Uputite učenike da istraže postoji li reciklažno dvorište u njihovoj okolici te, ako postoji, organizirajte posjet. Neka tijekom obilaska vode bilješke o vrstama otpada i načinu zbrinjavanja. Na početku aktivnosti najavite učenicima temu i pitajte ih znaju li značenje izraza SOS te neka ga objasne uz Vašu pomoć. Trebaju napisati naslov SOS for planet Earth te objašnjenje tog pojma. Pitajte ih: Šalje li nam Zemlja signale za pomoć? Na koji način to radi? Što mislite, što je najveći problem? Unaprijed najavite učenicima da od kuće donesu manje predmete izrađene od različitih materijala. Zajedno opišite predmete i imenujte materijale te neka u bilježnicu napišu riječi i prijevod.
Uputite ih da pogledaju video Recyclable vs non-recyclable materials and objects. Nakon toga, usmjerite učenike na Office 365 u kojem, u alatu Word, trebate kreirati tablicu s dva stupca – recyclable and non-recyclable materials, a učenici u parovima razvrstavaju materijale prema tome jesu li reciklabilni ili nisu. Zatim, uputite ih da u internetskom pregledniku pretraže na koji način odlažemo otpad ovisno od kojeg je materijala te, uz pomoć bilješki koje su vodili tijekom posjeta reciklažnom dvorištu, opišu načine zbrinjavanja različitih vrsta otpada. Kratke opise vrednujte formativno. Razgovarajte s učenicima o tome tko sve treba reciklirati i trebaju li se uvesti kazne za one koji ne recikliraju, tj. može li se to nametnuti i je li pravedno. Raspravljati možete i na hrvatskom jeziku. Neka učenici u grupama razgovaraju o tome zašto je važno reciklirati. Također, neka unutar grupe glasaju trebaju li oni, koji ne recikliraju, plaćati kazne te neka za to navedu jedan razlog. Ideje trebaju napisati u već postojećem dokumentu. Predstavnik grupe treba iznijeti zaključke rasprave te rezultate glasanja i razloge koje su naveli.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.
Za učenike s oštećenjem sluha važno je osigurati titlove prilikom gledanja videa i mjesto blizu izvora zvuka. Za učenike s teškoćama, po potrebi, omogućite višestruko gledanje videa. Provjerite s učenicima jesu li sve razumjeli gledajući video; za učenike s jezičnim teškoćama važno je provjeriti razumijevanje.
Prilikom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite mu odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom nje. Ne ustrajte na tome da učenici s teškoćama, kao što su mucanje ili izražena anksioznost, govore osim ako za to ne jave sami.
Na kraju aktivnosti potaknite učenike s teškoćama (npr. jezičnim teškoćama, učenike s oštećenjem sluha i druge za koje mislite da bi ovo moglo biti korisno) da izrade malu mentalnu mapu tih pojmova koja će im stalno biti dostupna i koju će moći nadopunjavati i kasnije novim pojmovima i definicijama. Takav način ponavljanja može biti koristan za sve učenike.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Nakon što su razgovarali o materijalima te važnosti recikliranja, pitajte učenike na koje sve načine onečišćujemo planet te na koje se načine to onečišćenje širi. Pitajte ih: Kakve su navike vaših roditelja i vas o pitanju zbrinjavanja otpada? Jeste li učili o pravilnom zbrinjavanju otpada prije ovih aktivnosti? Kako škola zbrinjava otpad?
Učitelj priprema video o zagađenju zraka, vode i tla te, u digitalnom alatu EDpuzzle, uređuje pojedini video kako bi se provjerilo i razumijevanje. Poučna videa, koja se mogu urediti, dostupna su na YouTube kanalu learning junction, a videa su sljedeća: Air pollution, Water pollution i Soil pollution. Podijelite učenike u tri skupine i svaka skupina obrađuje jedan video. Na početku, neka pojedinačno pogledaju video i riješe zadatke. Prokomentirajte ako ima nepoznatih riječi. Nakon toga, u digitalnom alatu Piktochart svaka skupina izrađuje infografiku o kretanju/ciklusu pojedinog zagađenja, a dva predstavnika grupe kratko prezentiraju učinjeno u okviru 2 do 3 minute.
Razgovarajte s učenicima o posljedicama zagađenja te ih uputite da razmisle kako će naš planet izgledati za 100 godina pod utjecajem zagađenja. Neka vam ponude odgovore i na hrvatskom jeziku, a nekoliko njihovih predviđanja zapišite na ploču na engleskome. Pitajte ih koja riječ se ponavlja u svakoj rečenici (will) te što svaka rečenica izriče (predviđanje). Recite im da u engleskom jeziku predviđanja za budućnost možemo izraziti pomoću glagolskog vremena Future simple. Uvedite ih u temu i pravila tvorbe te neka zapišu najvažnije informacije te primjere s ploče. U digitalnom alatu Kubbu kreirajte slagalicu s riječima u kojoj trebaju sastaviti rečenicu stavljajući riječi u točan redoslijed. Nakon što ste provjerili rezultate, neka prepišu rečenice u bilježnice. Nadalje, kreirajte u digitalnom alatu Padlet pitanja i dopustite učenicima da komentiraju i iznose svoje ideje o tome kako će Zemlja izgledati za 100 godina. Neka napišu svoja predviđanja. Podsjetite ih na koji način izražavamo predviđanja u budućnosti. Izradite listić za ponavljanje vokabulara i predviđanja rabeći digitalni alat Wizer, a rezultate zabilježite kao formativno vrednovanje.
Za učenike s oštećenjem sluha važno je osigurati titlove prilikom gledanja videa i mjesto blizu izvora zvuka. Za učenike s teškoćama, po potrebi, omogućite višestruko gledanje videa. Provjerite s učenicima jesu li sve razumjeli gledajući video, a za učenike s jezičnim teškoćama važno je provjeriti razumijevanje.
Sustavno provjeravajte je li učenik razumio sadržaj, pojmove i definicije te ponudite dodatna objašnjenja. Treba voditi računa o učenicima s teškoćama koje se odnose na jezični razvoj (npr. jezične teškoće i oštećenje sluha) jer nekima učenje stranog jezika može biti izazovno na razini razumijevanja i proizvodnje (ovisno o vrsti i stupnju teškoće), posebice u ograničenom vremenu koje traži jedna aktivnost. Stoga, za te učenike, po potrebi predvidite usvajanje primjerene količine činjenica, obratite pažnju na to kako generaliziraju znanje te posebno kako razumiju apstraktne pojmove. Potaknite ih da nadopune mentalnu mapu koju su kreirali u prethodnoj aktivnosti.
Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti. Prema potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše uporabe alata.
Ne ustrajte na tome da učenici s teškoćama, kao što su mucanje ili izražena anksioznost, govore osim ako za to ne jave sami. Nemojte inzistirati ni na tome da učenici s disgrafijom prepisuju rečenice, već im omogućite ispisane rečenice na papiru.
Za učenike s izraženim teškoćama u gramatici (npr. jezičnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma) pripremite podsjetnik na tvorbu i uporabu glagolskog vremena Future simple.
Razgovarajte s učenicima o ljudskim navikama te što misle, zašto neki ljudi recikliraju, a neki ne. Pitajte ih: Kada vidite papirić na tlu, bacite li ga u smeće i pazite li u koji koš bacate? Što mislite tko je odgovorniji u brizi o prirodi, dječaci ili djevojčice, stariji ili mlađi ljudi? Uputite ih da kratko iznesu svoje iskustvo i zapišu u natuknice u prethodno korištenom digitalnom alatu Padlet . Prozovite nekoliko učenika kako bi podijelili iskustva. Dopustite da jedni drugima komentiraju i reagiraju na objave. Koordinirajte raspravu te postavljajte dodatna pitanja kako bi se učenici držali teme. Raspravu objavite na mrežnoj platformi koju inače koristite za dijeljenje zajedničkih sadržaja, primjerice, mrežna stranica škole. Objave i komentare vrednujte formativno.
Nastavite aktivnost razgovorom o tome što se radi u školi o pitanju recikliranja i zaštite prirode. Uputite učenike da osmisle načine kako njihovu školu učiniti zelenijom. U grupama trebaju smisliti po dva rješenja kako bi škola bila ekološka. Primjerice, uvođenje koševa za razdvajanje otpada, skupljanje smeća oko škole uz pomoć plogging utrke i izrada korisnih stvari od tog smeća, sadnja stabala, zeleni park, sustav za skupljanje kišnice, uzgoj biljaka i slično. Neka izrade/nacrtaju jednostavni model škole i elemente koje bi dodali prezentaciji. Model mogu fotografirati i dodati fotografiju u prezentaciju. Koristeći se rječnikom, neka istraže koji su izrazi za pojmove koje budu koristili (planting trees, green park). Iskoristite aktivnost te ih poučite kako se služiti rječnikom, ako do tada nisu imali prilike, a možete ih uputiti i na neke mrežne rječnike poput Google translate. Izrađene modele neka uklope unutar prezentacije u kojoj će opisati svoje ideje koristeći se digitalnim alatom Prezi. Uputite ih da prijedloge opišu s najviše 50 riječi na engleskom. U pripremi prezentacije uputite ih na način na koji se daju prijedlozi te koji izrazi i fraze se koriste. Podsjetite ih na jezične jedinice koje će im biti korisne kod pisanja prijedloga (making suggestions). Kako biste im olakšali te im dodatno uvježbali način izražavanja i davanja prijedloga, izradite radni listić sa slikama određenih problema ili situacija u kojima moraju ponuditi rješenje odnosno predložiti ideju. Prezentaciju objavite na mrežnoj stranici škole kako bi vodstvo škole, ali i drugi posjetitelji stranice, imali uvid u prijedloge te možda neke ideje prihvatili kao rješenja za zeleniju školu.
Učenicima s teškoćama, koji otežano usvajaju gradivo engleskog jezika (npr. jezične teškoće, ponekad i učenici s disleksijom), pomognite u oblikovanju natuknica. Za to možete dopustiti i rad s učenikom iz klupe ili dati primjere rečeničnih konstrukcija.
Tijekom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama, kao što su mucanje, apraksija ili izražena anksioznost, govore osim ako se za to ne jave sami.
Učenici s poremećajem iz spektra autizma nerijetko ne razumiju prenesena značenja, stoga je važno objasniti što znači „učiniti školu zelenijom“. Ponekad i učenici s jezičnim teškoćama imaju teškoće u razumijevanju prenesenog značenja.
Tijekom rada u skupini važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Pri radu u skupini važno je da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje.
Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koja se koriste u ovoj aktivnosti. Prema potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše uporabe alata.
Uputite učenike da istraže proces nastanka i recikliranja papira, plastike i stakla te pripreme fotopriču o cijelom procesu u digitalnom alatu ThingLink. Tu fotopriču objavite kao seriju fotopriča na mrežnoj stranici škole.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.