Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o njihovim pravima – neka vam navedu što smatraju svojim pravom te njihove odgovore zapisujte na ploču. Zajedno komentirajte odgovore.
Nakon što navedete koja su njihova prava, upitajte ih kako se njihova prava štite, smatraju li da se njihova prava u nekim situacijama krše i jesu li se našli u situaciji kad su im prava bila ograničena. Upitajte ih također jesu li povezivanjem svijeta globalizacijom njihova prava zaštićenija te koje međunarodne organizacije rade na zaštiti ljudskih prava u svijetu.
Nakon toga podijelite učenike u grupe te neka u grupi prouče prava koja su im zajamčena Ustavom Republike Hrvatske kao i koje institucije štite njihova prava u Hrvatskoj i unutar Europske unije, npr. Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina i Europski sud za ljudska prava.
Neka nakon istraživanja rasprave u grupi o pitanjima koja su njihova prava, koliko su njihova prava zaštićena, komu se mogu obratiti ako im se prava oduzimaju i krše te kojim se institucijama mogu obratiti u slučaju da hrvatsko pravosuđe ne zaštiti njihova prava. Nakon što završe s raspravom, neka ukratko odgovore prikažu u prezentaciji koju će izraditi u alatu PowerPoint. Prezentaciju mogu prikazati razredu, a zajedno komentirajte zaključke svake grupe.
Pokrenite videokonferenciju u aplikaciji MS Teams i pričekajte da se svi učenici priključe. U uvodnom dijelu aktivnosti raspravite s učenicima o njihovim pravima na školskoj i građanskoj razini. Zatim im podijelite poveznicu na anonimnu anketu koju možete izraditi u obliku obrasca u alatu Google Forms. Neka ukratko navedu primjer situacije iz svakodnevnog života tijekom koje su osjetili nepoštovanje ili ugrozu njihovih prava. Nakon što istekne rok za rješavanje upita, projicirajte im nekoliko odgovora te ih uzajamno prokomentirajte. Ako pojedini učenici žele istaknuti primjer, možete potaknuti kraću raspravu. Zatim učenike podijelite u parove i uputite ih da nakon podjele uputa za izvršavanje zadatka samostalno pokrenu videokonferenciju unutar razreda. Unaprijed pripremite dokument s pročišćenim tekstom Ustava Republike Hrvatske, odnosno izdvojite one odredbe i članke koji opisuju osnovna prava svih građana Republike Hrvatske (npr. III. Zaštita ljudskih prava i temeljnih sloboda – čl. 14., čl.15., čl. 17., čl. 21., čl. 22. i sl.). Dokument podijelite učenicima zajedno s uputama za rad u paru. Zadajte im da u alatu Coggle izrade korjeniti grafički organizator kojim će prikazati prava građana Hrvatske garantirana Ustavom te istaknuti prava nacionalnih manjina. Kada završi definirano vrijeme za izradu, pokrenite zajedničku videokonferenciju. Uputite parove da pohrane sadržaj u osobnu mapu u sklopu predmetnog kanala. Izdvojite nekoliko radova te ih u razgovoru s učenicima prokomentirajte. Potaknite raspravu o pravima građana koje su prethodno analizirali.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
U razgovoru o pravima potaknite učenike s teškoćama da izraze svoje mišljenje. Postavljate im jednostavna i precizna pitanja. Ponudite učeniku s teškoćama grafički oblikovan materijal s vizualnom podrškom, koji će sadržavati sva prava učenika. Pri zapisivanju učeničkih odgovora na ploču izgovarajte ono što zapisujete. Učeniku s oštećenjem vida još jednom ponovite zapisano ako je potrebno.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu prema potrebi pružiti podršku. Ako mrežne stranice i portali kojima će se koristiti za istraživanje ne omogućavaju inkluzivni prikaz (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično), potaknite vršnjačku podršku unutar grupe.
Provjerite s učenikom razumije li korištenje zadanim alatom PowerPoint. Ako je potrebno, pojasnite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više mogu provesti kratku anketu o poznavanju vlastitih prava (koja su njihova prava, koje institucije ih štite prije punoljetnosti, a koje nakon, smatraju li svoja prava dovoljno zaštićenima itd.) među učenicima nižih razreda svoje škole. Pomozite učenicima u postavljanju anketnih pitanja. Anketu mogu podijeliti po razredima ili izraditi u alatu Forms te obići razrede i provesti anketu. Rezultate mogu predstaviti infografikom izrađenom u alatu Piktochart.
Za početak aktivnosti razgovarajte s učenicima o zaštiti ljudskih prava najranjivijih skupina u svijetu. Neka se prisjete skupina ljudi čija se prava najčešće krše i koje su institucije zadužene za zaštitu njihovih prava. Skupine koje su naveli zapišite na ploču. Razgovarajte i o ulozi međunarodnih organizacija u zaštiti prava ugroženih skupina te na koji način određeni aspekti globalizacije doprinose zaštiti ili pak kršenju prava određenih skupina.
Podijelite učenike u pet do šest grupa te im podijelite područja istraživanja – primjere kršenja prava manjina u određenim područjima svijeta npr. prava djece (naročito djevojčica) u afričkim državama, primjeri dječjeg rada u državama Afrike i Azije, prava žena u različitim regijama svijeta, prava izbjeglica, prava nacionalnih manjina u određenim državama, ljudska prava u Sjevernoj Koreji i slično. Odaberite teme za koje na mrežnim stranicama ima dovoljno izvora i koje smatrate primjerenima za svoje učenike. Možete se služiti stranicama kao što su UNICEF, Centar za mirovne studije, Europsko vijeće i Vijeće EU i sličnim izvorima (preporuke za još neke pronađite u dodatnoj literaturi). Odaberite pet do šest područja istraživanja te ih dodijelite grupama. Svaka grupa neka istraži primjer kršenja ljudskih prava, globalne i lokalne institucije koje se zalažu za zaštitu prava skupina koje istražuju, kakva je trenutačna situacija, što se još može napraviti itd. Svaka skupina neka ukratko predstavi rezultate svojeg istraživanja plakatom koji će izraditi u alatu Canva. Zajedno pogledajte sve plakate i uočite što je zajedničko državama u kojima se najviše krše ljudska prava te raspravite o tome koja je uloga međunarodnih organizacija u zaštiti ljudskih prava.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Prije formiranja grupa i rasprave o temi iz aktivnosti, provjerite s učenikom s teškoćama razumije li što znači kršenje prava i navedite mu neke primjere kako biste mu olakšali razumijevanje teme. Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji će mu rado pružiti podršku. Unaprijed učeniku s teškoćama recite temu istraživanja kako bi imao dovoljno vremena za pripremu i aktivno sudjelovanje u svojoj grupi te mu pružite jasne smjernice o temi. Odredite učeniku s teškoćama jasan zadatak u grupi.
Prilagodite zadatke rasprave pojedinačnim potrebama svakog učenika.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li upotrebu zadanog alata Canva. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike da detaljnije prouče prava osoba s invaliditetom u Republici Hrvatskoj i svijetu. Mogu se koristiti stranicama kao što su stranice Vlade Republike Hrvatske i Pravobranitelja za osobe s invaliditetom. Neka također istraže medijske članke koji se bave pravima osoba s invaliditetom te neka o položaju osoba s invaliditetom i njihovim pravima naprave videozapis u alatu Kizoa te ga predstave ostatku razrednog odjela.
Započnite aktivnost razgovorom s učenicima o njihovim pravima. Prisjetite se koja su njihova prava te na koji se način štite. Razgovarajte s njima o zaštiti prava ranjivih skupina na području Hrvatske – manjine, žene, izbjeglice, ljudi druge vjeroispovijesti, ljudi različitog stupnja obrazovanja itd. Potaknite ih da razmisle o slučajevima diskriminacije u svojoj okolini – poznaju li nekoga tko je zakinut za određena prava zato što je druge nacionalnosti, vjere ili spola ili su o takvu slučaju čitali u medijima. Razgovarajte i o ulozi međunarodnih organizacija u zaštiti prava ugroženih skupina te na koji način određeni aspekti globalizacije doprinose zaštiti ili pak kršenju prava određenih skupina. Pitajte ih i kako oni mogu pridonijeti zaštiti prava ugroženih skupina, koje su mogućnosti koje imaju kao građani i kako mogu aktivno štititi tuđa prava.
Nakon toga ih podijelite u parove kako bi istražili zaštitu prava ugroženih skupina. Neka se za svoje istraživanje koriste mrežnim stranicama kao što su Kuća ljudskih prava, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Pučka pravobraniteljica i slično.
Neka u paru istraže kojim su skupinama ugrožena prava u Republici Hrvatskoj i na koji se način štite, je li se zaštita prava tih skupina popravila u odnosu na prethodne godine, kako je uključivanje u međunarodne organizacije poboljšalo zaštitu prava ugroženih skupina te kakvi su planovi za poboljšanje. Neka u paru rasprave o tim pitanjima i daju svoje prijedloge za poboljšanje zaštite prava ugroženih skupina. Potaknite ih da osmisle aktivnost kojom bi oni mogli doprinijeti zaštiti i promicanju ljudskih prava.
Zaključke svojeg istraživanja neka predstave razredu prezentacijom izrađenom u alatu PowerPoint. Zajedno komentirajte zaključke parova te se osvrnite na provedivost aktivnosti koje su osmislili u cilju zaštite i promicanja ljudskih prava. Potaknite učenike na to da provedive aktivnosti zaista i provedu.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Poželjno je da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu pružiti vršnjačku potporu prema potrebi. Potaknite ih da se za istraživanje koriste mrežnim stranicama koje omogućavaju inkluzivni pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično).
Provjerite s učenikom razumije li korištenje zadanim alatom PowerPoint. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Pri davanju uputa za aktivnost kojom će doprinijeti zaštiti i promicanju ljudskih prava koristite se jednostavnim rječnikom i izbjegavajte suvišne informacije. Provjerite s učenikom s teškoćama je li razumio sve upute.
Ako je učeniku s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte ustrajati u njegovu javnom izlaganju prezentacije o zadanoj temi u aktivnosti ako to sam ne želi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike koji žele znati više da osmisle aktivnost kojom će na razini škole obilježiti Međunarodni dan ljudskih prava. Neka u alatu Canva pripreme informativne plakate na kojima će iznijeti zaključke razreda o zaštiti ljudskih prava u Hrvatskoj i svijetu, a za rad se mogu koristiti i člancima kao što je Izvješće o stanju ljudskih prava u Hrvatskoj i Dan ljudskih prava u Europi. Ako škola nema mogućnosti tiskanja plakata, napravite virtualnu izložbu na mrežnim stranicama škole. Mogu održati i radionicu o ljudskim pravima za ostale učenike škole (ako to prostorni i organizacijski uvjeti škole dozvoljavaju). Pomozite im u pripremi radionice te u organizaciji događaja.
Opća deklaracija o ljudskim pravima (pristupljeno 13.5. 2023.)
Europska konvencija o ljudskim pravima (pristupljeno 13.5. 2023.)
Human rights watch (pristupljeno 13.5. 2023.)
UN Ured za ljudska prava (pristupljeno 13.5. 2023.)
Amnesty International (pristupljeno 13.5. 2023.)
UN Women Infografika o pravima žena (pristupljeno 13.5. 2023.)
Prava žena po državama - infografika (pristupljeno 13.5. 2023.)
Radna eksploatacija djece s posebnim osvrtom na dječji rad u Aziji i Africi (pristupljeno 13.5. 2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.