5.7. Istraži svoj zavičaj

Moći ću:

  • istražiti i dokumentirati o pojavama u svom zavičaju

  • prepoznati reljefne oblike u svom zavičaju

  • opisati rad speleoloških stručnjaka.

Uvod

O reljefnim uzvišenjima i krškom reljefu učio/učila si u prethodnim jedinicama.

Prisjeti se: 

  • Što je reljef, a što krš? 
  • Kako dijelimo reljefne oblike s obzirom na nadmorsku visinu?
  • Kako dijelimo krške reljefne oblike? 
  • Koji su krški reljefni oblici važni za naseljenost?
  • Koje su prirodno-geografske cjeline Hrvatske?
  • U kojem dijelu Hrvatske nalazimo krški reljef? 
  • U kojem dijelu Hrvatske ti živiš?
Slika 1.

Zavižan na Sjevernom Velebitu

Zavižan
  • Pronađi Zavižan na karti Hrvatske u atlasu.
Slika 2.

Sada je vrijeme za samostalno istraživanje!

Sada je vrijeme za samostalno istraživanje!

Sada je vrijeme za samostalno istraživanje!

Posluži se svim raspoloživim sredstvima za rad, poput literature ili interneta, no pri tome obavezno pazi na sigurnost na internetu.

Istraži sam/sama!

Izađi u prirodu, okreni se oko sebe i prouči svoj zavičaj.

Fotografiraj reljefne oblike, prepoznaj ih, opiši i napravi malu foto izložbu.

 

1/7
Fotografije prirode
2/7

Zatim istraži postoji li u tvojoj okolini špilja koju možeš posjetiti.

Ako u tvojoj blizini ne postoji špilja koju možeš samostalno posjetiti, predloži učitelju/ici zajednički razredni posjet u sklopu školskog izleta, ekskurzije ili terenske nastave ili posjeti obližnju planinarsku ili penjačku udrugu/instituciju te istraži njihov rad.

Ako postoji, organiziraj posjet i u svoj istraživački rad uključi i odgovore na sljedeća pitanja:

3/7

Opiši izgled špilje koju si posjetio/la.

Postoji li rasvjeta unutar špilje?

Jesi li uočio/la bilo kakav otpad unutar i oko špilje?

Ima li kakvih natpisa na ulazu u špilju?

Ima li špilja kakve prirodne ukrase? Opiši ih.

4/7

Koje su najposjećenije špilje u Hrvatskoj?

Istraži njihova osnovna obilježja.

5/7

Koja je bila uloga špilja u prapovijesti, a koja je danas? Navedi primjere u Hrvatskoj.

Špilja u prapovijesti
6/7

Svoj istraživački terenski rad možeš prikazati u obliku prezentacije ili plakata.

Ilustracija plavokosog dječaka koji sjedi u školskoj klupi i diže ruku(javlja se za riječ)isppred dječaka je jedna otvorena kniga, a na klupi ih je još nekoliko
7/7

Istraži sam/sama!

Izađi u prirodu.

Okreni se oko sebe.

Prouči svoj zavičaj.

Fotografiraj reljefne oblike.

Prepoznaj reljefne oblike i opiši ih.

Napravi malu foto izložbu.

1/7
Fotografije prirode
2/7

Istraži postoji li u tvojoj okolini špilja koju možeš posjetiti.

Ako postoji, organiziraj posjet.

U svoj istraživački rad uključi i odgovore na sljedeća pitanja:

Ako u tvojoj blizini ne postoji špilja koju možeš samostalno posjetiti, predloži učitelju/ici zajednički razredni posjet u sklopu školskog izleta, ekskurzije ili terenske nastave.

Možeš posjeti obližnju planinarsku ili penjačku udrugu/instituciju te istraži njihov rad.

3/7

Opiši izgled špilje koju si posjetio/la.

Postoji li rasvjeta unutar špilje?

Jesi li uočio/la bilo kakav otpad unutar i oko špilje?

Ima li kakvih natpisa na ulazu u špilju?

Ima li špilja kakve prirodne ukrase?

Opiši ih.

4/7

Koje su najposjećenije špilje u Hrvatskoj?

Istraži njihova osnovna obilježja.

5/7

Koja je bila uloga špilja u prapovijesti, a koja je danas? Navedi primjere u Hrvatskoj.

Špilja u prapovijesti
6/7

Svoj istraživački terenski rad možeš prikazati u obliku prezentacije ili plakata.

Ilustracija plavokosog dječaka koji sjedi u školskoj klupi i diže ruku(javlja se za riječ)isppred dječaka je jedna otvorena kniga, a na klupi ih je još nekoliko
7/7

Postani novinar!

Formiraj novinarsku skupinu s drugim učenicima iz razreda i prionite poslu.

Posjetite neku od udruga i/ili institucija koje se bave istraživanjem krškog podzemlja ili neku planinarsku ili penjačku udrugu.

Dogovorite intervju (uživo ili online) s jednim speleologom ili članom planinarske/penjačke udruge, pokušajte ga snimiti i napraviti kratki novinarski članak.

Osmislite 10 pitanja koja ćete postaviti.

Slika 3.

Novinarska skupina

Novinarska skupina

Postani novinar!

Formiraj novinarsku skupinu s drugim učenicima iz razreda.

Posjetite neku od udruga i/ili institucija:

  • koje se bave istraživanjem krškog podzemlja
  •  neku planinarsku
  • neku penjačku udrugu.

Dogovorite intervju (uživo ili online) s jednim speleologom ili članom planinarske/penjačke udruge.

Pokušajte  snimiti intervju  i napraviti kratki novinarski članak.

Osmislite 10 pitanja koja ćete postaviti.

Novinarska skupina

Novinarska skupina

Kao pomoć u istraživanju speleologa mogu ti poslužiti sljedeća pitanja i sljedeći video. Pogledaj i razmisli.

Primjeri pitanja: Tko sudjeluje u speleološkim istraživanjima? Kako postati speleolog? Koliko ima neistraženih špilja i jama u Hrvatskoj?

Kao pomoć u istraživanju speleologa mogu ti poslužiti sljedeća pitanja i sljedeći video.

Pogledaj i razmisli.

Primjeri pitanja:

  1. Tko sudjeluje u speleološkim istraživanjima?
  2. Kako postati speleolog?
  3. Koliko ima neistraženih špilja i jama u Hrvatskoj?
Video 1.

Tko su speleolozi?

Tko su speleolozi?
0
  • Zašto speleolozi moraju biti vrsni ronioci i u izvrsnoj fizičkoj formi?
  • Od čega se sastoji osnovna oprema svakog speleologa?

Složi sliku i odgovori na pitanja:

  • Jesu li istraživači na ilustraciji prikladno odjeveni za rad unutar špilje/jame?
  • Što imaju uz sebe od speleološke opreme, a što im nedostaje?
Na ilustraciji je prikazano troje djece (jedan dječak i dvije djevojčice) unutar špilje u ulozi speleologa. Uz njih se nalazi rastvoreni crveni šator, zapaljena logorska varta, malo jezerce i smeđe sige koje vise sa stropa špilje.
Slika 4.

Jedan dječak i dvije djevojčice

Na ilustraciji je prikazano troje djece (jedan dječak i dvije djevojčice) unutar špilje u ulozi speleologa. Uz njih se nalazi rastvoreni crveni šator, zapaljena logorska varta, malo jezerce i smeđe sige koje vise sa stropa špilje.

Promotri sliku i odgovori na pitanja:

  • Jesu li istraživači na ilustraciji prikladno odjeveni za rad unutar špilje/jame?
  • Što imaju uz sebe od speleološke opreme, a što im nedostaje?

Više o speleologiji saznaj na sljedećoj poveznici.

Slika 5.

Planinarska oprema

Planinarenje

Kad si završio/završila istraživački rad, možda si poželio/poželjela biti planinar i više vremena provesti otkrivajući prirodu oko sebe.

Posluži se informacijama na sljedećoj poveznici i postani planinar, pozovi i svoju obitelj i prijatelje te uživajte provodeći zajedničko vrijeme u prirodi.

Planinarska oprema

Planinarenje

Kad si završio/završila istraživački rad, možda si poželio/poželjela biti planinar.

Kao planinar možeš više vremena provesti otkrivajući prirodu oko sebe.

Posluži se informacijama na sljedećoj poveznici.

Postani planinar!

Pozovi i svoju obitelj i prijatelje da postanu planinari.

Uživajte provodeći zajedničko vrijeme u prirodi.

Vrednuj vlastiti rad!

  • Provedi samovrednovanje svog istraživačkog rada.
  • Pritom se posluži pitanjima u priloženome dokumentu.