Kako bi učenici što uspješnije vizualizirali geometrijska tijela prikazana u ravnini i usvojili koncept volumena, u nastavni proces uvedite manipulativna sredstva – jedinične kocke (drvene, papirnate, plastične – dio didaktičkog materijala ili izrađene unaprijed od tvrđeg papira). Ako na raspolaganju nemate jedinične kocke ili modele kubnih centimetara, dogovorite se s učenicima neka unaprijed za potrebe ovog nastavnog sata pripreme kocke izrađene od mekog kartona ili tvrđeg papira. Kako bi sve kocke bile istih veličina, možete učenicima podijeliti mrežu tijela (primjer).
Upoznajte učenike s pojmom jedinične kocke, odnosno kubne jedinice. Koristeći se alatom Isometric Drawing Tool, pripremite kolekciju slika koje prikazuju geometrijska tijela složena od jediničnih kocaka (primjer).
Podijelite učenike u grupe. Svaka grupa neka na raspolaganju ima određen broj kubnih jedinica. Pripremite radni listić sa zadatcima kao što su:
Učenici slažu tijela, određuju volumen tijela iskazan brojem jediničnih kocaka, raspravljaju i unutar grupe uspoređuju dobivene rezultate te pomažu jedan drugome.
Potaknite raspravu o mjernim jedinicama za volumen. Pokažite učenicima model kubnog centimetra i kubnog decimetra te ih navedite da opišu kubni metar. Prikažite tijela ili fotografije tijela iz svakidašnjeg života (kuća, bazen, akvarij, kutija za cipele, kutija šibica, kutijica za nakit i slično) i potaknite raspravu o odabiru najbolje jedinice za mjerenje volumena tih tijela.
Nakon rasprave, uputite učenike neka u paru slože tijelo od proizvoljnog broja jediničnih kocaka, fotografiraju ga i postave fotografiju na suradničku ploču (Collaborate board) koju ste prije izradili alatom Nearpod i poveznicom podijelili učenicima. Prikažite na velikom zaslonu postavljene fotografije. Učenici na osnovi prostornog izgleda pojedinačno određuju volumen zadanog tijela i zapisuju rješenje u bilježnicu nakon čega uspoređuju rješenja i raspravljaju o njima.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri rješavanju zadatka.
Za učenike s intelektualnim teškoćama potrebno je smanjiti količinu pojmova u skladu s njima postavljenim ishodima.
Za učenike s oštećenjem vida potrebno je prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Učenici s teškoćama će bolje funkcionirati u skupini s učenicima koji će usmjeravati učenika koji je možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Pri podjeli učenika u skupine uvijek je važno imati na umu obilježja pojedine skupine.
Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje skupine u kojoj je učenik s teškoćama.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u navedenim digitalnim alatima.
Tijekom razredne rasprave ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama, primjerice mucanje ili izražena anksioznost, govore osim ako za to sami ne izraze želju. Također, nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon razredne rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Pripremite za rad dovoljan broj modela jediničnih kocaka opisanih u uvodu aktivnosti Jedinična kocka. Učenici su raspoređeni u grupe, ali svaki učenik samostalno odrađuje aktivnost. U grupama sjede kako bi mogli raspravljati, međusobno pomagati ili surađivati.
Pripremite pet identičnih kompleta kartica. Na četiri kartice napisan je volumen iskazan kubnim jedinicama i to tako da je mjerni broj volumena:
Na poleđini kartice je redni broj zadatka koji osigurava lakše snalaženje u raspravi koja će se održati nakon završetka učeničke aktivnosti. Peta kartica neka ostane prazna. Podijelite grupama kartice okrenute poleđinom prema gore. Jedan član grupe otvara prvu karticu i svi učenici te grupe slažu tijelo zadanog volumena. Uspoređuju složena tijela. U bilježnicu zapisuju redni broj kartice, provode raspravu s pomoću smjernica koje ste projicirali na veliki razredni zaslon ili pripremili na radnom listu (primjer smjernica) i pišu bilješke. Nakon završena četiri zadatka, na petu, praznu karticu, učenici svake grupe zapisuju volumen za posljednji zadatak i predaju ga grupi do sebe (u smjeru kretanja kazaljke sata).
Slijedi analiza riješenih zadataka. Predstavnik svake grupe iznosi zaključke rasprave, a ostatak učenika uključuje se u raspravu. Prema potrebi koordinirajte rad i istaknite važne zaključke.
Pripremite interaktivni radni listić koristeći se alatom Wizer kojim ćete formativno vrednovati ishode provedene aktivnosti. Dajte učeniku povratnu informaciju u bilješkama uz kviz.
Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s poremećajem pozornosti potrebno je svrstati u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke potpore). Pri radu skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Vodite računa i o učenicima koji imaju poremećaj jezično-govorne glasovne komunikacije i ne inzistirajte na tome da oni prezentiraju zaključke rasprave, naravno osim ako za to ne izraze želju.
U samostalnom radu predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama.
Učenicima s diskalkulijom i onima s teškoćama radnog pamćenja (što je često slučaj s učenicima s disleksijom) pripremite uporabu podsjetnika s pojmovima poput prosti broj, umnožak i sl. To može koristiti i učenicima s intelektualnim teškoćama.
Koristeći se alatom MS PowerPoint, snimite kratki videozapis (kao zamjenu možete pokazati frontalno) kojim ćete učenicima dati upute za uporabu alata za slaganje geometrijskog tijela sastavljenog od jediničnih kocaka:
U virtualnoj razrednoj zajednici učenja podijelite učenicima poveznicu za pripremljeni videozapis.
Nakon što pogledaju videozapis, učenici samostalno pokreću alat Isometric Drawing Tool, a na radnom listu ili u bilježnici crtaju jednostavnu tablicu u koju će zapisivati broj točnih odgovora kako bi u igri u paru uvježbavali odrediti volumen tijela. Cilj je igre odrediti volumen tijela koji je složio suigrač.
Svaki učenik kreira jedno tijelo koristeći se alatom Isometric Drawing Tool (izbornik Create) sastavljeno od jediničnih kocaka. Kako bi igra bila dinamičnija, pripremite mali pješčani sat ili štopericu i dogovorite vrijeme potrebno za slaganje tijela. Učenici se zamijene za tablete i proučavaju zadano tijelo. Alat omogućuje rotaciju tijela kako bi učenik mogao manipulirati njime te na taj način steći bolji prostorni izgled. Učenik određuje i u bilježnicu zapisuje volumen zadanoga tijela. Učenici u paru analiziraju točnost rješenja te provjeravaju rješenje koristeći se izbornikom Inspect/2D/Mat view. Za točno rješenje učenici upisuju u tablicu 1 bod, a za netočno 0 bodova. Kreirano tijelo učenik rotacijom postavlja tako da bude pregledno za prebrojavanje jediničnih kocaka te dijeli uradak kao sliku na odabranoj virtualnoj platformi.
Pripremite kviz koristeći se alatom MS Forms u koji ćete, uz pitanja o određivanju volumena tijela, uvrstiti neke od preuzetih učeničkih slika. Učenici će, rješavajući kviz, dobiti povratnu informaciju o usvojenosti određivanja volumena tijela složenog od jediničnih kocaka, a uvrštavanje njihovih uradaka u kviz učenici će doživjeti kao pozitivni poticaj i motivaciju za budući rad.
Tijekom gledanja videozapisa za učenike s oštećenjem vida prilagodite svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Za učenike s oštećenjem sluha osigurajte titlove. Za učenike sa specifičnim poremećajem učenja, učenike s deficitom pažnje, jezičnim poremećajem i intelektualnim teškoćama osigurajte ponovno gledanje videozapisa.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u navedenim digitalnim alatima.
Za učenike s teškoćama predvidite više vremena za rješavanje zadataka, to se posebno odnosi na učenike s diskalkulijom, deficitom pažnje i intelektualnim teškoćama.
Učenici s teškoćama će bolje funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati učenika koji je možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Pri podjeli učenika u parove uvijek je važno imati na umu obilježja pojedinog para. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja problem su zadatci u kojima je potrebna brzina, zato pri rješavanju kviza najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore i tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja.
Složenije učeničke uratke iskoristite kako biste osmislili otključaonicu koristeći se alatom Genially. Nakon uspješno odigrane otključaonice, učenici mogu uvježbati procjenu služeći se interakcijom Procjena razine vode.
Nikolina Kovačević ( 2018). Prostorno mišljenje i geometrija prostora. Preuzeto s https://mis.element.hr/fajli/1499/85-02.pdf (4. 6. 2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.