Međupredmetna tema
Zdravlje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ah ta egzotična putovanja

Međupredmetna tema
Zdravlje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • KEM: hrana, probavne tegobe, infekcija
  • POV: zarazne bolesti, geografska otkrića, medicina američkih domorodaca
  • GEO: bolesti u tropima, ekonomska razvijenost, smrtnost djece
  • IZVAN: gospodarska razvijenost, komunalna infrastruktura, kvaliteta vode
  • IZVAN: cijepljenje, održavanje higijene na putovanju
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Hrana sa štanda

Pokažite učenicima nekoliko poznatih jela koja su češći uzročnici probavnih tegoba na putovanjima, npr. sushi, ceviche, kamenice, škampi… Koristeći alat Rasporedi po grupama s mrežnog sjedišta LearningApps unaprijed pripremite igru u kojoj učenici trebaju jela povezati sa simptomima ili bolestima koje se mogu razviti nakon konzumacije jela, bakterijama i nametnicima koji se u tim jelima mogu razmnožavati (te uzrokovati navedene simptome) i državama u kojima su navedena jela uobičajena. Prokomentirajte kakva je klima na navedenim destinacijama i koje su prosječne temperature.

Zatim učenike podijelite u grupe te neka pokusom ispitaju kako temperatura utječe na brzinu propadanja ribljeg mesa. Kvarenjem mesa razvija se amonijak i drugi bazični spojevi čime se povećava koncentracija hidroksidnih iona u otopini. Amonijak i ostali bazični spojevi odgovorni su i za neugodan miris koji se razvija kvarenjem mesa. Učenici mogu izvesti pokus. Barem tri komadića mesa (cca 1 cm3) neka stave svaki u pojedinačnu epruvetu s vodom, začepe, promućkaju te odrede koncentraciju hidroksidnih iona u nastalim otopinama. Epruvete neka stave na različite temperature i periodički određuju koncentracije hidroksidnih iona tijekom dogovorenog vremenskog perioda. Na temelju rezultata mjerenja koncentracije hidroksidnih iona u otopini u određenom vremenskom periodu, učenici neka odrede kako se razlikuju brzine propadanja mesa u ovisnosti o temperaturi na kojoj se meso nalazi.

Nakon pokusa neka na mrežnim stranicama u parovima istraže koji su najčešći uzroci trovanja hranom u pojedinoj državi (naziv jela, vrsta bakterije ili nametnika, simptomi bolesti…) te predlože kako spriječiti trovanje hranom na putovanju u odabranu državu. Svakom paru zadajte drugu državu. Rezultate svog istraživanja i prijedloge neka podijele s ostalima izradom svog dijela zajedničkog projekta u digitalnom alatu Google Earth. Projekt unaprijed kreirajte pa po jednog učenika iz para pozovite kao suradnika. Svaki par dodaje bitne informacije u projekt na odgovarajuću lokaciju (moguće je dodati tekst, video, sliku, street view ili slajdove preko cijelog ekrana). Po završetku, svaki par predstavlja svoj dio prezentacije. Zajednički analizirajte cijeli projekt, a prijedloge prevencije trovanja izdvojite u posebni dokument kao objedinjeni vodič za prevenciju trovanja hranom. Vodič možete izraditi, u suradnji s učenicima, koristeći online alat za izradu digitalnih knjiga Book Creator te ga obogatiti slikama, kartama, videima. Vodič možete objaviti na mrežnim stranicama škole te ga svake godine nadopunjavati novim informacijama.

Postupci potpore

Tijekom rada u paru ili skupini važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač.

Za učenike s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti, učenike PSA, treba predvidjeti etapne upute za dogovorenu aktivnost koju mogu obavljati, uvijek uz provjeru razumijevanja. Nakon izvođenja praktičnog rada, učenicima možete ponuditi pitanja u vezi s pokusom na koja će odgovoriti, a odgovori na pitanja predstavljat će sažetak izvedenoga praktičnog rada (pokusa), koji će se kasnije moći upotrijebiti za ponavljanje gradiva. Pritom je vrlo važno provjeriti točnost odgovora na pitanja kako bi učenik imao odgovarajući materijal za ponavljanje. Sve učenike u razredu, pa tako i učenike s teškoćama, vrlo je važno upoznati i s pravilima ponašanja i mjerama opreza tijekom izvođenja pokusa te mogućim posljedicama u slučaju nepravilnog rukovanja određenim preparatima ili materijalima.

Za korištenje digitalnih alata učenicima izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu mogu istražiti koje tvari i na koji način inhibiraju kvarenje mesa. npr. limunov sok, ocat, ulje i sl. te mogu istražiti kako će tretiranje mesa na visokoj temperaturi utjecati na brzinu kvarenja. Svoje rezultate neka predstave u obliku infografike izrađene u alatu Genially.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Hrana sa štanda

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ KEM A.2.1. Analizira svojstva, sastav i vrstu tvari.
  • SŠ KEM B.2.1. Analizira brzine različitih promjena.
  • SŠ KEM B.2.2. Analizira kemijske promjene anorganskih i organskih tvari.
  • SŠ KEM D.2.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Biologija
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Ah, te bolesti

U sklopu tema velikih geografskih otkrića zadajte učenicima zadatak da istraže koje su bolesti prešle iz Europe u Sjevernu i Južnu Ameriku i obrnuto. Kao uvod u aktivnost zadajte učenicima da pročitaju prikladan tekst o navedenoj temi, primjerice tekst ''Kolumbovska razmjena – kako su geografska otkrića promijenila svijet?''.

Zatim ih podijelite u grupe od po 4 učenika. Učenici u svakoj grupi odabiru po jednu bolest koju će obraditi kroz mentalnu mapu, koristeći neki digitalni alat, primjerice Coggle. Vodite računa da se bolesti ne preklapaju. Primjerice, jedna grupa obrađuje malariju, druga sifilis, treća kugu itd. Svaka grupa u okviru istraživanja svoje bolesti u mentalnu mapu treba uključiti sljedeće elemente: bolest, načine prenošenja, tradicionalne načine liječenja, današnje načine liječenja, smrtnost od bolesti u vrijeme geografskih otkrića i smrtnost od bolesti danas. Učenici mogu ubaciti i druge elemente koje smatraju važnima. Neka upotpune svoje znanje i potraže dodatne informacije pretraživanjem mrežnih stranica. Uputite ih da koriste provjerene izvore informacija. Nakon što završe, učenici po grupama predstavljaju svoj dio rada razredu. Neka svaka grupa imenuje glasnogovornika koji će objasniti prikazano na mapi. Porazgovarajte s učenicima o tome: Kako je način života domorodaca pogodovao ili otežavao širenje bolesti? Kako je ponašanje Europljana utjecalo na brzo širenje zaraznih bolesti po Americi? Tko je u toj ''razmjeni'' bolesti stradao više, Europljani ili Američki domorodci i zašto?

Postupci potpore

Tekst “Kolumbovska razmjena - kako su geografska otkrića promijenila svijet” potrebno je prilagoditi za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju.

Pisanje svake rečenice u novi red, dvostruki prored, razlamanje dugih rečenica na dvije kraće, podebljavanje ključnih pojmova, tumačenje nepoznatih riječi. Izbor fonta- Ariel ili Verdana.

Za uključivanje svih elemenata u mentalnoj mapi učenicima pripremite podsjetnik o čemu sve moraju voditi računa. Provjerite znaju li učenici koristiti navedene digitalne alate ili im izradite pisane ili slikovne upute.

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima tekst koji će propitivati zarazne bolesti kao biološko oružje, primjerice Velike boginje: Bolest uz čiju je pomoć Cortés osvojio Tenochtitlan. Uz navedeni tekst učenici i sami mogu potražiti dodatne izvore informacija na mrežnim stranicama. Njihov zadatak je napisati kratki esej, koristeći alat Word Online, od oko 300 riječi na temu: ''Zarazne bolesti kao biološko oružje u Ranom novom vijeku''. Učenici u eseju trebaju propitati tezu da su europski osvajači i kasniji naseljenici koristili zarazne bolesti kao biološko oružje. Neka argumentiraju svoje tvrdnje. Kakve su bile povijesno-političke, a kakve etičke implikacije toga? Najkvalitetnije eseje učenici mogu pročitati pred razredom na satu ponavljanja, nakon čega se o njima vodi diskusija.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Ah, te bolesti

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV A.2.1. Učenik analizira društvene promjene i odnose između društvenih skupina u srednjem i ranom novom vijeku.
  • SŠ POV C.2.1. Učenik analizira utjecaje razvoja znanosti i tehnologije na društveni i gospodarski razvoj tijekom srednjega i ranog novog vijeka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

U tropima tijelo okrijepi, ali se prije cijepi

Motivirajte učenike za temu rješavanjem spajalice Spoji bolesi s rizičnim područjima.

Uputite ih da istaže interaktivne karte klimatskih pojaseva, ekonomske razvijenosti i rizika od zaraznih bolesti (žuta groznica, malarija, bjesnoća, AIDS). Raspravite s učenicima razloge zbog kojih se ove bolesti javljaju uglavnom u zemljama niže ekonomske razvijenosti. Prikažite učenicima video Tradicionalna medicina u kojem se vidi način liječenja migrene u afričkim ruralnim zajednicama te dodatno raspravite o utjecaju tradicionalne medicine na smrtnost ljudi u siromašnim dijelovima svijeta.

Podijelite učenike u parove i pripremite tablicu na Google Disku u koju će učenici upisivati tražene podatke. Učenici odabiru jednu od zemalja koje ste naveli u uvodnoj aktivnosti uparivanja ili jednu od zemalja s priloženih karata. Učenici istražuju odabranu zemlju i dopisuju u tablicu podatke o smrtnosti dojenčadi, smrtnosti djece, fertilitetu, očekivanom trajanju života, stopi nataliteta i stopi mortaliteta. Uputite ih da podatke pretražuju na pouzdanim stranicama (na primjer, Svjetska banka). Nakon što su učenici upisali u tablicu sve tražene podatke analizirajte s učenicima tablicu. Raspravite koliko pojavnost bolesti u tim prostorima utječe na povećani mortalitet stanovništva, a pogotovo na povećani mortalitet dojenčadi i djece. Prikažite učenicima tablicu u kojoj se vidi razlika između očekivanog trajanja života i očekivane zdrave životne dobi po zemljama (na primjer Očekivano trajanje života tablica, LE and HALE, HALE, HALE in EU). Prodiskutirajte s učenicima u čemu se razlikuju ta dva statistička pokazatelja razvijenosti neke zemlje. Potaknite učenike da osmisle mjere kojima bi smanjili pojavnost pojedinih bolesti. Zamolite učenike da svoje ideje predstave ostatku razreda te ih prokomentirajte s ostalima.

Postavite učenike u situaciju da oni organiziraju putovanje u neku od navedenih zemalja. Uputite ih da istraže čega se sve trebaju pridržavati i koje korake moraju poduzeti prije puta. Učenici mogu pretražiti informacije na poveznici Andrija Štampar ili HZJZ . Potaknite ih da svoj plan putovanja podijele s ostatkom razreda na zajedničkom online zidu koji ste unaprijed pripremili koristeći alat Padlet (Map) stavljajući oznaku lokacije na odgovarajuću zemlju.

Postupci potpore

Prije početka aktivnosti, učenici s poremećajem iz spektra autizma dobivaju pregled aktivnosti u obliku tablice s grafički prilagođenim tekstom, prema redoslijedu kako će se odvijati u aktivnosti.

Za korištenje svih navedenih digitalnih alata pripremite jasne kratke slikovne ili pisane upute za korištenje. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte opise slika / karata/ videozapisa. Sve tekstove koje će učenici čitati i proučavati potrebno je unaprijed prilagoditi za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju ili poremećajem pažnje. Treba ih učiniti laganim za čitanje grafičkim i sadržajnim prilagodbama. Upute za rad trebaju biti stupnjevite, jedna po jedna ili ih treba dati napisane kao podsjetnik za učenike kako bi ih lakše slijedili.

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Motivirajte učenike da odaberu jednu zemlju u koju bi htjeli otputovati te naprave brošuru u digitalnom alatu Canva. Brošura treba sadržavati preporuke za putovanje i preporučene mjere cijepljenja te osnovne podatke o zemlji. U pripremljenom materijalu koji može imati naziv „Putujte s oprezom“ učenici također navode pozitivne i moguće negativne situacije koje putnici mogu očekivati na prostoru odabrane zemlje.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

U tropima tijelo okrijepi, ali se prije cijepi

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ (1) EJ A.2.1. Analizira jednostavan izvorni i duži prilagođen tekst pri slušanju i čitanju.
  • SŠ GEO B.2.1. Učenik analizira razmještaj i kretanje broja stanovnika, pokazatelje prirodnoga i prostornog kretanja stanovništva te demografske strukture i procese na lokalnoj, nacionalnoj i svjetskoj razini s pomoću tablica, grafičkih prikaza i geografske karte.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Engleski jezik
Interaktivni sadržaj za učenike
Izvannastavna aktivnost

Pakiram li masku i vodu?

Učenike uputite na stranice Svjetske banke s podacima o dolasku turista, gdje odabiru pet izvaneuropskih država slabije gospodarske razvijenosti. S obzirom na veličinu izvannastavne grupe, ako je moguće, moderirajte da svaki učenik izabere različitih 5 država. U alatu za tablične proračune Excel Online neka izrade dijagrame kretanja broja turista od 2000. do 2017. i opisuju kretanje broja turista u promatranom razdoblju.

Učenike potom uputite da pronađu na internetu i drugim dostupnim izvorima znanja, podatke o kvaliteti vode i zraka u tim odabranim državama, po mogućnosti, ovisno o dostupnim izvorima, za isti period od 2000. do 2017. Podatke o kvaliteti zraka i vode neka organiziraju grafički u istom Excel Online dokumentu, koristeći alat SmartArt.

Učenicima zadajte da, promatrajući izrađene dijagrame i grafičke organizatore, razmisle i prouče kako je organiziran turizam u navedenim državama, odnosno na što sve turisti moraju paziti kada posjećuju državu s obzirom na kvalitetu vode i zraka. Isto tako, ako je dostupno, neka prouče provode li navedene države redovite nadzore ili neke mjere poboljšanja kvalitete vode i zraka. Ako su navedeni podaci nedostupni, na koje načine se putnici sami mogu zaštiti i konzumirati zdravstveno ispravnu vodu za piće, kako održavati higijenu ruku, koje dodatke vodi mogu koristiti kako bi bili sigurni za svoje zdravlje te kako zaštiti dišni sustav od prekomjernog zagađenja zraka.

Rezultate svojih promišljanja mogu predstaviti u obliku PowerPoint Online prezentacije.

Izvannastavna aktivnost

Pakiram li masku i vodu?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Svrha
  • Učenici u sklopu izvannastavne aktivnosti proučavaju kvalitetu vode u nerazvijenim zemljama svijeta koja su postala popularna turistička odredišta te proučavaju zašto u pojedinim državama ne smiju piti vodu iz slavina te koje su moguće posljedice unosa iste u organizam.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
  • Engleski jezik
Izvannastavna aktivnost

Put pod noge

Pokažite učenicima interaktivnu kartu svijeta koju ste pripremili u alatu Padlet (Map) i upitajte ih koje su zemlje svijeta posjetili. Podijelite s učenicima poveznicu i zamolite ih da ih označe na karti. U slučaju da je netko od učenika posjetio neko od “egzotičnih” područja svijeta, npr. neku od zemalja Afrike, Južne Amerike, Kinu ili Maleziju, zamolite ga neka podijeli svoje iskustvo s takvog putovanja: u čijoj je organizaciji putovao, je li se trebao cijepiti protiv neke bolesti ili uzeti kakav lijek (profilaksu), kakve je upute dobio o dostupnosti pitke vode, uličnim prodavačima hrane i slično. Nakon toga ponudite učenicima, podijeljenima u grupe, zamišljeno putovanje u jedno od “egzotičnih krajeva svijeta” koje ste unaprijed pripremili (4-5). Svaka grupa odabire jedno ponuđeno mjesto. Zadatak svake grupe je što detaljnije osmisliti i isplanirati dvotjedno putovanje u odabrano egzotično mjesto u vlastitom aranžmanu. Učenicima ponudite nekoliko smjernica:

  1. a) odaberite način prijevoza do odredišta i povratak kući te uključite moguća prijevozna sredstva na odredištu,
  2. b) odaberite smještaj na odredištu,
  3. c) istražite trenutnu političku i gospodarsku situaciju na odredištu putovanja,
  4. d) posjetite stranice HZZJZ-a ili posjetite lokalni Zavod za javno zdravstvo i raspitajte se protiv kojih zaraza se trebate cijepiti prije odlaska na putovanje, odnosno koju profilaksu trebate uzeti,
  5. e) istražite običaje zemlje u koju putujete i saznajte kako se trebate ponašati – što i gdje smijete jesti, a što piti,
  6. f) istražite od koga možete zatražiti pomoć u slučaju nezgode ili u slučaju ako zatrebate liječničku pomoć (transfuziju krvi ili operativni zahvat).

Zadatak svake grupe jest izraditi digitalni letak u alatu Adobe Spark (Web Page) s opisom putovanja na odabrano područje i detaljnim uputama o postupcima kojima će putnik zaštititi svoje zdravlje. Osim tekstualnih uputa, u svoj letak mogu dodavati poveznice, fotografije i videoisječke. Digitalne letke možete objaviti na stranicama svoje škole ili ih predstaviti povodom Svjetskog dana turizma, 27. rujna.

Izvannastavna aktivnost

Put pod noge

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Svrha
  • održavanje osobne higijene
  • upoznati postupke kojima se osigurava očuvanje zdravlja prilikom putovanja u “egzotične krajeve”
  • briga o cjepivima
  • o prehrani na putovanju (voda i hrana)
  • zdravstvenoj skrbi
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Banjeglav, S. (2012). Kolumbovska razmjena – kako su geografska otkrića promijenila svijet?. Essehist: časopis studenata povijesti i drugih društveno-humanističkih znanosti. (13.8.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.