S učenicima možete povesti raspravu o uzrocima ugroženosti ptica i o problemima zakonodavne zaštite vrsta čiji se areali protežu kroz različite države. Kako biste motivirali učenike za obradu teme, predložite im da posvoje pticu. Zatim ih uputite da na mrežnim stranicama Ministarstva zaštite prirode i okoliša istraže što je Natura 2000. Učenike možete podijeliti u skupine i uputiti ih na izvješće država članica iz 2010. godine, koje pokazuje kolika je površina pojedine zemlje članice obuhvaćena ekološkom mrežom.
Napomena: Hrvatska 2010. godine još nije bila članica ekološke mreže Natura 2000 pa u izvješću za nju nema podataka.
Zamolite učenike da unutar skupine u geografskom informacijskom sustavu Bioportal izmjere površinu područja očuvanja značajnih za ptice i izračunaju postotak ukupne površine Hrvatske obuhvaćene ekološkom mrežom Natura 2000. Usporedite rezultate svih skupina i raspravite o razlozima mogućih odstupanja u mjerenju među skupinama. Upozorite učenike na važnost preciznosti pri mjerenju i računanju podataka. Zatim možete usporediti postotni udio zaštićenih područja Hrvatske s ostalim zemljama. Raspravite s učenicima što navedeni podatci govore o važnosti Hrvatske u zaštiti ptica na europskoj razini. Možete zadati učenicima da proučavajući kartu u sustavu Bioportal prepoznaju područje RH važno za očuvanje ptica u blizini svojega mjesta stanovanja i najznačajnije vrste ptica koje nastanjuju to područje. Učenici mogu napraviti prezentaciju u alatu Prezi. Za izradu prezentacije mogu iskoristiti fotografije koje su sami snimili i obradili alatom Pixlr. Možete se i povezati sa školama iz različitih krajeva Hrvatske u eTwinning zajednice i prezentirati zaštićena područja i ptice svoga kraja. Isto tako, preko eTwinning zajednice možete ostvariti i suradnju sa školama iz različitih zemalja EU-a, upoznati ih s ornitofaunom Hrvatske i s njima osmisliti suradnički projekt o problematici zaštite ptica na području Europe, pri čemu će učenici komunicirati sa svojim vršnjacima iz zemlje i/ili inozemstva i zajednički osmišljavati projektne zadatke.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnosti prikupljanja i obrade podataka te aktivnosti usmenog izlaganja i sudjelovanja u raspravi. Učenike s teškoćama unaprijed upoznajte s mrežnim stranicama na kojima će pronaći željene podatke. U tu svrhu pripremite im predloške koji od njih ciljano traže određene informacije (pitanja, nadopunjavanje, kartu za obilježavanje zemalja i sl.). Možete im unaprijed zadati i da prije ovoga sata prikupe informacije povezane s očuvanjem ptica u blizini njihova stanovanja. Učenicima pripremite sve nove i nepoznate riječi s objašnjenjima da ih unaprijed upišu u svoje rječnike.
Unutar skupine učenici s motoričkim teškoćama i oštećenjima vida dobit će pomoć suučenika, a tijekom usmenog izlaganja učenik s teškoćama može izložiti unaprijed dogovoreni dio prezentacije. Učenike s glasovno-govorno-jezičnim teškoćama ne treba tražiti da se usmeno izražavaju pred skupinom ako im to predstavlja problem.
Nekoliko tjedana prije izvođenja aktivnosti učenicima možete zadati da fotografiraju ptice iz svoje okoline. Fotografije ptica učenicima će poslužiti kako bi prepoznali ptice svojega kraja i razlikovali selice od stanarica usporedbom ptica na svojim fotografijama s fotogalerijama na stranicama kao što su: Vodič o pticama (Bird Guide), Popis ptica Hrvatske i/ili Ornitologija- baza fotografija.
Kako bi provjerili svoju sposobnost prepoznavanja različitih vrsta ptica, učenici mogu riješiti i kviz Identifikacija ptica (BirdID). Svoje fotografije učenici mogu obraditi u alatu Pixlr ili Phoxo i objaviti ih na mrežnim stranicama škole u obliku e-knjige alatom Kotobee Author.
Nakon što su svladali prepoznavanje najčešćih vrsta ptica Hrvatske i istražili čime se one hrane te kako ptice pristupaju hrani, učenici će imati dovoljno informacija za izradu odgovarajućih hranilica za ptice. Učenici mogu iskazati svoju kreativnost izrađujući hranilice od primjerice plastičnih boca (oporaba materijala).
Izrađene hranilice mogu postaviti u vlastita dvorišta ili dvorište škole. Kao proširenje aktivnosti možete im zadati da promatraju ptice koje se dolaze hraniti. Na Google Disku podijelite s učenicima dokument u koji mogu upisivati brojnost i raznolikost ptica koje pristupaju hranilicama postavljenim na različitim lokacijama. Aktivnost možete provesti u suradnji s drugim školama s kojima se možete povezati preko Yammera. Možete usporediti podatke o brojnosti i vrstama ptica koje su pristupale hranilicama s učenicima iz drugih škola.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnosti fotografiranja i praktičnoga rada. Učenike možete uputiti da fotografiraju točno određene ptice selice i stanarice koje zamjećuju svaki dan u svojoj okolini te im ponuditi da u pripremljenu tablicu s nazivima razvrstaju njihove fotografije. Važno je da za svaki korak učenik s teškoćama dobije točne i jasne upute kako napraviti zadatak, tj. što se traži i s kojim ciljem. Neka uputa i vrste ptica budu prevedene na hrvatski jezik. Za potrebe učenika možete izraditi kviz koji zadovoljava organizacijom prostora i tiska (pojačan i uvećan tisak), a postupak obrade fotografija i doniranja prethodno im demonstrirajte. Pri izradi hranilica za ptice učenike možete podijeliti u parove ili skupine kako bi učenici s teškoćama imali pomoć suučenika. Važno je učenicima skrenuti pozornost na mjere opreza tijekom izvođenja praktičnoga rada. Učenici s oštećenjima vida mogu umjesto vizualnog prepoznavanja naučiti prepoznati različite vrste ptica po načinu njihova glasanja.
Kako biste potaknuli zanimanje učenika za prilagodbe ptica, podijelite ih u skupine i zadajte im kratak pokus. Tijekom izvođenja pokusa učenici unutar skupine uspoređuju kako je oblik kljuna prilagođen vrsti hrane kojom se ptica hrani. Svaka skupina neka dobije nekoliko predmeta koji simuliraju različite vrste kljuna, primjerice žlicu, vilicu, pincetu, kliješta te različite vrste „hrane“, primjerice čačkalice, spajalice, špekule, gumene crvolike bombone i slično. Svaka skupina neka analizira koja se vrsta „kljuna“ pokazala najboljom za koju vrstu „hrane“. Neka učenici istaknu važnost izrade hranilica za ptice u zimskim mjesecima i koje namirnice nikako ne bi trebalo upotrebljavati u tu svrhu. Raspravite s učenicima na koji su se način ptice, osim oblikom kljuna, različitim oblicima nogu i krila prilagodile svome okolišu. Možete upotrijebiti fotografije s interneta, koje ćete naći uz pomoć ključnih riječi different types of bird feet (različite vrste nogu u ptica).
Svakoj skupini zatim možete zadati da konstruira idealnu pticu za određene uvjete staništa. Uvjete staništa možete napisati na nekoliko kartica, a svaka skupina izvlači jednu karticu i za to stanište konstruira idealnu pticu. Model svoje ptice skupine mogu izraditi u alatu Cosketch kombinacijom crtanja, dodavanja crteža ili fotografija dijelova ptica (kljun, noge, krila…). Neka se koriste mrežnim tražilicama na kojima će pronaći obilježja ptice koju žele konstruirati. Svaka skupina svoju pticu predstavlja drugim skupinama i obrazlaže na koji je način ona svojim obilježjima prilagođena okolišu, a učenici drugih skupina pokušavaju argumentirano osporiti te prilagodbe u alatu Tricider. Naposljetku možete zamoliti učenike da u istome alata glasuju za jednu pticu koja ima najviše šansi za preživljavanje te da obrazlože svoj glas.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost praktičnoga rada. Tijekom izvođenja pokusa omogućite učenicima dovoljno vremena za izvršenje zadataka. Učenicima s oštećenjima vida omogućite da opipom istraže različite vrste kljunova i hrane. Učenicima s oštećenjima vida pročitajte tekst s kartice, a tijekom izrade skice ptice prilagođene zadanim uvjetima možete im opisati prilagodbe kljuna, nogu i krila. U predstavljanje svoje ptice ostalim skupinama uključite i učenike s teškoćama u skladu s njihovim mogućnostima.
Kako biste potaknuli zanimanje učenika, pokrenite raspravu o prilagodbama ptica (primjerice nedostatku kisika na višim nadmorskim visinama, dugotrajnom letu tijekom migracija, uočavanju plijena s velike udaljenosti), uspoređujući ih sa superjunacima iz popularne kulture. Učenike zatim podijelite u skupine. Svaka skupina neka predstavi jedan organski sustav ptice, a cijeli razred zajedno čini jednu pticu pa moraju zajedno surađivati kako bi preživjela. Svakoj skupini zadajte da istraži jedan organski sustav s posebnim naglaskom na prilagodbe toga sustava koje ptici omogućuju let i na strukture toga sustava koje su svojstvene pticama. Pripremite nastavne listiće koji obuhvaćaju sve organske sustave ptica i podijelite ih s učenicima na Google Disku. Svaka skupina prema nastavnom listiću neka obradi samo onaj organski sustav ptice za koji je zadužena. Nakon toga svaka skupina objašnjava važnost svojega sustava za život ptice te u suradnji s učenicima iz drugih skupina i uz pomoć nastavnika opisuju povezanost i međuovisnost svih organskih sustava. U istraživanju organskih sustava učenicima mogu pomoći podatci o anatomiji ptica na engleskom jeziku. Kad sve skupine ostalim skupinama izlože svoj sustav organa, provjerite znanje učenika kvizom koji ste izradili u alatu Kahoot. Naposljetku zamolite učenike da istaknu i potkrijepe primjerima važnost podjele rada i suradnje među različitim sastavnicama neke cjeline, bilo organa i organskih sustava u organizmu, bilo pojedinaca u društvu.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost rješavanja nastavnih listića. Pri izradi nastavnih listića pazite da prored, veličina i vrsta slova i crteža budu prilagođeni učenikovim potrebama. Upute i pitanja trebaju biti kratka i jasna.
Učenicima s oštećenjima vida možete dati zvukovno postavljen nastavni listić, listić napisan brajicom ili predvidjeti rad u paru sa suučenikom.
Nekoliko dana prije izvođenja aktivnosti učenicima zadajte da kod kuće istraže propusnost ljuske i opne jajeta. Učenici mogu fotografirati i snimiti pokus pa od fotografija i snimki izraditi videouradak alatom Animoto. Svoje videouratke mogu podijeliti na Yammeru. Odaberite najbolje videouratke, koje će učenici prezentirati ostalim učenicima u razredu.
Kako biste motivirali učenike, prikažite im videozapis Razvitak pilića iz jajeta bez ljuske (Japanese students hatch an egg outside of its shell), u trajanju od 1:38 min.
Napomena: Videozapis je na japanskome jeziku s engleskim podnapisima, no tekst nije ključan, već vizualni sadržaj. Učenici u videozapisu mogu vidjeti kako su učenici iz jedne škole u Japanu uzgojili pilića iz jajeta kojem su maknuli ljusku i prekrili ga prozirnom folijom u inkubatoru. Nakon 3 dana vidljivo je kucanje srca, a nakon 21 dan razvio se pilić.
Učenike upitajte koje je podrijetlo i značenje latinske izreke Ab ovo.
Zatim ih možete podijeliti u skupine. Svaka skupina neka dobije jedno kokošje jaje i Petrijevu zdjelicu kako bi se upoznali s dijelovima jaja. Učenici neka prouče jaje izvana, a zatim razbijeno u Petrijevoj zdjelici. Možete im pripremiti djelomičan crtež jaja alatom Web Whiteboard i zadati im da nacrtaju dijelove koji nedostaju, a pronašli su ih u prirodnome materijalu. Svakome dijelu jajeta neka dodaju pripadajuće uloge. S obzirom na to da se u videozapisu vidi kako zametku kuca srce, s učenicima možete povesti raspravu o izmjeni plinova tijekom metabolizma zametka.
Zatim pogledajte s učenicima odabrane videouratke koje su sami snimili o propusnosti ljuske i opne jajeta. Upozorite učenike na pogreške koje su radili tijekom izvođenja pokusa te raspravite o njima. Uputite učenike da povežu propusnost ljuske jajeta s mogućnošću zaraze salmonelom.
Svakoj skupini zadajte jednu o sljedećih tema – hranjiva vrijednost jaja i u kojim je količinama preporučljiva konzumacija jaja, kako pravilno čuvati jaja kao prehrambenu namirnicu i kako ih pripremati za jelo da bismo izbjegli mogućnost zaraze salmonelom, energetska i nutritivna vrijednost jaja i alternativa kokošjem jajetu u prehrani (primjerice jaja prepelica i nojeva), koju će istražiti i raspraviti te nakon toga napraviti infografiku na tu temu alatom Canva. Nakon toga svaka skupina neka predstavi svoje infografike ostalim učenicima objavom na Yammeru.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa i izvođenja praktičnoga rada. Videozapis iz aktivnosti je kratak i nije važan tekst, već samo vizualni sadržaj. Poželjno bi bilo unaprijed najaviti sadržaj videozapisa i omogućiti primjereno mjesto za sjedenje učenicima s oštećenjima vida, kojima je potrebno omogućiti da opipaju ljusku jajeta i opisati im opisati postupak rada ako ne mogu vidjeti. Tijekom izvođenja praktičnoga rada u skupini učenici s teškoćama imat će pomoć suučenika.
Napravite dva oblaka riječi u alatu Mentimeter, u koje će svi učenici upisati osobine za koje smatraju da su privlačne suprotnome spolu. Učenice neka upotrebljavaju jedan popis, a učenici drugi. Nakon toga mogu usporediti popise i raspraviti o njima. Neka učenici pronađu poveznice između načina udvaranja čovjeka s udvaranjem i spolnim odabirom u ptica. Povedite raspravu o tome što ptice privlači u jedinkama suprotnog spola. Nakon toga možete podijeliti učenike u skupine i zamoliti ih da svaka skupina odabere i istraži jedan oblik ponašanja ptica pretražujući internet prema ključnim riječima (primjerice udvaranje ptica, briga za potomstvo, imprinting, parazitizam u gnijezdu, seobe ptica, život ptica u gradovima i slično). Svaka skupina neka napravi kratak videozapis u alatu Moovly koji će s vama i s ostalim učenicima podijeliti na Yammeru kako biste ga mogli komentirati. Možete sastaviti i kviz u alatu Kahoot kojim ćete provjeriti znanje učenika o ponašanju ptica.
U aktivnosti izrada videouradaka predviđena je kao rad u skupini, što omogućuje učenicima s teškoćama pomoć suučenika. Svi učenici s teškoćama mogu biti uključeni u aktivnost u skladu sa svojim sposobnostima, s time da im točno odredite koja će biti njihova uloga unutar skupine. Za učenike s oštećenjima vida, ako je potrebno, važno je predvidjeti točno određene zadatke koji im omogućuju da zvukovno percipiraju zadatak i na toj razini se mogu pripremiti za daljnje sudjelovanje u radu. U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći dodatne upute kako uključiti učenike u aktivnosti rasprave.
Učenici koji su dodatno motivirani mogu organizirati radionicu učenicima nižih razreda, gdje će uz njihovo vodstvo i upute izraditi hranilice i kućice za ptice te ih postaviti u svome vrtu ili okolišu škole. Kao uvod u radionicu mogu pripremiti i kratku prezentaciju u alatu Prezi o razlozima seobe ptica, s naglaskom na geomagnetsko osjetilo ptica. Uputite ih da dio prezentacije posvete i problemu svjetlosnog onečišćenja te na taj način šire svijest o potrebi zaštite životinja od toga tipa zagađenja.
Učenici koji žele mogu istražiti neke od najvećih ekoloških katastrofa nastalih izlijevanjem nafte u more te posljedice tih havarija na ptice. Potaknite ih da promisle o načinima sprječavanja takvih događaja i kako pomoći pticama ako dođe do izlijevanja nafte. O svojim saznanjima mogu izvijestiti ostale učenike u razredu uz pomoć alata Prezi. Kao pomoć pri izradi prezentacije i kao dodatni izvor znanja može im poslužiti videozapis Poslijedice izlijevanja nafte u more.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 13.5.2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.