Na početku aktivnosti zamolite učenike da u paru, u digitalnom alatu Mentimeter, u dvije minute u Oblaku riječi napišu sve pridjeve kojih se mogu sjetiti, a kojima se može opisati tjelesni izgled osobe. Nakon isteka vremena komentirajte rezultate i omjer pozitivnih i negativnih pridjeva. Naglasite da je pojam tjelesnog izgleda često vezan uz pojam ljepote i pitajte ih koliko im je tjelesni izgled važan u životu. Prokomentirajte i različite Tik Tok transformacije u kojima se prikazuje tjelesni izgled prije i poslije, odnosno zašto se u današnjem svijetu pridaje tolika važnost lijepoj, ali često lažnoj slici. Pitajte ih koliko je to opasno za mlade ljude koji postaju sve više svjesni činjenice kako oni (i drugi) izgledaju. Naglasite im da, osim vanjskog izgleda, važnu ulogu u rastu i razvoju igra i unutarnja, mentalna slika koju imamo o samima sebi.
Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1., Zadatak 2 i komentirajte odgovore. Kako bi uvježbali upotrebu pridjeva, podijelite učenicima u razrednoj grupi poveznicu na npr. pixnio i recite učenicima da u malim grupama odaberu neku od fotografija iz galerije. Učenici usmeno opisuju tjelesni izgled odabrane osobe na fotografiji zamišljajući i neke osnovne informacije (godine, posao, obiteljski život, životna postignuća) te karakterne osobine te osobe. Ostale grupe mogu se složiti ili reći razloge zašto se ne slažu sa zamišljenim opisima.
S učenicima pogledajte Youtube video i povedite raspravu u tome što znači imati zdravu sliku o sebi, što znači biti pozitivan kad su u pitanju osjećaji, misli i stavovi o vlastitom tijelu i izgledu. Najavite učenicima kreiranje i snimanje motivacijskog govora u kojem će naglasiti važnost prihvaćanja svog tijela kao i zadovoljstvo njime. Pitajte ih znaju li neke motivacijske govornike (npr. Steve Jobs) i jesu li ikad slušali ili držali takvu vrstu govora. Svi članovi grupe sudjeluju u osmišljavanju govora, jedan učenik piše prijedlog govora u alatu Word Online u kojem učenici mogu pratiti što ostale grupe rade i koje su središnje točke njihovih govora. Na kraju, dobrovoljac drži govor pred cijelim razredom. Prije nego što učenici krenu s radom, upoznajte ih s glavnim karakteristikama motivacijskog govora. Način, na koji govorimo, energija koju širimo, dinamika i emocije elementi su bez kojih pravi motivacijski govor ne bi dao željene rezultate. Ograničite vrijeme na 3 do 5 minuta, potaknite učenike da budu autentični, naprave pauzu nakon ključne misli ili ideje koje trebaju ponoviti i nekoliko puta kako bi ostavili što bolji dojam. Savjetujte učenike da koriste govor tijela i održavaju kontakt očima. Stvorite pozitivno ozračje kako biste, zajedno s njima, stvorili ugodnu atmosferu za prezentaciju. Pogledajte jedan od primjera, npr. Youtube na kojem mogu čuti kako se naglašavaju određeni dijelovi prezentacije.
Nakon održanih govora pohvalite učenike za rad i suradnju i pitajte ih imaju li oni neke prijedloge tema koje bi bile dobre za motivacijske govore i neka objasne svoje razloge.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima, …), kao i karakteristikama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnom alatu Mentimeter koji se koristi u ovoj aktivnosti. Ako je potrebno, učeniku sa specifičnim teškoćama učenja i oštećenjem vida omogućite pomoć vršnjaka pri zapisivanju ideja u digitalni alat (Mentimeter).
Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje (koliko je to moguće) kako bi mogao čuti vršnjake tijekom rasprave. Omogućite dobru vidljivost govornikova lica i usana. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Prilikom rada u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje. Primjerice, da učenik s disleksijom ne piše u alatu Word (osim ako ne izrazi želju). Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, apraksiju i dr. nikada ne ispravljajte i spriječite moguće oponašanje i ruganje. Ne ustrajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele u nekoj, za njih, motivirajućoj situaciji.
Po potrebi, prije rada učenicima koji imaju izražene teškoće osigurajte popis glavnih značajki motivacijskog govora.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Potaknite učenike da istraže povijest jednog od najkontroverznijih natjecanja u SAD-u, Beauty contest for pageants in the USA, tako da pročitaju članak Miss America beauty pageant origins and culture i organiziraju debatu na temu natjecanja za ljepotu.
Započnite aktivnost kratkom igrom u kojoj učenici pišu tri rečenice o sebi, odnosno svojoj osobnosti, ali im naglasite da jedna od tih rečenica mora biti lažna. Učenici rečenice pišu u Padlet, pod svojim imenom i prezimenom, a alat služi kao prazan papir koji je odličan za zajednički rad i uvid u radove drugih učenika. Dajte im i primjer za sebe:
I’d describe myself as a problem-solver (True) I have developed a great sense for other people’s needs with time, which helps me in my teaching career.
I am very strict as a techer. (False) Some would say I’m rather strict but I think I just want to keep everyone and everything organized.
I'm more outspoken than I used to be. (True) I am more experienced and self-confident now.
Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1., Zadatak 4 kako bi uvježbali pridjeve i različite izraze vezane uz opis osobnosti.
Razgovarajte s učenicima o tome kako se mijenja nečija osobnost tijekom vremena i mogu li usporediti sebe danas i prije nekoliko godina. Ohrabrite ih da navedu promjene koje su se dogodile u njihovom karakteru ili karakteru njihovih prijatelja, promjene koje započinju u ranim tinejdžerskim godinama, npr. promjene raspoloženja, tjeskoba, gubitak energije i sl. Potaknite razgovor i o razlikama u iskazivanju osjećaja kod djevojčica i dječaka, budući da se djevojke ponekad moraju više obrazovati i osobno ostvariti da bi ih se doživjelo kao ravnopravne. Pitajte ih događa li se to već u školskoj dobi ili možda tek kasnije. Ohrabrite pojedince da iznesu svoje poimanje promjena kroz koje mladi ljudi prolaze i pitajte ih jesu li ikad pružili ruku podrške, savjet ili pomoć osobi koja je to trebala ili tražila od njih, npr. oko depresije, obiteljskih problema, drugačijeg obrasca romantične privlačnosti i sl. Adolescenti se, kao posebna društveno-socioška skupina, često susreću s poteškoćama u razumijevanju jer, u tom burnom razdoblju, prolaze velike fiziološke, psihološke i društvene promjene. Pitajte učenike znaju li oni neke osobe iz svijeta slavnih koje se deklariraju kao drugačiji od ostalih, npr. transrodne osobe (npr. kći J.Lopez) i razvijte raspravu o nužnosti prihvaćanja različitosti među ljudima. Najavite učenicima da će u školi organizirati grupu podrške za koju trebaju izraditi digitalni plakat s krilaticama. Učenici rade u grupama u Canva, a neke od krilatica mogu biti: Put yourself in my shoes! Dare and join! Let's share worries and problems! Potaknite ih da i oni daju svoje prijedloge. Recite im da zamole školskog pedagoga ili psihologa za pomoć oko same organizacije, npr. mjesto i vrijeme sastanka, pomoć oko vođenja sastanka i sl.
Kao poticaj podijelite s njima putem poveznice (u razrednoj grupi) nekoliko inspirativnih priča koje im mogu poslužiti kao ideja za njihove zadatke.
Trevor Noah childhood apartheid Trevor Noah-iz Južne Afrike, rođen "u zločinu’’, otac bijelac, majka crnkinja, što je nekoć bio zločin , danas je slavni stand-up komičar koji je najteža razdoblja svog života pretočio u komediju.
The Star-Wars kid breaks his silence Ghyslain Raza - prva žrtva cyberbullyinga - želio je prenijeti poruku ohrabrenja djeci koja su se našla u sličnoj situaciji ‘’Preživjet ćeš. Nisi sam. Okružen si ljudima koji te vole.’’
BBC news Malala je postala prva osoba koja se anonimno borila za pravo na obrazovanje žena.
Potaknite učenike da u digitalnom alatu Padlet napišu kratku poruku (od 50 do 70 riječi) podrške osobi koja se osjeća drugačije i koja prolazi kroz teško životno razdoblje. Poruka ne treba biti usmjerena ni na koga posebno, već treba biti univerzalna poruka nade i pomoći. Neka učenici pročitaju pisma i odaberu, uz prethodno dogovoreni sustav vrednovanja, najpoticajniju poruku. Naglasite koliko su razumijevanje, podrška vršnjaka i obitelji te prijateljstvo važni za naše mentalno zdravlje u izazovnim trenutcima.
S učenicima s oštećenjem sluha i onima s jezičnim teškoćama provjerite jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnih alata (Padlet i Canva). Ako je potrebno, osigurajte im pisane i slikovne upute za korištenje.
Za učenike s disleksijom smanjite kontrast slova-pozadina (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini), dok ga za učenike s oštećenjem vida povećajte (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o osobnim preferencijama.
Također, važno je učenicima s teškoćama omogućiti više vremena za rješavanje zadataka (posebno se odnosi na učenike s jezičnim teškoćama i specifičnim poremećajem učenja).
Po potrebi, nakon provedbe zadatka, učenicima koji imaju izražene teškoće osigurajte popis pridjeva i različitih izraza vezanih uz opis osobnosti.
Učenike s motoričkim teškoćama spojite u par s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički kreirali strip.
Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika.
Tijekom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Također, ne ustrajte u tome da u raspravi sudjeluju učenici s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije (npr. mucanje, apraksija, artikulacijsko-fonološki poremećaj) osim ako to sami ne zatraže, no dajte im mogućnost za rješavanje mogućih pitanja. Nakon rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom nje.
Učenike s izraženom tjeskobom uvijek valja pohvaliti za rad, ne moraju nužno izlagati.
Uputite učenike na Europe teams mental health i Speak up for mental health s ciljem pružanja emocionalne podrške djeci i mladima. Ohrabrite učenike da prezentiraju savjete i ideje te se uključe u različite radionice na predloženim mrežnim stranicama. Time bi se podigla svijest o važnosti mentalnog zdravlja i njegovom promicanju te potaknulo na ulaganje u mentalno zdravlje.
Na početku aktivnosti najavite učenicima kratak video Karen koji će, nakon gledanja, prepričati i komentirati. Uputite ih da tijekom gledanja videa bilježe ključne riječi- npr. insult, raving, causing a scene, complaining, nonsensical, social media, phenomenon itd. koje će im pomoći u prepričavanju.
Pitajte ih slažu li se s iznesenim tvrdnjama i što misle o fenomenu zvanom ‘’Karen’’. Razgovorajte s učenicima o različitim predrasudama, o unaprijed stvorenom mišljenju o nečemu što osoba dovoljno ne poznaje, stereotipima koji su usko vezani uz predrasude i koji mogu dovesti i do diskriminacije. Naglasite im da su predrasude i stereotipi najčešće pogrešni jer ljudi često procjenjuju druge ljude na temelju informacija koje su često nepotpune, subjektivne i netočne.
Pitajte učenike promatraju li ljude oko sebe: njihov izgled, stil odijevanja, ponašanje i donose li određene zaključke na temelju neprovjerenih činjenica. Naglasite opasnost od generaliziranja te općenito stvaranja negativne emocije prema određenim osobama ili pripadnicima grupe. Pitajte ih za primjere predrasuda i stereotipa u svakodnevnom životu, npr. lijeni Dalmatinci, svadljivi Zagorci, glupe plavuše, asocijalni programeri, divlji srednjoškolci – primjeri predrasuda su brojni, a u hrvatskom društvu oduvijek prisutni.
Dijeljenjem poveznice uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1., Zadatak 5, 6 i 7 u kojima se ponavljaju pridjevi i izrazi prikladni za opisivanje osoba. Najavite učenicima zadatak opisivanja i objasnite da osobu možemo opisati tako da iznesemo svoj stav i mišljenje o njoj. Pojasnite da u objektivnom opisu navodimo samo činjenice i točne pojedinosti, a u subjektivnom iznosimo svoj stav, mišljenje ili osjećaje koje osoba u nama izaziva. Recite im da osobu treba opisivati prema planu opisa. Neka najprije predstave osobu, opišu njen fizički izgled, način odijevanja, držanje, zanimljive pojedinosti, a zatim neka opišu osobine te osobe, njezino ponašanje, nešto po čemu se posebno ističe. I, na kraju, svoj stav i mišljenje o osobi koju opisuju.
Za početak će učenici raditi u grupi i kreirati kratke opise osobe od 50 do 70 riječi u digitalnom alatu Match-the-memory tako da napišu kratak opis osobe na kartici, a s druge strane kartice napišu njeno ime ili postave fotografiju. Osobe, koje opisuju, mogu biti slavne u svijetu ili u Hrvatskoj, mogu biti pjevači, glumci, književnici, poduzetnici i sl. Naglasite učenicima da u opisu ne dijele neprovjerene informacije, već da činjenice potvrde na provjerenim mrežnim stranicama. Podijelite poveznicu u razrednoj grupi na igru koju želite zadati jer postoji mogućnost definiranja različitih tipova kartica. Primjerice, prikladna je ona u kojoj se tekstualni pojam mora upariti s imenom ili slikom osobe.
Na kraju aktivnosti, recite učenicima da će kratko opisati i svog najboljeg prijatelja, ali samo na subjektivan način. Točnije, recite im da iznesu samo svoje mišljenje i stav prema toj osobi, u obliku teksta ili pjesme. Ohrabrite ih da mu na kraju napišu i osobnu poruku u kojoj obrazlažu razloge zašto je on dobar prijatelj. Učenici svoje opise, pjesme i poruke prijateljima mogu napraviti u digitalnom alatu Padlet, a radovi se mogu izložiti na mrežnoj stranici škole na Dan prijateljstva ili Dan ružičastih majica.
Pohvalite učenike za rad i trud i pitajte ih je li im se svidjela aktivnost i bi li nešto mijenjali.
Poželjno je da kratak video Karen sadrži titlove. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlinu u prostoru, na zaslonu te kontrast na ekranu.
Tijekom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite mu odgovore na pitanja koja su postavljana tijekom nje. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika.
S učenicima s oštećenjem sluha i onima s jezičnim teškoćama provjerite jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnih alata (Match-the-memory i Padlet).
Po potrebi, učenicima koji imaju izražene teškoće osigurajte primjer i/ili strukturu opisa osobe koja će im služiti kao primjer i vodilja u osmišljavanju opisa prijatelja.
Po potrebi, osigurajte rad u paru za one učenike koji imaju izražene teškoće. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduje u izvršavanju zadatka.
Učenike s deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem valja poticati na sudjelovanje, usmjeravati njihovu pažnju na zadatak te provjeravati čine li nepromišljene greške.
Potaknite učenike da, u alatu Piktochart, izrade digitalnu anketu s pitanjima vezanim uz predrasude i steretipe te je provedu u školi na Dan ružičastih majica. Rezultate ankete objavljuju na mrežnim stranicama škole.
Trevor Noah childhood apartheid
The star wars kid breaks his silence
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.