Pitajte učenike kako objašnjavaju kašnjenje ure njihalice s vremenom. Neka se prisjete kako su održavali njihanje kada su se ljuljali na ljuljački.
Zašto je potrebno ponovno pogurati ljuljačku da se nastavi ljuljati?
Zašto se tijelo koje titra ipak zaustavi nakon nekog vremena?
Kako izgleda amplituda titranja matematičkog njihala tijekom vremena?
Uronite zatim njihalo u vodu te ga zanjišite.
Kako se mijenja amplituda kada njihalo uronimo u vodu?
Kako objašnjavate razliku u ponašanju njihala u zraku i u nekom sredstvu?
O čemu ovisi ukupna energija titranja opruge?
Vrijedi li zakon očuvanja energije? Koji su uzroci gubitka energije?
Uvedite pojam prigušenog titranja. Neka se učenici podsjete izgleda grafa neprigušenog titranja (sinusoida).
Osim elastične sile, koju silu još moramo uzeti u obzir?
Kako izgleda graf prigušenog titranja?
Kako matematički iskazati ovisnost amplitude o vremenu?
Kada dolazi do kritičnog gušenja? Kakvo je tada gibanje harmonijskog oscilatora?
Osvrnite se na primjene kritičnog gušenja u praksi, primjerice kod kazaljke galvanometra, raznih amortizera u automobilima i zrakoplovima, masenih prigušivača u neboderima i sl.
Prikažite učenicima sliku 6 Prikaz titranja ovisno o stupnju prigušenja u e-Škole DOS Fizika 3, Modul 1, Jedinica 1.5 te usporedite titranja.
Pokus 1. Prigušeno titranje matematičkog njihala
Želite li da učenici samostalno kod kuće istraže prigušeno titranje, uputite in na scenarij poučavanja U ritmu njihanja, aktivnost Ostavi trag.
Podijelite učenike u četveročlane grupe. Pokus neka ponove s tankim kartonom, a prije izvođenja pokusa neka odgovore na pitanja:
Što mislite, kako će titrati njihalo kad pričvrstite tanki karton za niti njihala?
Kakvu krivulju očekujete?
Pribor i eksperimentalni postav jednaki su kao i u prethodnom pokusu, s tim da se sada dodaje pravokutni komad tankog kartona. Neka ga pričvrste za niti njihala. Zatim neka zanjišu lijevak sa šećerom i istovremeno povlače papir ispod njega.
Napomena: kako bi njihanje bilo harmonijsko, potrebno je pripaziti da kod lijepljenja kartona s nitima njihala niti budu zalijepljene na istim mjestima s obiju strana i paralelno s objesištem.
Što se događa s amplitudom titranja?
Kako izgleda graf prigušenog harmonijskog titranja? Je li graf sinusoidalnog oblika kao u prethodnom pokusu?
Podudaraju li se vaša očekivanja s rezultatima pokusa?
Nakon izvođenja pokusa prigušenog titranja pomoću zalijepljenog kartona učenici mogu provjeriti vrijedi li za to njihalo da je omjer susjednih amplituda konstantan.
Napomena:
Navedeni pokus učenici mogu izvesti i tijekom nastave na daljinu, kao dio projektne nastave, slijedeći upute u radu i koristeći se priborom koji je dostupan u svakodnevnom životu, pri čemu nisu pasivni promatrači, već samostalno istražuju, improviziraju, analiziraju i donose zaključke.
Također, učenike za samostalno istraživanje prigušenog titranja kod kuće uputite na e-Škole DOS Fizika 3, Modul 1, Jedinica 1.5. Neka prije izvođenja pokusa pogledaju videoprilog 1 Prigušeno titranje njihala i videoprilog 2 Prigušeno titranje opruge.
Pokus 2. Prigušeno titranje opruge u tekućini
Podijelite učenike u četveročlane grupe. Kreirajte grupe i temu (zadatak) u alatu Flipgrid te proslijedite učenicima kod grupe ili poveznicu za pristup.
Zadajte im da izvedu pokus kojim će istražiti titranje opruge u različitim sredstvima, koristeći se mobilnom aplikacijom Phyphox.
Pribor: prijenosni telefon, stalak, elastična opruga, uteg, staklenka, četiri različite tekućine (voda, mlijeko, vinski ocat, biljno ulje), prozirna vrećica, spajalica za papir, savitljiva žica.
Prije izvođenja pokusa neka zapišu pretpostavke i odgovore na sljedeća pitanja:
Kako će različita sredstva utjecati na titranje opruge?
U kojoj će se tekućini titranje utega najbrže gušiti, a u kojoj najsporije?
Neka učenici improviziraju stalak na koji će objesiti elastičnu oprugu. U prozirnu vrećicu neka stave prijenosni telefon te ju zajedno s telefonom „prikopčaju“ na oprugu. Pomoću spajalice i savitljive žice neka objese uteg za vrećicu s telefonom te otvore mobilnu aplikaciju Phyphox i pokrenu eksperiment Acceleration (without g).
Zatim urone uteg u bocu s tekućinom, izvuku ga iz ravnotežnog položaja te puste da titra, kliknu znak za start (postoji mogućnost vremenske odgode pokusa) te snimaju titranje.
Neka uteg urone u četiri različite tekućine i puste ga da titra te promatraju kako se titranje guši u pojedinoj tekućini. U postavkama u gornjem desnom kutu (znak okomite tri točkice) mogu odabrati vremenski interval od 30 s kako bi promatrali „tempo“ prigušenja, tj. je li gušenje jače ili slabije. Zatim zapornom urom mjere vrijeme potrebno utegu da prestane titrati u pojedinoj tekućini.
Neka svako mjerenje izvedu deset puta i odrede pogrešku mjerenja. Zatim neka usporede grafičke prikaze vremena prigušenja.
Snimke i zaključke pokusa neka podijele pomoću alata Flipgrid.
Napomena: upozorite učenike da uteg prilikom titranja ne udara o stijenke staklenke kako se titranje ne bi dodatno prigušivalo.
Raspravite o zaključcima:
Podudaraju li se vaša očekivanja s dobivenim rezultatima?
Što se događa s amplitudama titranja utega?
U kojoj je tekućini najjače prigušenje, a u kojoj najslabije?
U kojoj je tekućini najbrže opadanje amplituda u vremenu?
O čemu sve ovisi prigušenje u tekućinama?
Zašto je prigušenje u ulju brže od onog u vodi iako je gustoća ulja manja od gustoće vode?
Potičite kod učenika odgovorno i suradničko učenje tijekom zajedničkog rada, s naglaskom na međusobnom poštovanju, dopunjavanju, argumentiranoj razmjeni stavova i mišljenja. Podsjetite ih na razumijevanje njihovih prava i odgovornosti u radu u grupi i u razredu, čineći ih osjetljivima za prava drugih bez obzira na međusobne razlike.
Istraživanje na internetu
Podijelite učenike u grupe te im zadajte da istraže sljedeće teme:
Kreirajte grupnu kolekciju u alatu Wakelet i pozovite učenike generirajući kod ili dijeljenjem poveznice.
Raspravite s učenicima o kriterijima koje valja slijediti tijekom prikupljanja informacija. Razmišljaju li o pouzdanosti informacija odnosno o vjerodostojnosti izvora koje nalaze na raznim mrežnim stranicama? Provjeravaju li ih? Do kojih mogućih problema može dovesti njihovo neprovjeravanje? Pitajte ih:
Je li Wikipedija vjerodostojan izvor informacija? Može li se vjerovati izvoru informacija kojemu je moto „Enciklopedija koju svatko može uređivati“? Koliko je takav model „uređivanja“ pouzdan?
Prije pretraživanja mrežnih izvora možete ih uputiti na sadržaj Kako kritički vrednovati izvore na internetu.
Neka naprave plan pretraživanja više tipova mrežnih izvora te kombiniraju više načina pretraživanja za pronalaženje informacija o zadanim temama. Učenici pretražuju sadržaj teme na internetu (slike, tekst, razne članke, videozapise, poveznice) te ga spremaju, uređuju te potom dijele kolekciju s ostatkom razreda, primjerice u virtualnoj učionici.
Pitajte učenike traže li informacije, osim na internetu, u knjižnicama i studijskim čitaonicama. Potaknite ih na učlanjenje u gradsku knjižnicu i na čitanje knjiga.
Uputite učenike na važnost suradnje u grupi tijekom izvršavanja zadatka te odgovorno preuzimanje uloga u grupi, donošenje zajedničkih odluka tijekom uređivanja i prezentiranja sadržaja. Potaknite ih na razvijanje samopoštovanja zbog uspješno provedenoga procesa prikupljanja informacija.
Učenike možete uputiti i na e-Škole DOS Fizika 3, Modul 1, Jedinica 1.5 i e-Škole DOS Fizika 3, Modul 1, Jedinica 1.6, gdje mogu pronaći neke od ideja za svoje kolekcije.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koju učenik ima (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Pri odgovaranju na postavljena pitanja učenicima s teškoćama omogućite pisane natuknice koje će im pomoći u snalaženju s novim informacijama te im zorno pokažite sve što možete odnosno potkrijepite navode slikama, videozapisima, formulama.
Što se tiče zadatka s kućnim pokusom, postavite jasna pravila o ulogama svakog člana grupe, a osobito učenika s teškoćama. Pokažite im kako se analizira graf elongacije. Učenicima s oštećenjem vida titranje njihala možete predočiti videozapisom koji ćete usporiti i povećati. To možete napraviti i s drugom djecom s teškoćama pa onda skupa prodiskutirati što se u videozapisu događa i zbog čega.
U drugom pokusu na dva postavljena pitanja učenicima s teškoćama omogućite i ponuđene odgovore te od njih tražite da istaknu točan odgovor. Također, učenicima s teškoćama zadajte da mjerenja ne izvode svih deset puta, nego pet puta. S obzirom na golemu količinu informacija koje nudi ova aktivnost, učenicima s teškoćama uvijek možete pojednostavniti neke informacije, objasniti ih i smanjiti broj pitanja na koja bi trebali odgovoriti.
Nekoliko puta provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u korištenju alatom Wakelet, a svakako je poželjno pokazati im korištenje na nekom primjeru. Učenike smjestite u grupe koje su poticajne, ali i koje su dovoljno senzibilizirane za pomoć bude li im potrebna.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Pokus 1. Titranje utega u zraku i u vodi
Zadajte učenicima da snime titranje utega u zraku i u vodi te snimke obrade u alatu za videoanalizu Tracker. Neka zainteresirani učenici rade u parovima.
Pribor: uređaj za snimanje videosadržaja, tronožac, stalak, opruga, uteg, prozirna čaša, voda, predmet poznatih dimenzija za baždarenje skale duljine.
Neka učenici najprije snime neprigušeno titranje, a zatim ga usporede s prigušenim titranjem.
Neka objese oprugu na stalak, a na nju objese uteg. Uređaj za snimanje neka postave tako da je okomit na ravninu u kojoj opruga titra. Neka snime kako titra opruga. Nakon toga neka stave uteg u čašu s vodom te snime titranje.
Obje snimke neka analiziraju pomoću alata Tracker.
Neka grafički prikaz prikažu preko cijelog prozora i usporede grafove neprigušenog i prigušenog titranja odnosno amplitude titranja obaju titranja.
Rezultate analize neprigušenog i prigušenog titranja neka podijele s ostalim učenicima u razreda u virtualnoj učionici.
Pokus 2
Zadajte učenicima da snime pokuse gibanja kolica spojenih na oprugu na stolu te u posudi s pijeskom, a snimke neka obrade u alatu za videoanalizu Tracker.
Pribor: stalak, opruga, kolica, posuda s pijeskom, uređaj za snimanje videosadržaja, tronožac, predmet poznatih dimenzija za baždarenje skale duljine.
Neka zakače oprugu na stalak tako da stoji paralelno s površinom stola, zatim neka spoje kolica na oprugu, pomaknu iz ravnotežnog položaja i snime kako titraju.
Napomena: za predmet poznatih dimenzija mogu uzeti kolica ili staviti predmet po želji.
Potom neka kolica stave u posudu s pijeskom. Raspravite s učenicima o tome kakva mora biti površina pijeska. Neka pomaknu kolica iz ravnotežnog položaja i ponovno snime titranje.
Neka obje snimke obrade u alatu Tracker te nakon toga usporede dobivene x-t grafove i izvedu zaključke.
Rad sa zaključcima neka podijele s ostalim učenicima u razredu u virtualnoj učionici.
Amortizeri
Učenici koji to žele, neka istraže funkciju i načelo rada amortizera u automobilu, a imaju li mogućnost odlaska k automehaničaru ili u stanicu za tehnički pregled vozila, neka snime videozapis o provjeri ispravnosti amortizera u automobilu ili njihovu zamjenu. Neka se u videosnimci osobito osvrnu na udobnost i sigurnost vožnje i vođenje redovite brige o vozilima.
Možete ih uputiti na ovu poveznicu te na videozapis 1 i videozapis 2.
Podijelite učenike u četveročlane grupe te im zadajte da izvedu kućni pokus pobuđivanja titranja jednostavnih njihala.
Pokus: Prisilno titranje njihala
Pribor: dva stolca (u ulozi stalka), drveni štap, vezica za cipele, konac, metalna kuglica, željezne matice za vijke.
Neka učenici namjeste drveni štap između dvaju stolaca i na njega pričvrste niz jednostavnih njihala povezanih vezicom za cipele. Prvo njihalo neka bude s metalnom kuglicom. Neka jedno njihalo ima istu duljinu kao i pobudno njihalo s metalnom kuglicom. U početku su sva njihala u stanju mirovanja. Njihalo na kojem visi kuglica neka izvuku iz ravnotežnog položaja i puste da titra.
Prije izvođenja pokusa neka učenici razmisle i odgovore na sljedeća pitanja:
Kako titraju njihala sa željeznim maticama?
Zbog čega prvo njihalo ima metalnu kuglicu (veću masu)?
Što bi se dogodilo kada bi imalo manju masu od ostalih?
O čemu ovisi frekvencija titranja pojedinog njihala?
Što utječe na amplitudu titranja pojedinog njihala?
Kako titraju njihala jednake duljine?
Ako je amplituda prisilnog titranja stalnog iznosa, postoji li prigušenje?
Osim harmonijske sile i sile otpora sredstva, koja još sila djeluje? Koja je njezina uloga nad sustavom koji titra?
Kako nazivamo takvo gibanje?
Uputite učenike na e-Škole DOS Fizika 3, Modul 1, Jedinica 1.5, odlomak Prisilno titranje.
Snimku pokusa i analizu titranja neka naprave u prezentaciji u alatu PowerPoint sustava Office 365 te je podijele s ostalim učenicima u razredu.
Potičite kod učenika da svi aktivno sudjeluju tijekom grupnog rada, odgovorno i suradnički, s naglaskom na međusobnom poštovanju, dopunjavanju, argumentiranoj razmjeni stavova i mišljenja pri odabiru strategija i planiranju u svladavanju postavljenih zadataka.
Potičite kod učenika razumijevanje njihovih prava i odgovornosti u radu u grupi i u razredu, čineći ih osjetljivima za prava drugih bez obzira na međusobne razlike.
Tijekom prezentacije svake grupe raspravite s učenicima o temi i odgovorima, kako biste provjerili razumijevanje sadržaja i moguću pojavu pogrešnih predodžaba. Stvorite sigurno okruženje za uvažavanje ljudskog dostojanstva i vrijednosti ljudskog bića svih učenika. Naglasite im da imaju pravo slobodno izraziti svoje mišljenje i da ono bude uvaženo u atmosferi međusobnog poštovanja. Uvažite sve odgovore učenika i njihovu „logiku“, te osvijestite to i kod učenika kako bi poslije moglo doći do prekonceptualizacije ako se nove spoznaje ne poklapaju s predviđanjima, odnosno kako bi potvrdili svoje koncepte ako dođe do predviđanja.
Raspravite s učenicima primjere prisilnog titranja, npr. neka na osnovi iskustva odgovore kako će se zanjihati na ljuljački i zašto na taj način te zašto zastava vijori na vjetru. Neka učenici obrazlažu svoje odgovore i raspravom dođu do ispravnih rješenja.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koju učenik ima (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Dajte učenicima upute za snimanje pokusa koji će grupa s učenikom s teškoćama izvesti kod kuće. Vrlo je važno snimiti pokus kako bi učenici s teškoćama mogli ponovno pogledati što se događa u pokusu te kako bi znali odgovoriti na pitanja. Učenicima s teškoćama možete postaviti manji broj pitanja ili ponuditi višestruki izbor kao odgovore na pitanja. Učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje možete zadati ulogu postavljanja i izvođenja pokusa. Učenicima s oštećenjem vida osigurajte nesmetano gledanje pokusa sa što manje udaljenosti kako bi ga mogli vizualno pratiti, a ujedno bi bilo dobro pojačati kontrast te usporiti videozapis radi lakšeg praćenja pokusa.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele mogu analizirati Bartonovo njihalo u alatu za videoanalizu Tracker.
Pokus: Bartonovo njihalo
Pribor: Bartonovo njihalo, uređaj za snimanje videosadržaja, tronožac, predmet poznatih dimenzija za baždarenje skale duljine, računalo.
Bartonovo njihalo (poveznica vas vodi na slikovni prikaz Bartonova njihala) jest niz matematičkih njihala različitih duljina niti obješenih tako da se na njih može prenijeti titranje pobudnoga njihala. Raspravite s učenicima o masama tijela na njihalima.
Zašto tijelo na jednom od njihala ima znatno veću masu od ostalih tijela?
Uređaj za snimanje treba postaviti tako da je okomit na ravninu u kojoj titra Bartonovo njihalo. Neka učenici zatitraju tijelo s najvećom masom te snime titranje. Neka snimku prebace na računalo i analiziraju je u alatu Tracker pomoću četiriju traka za praćenje predmeta (kako bi se vidjele sve putanje).
Neka učenici grafički prikaz otvore preko cijelog prozora. U prvom prozoru neka otvore graf njihanja tijela s najvećom masom, a u ostalim prozorima grafove njihanja ostalih tijela. Neka usporede grafove vremenske ovisnosti amplituda svih njihala na Bartonovu njihalu.
Kada sustav titra s maksimalnom amplitudom? Kako se zove ta pojava?
Napomena: budući da se u alatu Tracker istodobno mogu vidjeti najviše tri grafa, neka učenici sastave grafove njihanja svih tijela u nekom alatu za obradu slika, npr. u alatu LunaPic.
Analizu gibanja sa snimkama ekrana računala (Screen Shot) neka prezentiraju ostatku razreda u alatu PowerPoint sustava Office 365.
Potaknite učenike na razvoj vještina javnog govorništva: postavljanje pitanja, raspravu i iznošenje zaključaka u razredu.
Metodom obrnute učionice uputite učenike da samostalno istraže rezonanciju. Potaknite ih na razvoj odgovornosti za vlastito učenje i napredak.
Možete ih uputiti na e-Škole DOS Fizika 3, Modul 1, Jedinica 1.5 ili na samostalno pretraživanje dostupnih izvora na internetu, pri čemu trebaju voditi računa o pouzdanosti informacija odnosno vjerodostojnosti izvora koje nalaze na raznim mrežnim stranicama.
Učenici su vjerojatno već vidjeli primjer razornoga djelovanja rezonancije na mostu Tacoma Narrows Bridge u Washingtonu, kada je vjetar pruzročio rušenje mosta.
Zadajte im da istraže taj primjer s obzirom na pojavu rezonancije. Objašnjenje razloga rušenja mosta mogu pogledati na videozapisu, od 3:45 do 8:06 min.
Uputite učenike i na poveznicu Lessons from failure. Neka se posebno osvrnu na to kako se, kao u ovom primjeru, može učiti iz pogrešaka, s obzirom na to da su inženjeri razumijevanjem neuspjeha i njegovim ovladavanjem pridonijeli napretku inženjerstva i znanosti. Tako se od rušenja mosta u Tacomi u mostove ugrađuju posebni prigušnici vibracija.
Neka nakon proučavanja teme zapišu eventualne nejasnoće i dvojbe.
Raspravite s učenicima na satu o proučavanoj temi i eventualnim nejasnoćama i dvojbama.
Pitajte učenike:
Zašto vojska ne maršira preko mosta?
Zašto se most Tacoma počeo tako gibati? Otkud mu energija za to?
Tijekom rasprave naglasite učenicima da pogreške mogu biti temelji našeg puta k izvrsnosti i kreativnosti.
Razgovarajte s učenicima o situaciji u kojoj pokus iz različitih razloga ne uspije te se ne dobiju očekivani rezultati. Naglasite im da je potrebno biti strpljiv, razmisliti kako je „pogreška“ utjecala na pokus i pokušati analizirati što se dogodilo, a što se trebalo dogoditi. Razgovarajte s njima o tome da je svaki izvedeni pokus prilika za učenje i poboljšanje.
Upozorite ih na to da s gledišta razvoja znanosti nije loše da poneki pokusi ne uspiju, odnosno da daju rezultate koji nisu fizikalno očekivani. U povijesti znanosti bilo je teorija i modela koji su poslije zamijenjeni novima. Podsjetite učenike da su uobičajeni dijelovi znanstvene metode neprestana provjeravanja postojećih znanja i teorija, ponavljanje pokusa s boljim mjernim instrumentima i metodama te dopunjavanje teorijskih modela ili definiranje novih.
Ohrabrite ih da i sami budu spremni preispitati se i promijeniti svoje pretpostavke i zaključke na temelju novih, valjanih argumenata.
Pokus 1
Prikažite učenicima pokus s dvama spregnutim njihalima kao na slici.
Raspravite o sljedećem pitanju:
Što se događa s energijama njihala u spregnutom sustavu?
Tijekom rasprave, prije izvođenja pokusa, naglasite pogrešne zaključke učenika. Potaknite ih da povežu situaciju s postojanjem vlastite frekvencije titranja i frekvencije prisile te u obrazloženju iskoriste poznavanje pojave rezonancije. U postupku prekonceptualizacije, nakon izvođenja pokusa, osvijestite učenicima to da su upravo učili na pogrešci.
Potičite argumentiranu raspravu i uvažavanje različitih promišljanja.
Pokus 2
Pripremite eksperimentalni postav kao na slici.
Pribor: stara knjiga veće mase, dva stalka za njihalo, dvije stege, jače uže (1 metar), dvije slamke.
Pitajte učenike:
Kako biste pomoću slamke potaknuli knjigu na rezonanciju?
Kako (u kojim vremenskim intervalima) i na koje mjesto na knjizi treba puhati?
Što će se dogoditi ako puhnete u knjigu prilikom svakog drugog njihaja?
Što će se dogoditi ako drugi učenik puše u knjigu s druge strane tijekom svakog njihaja?
Raspravite o njihovim pretpostavkama. Tijekom rasprave, prije izvođenja pokusa, naglasite pogrešne zaključke učenika.
Odaberite dva učenika da izvedu pokus.
U postupku prekonceptualizacije, nakon izvođenja pokusa, osvijestite učenicima to da su upravo učili na pogrešci.
Postoji li sličnost između gibanja knjige i guranja osobe na ljuljački?
Imaju li učenici kod kuće stare knjige kojima se više ne koriste, potaknite ih na zaštitu okoliša tako da ih odnesu u antikvarijat ili odlože u stari papir za recikliranje.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koju učenik ima (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Pri samostalnom pretraživanju rezonancije, učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju, kao i učenicima s oštećenjem vida omogućite literaturu koju prilagodite tako da uvećate font i umetnete dvostruki prored. Bilo bi dobro kada bi učenicima s teškoćama zadali da kod kuće prije nastave istraže pojavu rezonancije i napišu natuknice s ključnim riječima.
Videozapis o rušenju mosta Tacoma objasnite učenicima s oštećenjem vida ili im omogućite korištenje pomagala pri gledanju. Videozapis o razlozima rušenja mosta transkribirajte za učenike s oštećenjem sluha i za učenike s poremećajem akitivnosti i pažnje. Za članak Lessons from failure pripremite natuknice u pisanom obliku ili ih ukratko objasnite učenicima s teškoćama.
Tijekom izvedbe pokusa objasnite učenicima s oštećenjem vida što se događa s njihalima. Učinite to i u drugom pokusu. Angažirajte učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje u izvedbi pokusa.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Podijelite učenike u grupe te im zadajte da istraže primjere rezonancije u svakodnevnom korištenju (rezonancijom se koristimo prilikom traženja radiopostaja, kod prijema TV signala, pri radiokomunikaciji…), u tehnici (vezano za mostove, nebodere, zrakoplove, brodove, strojeve i dr.), kao i korisne primjene rezonancije u medicini. Tijekom istraživanja neka vode računa o pouzdanosti informacija odnosno vjerodostojnosti izvora koje nalaze na raznim mrežnim stranicama.
Neka izrade prezentaciju u alatu PowerPoint sustava Office 365 te je prikažu ostalim učenicima u razredu. Nakon prezentacije svake grupe dodatno s učenicima raspravite o temi kako biste provjerili razumijevanje sadržaja i moguću pojavu pogrešnih predodžaba.
Potičite kod učenika aktivno i ravnopravno sudjelovanje svih sudionika tijekom grupnog rada, odgovorno i suradničko učenje, s naglaskom na međusobnom uvažavanju, bez isključivosti i diskriminacije u grupi. Osvijestite razumijevanje njihovih prava i odgovornosti u radu u grupi, argumentiranu razmjenu stavova i različitih mišljenja u atmosferi međusobnog poštovanja. Neka prepoznaju važnost prihvaćanja, uvažavanja i podržavanja pojedinačnih i grupnih različitosti te neka ih vide kao priliku za učenje.
Dodatna objašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.