Prije izvođenja glavne aktivnosti učenike podijelite u timove uz pomoć igre za “zagrijavanje”. Svi učenici neka se što prije poslože u vrstu od najvišeg prema najnižem učeniku. Potom odredite timove s jednakim brojem članova (broj timova i broj članova u svakom timu ovisi o broju učenika u razrednom odjelu). Nakon što su se učenici raspodijelili u timove zadajte im zadatak u kojem svaki tim treba pronaći četiri predmeta dostupna u učionici (poput olovke, vješalice, kišobrana, gumice i sl.), čiji zbroj duljina mora biti približno jednak jednom metru, te ih zapisati na papir. Ograničite vrijeme traženja predmeta. Nakon što svaki tim zapiše predmete, uloge u timu podijelite na način da jedan učenik mjeri predmete, drugi zapisuje, treći zbraja te naposljetku zajednički određuju koliki dio metra zauzimaju duljine odabranih predmeta. Opet ograničite vrijeme. Tim koji odabere četiri predmeta čiji zbroj duljina je najbliži jednom metru, pobjednik je igre.
Pobjednički tim nagradite tako da u sljedećoj aktivnosti dobije bonus – na primjer, mogu odabrati koju temu žele.
Napišite neke zanimljivosti iz svakodnevnog života ili drugih nastavnih predmeta (Priroda, Geografija, Povijest…), a koje će sadržavati brojčane vrijednosti koje učenici moraju sami pronaći rješavajući zadatke. Rješenje svakog zadatka neka bude brojčani podatak koji nedostaje u rečenici.
Napišite zanimljive podatke tako da svaki tim dobije podatke s različitom temom (npr. tema može biti ljudsko tijelo, biljke, životinje…). Napišite onoliko zadataka koliko treba pronaći brojčanih podataka. U zadatcima mogu biti brojevi iz skupa prirodnih brojeva, razlomci, decimalni brojevi, postotci, mogu sadržavati nekoliko računskih radnji.
Primjer: Tema: Ljudsko tijelo
Jeste li znali da:
Broj koji nedostaje u prvoj rečenici rješenje je prvog zadatka, broj koji nedostaje u drugoj rečenici rješenje je drugog zadataka itd.
Primjer zadataka:
Svakom timu podijelite papir sa zanimljivostima i zadatcima. Članovi tima neka se dogovore tko će rješavati koje zadatke. Ograničite vrijeme rješavanja zadataka. Nakon što riješe zadatak, rješenje moraju upisati na crtu pojedine rečenice. Nakon isteka vremena svaki tim neka napravi plakat s naslovom Jeste li znali? - na papiru ili koristeći neki od digitalnih alata za izradu infografike, postera i prezentacija, npr. Piktochart. Svaki tim neka prezentira svoje uratke.
Voditi računa o izboru učenika u timovima tako da svaki tim ima jednake šanse za uspjeh, iako je u jednom timu učenik s teškoćama (smanjene intelektualne sposobnosti, poremećaj iz spektra autizma). Učeniku s poremećajem iz spektra autizma (više razine funkcioniranja) će prije početka timske aktivnosti učitelj dati jasno napisan protokol, koji će mu biti podsjetnik o redoslijedu aktivnosti i njegovim zadatcima.
Za “zagrijavanje“ napisati jednostavnu i kratku uputu za učenika i pripremiti dužinu od 1 metar. Primjerice: “Nađi mali predmet koji će zajedno s ostalim predmetima tvog tima činiti 1 metar“. “Izmjeri svoj predmet!“ Za provedbu aktivnosti, ako je zadatak: Odredi najmanji zajednički višekratnik brojeva 15 i 25, pripremite podsjetnik s koracima određivanja zajedničkog višekratnika, odnosno pripremite već gotov zapis: Korak 1. Kojim istim brojem možemo podijeliti 15 i 25? Korak 2. Zapišemo taj broj s desne strane crte. Korak 3. Podjelimo oba broja tim brojem. Korak 4. Upišemo količnik ispod svakog broja s lijeve strane crte, itd.
Uz upute koraka rješavanja zadatka, učenicima s intelektualnim teškoćama zadajemo manje brojeve (jednoznamenkaste) i međusobno djeljive, primjerice: V (3, 9). Ukoliko ste odabrali zadatak riječima, primjereno oblikujte tekst (font, veličina, razmak), istaknite bitne podatke, izdvojite poznate i nepoznate podatke, istaknite računske znakove u tekstu ili riječi koje ih označavaju (zbroji, oduzmi itd.). Za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma u zadacima riječima podatke možete po potrebi dopuniti slikovnim prikazima. Ukoliko učenik ima teškoće učenja u području matematičkog mišljenja, omogućite korištenje kalkulatora. Učenik s teškoćama također čita svoj uradak.
Učenike na nekom od prethodnih nastavnih sati možete podijeliti u timove i dati im zadatak da svaki član tima mora osmisliti zadatak koji će povezivati sadržaj iz Geografije, Prirode ili Povijesti. Svaki vođa tima neka prikupi zadatke svojih članova te ih prepiše na jedan papir ili za svaki zadatak napravi QR kod. Dolaskom na sat na kojem će se provesti aktivnost, timovi izmjenjuju zadatke, tj. svaki tim dobiva zadatke nekog drugog tima.
Svrha aktivnosti bit će ponavljanje sadržaja o glazbalima. U uvodnoj aktivnosti učenicima podijelite slike glazbala o kojima će u igri biti riječi sa zadatkom da ih razvrstaju u skupine. Kako bi učenicima što jasnije prikazali koja očekivanja imate u ovom zadatku, pripremiti jednu društvenu igru prema vašem izboru koju ćete prilagoditi glazbenim sadržajima. Npr. u društvenoj igri Potapanje brodova umjesto brodovlja dodajte zamišljena glazbala.
Učenike podijelite u dvije skupine na način da na papiriće koje će učenici izvlačiti iz kutije napišite imena glazbala. Kada izvuku ime glazbala, učenici šećući po razredu pantomimom dočaravaju sviranje navedenog glazbala. Prolazeći jedni pored drugih prepoznaju glazbala iste skupine i na taj način se okupljaju. Npr. učenik koji “svira” gitaru prepoznaje učenika koji svira harfu ili tamburu i pridružuje mu se. Kada su skupine posložene, uputite ih u planiranje igre. Potaknite ih da zajedno planiraju odabir i smještaj glazbala na ploči te svaki potez dogovore unutar skupine prije nego što ga izvedu. Kada jedna od skupina pogodi mjesto gdje se glazbalo nalazi, postavlja pitanja vezana uz glazbalo (oblik i značajke glazbala kako bi se opisalo glazbalo koje se potapa), a suprotna skupina odgovara s DA/NE. Pitanja se postavljaju sve dok su odgovori potvrdni. Niječnim odgovorom pravo na potez prelazi na suprotnu skupinu.
Učenicima predložite da i sami osmisle novu-staru društvenu igru kojom će ponoviti sadržaje o glazbalima, npr. Pogodi tko sam, Čovječe ne ljuti se, Pantomima, Istina ili laž ili sl. Za potrebe vrednovanja osmislite rubriku za vrednovanje igre s jasno naznačenim kriterijima i sastavnicama te svakako i učenike uključite u njeno osmišljavanje. Neke od sastavnica mogu biti suradnja među članovima skupine, spremnost na pomoć, ponuda novih ideja, prihvaćanje drugačijeg mišljenja i sl. Za potrebe izrade rubrike možete koristiti i digitalni alat Mentimeter (Scales) u kojem možete ponuditi učenicima sastavnice vrednovanja koje se procjenjuju na ponuđenoj skali od 0 do 10.
Podijelite ih u skupine i odredite vrijeme rada. Odredite obvezne dijelove i organizacijsku strukturu igre, npr. odredite pravila, ukratko opišite način igranja, vremenski period itd. Skupine će kratko predstaviti svoje ideje, a potom će svaka skupina odigrati jednu od igara neke druge skupine. Nakon završetka sve skupine ispunjavaju rubriku za vrednovanje igre (koja može biti ispisana ili u digitalnom obliku – Mentimeter). Ako je rubrika ispisana, glasnogovornici skupina čitaju rezultate vrednovanja. Zajednički prodiskutirajte rezultate vrednovanja.
Sat ranije navijestiti temu da se učenik s teškoćama (intelektualne teškoće, poremećaj iz spektra autizma) pripremi i nađe slike gudačkih i trzalačkih glazbala, čuje njihovu glazbu, upozna se s nazivima i sadržajima o njima. Za vrijeme igre imat će pored sebe predložak (slikovnu potporu). Ukoliko se radi o igri Potapanje brodova, različitim bojama označite polja (nazive polja) radi lakše orijentacije u polju, osobito za učenike s teškoćama vidne percepcije. Prilikom podjele u skupine voditi računa da može, po potrebi, učenik s teškoćama dobiti vršnjačku pomoć i tako izbjeći mogućnost “okrivljavanja” učenika s teškoćama za slabiji uspjeh skupine.
Učenici stvaraju vlastitu društvenu igru na temu glazbala. Kreativno osmišljavaju ime igre te mogućnosti njene implementacije i u druge nastavne predmete.
Napomena: ova aktivnost primjenjiva je u raznim temama. Tema Mestieri e professioni je samo primjer.
Kada s učenicima obradite temu Mestieri e professioni i oni nauče vokabular, ovo vam može poslužiti kao vježba kako biste vidjeli jesu li shvatili i kako povezuju riječi s kontekstom. Učenicima predložite igru Pogodi tko? u kojoj će cilj biti pogoditi o kojoj se profesiji radi. U odabranom tekstu ostavite praznine gdje će učenici upisivati točne odgovore. Tekst/pitanja s prazninama možete izraditi u digitalnom alatu H5P - Quiz (Question Set) – Fill in the Blanks.
Primjer:
1.) A Paola piace tantissimo leggere e sa scrivere molto bene. Da grande farà _____________________. (la scrittrice)
2.) Roberta ha un solo hobby: la musica. Le piace cantare e canta molto bene. Da grande farà ____________. (la cantante)
3.) Giulio ama viaggiare, gli piacerebbe girare il mondo. Lui gioca sempre con le macchine, i treni e soprattutto gli aerei. Da grande farà___________________. (il pilota)
Potom koristeći neki od programa za izradu QR kodova, npr. QR Code Generator, izradite kodove s poveznicama na video materijale koji tematiziraju spomenute profesije (spisatelja, pjevača, pilota i sl.). Cilj je video materijalima ”snimljenim” u QR kodovima, kao u primjeru, navesti učenike na točne odgovore kojima će nadopuniti tekst/pitanja i dobiti konačnu verziju. Odgovor se upisuje u prazninu i treba se uklapati u kontekst teksta/pitanja. Primjeri videa koje možete koristiti su:
Podijelite učenike u skupine izvlačenjem kartica s ilustracijama različitih profesija (npr. pilot, liječnik i sl.). Svi učenici s jednakom slikovnom karticom formiraju jednu skupinu. Svakoj skupini dajte jedan tekst s prazninama za upisivanje odgovora. Svaka skupina trebala bi imati jedan uređaj s instaliranom aplikacijom za očitavanje QR kodova (koju prethodno instalirate na tablete ili im na satu pokažete kako to napraviti), primjerice QR code reader & Scanner. Učenici će zajedničkim dogovorom i suradnjom u grupi lakše doći do točnih odgovora te će međusobno izmijeniti mišljenja.
Nakon što odgovore na pitanja i zajednički prodiskutirate rješenja, neka učenici suradnički u nekom od alata za razmjenu ideja, npr. Tricider, zapišu nekoliko rečenica kojima opisuju pozitivne i negativne aspekte profesija koje su otkrili. U tu svrhu, na početnoj stranici alata Tricider, otvorite temu za diskusiju u kojoj ćete ponuditi različite profesije (Add idea). Učenici za ponuđene profesije dodaju argumente (Add argument) "za" (+) i "protiv" (-). Učenici mogu i glasati za profesiju koja im se najviše svidjela.
Prilikom podjele u skupine treba voditi računa da učenik s teškoćama (intelektualne teškoće, poremećaj iz spektra autizma, teškoće učenja) bude u paru s naprednijim učenikom u usvojenosti talijanskog jezika i koji je spreman pomoći svom paru. Usvajanje novih pojmova biti će olakšano ako se učeniku pripremi slikovna potpora.
Nastavnici će za učenike s teškoćama učenja i poremećajem pažnje pripaziti na oblikovanje teksta u pisanim materijalima (font slova – Arial, pt14, veći prored, istaknuti bitno) i aktivnosti. Nastavnik može pripremiti učeniku slikovnu potporu usvajanju novih pojmova na talijanskom jeziku.
Kao proširenje teme profesija, motiviranim učenicima možete ponuditi da napišu kraći tekst na temu Što želim biti kad odrastem? koji će potom prezentirati u nekom od dostupnih digitalnih alata na način da opišu profesiju bez da ju direktno imenuju, dok ostali učenici pogađaju o kojoj se profesiji radi.
Potaknite učenike na razmišljanje o tome koje je aktivnosti lakše napraviti u paru s nekim. To mogu biti primjeri tematikom vezani uz školu, slobodno vrijeme, obitelj, sport i sl. Kao motivaciju za razgovor možete im pokazati neke fotografije koje pokazuju spomenute aktivnosti u paru (npr. klackanje, igranje društvene igre, loptanje i sl.). Imenujte te aktivnosti i zapišite ih. Neka učenici razmisle o tome kakvo bi obavljanje tih aktivnosti bilo kada bismo ih radili ili pokušali napraviti sami. U tu svrhu, možete im prikazati i video o timskom radu. Podijelite s učenicima video Timski rad te interaktivni element Praćenje timskog rada putem ove poveznice.
Naglasite prednosti rada u paru, važnost suradnje i pomoći kada je potrebno u uspješnom obavljanju zadataka u svakodnevnom životu i obvezama.
Podijelite učenike u parove tako da učenici ne budu sa svojim “uobičajenim“ partnerima. Na taj će način vježbati svoju sposobnost komunikacije, suradnje i toleranciju ako žele uspješno završiti igru. Za vođenje i praćenje rada po skupinama (u parovima) učenici mogu koristiti interaktivni objekt Praćenje timskog rada (niže u aktivnosti). Možete s učenicima dogovoriti neku nagradu za uspješno izvršene zadatke.
Predlažemo sljedeće igre:
A) Pictionary – Unaprijed pripremite kartice s riječima na njemačkom jeziku koje su učenicima poznate.
Jedan učenik pročita pojam na kartici u sebi i taj pojam crtežom objašnjava svom partneru. Drugi učenik u paru (partner) pogađa taj pojam, navodeći riječi na njemačkom na koje ga taj crtež asocira. Onaj koji pogađa govori tako dugo dok ne pogodi zadani pojam. Učenik koji crta može koristiti samo riječi na njemačkom: Nein! , Ja!. Kao dodatan poticaj može se uvesti i mjerenje vremena. Može se uvesti i maksimalno vrijeme za izvršenje zadataka, tako da ne bi došlo do pretjeranog odugovlačenja. Ta se igra može odigrati u digitalnom okruženju (crtajući na pametnoj ploči koja se može podijeliti na dva dijela pa se parovi natječu jedan protiv drugoga tko će brže točno izvršiti zadatak). Za ovu igru može poslužiti i tablet, ploča ili tzv. flipchart.
B) Donesi to! – U ovoj igri jedan učenik ima zavezane oči, a drugi mu daje upute kako se kretati po prostoru (učionici, igralištu) da bi došao do zadanog predmeta i donio ga svom partneru. Na tom prostoru se mogu staviti i neke prepreke koje je potrebno prevladati, a cilj je da jedan učenik drugome daje upute na njemačkom jeziku (npr. links, rechts, geradeaus, Dreh dich um!, Lauf! i sl.). Igru može igrati više parova istovremeno, s time da za svaki par postoji predmet koji moraju donijeti.
C) Dvije noge i dvije ruke – učenici prelaze zadani put tako da na podu uvijek budu dvije ruke i dvije noge (osim u trenutku kada se podignu da bi se mogli kretati prema naprijed). Ovdje taj zadatak može varirati ako imamo više učenika (tri i više). Težište ove igre ne počiva na komunikaciji na njemačkom jeziku, nego da učenici nakon prijašnje dvije igre dodatno učvrste svoju vezu sa suigračem, da se mogu osloniti jedan na drugog, uspješno surađivati i imati osjećaj potpore u suigraču.
Prilikom podjele u parove treba voditi računa da učenik s teškoćama (intelektualne teškoće, poremećaj iz spektra autizma, teškoće učenja) bude u paru s učenikom više razine usvojenosti njemačkog jezika i koji je spreman pomoći svom paru. Također nije poželjno primjenjivati mjerenje vremena kao pokazatelj uspješnosti za sve učenike u razredu.
Učitelj provjerava poznaje li učenik sve riječi koje se nalaze na karticama. A) Pictionary – kartice ovog para trebaju imati riječi na njemačkom i hrvatskom jeziku. Učenik u paru koji pogađa nacrtani pojam upotrebljava istovremeno riječ na hrvatskom i njemačkom jeziku, s time da kad je učenik s teškoćama u toj ulozi može upotrijebiti hrvatsku riječ,a uz pomoć vršnjaka s kojim je u paru imenovati i na njemačkom jeziku. B) Donesi to! – učenik s teškoćama ima predložak, prijevod riječi za usmjeravanje u obje uloge. C) Dvije noge i dvije ruke – ukoliko je u razredu učenik s motoričkim poremećajem takve vrste da ne može izvesti ovu igru, ona se niti ne preporuča. Ako bi se provela, učenik s teškoćama morao bi biti isključen iz ove timske igre. Poželjno je kada neka aktivnost nije neophodna za ishode poučavanja, ne koristiti je jer bi to bila samo još jedna prepreka u okolini na koju nailazi učenik s teškoćama.
Učenici mogu osmisliti originalnu timsku igru koja može koristiti tijelo ili biti izvođena statično na igraćoj ploči. Pritom učenici imaju zadatak imenovati vlastitu igru, jasno fomulirati i napisati pravila igre u prezentu vodeći računa da igra mora imati svoj start i cilj, te određeni broj prepreka/zadataka, uz mogućnost dorade izazova u igri po vlastitom nahođenju. Učenicima naglasite da ta nova igra mora počivati na dogovoru i suradnji između suigrača. Na nekom od idućih satova učenici mogu te igre predstaviti u razredu, a prema raspoloživom vremenu možete ih i zajedno odigrati na tom satu ili nekom budućem, kada vam zatreba ili se ukaže prilika za to.
Učenicima u grupama podijelite fotokopije različitih stripova s razrezanim kadrovima. Učenici imaju zadatak rekonstruirati pravilan redoslijed kadrova te ispričati priču koja je prikazana u pojedinom stripu. Uz rad na uvodnom zadatku objasnite ili ponovite s učenicima pojmove kadra, plana, kompozicije i odnosa slike i teksta. Potičite ih da uočavaju i opisuju izražajne mogućnosti ovih elemenata stripa.
Unaprijed pripremite kratak scenarij (primjerice ulomak iz priče poznate učenicima vezane uz školsku lektiru) te zamolite nekoliko učenika da ga “odglume“ sukladno podjeli uloga. Tim učenika “glumaca” izvodi kratku igru/igrokaz, dok ostali učenici imaju zadatak pratiti i odrediti šest “ključnih scena“ priče. “Glumci” ponavljaju prikaz, a ostali učenici ih riječju: stop zaustavljaju u ključnim scenama. Ukoliko se mišljenja učenika razlikuju, potaknite ih da ih obrazlože. Svaki put kada se zaustavi scena, jedan učenik dobiva ulogu “režisera“. Njegov je zadatak odrediti što bi sve trebalo ući u kadar, a što je nepotrebno te osmisliti raspored i položaje likova unutar kadra kako bi scena bila jasna i izražajna. Prema njegovim uputama, pomoćnici s pripremljenim kartonskim trakama određuju granice kadra. “Režiser“ namješta likove unutar kadra te određuje planove (blizu – daleko).
Ostale učenike pitanjima potaknite na davanje povratnih informacija “režiseru“ o uspješnosti njegovog rješenja: Je li jasno što se događa u kadru? Tko ili što najviše privlači pažnju? Zašto? Bi li se ova scena mogla nekako drugačije prikazati? Kako?
Podijelite zatim učenike u timove od pet do šest učenika. Svaki tim ima zadatak kroz razgovor prisjetiti se nekih zanimljivih ili šaljivih događaja u razredu ili školi te odabrati jedan koji će, prvo u obliku igre/glume, a zatim i u obliku stripa, “prepričati“. Troje ili četvero učenika glume događaj, a dvoje se nalazi u ulozi “režisera“ i “snimatelja“. Učenici se međusobno izmjenjuju u ulogama tako da svaki učenik barem jednom bude u ulozi glumca, režisera i snimatelja. Ovisno o broju učenika u timu, određuje se i broj scena koje će se izrađivati. “Režiser“ zaustavlja priču u ključnoj sceni te određuje najbolji razmještaj, kompoziciju likova i planove prikaza (blizu – daleko). “Snimatelj“ kratko skicira raspored i odnose likova u kadru. Ovisno o afinitetima učenika ili o specifičnim ishodima koje želite ostvariti ovom aktivnošću, učenici mogu umjesto skiciranja u crtežu bilježiti scene fotografijama na pametnom telefonu, odnosno tabletu. Pripremite za svaki tim pomoćne listiće s osnovnim prikazima različitih vrsta kadrova i planova da im služe kao podsjetnik tijekom rada, ali i kao poticaj za iskušavanje različitih rješenja.
Članovi svakog tima dogovaraju u kojoj će crtaćoj tehnici te na kojoj vrsti i formatu podloge izvesti strip. Svaki učenik u timu crta pojedinačnu scenu, tj. razrađuje onu koju je skicirao. Po završetku crtanja, timovi imaju zadatak povezati pojedinačne crteže u zajednički strip na većoj podlozi. U timu raspravljaju je li potrebno dodati tekst u ili pored određenih scena kako bi priča bila jasnija. Tekst mogu docrtati, tj. dopisati u same crteže ili dodati kao zasebne elemente. Gotove stripove timovi prezentiraju ostalim učenicima u razredu. Timovi međusobno procjenjuju stripove (jasnoća priče, izražajnost priče, vizualna povezanost svih kadrova) pomoću ljestvica procjene.
Učenicima s teškoćama (teškoće pažnje, PSA) potrebno je na početku aktivnosti približiti ono što će slijediti sve do kraja aktivnosti. Pripremite (učenicima s teškoćama pažnje, teškoćama učenja i PSA) predložak u obliku tablice koji će sadržavati pojmove koji će se koristiti prilikom demonstracije razvoja predstave i stripa iz odabrane priče, što će poslužiti u raspravi i tijekom cijele aktivnosti za veći stupanj njihove uključenosti.
Učenicima s oštećenjem vida osigurati podršku u praćenju scena i u opisu slika. Prilikom podjele u timove provjeriti s učenikom s PSA, zbog njegovih specifičnosti u razumijevanju socijalnih odnosa, je li razumio sve uloge u stvaranju predstave te mu pomoći izabrati njegovu ulogu. Potreban mu je jasan, najbolje slikovni podsjetnik u provedbi njegove uloge.
Učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u izradi stripa, gdje imaju mogućnost posebno se istaknuti likovnim izrazom svoje percepcije scena.
Pojedinačni crteži/kadrovi mogu se fotografirati ili skenirati te pretvoriti u kratke animirane slikovne priče u jednostavnome programu za prezentaciju, primjerice animacijom PowerPoint prezentacije. Prezentacija se može dodatno obogatiti audio zapisom naracije, popratnih zvukova i sl.
Klippert, H. (2001.) "Kako uspješno učiti u timu", zbirka praktičnih primjera, Educa, Zagreb
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.