnika pripazite na grafičku organizaciju teksta.

Tijekom predstavljanja pojmova koristite se kratkim rečenicama i jednostavnim rječnikom. Učenika potaknite na kreativno razmišljanje postavljajući dodatna potpitanja.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Većina suvremenih filmova popraćena je simfonijskom glazbom u kojoj limena puhaća glazbala imaju važnu ulogu. Tijekom gledanja najčešće nismo svjesni raznolikosti i složenosti filmske glazbe. Poslušajte glazbenu temu iz filma Star Wars („Ratovi zvijezda“), koncertnu izvedbu suite iz animiranog filma The Lion King („Kralj lavova“) te temu iz filma Inception („Početak“). Usporedite različite ugođaje koje skladatelji stvaraju uporabom limenih puhača. Sva tri spomenuta holivudska naslova u svojim pričama istražuju odnos djeteta i oca. Razgovarajte međusobno o svojemu odnosu s ocem ili očinskom osobom. Što za vas znači otac?

Nastavna aktivnost za predmet X

Umjetnička glazba na limenim glazbalima

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik upoznaje određeni broj skladbi.
  • Učenik na osnovi slušanja glazbe razlikuje izvođačke sastave.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Assembly (bugle call), izravna poveznica
Izravna poveznica: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d3/Assembly.mp3
Neizravna poveznica: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Assembly.ogg
Pristupano: 31.5.2023.

Tema iz filma "Cinema Paradiso" (izvedba na trubi)
Poveznica: https://www.youtube.com/watch?v=uiYSjHPrVb0
Pristupano: 31.5.2023.

Sidney Brechet: “Bechet's Fantasy”
Poveznica: https://www.youtube.com/watch?v=pEMC_2ZcOJY

Nikolaj Rimski-Korsakov: Koncert za trombon, 1. stavak, redukcija za glasovir i trombon
Poveznica: https://www.youtube.com/watch?v=Lx5weckc7us
Pristupano: 31.5.2023.

Richard Strauss: Koncert za francuski rog br. 1
Poveznica: https://youtu.be/9YuDfL0Xcos
Pristupano: 31.5.2023.

Vittorio Monti i Øystein Baadsvik: "Csárdás" (Čardaš), obrada za tubu
Poveznica: https://youtu.be/dtspakRGSB8
Pristupano: 31.5.2023.

Tema iz filma Star Wars („Ratovi zvijezda“) - "A New Hope"
Poveznica: https://www.youtube.com/watch?v=54hoKbTWon4
Pristupano: 20.6.2023.

Suita glazbenih temi iz animiranog filma The Lion King („Kralj lavova“)
Poveznica: https://www.youtube.com/watch?v=utJkh-RjveM
Pristupano: 20.6.2023.

Tema iz filma Inception („Početak“)
Poveznica: https://youtu.be/XO6r8HGM4mk
Pristupano: 20.6.2023.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.