Razgovarajte s učenicima o odlasku liječniku, o tome boje li se pregleda, kada odlaze na preglede, na koji im sve način liječnik pomaže. Pitajte ih može li se računalo ili čovjek “razboljeti“ putem interneta, postoje li “online bolesti“, može li nas uporaba interneta učiniti zabrinutima ili uzrujanima?
Učenicima predložite igru liječenja “mrežnih bolesti” u kojoj će izrađivati digitalni recept za lijek. Neka učionica postane liječnička ordinacija, odnosno Hitna služba sigurnosti na mreži. Učenike podijelite u dvije grupe: pacijenti i liječnici. Grupa pacijenata osmišljava i zapisuje probleme koji se pojavljuju u radu na internetu. Obraćaju se grupi liječnika koja nakon rasprave i dogovora daje savjete kako riješiti probleme pacijenata.
Prethodno pripremite online ploču u Padletu, a poveznicu na nju skratiti pomoću neke od besplatnih mogućnosti skraćivanja na webu kao što je Bitly i podijelite je učenicima. Na online ploču pacijenti upisuju svoje probleme, a liječnici rješenja problema. I poveznice na pouzdane izvore za rješenja problema podijelite na istoj online ploči, primjerice Kako se zaštititi u svijetu interneta i mobilnih telefona, Odrastanje na Internetu: Kako vratiti sigurnost u djetinjstvo?, Sigurnije na internetu, Zaštitite privatnost na Facebooku, Ne budi i ti hrvatski naivac... Dodatno ih uputite na gledanje videa o čuvanju osobnih podataka u online okruženju, naziva Sigurno surfanje, ukoliko ga do sada nisu gledali. Podijelite video s učenicima putem ove poveznice.
Nakon toga, učenici kreiraju “digitalni recept”, plakat ili strip za pravilan rad i ponašanje na mreži. Učenici mogu raditi u parovima ili grupama. Svoje radove neka objave na online ploči te prezentiraju drugim učenicima pri čemu mogu međusobno ocjenjivati radove i odabrati najzanimljivije koje će objaviti na mrežnoj stranici škole. Ako u postavkama Padleta uključite reakcije kao što su sviđa mi se (Like) i slično, učenici mogu međusobno vrednovati radove. Učenici mogu izraditi strip koristeći primjerice Pixton.
Učenike s teškoćama aktivno uključite u razgovor o liječenju i odlascima liječniku. Potaknite ih da kratko kažu svoja iskustva s liječnicima i bolnicama i na taj način mogu upoznati druge učenike sa svojom teškoćom.
Prije početka zadatka učenicima s teškoćama objasnite što mislite pod “online bolesti” i “razbolijevanje putem interneta” jer neki učenici s teškoćama to mogu shvatiti doslovno. Zbog toga je bitno da im objasnite na što ste mislili i kako će aktivnost izgledati.
Uključite učenike s teškoćama u rad grupe tako da budu aktivni sudionici. Unaprijed definirajte njihovu ulogu i zadatke te im dajte konkretne upute. Bitno je da učenik s teškoćama ne bude samo promatrač, nego da aktivno sudjeluje i uspješno izvršava svoj dio zadatka te doprinosi zajedničkom radu grupe.
Kod učenika s većim teškoćama vida provjerite podržava li čitač ekrana aplikacije i mrežne stranice. Ukoliko ne podržava, osigurajte mu vršnjačku podršku unutar grupe. Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima koji žele znati više zadajte da istraže pojam kibernetičke higijene koristeći CERT-ove izvore, primjerice već ponuđenu poveznicu na brošuru Ne budi i ti hrvatski naivac te napišu članak o kibernetičkoj higijeni za školsku mrežnu stranicu.
Pitajte učenike kupuju li njihovi roditelji često online i na kojim stranicama. Na što paze? Je li im se ikada dogodilo da neka pošiljka koju su roditelji naručili nikada ne dođe? Navedite ih da razmisle zašto se to moglo dogoditi postavljanjem dodatnih pitanja. Isto tako, upitajte ih znaju li lozinku e-pošte svojih prijatelja. Uputite ih i na gledanje videa o čuvanju osobnih podataka u online okruženju ukoliko ga do sada nisu gledali (video "Sigurno surfanje" potražite u aktivnosti ovog scenarija Hitna služba sigurnosti na mreži). Navedite ih da razmisle jesu li u posljednje vrijeme čitali neku vijest na internetu za koju se utvrdilo da nije istinita?
Podijelite učenike u grupe, razdijelite sve tri ponuđene priče i to tako da maksimalno dvije grupe dobiju istu priču. Teme ponuđenih priča su dijeljenje sadržaja Think before you share, sigurno korištenje društvenih mreža Social Media Rules i izgradnja pozitivnog identiteta na mreži Building your brand. Poveznice podijelite u zajedničkoj OneNote razrednoj bilježnici Office 365 u dijelu dostupnom svima. Učenici zaključuju vrstu problema i opasnosti u online okruženju koje svaki od ovih sadržaja donosi.
Thinkuknow je obrazovna stranica koja nudi različite teme u okviru zaštite djece na mreži i u svakodnevnom životu. Nudi različite teme poput cyberbullyinga, zaštite digitalnog identiteta, ali i problema s nasiljem i općenito mjesto gdje se mogu pronaći odgovori na cijeli niz pitanja na koja djeca i mladi traže odgovor. Šest je stranica koje učenici mogu odabrati. Na stranici Thinkuknow odabiru svoju dob i temu koju žele istražiti. Prijedlog je tema Live streaming (11–13 godina) o kojoj čitaju. Uputite učenike da potraže informacije o podršci nadležnih institucija za osobe izložene bilo kakvoj vrsti elektroničkog nasilja dostupnoj u školi, zajednici ili hrvatskim institucijama. Uputite učenike da u postojećim grupama izrađuju plakat na zadanu temu opisujući opasnosti koje se mogu dogoditi prilikom organiziranja gledanja uživo (npr. netraženje suglasnosti svih na videu, neprimjereno dijeljenje snimljenog sadržaja…), kao i opasnosti tragova koje ostavljamo u digitalnom svijetu, a koji se mogu zloupotrijebiti. Pritom mogu koristiti alat za grafički dizajn, npr. Canva. Po završetku izrade, poster prezentiraju ostalima i objavljuju ga u zajedničkoj OneNote razrednu bilježnicu Office 365 u dijelu dostupnom svima, u svrhu digitalne izložbe koja je dostupna svima.
Učenicima s teškoćama nakon uvodnog razgovora kratkim i jasnim uputama objasnite zadatak koji će raditi u grupama. Učenike s teškoćama podijelite u grupe s učenicima koji im mogu pomoći.
Učenicima s teškoćama tekstove s internet stranica dajte u pisanom obliku. Vodite računa da učenici razumiju tekst, a ukoliko ne razumiju pripremite im i pisani prijevod nepoznatih riječi. Kod prilagodbe koristite lijevo poravnanje teksta i pozadinu koja manje reflektira svjetlost. Za slijepe učenike, ukoliko koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač mrežnu stranicu. Ukoliko ne podržava, osigurajte i potaknite na potporu učenika iz razreda ili mu pripremljen tekst u wordu prebacite na laptop na kojem ima govornu jedinicu. Učenicima s teškoćama dajte pisane upute kako koristiti zadanu internet stranicu. Ukoliko rade u paru ili grupi poželjno je da rade s učenicima koji im mogu pružiti podršku. U takvom radu bitno je da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje prema svojim sposobnostima i da doprinosi izvršenju zadatka.
Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Objasnite učenicima da će biti dio digitalnog savjetovališta za svoje vršnjake. Učenici dobivaju unaprijed pripremljen problem kojeg imaju njihovi vršnjaci, a na koji trebaju dati konkretan savjet, poučeni onime što su usvojili ranije. Primjeri problema su:
Recite učenicima da će to napraviti u zajedničkoj OneNote razrednoj bilježnici Officea 365 u obliku Pitanja i odgovori (Q&A). Isto tako ih navedite da sami osmisle još nekoliko problema na koja mogu potražiti odgovor.
Za uvod u temu možete komentirati s učenicima što za njih znači sigurnost na mreži, na koje načine se štitimo na mreži, ulogu lozinke za sigurnost na mreži itd. Zanimljivo je vidjeti znaju li koje lozinke ljudi najčešće koriste, znaju li nabrojiti neke (npr. datum rođenja, broj mobitela i sl.). Primjećuju li na koji način i gdje njihovi ukućani, prijatelji i profesori čuvaju lozinke. Pokrenite raspravu pitanjima i potpitanjima te zajednički dođite do zaključka.
Nakon toga predložite učenicima da isprobaju neki od online alata za provjeru jačine lozinke, primjerice na ovoj stranici. Učenici mogu isprobati alat tako da upišu neku lozinku i onda dobiju rezultat koliko je lozinka jaka, koliko bi nekome trebalo da ju pogodi i sl. Dok to isprobavaju, možete im zadati zadatak da isprobaju kakve lozinke su najsigurnije, je li bolje napisati samo brojeve, kombinacije sa slovima ili nešto treće. Njihov zadatak može biti izraditi jaku lozinku koju će kasnije koristiti. Upozorite učenike da lozinke nikad ne dijele s drugima, tako ni ove koje su kreirali u zadatku. Naglasite da se lozinke moraju redovno mijenjati te da za svaki korisnički račun koriste drugačiju zaporku. Uputite ih da naprave procjenu poznavanja sigurnog ponašanja na interaktivnom objektu sa simulacijama različitih situacija u online okruženju.
Nakon toga slijedi kreiranje korisničkog računa na stranici Genially gdje će izrađivati interaktivnu sliku. Prilikom kreiranja korisničkog računa koristit će prethodno kreiranu lozinku. Interaktivnu sliku mogu izrađivati za razne nove teme ili ponavljanje, primjerice Pojačaj lozinku. Njihov je zadatak dodati interaktivne elemente, pozadinu, tekst, poveznice i sl. Jako je bitno unaprijed odrediti kriterije, odnosno što se od njih očekuje. Na primjer, možete zadati da interaktivna slika ima pozadinu te definirati broj interaktivnih gumba, slika i videozapisa.
Nakon što su izvršili zadatak, moraju spremiti sliku na OneDrive (dio Office 365 paketa) kako biste mogli prikazati radove na pametnoj ploči. Pri tom stavite naglasak na ovlasti i razine pristupa datotekama i mapama na OneDriveu te mogućnostima iskorištavanja loše postavljenih pravila pristupa.
Učenicima s teškoćama kod korištenja IKT-a potrebno je pripremiti pisane upute kako koristiti pojedini alat. Poželjno je da upute budu razrađene po koracima uz slikovne prikaze. Prije zadatka provjerite može li učenik s oštećenjem vida koristiti predviđene alate. Ukoliko nije moguće, treba osigurati korištenje uz asistivnu tehnologiju koju učenik ima. U zadatku izrade interaktivne slike, učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda ili pomoćnika u nastavi ukoliko ga ima. Učenika je kod izrade zadatka potrebno detaljno voditi te mu na glas opisivati svaki dio zadatka i pružiti fizičko vodstvo ukoliko je to potrebno. Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Koristeći Adobe Spark učenici mogu sami urediti sliku ili videouradak te ih umetnuti na interaktivnu sliku.
Kako biste motivirali učenike, donesite im omote čokolada različitog udjela kakaa. Upitajte ih što znače natpisi 72 % kakaa, 30 % kakaa i slično.
Učenike zatim podijelite u grupe i pripremite im pokuse tijekom kojih će priređivati različite smjese i izračunati udio sastojaka u smjesi. Podjela u grupe može biti pomoću boja. U platnenu vrećicu stavite pet različitih boja, a učenici će izvlačiti boje i tako se razvrstati u grupe. Svaka će grupa dobiti naziv po određenoj boji.
Za vrijeme pokusa i rješavanja pripremljenih radnih listića koje ste prethodno podijelili u OneNote razrednoj bilježnici Office 365, učenici će usvajati gradivo o masenom i volumnom udjelu. Nakon što izračunaju udio pojedinih sastojaka u smjesi, prikazat će sastav smjese u nekom od predloženih grafičkih prikaza u alatu za tablične proračune Excel. Izrađeni grafički prikaz svaki će učenik spremiti u digitalnu bilježnicu koristeći zajedničku OneNote razrednu bilježnicu Office 365.
Povedite raspravu o sigurnosti njihovog dokumenta u oblaku. Pitajte ih: Kome je dostupan dokument koji ste spremili? Kako zamišljate oblak? Jesmo li zaista mi jedini kojima je dostupan taj dokument? Koje su mogućnosti podjele dokumenta?
Naglasite im koliko je važno voditi računa o tome s kime i na koji način dijele dokumente. Ako nisu do sada gledali, uputite ih i na gledanje videa o čuvanju osobnih podataka u online okruženju. Ako učenici do sada nisu gledali video o čuvanju osobnih podata u online okruženju, uputite ih na video. Isto tako, uputite ih na izradu procjene poznavanja sigurnog ponašanja na interaktivnom objektu sa simulacijama različitih situacija u online okruženju. Ova dva sadržaja namijenjena učenicima podijelite s njima putem ove poveznice.
Za ponavljanje gradiva možete iskoristiti neke od dostupnih recepata za kolače ili druga jela. Učenicima zadajte da izračunaju maseni udio nekih ili svih sastojaka navedenih u receptu. Također, neka izračunaju i masu kakaa u čokoladama koje ste koristili u motivacijskom dijelu aktivnosti.
Za ponavljanje gradiva možete iskoristiti neke od dostupnih recepata za kolače ili druga jela. Učenicima zadajte da izračunaju maseni udio nekih ili svih sastojaka navedenih u receptu. Također, neka izračunaju i masu kakaa u čokoladama koje ste koristili u motivacijskom dijelu aktivnosti.
Učenicima s teškoćama jasnim i kratkim uputama objasnite zadatak. Učenicima s oštećenjem vida detaljno opišite kako izgleda omot od čokolade. Poželjno je pripremiti mu popis čokolada s točnim postotkom. Popis napišite uvećanim fontom ovisno o učenikovom stupnju oštećenja. Možete mu pripremiti i uvećani prikaz omota od čokolade s naznačenim postotkom. Prije samog zadatka, učenicima ponovite što je smjesa i kako se računa udio sastojaka u smjesi. Učenicima s teškoćama pripremite male podsjetnike kako bi mogli aktivno sudjelovati u radu grupe. Takav podsjetnik osigurat će im veću samostalnost i aktivnost u radu. Tijekom podjele u grupe vodite računa u kojoj će biti učenik s teškoćama.
Važno je da ga grupa prihvaća i da je unutar grupe učenika koji mu mogu pomoći sa zadatkom. Učeniku s oštećenjem vida detaljno opišite svaki korak kod izrade pokusa kako bi mogao rješavati zadatke. Radni listić prilagodite učenicima s teškoćama, povećajte veličinu slova i prilagodite font slova (Ariel, Calibri, Verdana). Ukoliko učenik s oštećenjem vida ne može samostalno rješavati listić, može ga rješavati u paru s drugim učenikom tako da učenik bez teškoća čita i zapisuje pitanja, a učenik s oštećenjem vida daje odgovore.
Učenike s teškoćama uputite u korištenje Excel tablica i korištenje One Drivea ako ih do sada nisu koristili. Možete im pokazati na primjeru ili dati pisane upute kako koristiti navedene programe. Prilikom spremanja podataka u oblak na One Driveu, učeniku s teškoćama pružite podršku da uspješno spremi svoje rezultate. Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Uputite ih da prouče postavke i mogućnosti oblaka. Neka pripreme kratko izlaganje u kojem će sve mogućnosti oblaka predstaviti i ostatku razreda. Izlaganje mogu izraditi u alatu Piktochart.
Dan sigurnijeg interneta je inicijativa širom EU kojom se promovira sigurni internet za sve korisnike, a posebno mlade. Obilježava se drugi dan (utorak) drugog tjedna u veljači svake godine.
Učenici promišljaju kako internet može učiniti naš život boljim, lakšim i praktičnijim. Neka zamišljaju što bi bilo bez njega, kako bi se osjećali, što bi učinili, što ih brine pri korištenju usluga interneta i kome se mogu obratiti ukoliko pri tome imaju problema. Kako bi učenicima omogućili anonimnost u iznošenju mišljenja u ovim potencijalno osjetljivim temama (moguće da je netko imao ružna iskustva te ne želi javno o tome govoriti), otvorite upitnik u Mentimetru, modul Open Ended.
Uputite učenike na gledanje videa o čuvanju osobnih podataka u online okruženju, ako ga do sada nisu gledali (video "Sigurno surfanje" potražite u aktivnosti "Hitna služba sigurnosti na mreži", ovog scenarija). Isto tako, uputite ih da naprave procjenu poznavanja sigurnog ponašanja na interaktivnom objektu sa simulacijama različitih situacija u online okruženju (interaktivni objekt "Procjena poznavanja sigurnog dijeljenja podataka u online okruženju" pronađite u aktivnosti ovog scenarija "Je li zaista dostupno samo meni?"). Ova dva saddržaja namijenjena učenicima podijelite s njima putem ove poveznice.
Učenici će kritički razmišljati o mogućnostima unapređenja interneta. Pri tome će analizirati i raspravljati o odgovorima na pitanja: Što vole na internetu?; Jesu li im potrebne dodatne online usluge?; Koji su trenutni problemi koji ih ometaju ili uzrujavaju na internetu?; Treba li internet biti sigurniji?; Što učiniti kako bi internet bio bolje mjesto za rad i zabavne aktivnosti?
Napomenite učenicima da na putu unapređenja interneta, uz sva postojeća prava, svatko mora preuzeti svoj dio odgovornosti o čemu mogu saznati više kroz sadržaj Prava i odgovornost dostupan na mrežnim stranicama projekta petzanet.hr.
Učenike s teškoćama uključite u aktivno promišljanje o internetu tako da im postavljate pitanja, dajete sugestije i primjere. Pružite im podršku tijekom analiziranja i raspravljanja odgovora na pitanja tako da ga u tim raspravama vodite verbalnim uputama i dodatnim potpitanjima. Pri uvođenju učenika u aktivnost, važna je kratka, precizna i jasna uputa te provjera je li učenik razumio uputu, osobito kod učenika s poremećajem iz spektra autizma i teškoćama pažnje i koncentracije.
Poželjno je da učitelj podijeli učenike u timove kako bi učenik s teškoćama bio u timu učenika koji mu mogu pružiti podršku. Unaprijed definirajte njihovu ulogu i zadatke s konkretnim uputama. Važno je da učenik s teškoćama ne bude pasivan promatrač i da može uspješno izvršiti svoj dio zadatka te tako doprinijeti zajedničkom radu tima. Učenicima s teškoćama pripremite zadatak za koji ste sigurni da će ga uspješno prezentirati. Bitno je da se učenik s teškoćama aktivno uključuje i osjeća uspješnim i motiviranim u takvim oblicima rada.
Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Na web portalu The Web We Want učenici mogu koristiti obrazovne priručnike kako bi unaprijedili svoja promišljanja i rasprave te odgovorili na brojna pitanja uključujući online ugled, privatnost, preuzimanje sadržaja, potrebu da razmisle prije objavljivanja sadržaja na internetu. Priručnici su dizajnirani za uporabu u učionici/nastavi kao i za dodatnu samostalnu edukaciju. Priručnik Young and Online – Activities by young people for young people je na engleskom jeziku, a Moja i tvoja dobrobit: Poštovanje… počinje sa mnom! na hrvatskom jeziku.
Projekt Sigurnost djece na Internetu – Pet za net (2014.) Kurikulum - svi moduli. (10. 2. 2020.)
CERT. (2009) Mali pojmovnik kibernetičke sigurnosti (13.4.2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.