Raspravite s učenicima o važnosti i dobroj suradnji u timskom radu. Upoznajte učenike s povijesnom matematičkom vezom dvaju matematičara koji su doveli do otkrića dokaza teorema o četiri boje. Naime, teorem o četiri boje bio je postavljen 1850. godine, ali nije bio dokazan. Više o teoremu o četiri boje može se pročitati ovdje. 1976. godine matematičari W. Hakena i K. Appela zajedno rade i dokazuju teorem.
Učenicima podijelite papiriće u četiri boje na kojima su dani podatci o gustoći naseljenosti pojedine županije, prikazani na različite načine. (Poželjno je pri podjeli papirića različitih boja u cilju poticanja kohezije svjesno voditi računa o izbjegavanju formiranja ustaljenih skupina.) Na crvenim papirićima podatci su prikazani tekstualno (broj stanovnika i površina pojedine županije), na žutim papirićima isti podatci su prikazani tablično (parovi pridruženih vrijednosti za pojedinu županiju), na zelenim papirićima je njihov grafički prikaz, a na plavim papirićima linearna ovisnost broja stanovnika i površine pojedine županije prikazana formulom. Učenici s podatcima iste županije moraju se pronaći, sjesti zajedno i računski sve provjeriti kako bi ustanovili jesu li se točno spojili. Možete učenicima ispisati slijepu kartu RH na koju će upisivati gustoću naseljenosti pojedinih županija. Kada se točno spoje sve četvorke učenika, predstavljaju razredu svoje podatke.
Aktivnost se ponavlja tako dugo dok se ne prikupe podaci o gustoći naseljenosti svih županija. U slučaju da ne stignete u predviđenom vremenu skupiti podatke za sve županije, zadajte učenicima da za domaću zadaću upotpune kartu podatcima koristeći dostupne izvore u školskoj knjižnici ili pretragom podataka u tražilici Google znalac.
Nakon prikupljanja podataka učenici izlažu i/ili uspoređuju i analiziraju podatke po županijama. Potaknite raspravu o gustoći naseljenosti županija: Koja je županija najgušće naseljena, a koja najrjeđe? Znaju li razloge zbog čega je to tako?
Nakon toga, ponudite učenicima sljedeći izazov: obojiti kartu RH s najviše četiri boje tako da susjedne županije budu različito obojene. Prokomentirajte i usporedite učenička rješenja.
Prilikom uvođenja u temu dati učenicima s teškoćama (intelektualne teškoće, poremećaj iz spektra autizma) predložak s nekoliko rečenica, gdje će učenik moći dopunjavanjem rečenica aktivnije sudjelovati u raspravi o važnosti suradnje.
Učenici s teškoćama (poremećaj pažnje, intelektualne teškoće, poremećaj iz spektra autizma) dobivaju tekstualni zadatak s prilagođenim tiskom (čitki i jasni font, povećanje proreda između riječi, obilježavanje ključnih riječi).
Slijepi učenik će dobiti zadatak na svom laptopu pa će ga pročitati uz pomoć čitača ekrana. Učenik će objaviti na koju se županiju njegov zadatak odnosi te će mu se pridružiti učenici pripadajuće grupe. Za slabovidnog učenika zadatak će biti prikazan uvećano na papiru koji ne bliješti i s bijelom podlogom (pripadajuća boja ovisno o vrsti zadatka je vidljivo označena).
U svrstavanju učenika u skupine voditi računa da skupina s učenikom s teškoćama nema manje potencijale za postignuće od ostalih skupina. Stoga se preporuča da nastavnik izabere onaj kriterij za podjelu u konkretnom razredu koji će to omogućiti (bilo datum rođenja, visinu ili nešto drugo).
Učenike formirajte u skupinu od četiri člana i svakom članu dodijelite jednu boju. Potom im ponudite kartu Europe koju zajednički uz dogovor boje koristeći teorem o četiri boje na način da svaki učenik smije bojiti samo jednom bojom. Svoje radove mogu fotografirati i podijeliti u alatu za grafičku izradu plakata Canva pa se na jednom od sljedećih nastavnih sati usporede učenička rješenja i varijacije na temu.
Potaknite oluju ideja s učenicima pitanjem: Što predstavlja slika? (termitnjak), u alatu Mentimeter. Učenici neka izlože svoje mišljenje i obrazlože ga. Zajednički prokomentirajte odgovore te nastavite razgovor s učenicima: Poznaju li još neke primjere u kojima životinje grade nevjerojatne građevine? (npr. mravinjak), Grade li životinje domove iz istog razloga kao i ljudi? (zaštita od grabežljivaca, vjetra, hladnoće, kiše, mjesto gdje podižu potomke).
Uputite učenike da će pogledati tri videozapisa koji prikazuju prednosti života u zajednici o kojima ćete raspraviti poslije.
S učenicima pogledajte videozapis Tehnike "mjehurića" kod kitova u trajanju od 4:14 min. Napomena: videozapis je na engleskom.
Tekst uz videozapis: Grbavi kitovi Aljaske razvili su genijalnu metodu ribolova na haringe tehnikom “mjehurića”. Prilikom lova surađuju te kada se nađu ispod jata manjih riba, naprave krug i počnu stvarati mrežu mjehurića zraka. Mjehurići dok izranjaju dobivaju svjetlost i prestraše plijen, koji se sabije unutar stupca od mjehurića. Kitovi tada proizvode zvukove kojima tjeraju jato bliže prema površini. Potom kitovi izranjaju, pri čemu se podižu kroz stupac širom otvorenih usta punih vodom i plijenom, međusobno toliko blizu da im se dodiruju peraje. Zatvaraju usta, cijedeći vodu kroz usi i gutaju dio jata riba. Kitovi se često hrane u istim skupinama tako da se s vremenom usavršavaju u lovu. I do sedam kitova može loviti zajedno.
Zatim pogledajte videozapise: Obitelj merkata suočena s kobrom u trajanju od 1:08 min. (napomena: videozapis je na engleskom, ali i bez znanja jezika moguće ga je uspješno iskoristiti jer nudi jasan slikovni prikaz) i Kolonija mrava prelazi vodu u trajanju od 0:28 min. Na pitanje Koje su prednosti života u zajednici? učenici mogu odgovoriti metodom Razmijeni misli u paru te potom podijele i prokomentiraju svoje ideje te ih zabilježe u alatu Mentimeter (Open Ended). Razgovarajte s učenicima o njihovim odgovorima, a nakon filtriranja korisnih informacija, učenici izvode zaključke (npr. brane se od neprijatelja, brinu o potomstvu, pronalaze partnera i hranu).
Možete postaviti šest radnih mjesta (postaja) i s učenicima odigrajte World cafe (upute za aktivnost World café potražite ovdje, str.18).
Podijelite učenike u šest skupina koje će obići šest zadanih postaja (roj, plova, čopor, jato, krdo, zadružni život) tako da učenicima omogućite samostalnost izbora na kojem će se radnom mjestu zadržati. Skupinama odredite vrijeme u kojem moraju obići postaje. Nakon isteka vremena na svakoj postaji po dogovorenom znaku zbiva se izmjena; jedan učenik ostaje kao “domaćin” koji dočekuje nove “goste”, ukratko im ispriča što je prethodna grupa/grupe zabilježila i nastavlja raspravu s pridošlicama. Nakon nekoliko izmjena, “domaćin” sa završnom skupinom pripremi kratko izvješće koje će na kraju prikazati ostalima.
Učenike prethodno podijelite u šest skupina (ždrijebom izvlače slike životinja) te im podijelite slagalice u omotnicama s brojevima (svaki broj predstavlja jednu vrstu životinja). Slagalice za svaku skupinu (npr. pčela – roj, srdela – plova, vuk – čopor, patka – jato, slon – krdo, mravi – zadružni život) možete izraditi u alatu Puzzlemaker. Nakon što slože puzzle, uputite ih na digitalnu bilježnicu (nastavni listić) koju ćete s njima podijeliti u alatu OneNote (Microsoft Office 365). Priredite konceptualnu tablicu u koju će učenici upisati npr. ime životinje, naziv skupine, opisati organizaciju života i ponašanje u skupini (npr. sukobi među životinjama unutar skupine (mladi mužjaci, borba za ženku – udvaranje) na posebnu stranicu za svaku skupinu. “Domaćin“ sa završnom skupinom neka pripremi kratko izvješće o zajednicama životinja koje će podijeliti u digitalnoj bilježnici i prikazati ostalima. Raspravite s učenicima: Imaju li sve životinje jednak položaj u skupini? Kakav mora biti vođa skupine? Kako je organiziran život u zadruzi (npr. pčele, mravi, bumbari, termiti)? Zašto su mravinjaci ili košnice najsloženiji oblik života u skupinama? Koji su razlozi sukoba među životinjama (borba za društveni položaj, ženku, životni prostor)? Trebaju li sve skupine životni prostor jednake veličine?
Za učenika s poremećajem iz spektra autizma učitelj na početku sata pripremi predložak s redoslijedom aktivnosti, a po potrebi i objasni. Tekst uz videozapis je prilagođen teškoćama učenika u procesu učenja. Prilikom izbora para, voditi računa o spremnosti drugog učenika da po potrebi pomogne učeniku s teškoćama. Pri provedbi aktivnosti World cafe neka se osobito vodi računa da učenik i dalje ima podršku svojeg para, kako bi se spriječila zbunjenost pri izmjenama postaja. Voditi računa da struktura skupine u kojoj će biti učenik s teškoćama omogućava jednaku uspješnost u zadatcima kao i kod ostalih skupina. Više možete naći u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (str. 13).
U završnoj raspravi bilo bi dobro da učenici s teškoćama prethodno dobiju predložak s izborom pitanja. Potiče ih se na uključivanje u raspravu.
Učenike možete uputiti da istraže što je biomimikrija na pouzdanim mrežnim stranicama. Mogu pogledati i videozapis Kako su termiti inspirirali građevinu koja se sama hladi? u trajanju od 3:26 min. Primjere biomimikrije mogu pronaći na poveznici. Napomena: Videozapis je na engleskom jeziku. O biomimikriji mogu izvjestiti ostale učenike izradom prezentacije u alatu Sway.
Opis sadržaja na engleskom jeziku:
Biomimikrija – kopiranje Majke Prirode
Milijuni godina evolucije rezultirali su izuzetno efikasnim procesima i mehanizmima koje živa bića imaju i koriste kako bi se prilagodili okolišu u kojem žive. Inženjeri i dizajneri često proučavaju i primjenjuju te procese i mehanizme kako bi pronašli rješenja za mnoge probleme i izazove suvremenog života.
Kupaći kostim – koža morskog psa
Kupaći kostimi koji su koristili tehnologiju nadahnutu kožom morskog psa, izazvali su medijsku pažnju tijekom Ljetnih olimpijskih igara 2008. godine. Kada je gledamo mikroskopom, možemo primijetiti da se koža morskog psa sastoji od nebrojeno mnogo preklapajućih ljuskica sa žlijebovima koji omogućavaju brži prolazak vode, a samim time i brže kretanje kroz vodu. Znanstvenici su iskoristili ovaj princip za dizajn kupaćih kostima koji su sada zabranjeni na natjecanjima jer natjecateljima omogućavaju veliku prednost. Isti mehanizam primjenjuje se na dnu brodova.
Ronilačko odijelo – dabar
Dabrovo krzno toliko je gusto da omogućava zadržavanje “džepova zraka“ čak i kada ove životinje rone pod vodom. Znanstvenici na sveučilištu MIT rade na razvoju materijala nadahnutog ovom strukturom, namijenjenog odijelima za surfere.
Termitske nastambe – uredske zgrade
Iako termitske nastambe djeluju neobično, izuzetno su ugodne za život. Nevjerojatno dobro čuvaju unutarnju temperaturu čak i kada se vani izmjenjuju visoke i niske temperature. Mick Pearce, arhitekt u Zimbabweu, proučavao je rashladne dimnjake i tunele u termitskim nastambama. Primijenio je naučeno u izgradnji uredskih zgrada koje zbog navedenog sustava hlađenja troše 90 % manje energije na hlađenje i grijanje prostora.
Čičak-traka – čičak
Čičak-traka možda je najpoznatiji primjer biomimikrije. Čičak-traku izumio je švicarski inženjer George de Mestral prema strukturi ploda biljke čička.
Kit – turbine
2004. godine znanstvenici sveučilišta Duke, West Chester i Američke mornaričke akademije otkrili su da kvrge na prednjem dijelu peraje kita izuzetno povećavaju njihovu efikasnost te su isto primijenili na elisama vjetrenih turbina, ventilatora, krilima aviona i propelerima.
Ptice – zrakoplovi
Ptice smanjuju zamaranje tijekom dugih letova na način da lete u formaciji oblika slova V. Grupa istraživača na sveučilištu Stanford razrađuje ideju da bi se let u navedenoj formaciji mogao primijeniti na zrakoplovnim linijama na način da zrakoplovi koji idu na istu ili sličnu destinaciju lete u navedenoj formaciji veći dio puta.
Lotusov cvijet – boja
Površina latica lotusovog cvijeta je poput kože morskog psa, ali na suhom. Hrapava površina latica cvijeta prirodno odbija prašinu i sve ostale nečistoće, zbog čega je uvijek izuzetno čista. Njemačka tvrtka Ispo provela je četiri godine istraživajući ovaj fenomen i razvila boju koja se suši u hrapavu površinu koja odbija prašinu i nečistoće, čime se smanjuje potreba pranja vanjskih zidova kuće.
Kukac – skupljanje vode
Kukac imenom Stenocara majstor je u skupljanju vode. Leđa ovog kukca prekrivena su malim, glatkim kvržicama koje skupljaju kondenziranu vlagu. Cijeli oklop kukca prekriven je glatkim voskom poput teflona, kako bi kondenzirana vlaga klizila u usta kukca. Istraživači sa sveučilišta MIT reproducirali su ovaj mehanizam u materijalu koji na navedeni način skuplja vlagu iz zraka i koristi se za stvaranje spremnika vode u suhim područjima.
(aktivnosti nakon pročitane Breze, Slavka Kolara i nakon odgledanog istoimenog filma Ante Babaje)
Ponudite učenicima tri/četiri vrećice sa slagalicama na kojima su fotografije slikanog zaslona iz filma Breza. Fotografije neka budu s početka, sredine i kraja filma.
Učenike podijelite u skupine na način da učenik iz vrećice izvlači papirić koji može biti ispisan s jednom od triju riječi: početak, sredina i kraj. Izrežite onoliko riječi koliko želite da skupina čini učenika (npr. pet riječi početak, pet sredina i pet kraj – tako ćete dobiti tri skupine po pet učenika). Ako netko od učenika želi promijeniti skupinu, može to učiniti u dogovoru s učenikom iz skupine u koju želi prijeći uz uljudno argumentiranje razloga zamijene. Zadatak je čim prije složiti slagalicu i odrediti poredak slika s obzirom na tijek radnje u filmu. Nastavnik mjeri vrijeme aktivnosti.
Ponudite učenicima tri/četiri vrećice sa slagalicama na kojima su fotografije slikanog zaslona iz filma Breza. Fotografije neka budu s početka, sredine i kraja filma.
Povedite s učenicima razgovor o suradnji/radu u timu. Učenici mogu navesti koje su prednosti/nedostatci takvoga rada. Kako su stvorili tim? Što im je bilo dobro u prethodnoj aktivnosti, jesu li imali problema tijekom rada i kako su probleme riješili. Pitajte ih što bi mogao stvoriti tim načinjen od glavnog urednika, lektora, filmskog kritičara, književnog kritičara, lingvista, istraživača glazbe, društvenog analitičara, istraživača mistike i fantastike, ilustratora, IKT stručnjaka i urednika zabavnog dijela. Učenici mogu provjeriti koliko poznaju navedena zanimanja. Zanimanja koja nisu potpuno jasna učitelj može dodatno pojasniti ili uputiti na informiranje putem interneta.
S učenicima porazgovarajte o pročitanoj knjizi i odgledanom filmu. Pitajte ih što im se svidjelo, a što nije. Koje su razlike između knjige i filma. Možete reći učenicima da ćete obraditi pročitano književno djelo i film na način koji će zahtijevati međusobnu suradnju. Naime, učenici će zajedno izraditi vodič koji će nazvati Zajedno do Breze.
Za početak s učenicima zajednički napišite jedan problemski članak i kraći osvrt na Brezu. Poželjno je učenicima dati točne odrednice o čemu se treba pisati kako bi se zadovoljila zadana forma. To se može organizirati na način da nastavnik zapisuje ono što učenici govore (zajedno se dogovaraju). Ako ste već obradili nastavne cjeline Problemski članak i osvrt, ovaj korak možete preskočiti.
Nakon toga otvorite grupu na društvenoj mreži za učitelje i učenike Edmodo, u koju će se učenici upisati, gdje učenici mogu međusobno komunicirati o rokovima i zadatcima koje ćete postaviti. U grupi dobro je dati pravila uljudne komunikacije i uputite učenike na poštivanje pravopisne norme.
Učenike u fizičkoj učionici podijelite u parove/trojke prema odabranom zanimanju i započnite izradu zadatka (pišući osvrte i problemske članke). Zanimanja mogu biti:
Uratke neka šalju glavnom uredniku (nastavnik) nakon čega možete objaviti na Edmodu ili poslati izvršeni zadatak paru na doradu ili lektoru na ispravljanje teksta. Učenici svoje radove mogu pisati u Wordu, fotografije oblikovati a sve zajedno uobličiti u vodič pomoću alata na poveznici. Zadatak može trajati dva tjedna. Riješene zadatke učenici postavljaju na navedenu platformu. Učenici zadatak mogu raditi od kuće, a jedan sat nakon tjedan dana u razredu razgovarajte o problemima, rokovima te o pomoći koju učenici trebaju.
Po završetku projekta učenici najprije pogledaju svoj uradak u razredu, razgovaraju o tome što su naučili tijekom projekta, kako su se osjećali radeći u grupi, s kime su ostvarili dobru suradnju, je li korisnije raditi u grupi ili samostalno. Potom vodič predstavljaju paralelnom razredu ili roditeljima nakon roditeljskog sastanka. Može se upriličiti večer u kojoj se čitaju ulomci i gledaju isječci iz filma nakon čega predstavljaju svoj vodič.
Učenika s poremećajem iz spektra autizma upoznaje se prije gledanja filma s tijekom aktivnosti i s temom filma. Učenicima s intelektualnim teškoćama trebat će podrška u razumijevanju dijaloga, a učenicima s poremećajem iz spektra autizma u razumijevanju emocija likova i socijalne priče koju će učitelj pripremiti i s učenikom proći prije sata. Nekima od učenika potrebno je usmjeravanje na pozorno gledanje (teškoće pažnje, intelektualne teškoće). U usmjeravanju pažnje mogu pomoći i vršnjaci ukoliko nema u razredu pomoćnika u nastavi.
U igri slagalica potrebno je voditi računa da i učenik s teškoćama ima priliku dati svoj doprinos, a vršnjaci da osvijeste važnost svakog člana tima. Voditi računa da ishod raspodjele učenika po skupinama osigurava u skupini s učenikom s teškoćama i člana spremnog pružiti podršku (potrebno je predvidjeti mogućnost nepovoljnog ishoda i unaprijed pripremiti vršnjaka koji će tražiti premještaj u ovu skupinu).
Učenici s teškoćama mogu dobiti predložak s popisom zanimanja i njihovim kratkim i jasnim opisom. Prilikom pisanja članka i kratkog osvrta učenik s teškoćama dobiva prilagođeni tekst odrednica ovisno o teškoćama. Vidi priručnik Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (5.–18. str.).
Učenik se uključuje u trojku koja je izabrala zanimanje u kojem će on moći dati koristan prilog. Za učenika s intelektualnim teškoćama potkrijepi se primjerom bliskim učeniku ili primjerom iz svakodnevnog života (društveni analitičar – odnos muškarca i žene). Na kraju neka i učenik s teškoćama kaže kako se osjećao i s kime je dobro surađivao.
Učenici koji žele znati više mogu u alatu Sutori izraditi vremenski tijek događaja.
Podijelite učenike u grupe izvlačenjem kartica sa slikom životinjske simbioze (npr. simbioza raka samca, školjke i moruzgve, velikih afričkih životinja i ptica i sl.). Svi učenici s jednakom slikovnom karticom formiraju jednu grupu. Grupe dobivaju slikovni materijal i nazive životinja koje zatim pridružuju. Grupe imaju zadatak istražiti (na internetu ili prikladnoj literaturi, ako je prethodno potrebno) kako žive pojedine životinje i što ih odlikuje. Nakon toga povedite razgovor s učenicima o neobičnim prijateljstvima i timovima kod životinja. Upitajte ih Postoji li takva suradnja među biljkama, ljudima, drugim životinjama? Raspravite o razlozima njihovog suživota i koristi za pojedince, a i s kakvim bi se problemima susrele te jedinke kada ne bi međusobno surađivale.
Uputite učenike da razmisle i procjene svoje sposobnosti, da pronađu svoju “supermoć“, odnosno svoju vrlinu ili ono u čemu se žele razvijati. Želite li da se učenici koncentriraju samo na sposobnosti vezane uz školu (govorenje, pisanje, crtanje i sl.), onda ih prije ove aktivnosti uputite da se koncentriraju na taj dio svojih supermoći. Kao primjer, učitelj može prvo reći koje su njegove “supermoći”, npr. Ich kann gut singen. Ich kann besser laufen. Ich kann am besten Deutsch sprechen. Ako je potrebno ti se izrazi mogu napisati na ploču.
Pritom koriste prezent modalnog glagola können i riječi: gut, besser, am besten. To mogu napraviti najprije usmeno, a zatim i pisano (koristeći neki od digitalnih alata za suradnju, npr. Padlet ili zapisujući na plakat ili ploču), tako da te njihove “supermoći“ budu svima vidljive. Potaknite učenike da pročitaju u čemu su učenici iz njihovog razreda dobri kako bi lakše mogli napraviti čopor ili krdo (grupu) u budućnosti.
Podijelite učenike u grupe imajući na umu njihove “supermoći“ ili ih animirajte da to učine sami, imajući u vidu da u grupi trebaju biti učenici s različitim “supermoćima”. Učenici nakon toga izrađuju strip u digitalnom obliku, koristeći neki od digitalnih alata za izradu stripova poput Pixtona, koji može biti tematski (primjerice objedinjuje i prikazuje njihove supermoći) ili tim stripom mogu prikazati kako njihove “supermoći” pridonose formiranju grupe i realizaciji zadataka u grupi (primjerice prikazati razgovor o njihovim “supermoćima” koristeći odgovarajuće jezične fraze i /ili neku konkretnu situaciju u razredu u kojima koriste svoje supermoći za rješavanje zadataka).
Učeničke radove možete prikazati na nekim svečanostima u školi, izložiti na panoima, prikazati na izložbi povodom Dana škole i sl. Također se mogu objaviti na internet stranici škole.
Učenicima s teškoćama je ova aktivnost posebno važna (zbog često vrlo narušene slike o sebi) za otkrivanje nekih svojih “supermoći“, u čemu im može pomoći perspektiva njihovih vršnjaka. Učenicima s teškoćama učenja i učenicima s intelektualnim teškoćama više će odgovarati “supermoći“ koje nisu najuže vezane uz školsko učenje. Voditi računa da se aktivnost odvija u pozitivnom ozračju i da je učenik s teškoćama član grupe vršnjaka spremnih dati podršku.
Učenici mogu pogledati film o načinu života i suradnji među pčelama na poveznici ili snimiti film sa sličnom tematikom koristeći neki od alata za izradu videa. Mogu osmisliti i snimiti rap pjesmu o supermoćima svog razreda, koristeći prije izrađene materijale kao polazište.
Učeničke radove možete prikazati na nekim svečanostima u školi, na školskoj priredbi i sl. Također se mogu objaviti na internetskoj stranici škole.
Zadajte učenicima zadatak da kod kuće pronađu primjere zaštitnih znakova i slogana popularnih tvrtki ili institucija te primjere njihove primjene na različitim proizvodima. Rezultate svog istraživanja učenici postavljaju na digitalnu oglasnu ploču, npr. Lino.
U uvodnom dijelu sata učenike vodite kroz analizu prikupljenih primjera pitanjima: Koji primjeri su vam poznati od ranije? Što sve čini vizualni identitet određene tvrtke ili institucije? Razvrstajte primjere u različite kategorije: sport, odjeća/obuća, prehrana, ekologija i sl. Koje vizualne sličnosti opažate među primjerima u istoj kategoriji? Što ih čini prepoznatljivima?
Skrenite učenicima pažnju na asocijativnost oblika, boja i tipografije u izgledu pojedinačnih vizualnih identiteta. Ukoliko tvrtka ili institucija ima izražen slogan, povežite slogan s elementima vizualnog identiteta.
Podijelite učenike u timove. Svaki tim ima nekoliko minuta da kroz razgovor raspravi o onome što je karakteristično za vašu školu, kako je oni vide, koja je njena uloga u lokalnoj zajednici, kakva atmosfera vlada u školi, koje aktivnosti i vrste projekata se potiču u školi i sl. Predstavnik svakog tima kratko iznosi zaključke svog tima.
Učenici u timovima, putem tehnike oluje ideja, osmišljavaju slogan škole (rečenicu ili kratku sintagmu koja najbolje ocrtava “ideju“/atmosferu/cilj njihove škole) i odabiru najbolji. Zatim izrađuju umnu mapu u čijem se središtu nalazi slogan. Povezuju slogan putem asocijacija s različitim vrstama pisma (tipografija), geometrijskim ili slobodnim oblicima (grafički znakovi) te s asocijativnošću i simboličkim značenjem boja. Na temelju umne mape kreću u razradu pojedinačnih dijelova zadatka: oblikovati idejno rješenje vizualnog identiteta škole. Rješenje treba sadržavati slogan, zaštitni znak, paletu boja škole, idejno oblikovanje znakova signalizacije u školi te primjer primjene zaštitnog znaka i palete boja na nekom od sredstava vizualne komunikacije (plakat, službeno pismo, prezentacija, letak ili sl.).
Svaki učenik u timu izrađuje skice prijedloga zaštitnog znaka, na računalu odabire nekoliko vrsta pisma te predlaže paletu boja (u digitalnom obliku ili u nekoj od slikarskih tehnika). Učenici zatim unutar tima prezentiraju jedni drugima skice i prijedloge rješenja te zajedno odabiru najbolje. Pri tome vode računa da su odabrani prijedlozi međusobno smisleno i vizualno povezani. Zajedno sastavljaju i zapisuju kriterije koje treba zadovoljiti svaki od elemenata koji čini vizualni identitet. Možete im predložiti i zajedničke kriterije: vizualna jasnoća ideje/poruke, mogućnost primjene na različitim proizvodima, usklađenost svih elemenata (tipografija, boja, oblici) na osnovu kojih učenici mogu specificirati na koji način se to odnosi na pojedinačni dio zadatka.
Uputite učenike na podjelu timskih zaduženja – jedan učenik razrađuje prijedlog zaštitnog znaka u digitalnom obliku, drugi učenik razrađuje prijedloge vizualne signalizacije (primjerice piktograme za učionice i ostale prostorije u školi), treći izgled letka koji sadrži sve zadane elemente (odabranu paletu boja, tipografiju i zaštitni znak). Tijekom rada učenike potaknite da unutar tima organiziraju kraće sastanke kako bi provjerili prate li svi odabranu ideju u svojim razradama i djeluju li elementi vizualnog identiteta kao cjelina. Učenici izrađuju piktograme i zaštitne znakove u alatu PowerPoint Online koristeći mogućnosti jednostavnog uređivanja slika, kombiniranja ponuđenih grafičkih elemenata i boja. Letak mogu izraditi u nekom od alata iz Office 365 paketa, npr. Word Online, koristeći gotovi predložak. Pojedinačne radove kompiliraju u zajedničku PowerPoint prezentaciju kojom će drugim skupinama predstaviti svoje cjelovito idejno rješenje vizualnog identiteta škole. Pomoću liste procjene odabiru tri najbolja rješenja koja objavljuju na internetskim stranicama škole.
Učenicima s teškoćama, primjerice s intelektualnim teškoćama, važno je da primjere proizvoda koji oni vole povežu sa vizualnim identitetom tvrtke. Učeniku se pripremi predložak sa sloganima takvih tvrtki (proizvođača učenicima popularnih proizvoda, primjerice sportske odjeće, slatkiša...) na koje upisuje proizvode i uključuje se u raspravu sa svojim primjerima.
Voditi računa o sastavu tima u kojem je učenik s teškoćama i spremnosti vršnjaka za podršku, ako će ona trebati. Važno je da i učenik s teškoćama dobije primjereni zadatak u timu. Više u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (5.-18. str.).
Učenici mogu izraditi modele, tj. grafičke matrice svojih prijedloga te ih aplicirati kao otiske na različite uporabne predmete. Matrice mogu izraditi u tehnici linoreza kako bi omogućili veći broj otisaka. Jednom izrađene otisnute predmete mogu prezentirati na školskom sajmu ili nekoj dobrotvornoj prigodi.
Klippert, H. (2001.) "Kako uspješno učiti u timu", zbirka praktičnih primjera, Educa, Zagreb
Gračan, S. (2007.) Zanimljiva matematika (5. 3. 2020.)
Karta Hrvatske, Slijepa karta Republike Hrvatske (5. 3. 2020.)
Youtube, Videozapis Tehnike "mjehurića" kod kitova (5. 3. 2020.)
Youtube, Videozapis Obitelj merkata suočena s kobrom (5. 3. 2020.)
Youtube, Videozapis Kolonija mrava prelazi vodu (5. 3. 2020.)
dr. sc. Jerbić-Zorc, G. et. al. (2018.) Priručnik za primjenu i izradu e-Škole scenarija poučavanja (5. 3. 2020.), upute za aktivnost World café
National Geographic, "Kako su termiti inspirirali građevinu koja se sama hladi?" (5. 3. 2020.)
Gunther, S. (2019) Sedam nevjerojatnih primjera biomimikrije (5. 3. 2020.)
Babaja, A. (1967) Igrani film Breza (5. 3. 2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.