Potaknite raspravu, odnosno oluju ideja, na sintagmu Escape Room kako biste saznali jesu li se učenici već susreli s konceptom Escape Rooma na satu nekoga predmeta ili na projektnom danu. Ukoliko jesu, porazgovarajte o iskustvima. Ako je odgovor niječan, neka iznesu svoja očekivanja/razmišljanja o Escape Roomu. Nakon razgovora s učenicima objasnite osnovna pravila, a pripremite i osnovne upute u pisanom obliku (zadaci se rješavaju suradnjom svih članova u grupi, potrebno je riješiti tragove redom kako bi se moglo izaći iz Escape Rooma, moguće je naići na lažne tragove…).
Učenicima recite da će oni sudjelovati u Escape Roomu “Oslobađanje Italije”. Netom prije sata saznali ste da su zaključani poznati talijanski gradovi Rim, Firenca, Verona i Napulj. Nitko ne može više ući u njih ni razgledavati znamenitosti, obilaziti muzeje i spomenike, kupovati suvenire, kao ni kušati tradicionalna talijanska jela. Također, domaćini su u klopci jer ne mogu izaći iz svojih gradova i slobodno putovati.
Gradove je moguće osloboditi rješavanjem određenih zadataka.
Uspiju li riješiti zadatke Escape Rooma, učenici će naći ključeve kojima će otključati gradove i Italija će ponovno biti dostupna mnogobrojnim posjetiteljima.
Učenike podijelite u grupe, a za svaku grupu pripremite tri zadatka. Svakome članu grupe dodijelite ulogu. Primjerice, jedan učenik neka bude vođa skupine i organizator rada u skupini, drugi neka bilježi rješenja, treći neka bude zadužen za provjeru pravopisne i gramatičke točnosti, a četvrti neka bude zadužen za promišljanje o sljedećim koracima.
ZADATAK 1.
Nakon podjele u grupe prema bojama (npr. plava, crvena, zelena i ljubičasta skupina), učenici pronalaze strelice (koje ste prethodno izradili izrezavši papire u boji) u boji svoje grupe i prilaze im (postavite ih na klupu,na zid ili prozor učionice). Kada ih okrenu, nalaze zagonetku koju je potrebno riješiti kako bi mogli nastaviti svoju avanturu u Escape Roomu. Zagonetka može biti napisana u obliku natuknica, kratke pjesme ili nekoliko kraćih rečenica na talijanskom jeziku koje bi učenike, primjerice, mogle asocirati na novonaučenu riječ iz odabrane nastavne jedinice ili ključni pojam vezan uz gramatičke sadržaje. Primjerice, moguće je u nekoliko kratkih rečenica predstaviti glagole navodeći njihova obilježja, npr. za koju su tvorbu potrebni pomoćni glagoli i particip prošli.
ZADATAK 2.
Rješenje zagonetke, odnosno ključni pojam, dovodi učenike do skrivene fotografije/crteža/slike koja vizualno prikazuje pojam dobiven rješavanjem zagonetke (fotografija koja prikazuje pojam ili sintagmu iz odabrane nastavne jedinice, odnosno vizualna asocijacija na gramatički pojam – npr. glagole, prikazane su osobe koje vrše nekoliko različitih radnji - trče, pjevaju, pišu...). Na poleđini iste skrivene slike nalazi se križaljka u kojoj se traži upisivanje minimalno pet pojmova vezanih uz nastavni sadržaj koji biste željeli ponoviti sa svojim učenicima (nove riječi ili sintagme iz lekcije, primjerice stavljanje glagola u odgovarajući rod i glagolsko vrijeme pazeći na to da imate predložene ne samo pravilne i nepravilne već i pomoćne te povratne glagole - mogući primjeri: amare (2. os. jd., Il Presente; tako ponudite i za ostale glagole ovisno o željenom rješenju), ridere, dormire, finire, dare, essere, svegliarsi). Nakon što učenici riješe pripremljenu križaljku, na listu papira će ispisati slova koja predstavljaju trag za konačno rješenje. Konačno rješenje križaljke dobit će premetanjem ispisanih slova (potrebno je otkriti novu riječ ili imenovati gramatički pojam – npr. Il presente ili Il futuro semplice ili Il passato prossimo) te će avanturu u Escape Roomu nastaviti tražeći list s ispisanim rečenicama koje sadrže glagole u odgovarajućem glagolskom vremenu, primjerice: Vado a casa. Sono felice. Mi sveglio tardi.
ZADATAK 3.
Na poleđini tog papira nalazi se QR kod koji učenike upućuje na zadatke pripremljene u nekom od digitalnih alata za izradu anketa i upitnika, npr. Google obrasci, koje ste unaprijed pripremili kako biste završno provjerili razinu usvojenosti i primjene ponovljenog nastavnog sadržaja (minimalno 5, a maksimalno 10 pitanja). QR kod možete izraditi u nekom od alata za izradu QR kodova. Uspješno riješeni zadaci u Google obrascima označili bi i kraj avanture u Escape Roomu.
Za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma pripremite fotografije Escape Rooma kao slikovni poticaj.
Pri formiranju skupine učenika, pripazite na sastav učenika (sposobnosti, empatija, razumijevanje). Omogućite učeniku s teškoćama da radi u paru unutar skupine (neka učeniku s teškoćama čitanja tekst pročita vršnjak).
Upute u pisanom obliku i druge pisane sadržaje predviđene u aktivnosti oblikujte prema uputama koje možete pronaći na poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Sve riječi na talijanskom jeziku pripremite u pisanom obliku s hrvatskim značenjem, a za učenike s poremećajem iz spektra autizma pripremite i slikovni prikaz riječi. Neka učenik s oštećenjem vida radi u paru s vršnjakom koji će mu čitati zagonetku i opisati slikovne prikaze.
Za učenike s motoričkim teškoćama, ukoliko se koriste invalidskim kolicima, uputite ostale učenike u skupini da nakon pronalaska zagonetke dođu do učenika i zajedno rješavaju zagonetku.
Za učenike s teškoćama pažnje i intelektualnim teškoćama pripremite podsjetnik s koracima rješavanja zagonetke. S obzirom na složenost premetaljke, učenici s intelektualnim teškoćama mogu u skupini biti zaduženi za zapis riječi s pravilnim redoslijedom slova. Pripremite fotografije gradova i kartu Italije za bolje razumijevanje zadataka za učenike s poremećajem iz spektra autizma i intelektualnim teškoćama.
Učenike koji žele znati više uputite neka virtualno posjete talijanski grad po izboru (Rim, Firenca, Verona, Napulj) na mrežnoj stranici i neka zapišu nekoliko zanimljivosti o odabranom gradu koristeći imperfekt, perfekt, prezent i futur te ih predstave drugim učenicima kako bi bolje upoznali gradove koji su oslobođeni zahvaljujući uspješno riješenom Escape Roomu.
Pri ulasku u učionicu podijelite učenike u četiri skupine, a zatim im recite da ste upravo saznali kako je netko hakirao e-Dnevnik i svima briše odlične i vrlo dobre ocjene iz matematike te upisuje jedinice. CARNET u ovom trenutku ne može ništa učiniti da to spriječi i moli nas za pomoć. Kako bismo ušli u trag hakeru i blokirali sve njegove radnje, potrebno je naći šifru kojom će CARNET ponovno moći ući u svoje račune. Otkrivanje šifre neće biti lako. Haker je svoju rabotu zamaskirao i poslao CARNET-u mnoštvo lažnih tragova te upozorenje kako imaju ograničeno vrijeme za otkrivanje šifre prije nego što ju ponovno izmijeni.
Svaka skupina rješava svoje zadatke, a za konačno rješenje potrebno je objediniti rješenja svih skupina koja su ključ za otključavanje šifre. Kako biste učenike podsjetili na odlike timskog rada i važnost međusobne suradnje, možete im prikazati i videozapis Timski rad. Podijelite s učenicima video Timski rad te interaktivni element Praćenje timskog rada putem ove poveznice.
Ovu aktivnost možete iskoristiti kao ponavljanje nastavne cjeline Pitagorin poučak.
ZADATAK 1.
Svakoj skupini kao uvodni zadatak pripremiti lažni isječak iz novina koristeći alat Lažne novine. U tom isječku se nalazi prva šifra koju učenici otkrivaju kako bi mogli nastaviti s potragom. Poigrajte se tekstom u novinama i mogućim tragovima. Npr. u ovom zadatku je datum novina šifra petak (5), travanj (4) i 3. Kako biste primijetili šifru, u tekstu novina velikim je slovima navedeno ime zaposlenice CARNET-a, a ime je zapravo anagram pojma Egipatski trokut kojeg možete generirati na stranici Anagram Creator.
ZADATAK 2.
U novinskom članku navedite i poveznicu na kojoj se mogu pratiti vijesti. Poveznica zapravo vodi na stranicu na kojoj se npr. može nalaziti križaljka (ili neki drugi oblik zadatka) izrađena na mrežnoj stranici LearningApps sa zadatcima po vašem izboru. Pomoću Thinfi alata generirajte skraćenu poveznicu na tu stranicu. Alat omogućava dodavanje šifre za otvaranje te poveznice. Učenici neće moći otvoriti poveznicu dok ne unesu odgovarajuću šifru, a ona je u ovom slučaju 543.
Za svaku skupinu generirajte različiti isječak iz novina. Razlika može biti samo u skraćenoj poveznici (i šifri) koja će svaku skupinu odvesti do druge križaljke ili nekog drugog tipa zadatka u LearningApps-u. Prijedlog za pripremanje različitih šifri: u svakoj skupini napišite datum različito na način da se uvijek ponavljaju brojevi 3, 4 i 5 (npr. ožujak, četvrtak, 5). Skupine mogu u međusobnoj interakciji opaziti sličnosti zadanih datuma i uočiti brojeve 3, 4 i 5.
Za vođenje i praćenje rada po skupinama, predlažemo korištenje interaktivnog objekta Praćenje timskog rada.
ZADATAK 3.
Svaka skupina nakon rješavanja zadataka dobiva poruku koja je ključ, odnosno trag, za dalje. Poruku postavite u polje Feedback (u obrascu u kojem ćete izraditi zadatak u LearningApps-u) te se ona pojavljuje nakon što je zadatak točno riješen.
Npr. 1. skupina dobiva rečenicu: Nekad sam bio jako popularan oblik nogavica i suknji. (odg. trapez). 2., 3. i 4. skupina kao poruku mogu dobiti jednostavan zadatak npr. Izračunaj duljinu hipotenuze pravokutnog trokuta ako je.... Rješenje 2. skupine predstavljat će npr. duljinu veće osnovice trapeza, 3. skupine duljinu kraka, a 4. skupine duljinu kraće osnovice.
U svakoj poruci uz zadatak napišite i napomenu, npr. Potraži me, blizu sam! ili Ključ imam, ali tajna je još skrivena, slova simbolima pokrivena! ili slično što će učenike asocirati na trag koji ima veze s rješenjem zadatka.
U učionici prethodno sakrijte tajne poruke na panoe, ispod stolova i stolaca, kojima ćete na poleđini napisati rješenja zadataka svake skupine iz prethodne aktivnosti. Ispišite više poruka, a nekoliko ih može biti s lažnim tragovima na kojima su pogrešna rješenja. Tako se sudionicima oteža zadatak.
Tekst tajnih poruka učenicima 2., 3. i 4. skupine otkriva traženi pojam, npr. duljina kraće osnovice, duljina kraka, duljina veće osnovice, ali ne direktno. Npr. Zezaju me da imam jako duge noge i ruke i zovu me krakati (učenici zaključuju kako je njihov traženi pojam krak).
Tekst tajne poruke 1. skupine govori kako doći do konačne šifre. Npr. Okupite se svi! Timski rad je izlaz. Pogledajte samo kako je visoko nebo iznad nas, a kada se svi skupite bit ćete dovoljno visoki da ga dotaknete. Učenici zaključuju kako je duljina visine trapeza (s duljinama stranica koje su dobili u prethodnoj aktivnosti) rješenje i konačna šifra.
Tajne poruke možete izraditi koristeći Secret Code. Premda se zasniva na engleskoj abecedi, možete pisati i slova naše abecede jer ih sustav ostavi takve kakve jesu pa bi to mogla biti i neka vrsta pomoći.
Kako bi poslali šifru CARNET-u, učenicima je potreban tablet, ali kao i sve drugo i tablet je zaključan istom šifrom. Podesite na tabletu ili mobitelu PIN koji će biti jednak ovoj šifri. Kada učenici unesu točnu šifru i otključaju tablet, Escape je završio i učenici su pobijedili hakera.
Za uspješno rješavanje Escape Rooma, učenicima možete pripremiti diplome ili im podijeliti personalizirane kartice koje možete kreirati BigHugeLabs alatom.
Primjer takve kartice.
S obzirom na složenost aktivnosti, ali i rada u skupini, najveća prilagodba je primjereno sastaviti skupine učenika. Odnosno, pripazite na uloge učenika u skupinama. Primjerice, ako učenik ima teškoće čitanja, neće bit zadužen za čitanje zadatka.
Omogućite učeniku s teškoćama rad u paru unutar skupine. Učenicima s teškoćama omogućite uspješno i ravnopravno sudjelovanje u zadatcima sa što manje prepreka s obzirom na njihovu teškoću. Učenike s poremećajem iz spektra autizma prije sata pripremite i porazgovarajte o uvodnoj aktivnosti (hakiranje e-Dnevnika). Provjerite razumijevanje uputa, osobito kod učenika s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma.
Zadatak podijelite u korake te pripremite podsjetnik u pisanom obliku, vodeći računa o preciznim i jasnim uputama.
Omogućite ravnopravno sudjelovanje učenika s motoričkim teškoćama na način da će ostali učenici kada pronađu trag, isti donijeti do učenika i skupina će zajednički riješiti zagonetku. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma važno je objasniti metafore koje se pojavljuju u zagonetkama/tragovima, primjerice: “Zezaju me da imam jako duge noge i ruke i zovu me krakati”. Pripremite podsjetnik o Pitagorinom poučku koji se spominje u zadatku. Podsjetnik može sadržavati skicu pravokutnog trokuta s označenim katetama i hipotenuzom te formulom Pitagorinog poučka. Za učenike s teškoćama vidne percepcije i teškoćama pažnje, uvećajte isječke iz novina.
Učenike koji pokažu motivaciju za ovakav način rada možete pozvati da zajedno s učiteljem ubuduće rade na pripremi novih Escape Roomova koje onda učenici i učitelji mogu rješavati prigodom projektnog dana na temu matematike.
Idealni uvjeti za provođenje ove aktivnost mogu biti u okviru projektnog dana ili nekog drugog oblika izvannastavne aktivnosti s manjim brojem učenika ili tijekom redovne nastave u svrhu ponavljanja i utvrđivanja nastavnih sadržaja kada je moguće obuhvatiti veći broj učenika.
Za provođenje aktivnosti potrebna su vam dva mobitela ili tableta s internetskom vezom (i dodatna dva mobitela ili tableta, po jedan za svaku grupu, potrebni za skeniranje QR kodova), tri kreirana računa e-pošte na koje imate pristup te izrađeni kvizovi i materijali za pojedine zadatke.
Učenike podijelite u dvije skupine, a skupine razdvojite u udaljene dijelove učionice ili, ako imate mogućnosti, mogu biti i u odvojenim prostorijama.
Objasnite učenicima da se radnja ove igre odvija u vrijeme Hladnog rata kada je svijet podijeljen na dva suprotstavljena bloka te je na rubu nuklearnog uništenja. U takvom napetom okruženju odjeknula je vijest o jednoj udaljenoj američkoj nuklearnoj bazi koja se prestala javljati na pozive. Nitko ne zna iz kojeg razloga i što se zapravo dogodilo.
Svaka grupa ispred sebe ima omotnicu u kojoj se nalazi uvodna uputa. Uputa otkriva na kojoj su strani – Amerikanci ili Sovjeti – u ovoj igri te njihov pogled na situaciju Hladnog rata koji je također opisan. Važno je da sudionici odmah na početku steknu dojam ugroze i opasnosti od protivnika (Sovjeti su napali bazu za Amerikance, a Amerikanci se prave neutralni iako zapravo pripremaju napad na Sovjete). Učenike uvedite u ulogu specijalnih agenata koji moraju razotkriti situaciju koja je nastala i spasiti svoju zemlju od neprijatelja. Uputa sadrži adrese e-pošte obje tajne službe (i njihove i suparničke grupe jer će im kasnije biti potrebna) pa osmislite prigodnu adresu e-pošte, npr. službanacionalnesigurnosti@gmail.com.
List s uvodnom uputom možete ukrasiti simbolima ili zastavama odgovarajuće strane u Hladnom ratu kako bi nalikovao službenom memorandumu.
Kako bi dobili pristup računu e-pošte svoje tajne službe, specijalni agenti se moraju prvo dokazati.
ZADATAK 1.
U omotnicu u kojoj se nalazila uvodna uputa, stavite osam cedulja na kojima će biti zapisani važni događaji iz Hladnog rata (npr. Berlinska kriza, prvi čovjek u svemiru…). Ispod svakog događaja jedno je slovo ili broj napisan Morseovim kodom. Ako točno kronološki poredaju događaje i na internetu pronađu značenje Morseovog koda, specijalni agenti će dobiti šifru kojom će moći pristupiti svojem računu e-pošte. Svaka grupa treba imati posebnu šifru (napravite dva seta pojmova s različitim znakovima) kako bi mogli pristupiti svojem pretincu e-pošte, ali ne i protivničkom.
Kada otvore pretinac e-pošte, naći će jednu poruku u kojoj ćete ih pohvaliti za uspjeh i uputiti kako se još moraju potvrditi kao pravi domoljubi na način da pošalju kodnu riječ na adresu s koje je poslana ta poruka (vašu adresu ili 3. račun e-pošte koji ste prethodno izradili). Ispod poruke nalazi se slika QR koda i novi trag (oblik brojčane šifre, npr. 3562…) kojim će pronaći kodnu riječ u sljedećem zadatku. Svaka grupa dobiva QR kod za svoju križaljku i svoj trag za kodnu riječ.
ZADATAK 2.
Skeniranjem QR koda otvara se križaljka izrađena na mrežnim stranicama LearningApps. Svaka grupa otvara svoju križaljku koja će se odnositi na poznavanje stavova i vrijednosti njihove strane u Hladnom ratu. Križaljku izradite tako da se sastoji od nekoliko pitanja čiji će odgovori biti važni hladnoratovski pojmovi. Pitanja mogu biti pisana iz domoljubne perspektive (npr. naš prvi čovjek u svemiru, predsjednik koji je bacio atomsku bombu, vođa naše revolucije i sl.). Nakon što odgovore na pitanja uz pomoć ponuđenog traga, otkrit će kodnu riječ. Ako je ponuđeni trag 3562, kodna riječ bit će 3. slovo prvog pojma, 5. slovo drugog pojma itd. Dobro je da kodna riječ bude smislena i povezana s njihovom stranom, npr. Truman, Staljin, Moskva…
Nakon što učenici pošalju odgovarajuću kodnu riječ na vaš e-mail, pošaljite im odgovor u kojem ćete pohvaliti njihov napredak i poručiti kako je jedino što vaša strana zna o misterioznoj skupini koja je viđena u blizini nuklearne baze kodirana poruka koju ne možete dešifrirati. Sve što možete vidjeti je mrežna poveznica i znakove A = 1; B = 2; C = 3; D = 4 (ako im u kvizu ponudite i više od četiri odgovora, stavite dodatna slova). Treba otkriti kod i poslati ga natrag na vašu e-adresu kako bi se otključali dokumenti o napadačima na bazu.
ZADATAK 3.
Pritiskom na poveznicu učenici mogu otvoriti kviz izrađen u digitalnom alatu Socrative. Kviz je potrebno pripremiti na način da se pitanja u kritičkom tonu odnose na mnogobrojne krize tijekom Hladnog rata. Cilj je ukazati na pogreške i zločine obje strane tijekom hladnoratovskog razdoblja, npr. Vijetnamski rat, nepoštivanje sloboda i ljudskih prava u SSSR-u, pokret za prava crnaca u SAD-u… Učenici mogu otkriti kod tako da slova točnih pitanja pretvore u brojeve.
Nakon slanja odgovarajućeg koda u bazu (na učiteljev e-mail), vratite im poruku u kojoj možete priložiti izrađeni dokument iz kojeg bi zaključili kako su bazu preuzeli odmetnici iz američke i sovjetske tajne službe s ciljem započinjanja rata između tih zemalja tako da izvrše napad nuklearnim oružjem iz baze. Obje skupine moraju poslati svojeg agenta kako bi se spriječilo lansiranje nuklearne rakete. Agenti se uspijevaju ubaciti u bazu, ali nailaze na zaključana vrata koja se otvaraju troznamenkastim kodom. Ispred zaključanih vrata pronalaze tek poveznicu, ali ju ne mogu sami upotrijebiti za ulazak. Agenti stoga šalju u bazu, odnosno oba tima, pronađenu poveznicu kako bi otkrili troznamenkasti kod potreban za otvaranje vrata.
ZADATAK 4.
Poveznica vodi učenike do LearningApps kviza (Group assignment). Kviz izradite služeći se zastavama država koje su pripadale zapadnom svijetu, neutralnim državama i državama sovjetskog bloka. U kvizu, učenici razvrstavaju zastave država u tri skupine. Broj država u svakoj skupinu dat će im tri znamenke koda. Kao trag kojim će odrediti redoslijed znamenki, može se pripremiti tekstualna poruka. Primjer: Saveznik je na prvom mjestu, neprijatelj uvijek u središtu problema, a onog koji se ne miješa, stavljamo na kraj. Na temelju toga, redoslijed znamenki za grupu Amerikanaca bio bi: broj država zapadnog svijeta, zatim broj država sovjetskog bloka i na trećem mjestu broj neutralnih država.
Nakon što specijalni agenti pošalju na e-adresu učitelja odgovarajući troznamenkasti kod, pošaljite im poruku s posljednjim zadatkom.
U uvodu zadnjeg zadatka naglasite da su zahvaljujući šifri koju su poslali njihovi agenti uspjeli ući u bazu. U suradnji s protivničkim agentima (Amerikancima ili Rusima, ovisi kojoj grupi šaljete poruku) uspjeli su zauzeti bazu. Nažalost, bilo je prekasno jer je nuklearno oružje već lansirano. Ako bilo koja bomba stigne na odredište, napadnuta strana će to smatrati početkom rata i uzvratit će uzajamnom paljbom te uništiti cijeli svijet. Jedina šansa za spas je unijeti potrebna četiri slova koda odgovarajućim redoslijedom. Sve što je pronađeno su četiri propagandna plakata. Međutim, niti jedan agent nije uspio prikupiti i objediniti sve podatke. Agentima je potrebno poslati točnu četveroznamenkastu šifru.
ZADATAK 5.
Putem e-pošte jednoj grupi pošaljite slike plakata koji će imati zaokružena ili na neki drugi način označena četiri ćirilična slova, a drugoj grupi ista ta četiri plakata, ali koji će negdje u tekstu imati skrivena ili zaokružena četiri broja od 1 do 4. Propagandne plakate možete pronaći na stranici Pinterest, a urediti ih možete u digitalnim alatima za izradu prezentacija ili obradu fotografija, poput Canva ili Pixlr.
Jedna će grupa imati zadatak prevesti ćirilična slova pronalazeći na internetu odgovarajuće latinične grafeme, dok će druga grupa morati pronaći na svojim slikama označene ili umetnute brojeve koji će naznačiti redoslijed slika. Grupe se trebaju dosjetiti međusobno komunicirati putem e-pošte te otkriti da jedni imaju slova, a drugi odgovarajući redoslijed. Suradnjom moraju doći do točnog redoslijeda odgovarajućih slova te odgovarajuću šifru poslati e-poštom agentima (učitelju).
Kako bi povećali napetost, možete im zadati na zadnjem zadatku vremensko ograničenje prije nego što bombe stignu na odredišta ili ograničiti mogućnost na samo tri pokušaja (kako ne bi metodom pokušaja i pogrešaka nagađali redoslijed ili šifru).
Nakon što specijalni agenti pošalju točnu šifru, učitelj šalje završnu poruku u kojoj ih sve pohvaljuje za doprinos jer su suradnjom i timskim radom spasili svijet od nuklearne katastrofe.
Pripazite na sastav skupina kako biste učenicima s teškoćama omogućili uspješno i ravnopravno sudjelovanje u zadatcima i aktivnostima sa što manje prepreka s obzirom na njihovu teškoću. Osigurajte potporu učenicima oštećena vida putem čitača aplikacija ili putem čitanja pisanih zadataka od strane vršnjaka u paru.
Za učenike iz spektra autizma, s obzirom na teškoće u razumijevanju socijalnih situacija i metafora, objasnite igru uloga, točnije, dva suprotstavljena bloka. Provjerite razumijevanje uputa, osobito učenika s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma. Dodatno pojasnite pojmove poput “nuklearna baza” ili “služba nacionalne sigurnosti”. Događaj, primjerice Hladni rat, ponovite s učenicima ako ste prethodno isti učili na satu. Zadatke podijelite u korake. Omogućite ravnopravno sudjelovanje učenika s motoričkim teškoćama tako da će ostali učenici kada pronađu trag, isti donijeti do učenika i skupina će zajednički riješiti zagonetku.
U zadatku u kojem se koristi Morseova abeceda, pripremite podsjetnik sa značenjem Morseove abecede koji će biti smjernica učenicima u rješavanju zadatka. Također, pripremite podsjetnik sa ćirilićnim i latiničnim grafemima. U dijelovima aktivnosti u kojima učenici dešifriraju brojeve i slova/simbole, omogućite učeniku s teškoćama učenja ili teškoćama vidne percepcije rad u paru, kako bi mu drugi učenik bio podrška u čitanju i zapisivanju.
Za učenike koji žele više i pokažu dodatnu motivaciju i interes možete izraditi listu incidenata tijekom Hladnog rata za koje se smatra da su mogli dovesti do izbijanja otvorenog sukoba između svjetskih supersila. Učenici u parovima mogu odabrati po jedan od zanimljivijih incidenata te ga istražiti i o njemu pripremiti kratki esejski izvještaj koji bi predali učitelju na sljedećem satu. Primjeri incidenata mogu biti pogrešno izbacivanja atomskih bombi iz američkih aviona nad Sjevernom Karolinom, nekoliko primjera pogrešne detekcije neprijateljskih raketa, pogrešne interpretacije vojnih vježbi suparničke strane i slično. Učenici na sljedećem satu iznose svoj izvještaj ostatku razreda o blizini uništenja kojoj je svijet bio nadomak u takvim trenucima.
Učenike podijelite u timove i motivirajte pričom: Na terenskoj nastavi posjećujete muzej hrvatskih srednjovjekovnih spomenika. Na ulasku u jednu sobu čeka vas Escape Room zadatak. Svi muzejski eksponati ispremiješani su i skriveni. Vaš je zadatak pronaći i odložiti eksponate na njihovo mjesto, što možete postići zajedničkim rješavanjem zadataka.
Smisao je ovog Escape Rooma urediti učionicu dostupnim materijalima na temu srednjovjekovlja. Prethodno u učionicu postavite pet povezanih zadataka koje učenici počinju zajedno rješavati na vaš znak. Za provođenje aktivnosti potrebne su „vrijednosnice“ (dvije od sto kuna, jedna od dvadeset kuna, kovanica od dvije kune), isprintana fotografija Bašćanske ploče na A4 papiru, nekoliko A4 papira u boji, hamer papir sa zalijepljenom slijepom kartom Hrvatske, prazan hamer papir, isprintane fotografije svakoga hrvatskog pisma (latinice, glagoljice i bosančice), Rječnik hrvatskog jezika.
„Vrijednosnicu“ od sto kuna s fragmentom Bašćanske ploče, zalijepite na poleđinu Rječnika – ona je vodič učenicima na stotu stranicu Rječnika na kojoj se, u omotu, nalazi prvi zadatak koji glasi: Načinite plakat slijedeći upute: Faktografski nanižite podatke o Bašćanskoj ploči i zalijepite njezinu fotografiju. Plakat postavite na pano u razredu. Na stotoj stranici nalazi se i riječ faktografija koja učenicima objašnjava zadatak. Neka je istaknu olovkom.
Fotografija Bašćanske ploče nalazi se skrivena u razredu. Put do fotografije može biti šifra koju možete napisati u istom Rječniku na 222. stranici. 222 je zbroj svih „vrijednosnica“ koje se nalaze raspoređene po učionici. Ondje se nalazi riječ ladica, a šifra je (1,8 – prvi stupac, osma riječ). Pomozite učenicima u traženju ovim savjetom: Suradnjom s drugima moguće je naći sve „vrijednosnice“, pa će vas međusobno pomaganje dovesti do onog što vam nedostaje.
U drugom zadatku učenici traže i spajaju slike triju hrvatskih pisama i slažu ih na pano od najstarijeg prema najmlađem. Zadatak možete izraditi u nekom od alata za izradu slagalica, npr. Puzzlemaker. Fotografije hrvatskih pisama možete izrezati na način da dobijete slagalicu, a dijelove slagalice sakriti na prigodna mjesta u učionici. Učenici pronalaze dijelove slagalice i spajaju ih u tri slike.
Treći zadatak odnosi se na popunjavanje karte glagoljskim spomenicima. Zadajte učenicima da na slijepoj karti označe lokacije gdje su pronađeni glagoljski spomenici i na ta mjesta zalijepe odgovarajuće slike spomenika. Predložite neke od navedenih spomenika ili sve spomenike (ovisno o broju učenika u razredu): Plominski natpis, Krčki natpis, Valunska ploča, Bašćanska ploča, Humski grafiti, Ročki abecedarij, Vinodolski zakon, Istarski razvod, Hrvojev misal, Misal kneza Novaka, Misal po zakonu rimskoga dvora. Na poleđini svake slike napišite istu zagonetku čije je rješenje riječ karta ("Imam gradove, ali ne i kuće. Imam planine, ali ne drveće. Imam vodu, ali ne i ribu. Što sam ja?"). Slike spomenika i slijepu kartu sakrijte na prikladna mjesta u učionici. Ovaj zadatak možete povezati s prethodnim tako da ga napišete na poleđini jedne slagalice koju su prethodno složili.
U četvrtom zadatku učenici trebaju spojiti sliku spomenika iz Aleje glagoljaša s pripadajućim tekstom. Ključne riječi služe učenicima za izradu mentalne mape u digitalom alatu za izradu umnih mapa, npr. Wisemapping. Zadatak zapišite na ploču ili na list papira koji prethodno sakrijte u učionici. Kada učenici spoje sliku s tekstom, imaju zadatak urediti jedan pano tako da slože slike i tekst onim redom kako su složene u Aleji glagoljaša. To znači da biste u tekstu koji ste napisali mogli umetnuti traženi podatak (npr. stup Čakavskoga sabora prvi je spomenik u Aleji glagoljaša).
Peti je zadatak izrada lente vremena koju prethodno pripremite tako da na papire u boji napišete godine povezane sa spomenicima. Učenici upisuju najvažnije spomenike s pripadajućim slikama. Nazive spomenika učenici mogu otkriti očitavanjem QR koda u koji ćete upisati zadatak, a slike sakrijte u učionicu s tim da na svaku sliku na poleđini upišete glagoljsko slovo L. Lenta može zauzimati prostor cijele dužine najdužeg zida u učionici.
Kada riješe sve zadatke, avantura u Escape Roomu je završila. Za izlazak iz učionice učenicima možete, u nekom od digitalnih alata za prikupljanje informacija u realnom vremenu, npr. Mentimeter postaviti nekoliko pitanja kojima će izraziti svoja iskustva i dojmove o provedenoj radionici Escape Rooma.
Omogućite učeniku s teškoćama rad u paru (učeniku s teškoćama čitanja, tekst pročita vršnjak u paru). Priču koju ćete ispričati kao motivaciju i uvodnu aktivnost, pripremiti u pisanom obliku za učenike s teškoćama pažnje te teškoćama učenja (primjereno oblikovan tekst). Kako bi učenici s teškoćama vidne percepcije i pažnje uočili Bašćansku ploču na novčanici od 100 kn, uvećajte novčanicu ili istaknite Bašćansku ploču bojom. Pri pripremi slijepe karte, naznačite orijentire poput mjesta/gradova u blizini te strane svijeta. Zadatke podijelite u korake te iste u pisanom obliku pripremite za učenike, vodeći računa o preciznim, jasnim i kratkim uputama. Omogućite ravnopravno sudjelovanje učenika s motoričkim teškoćama tako da će ostali učenici kada pronađu trag, isti donijeti do učenika i skupina će zajednički riješiti zagonetku.
Za učenike s poremećajem iz spektra autizma važno je objasniti metafore koje se pojavljuju u zagonetkama/tragovima (Imam gradove, ali ne i kuće. Imam planine, ali ne drveće. Imam vodu, ali ne i ribu. Što sam ja?).
Za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma dodatno pojasnite, uz slikovni prikaz i primjer, pojmove poput FAKTOGRAFIJA. Kada zadajete broj stranice kao šifru, za učenike s intelektualnim teškoćama i učenike s diskalkulijom, sakrijte šifru na manjem broju stranice (jednoznamenkasti). U radu na lenti vremena, učenici s poremećajem iz spektra autizma i učenici s intelektualnim teškoćama, mogu nalijepiti slike umjesto upisivanja naziva spomenika.
Postupke potpore o korištenju digitalnih alata pogledajte na poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).
Učenike koji žele znati više upoznajte s transkripcijom teksta Bašćanske ploče na latinici te istog teksta na suvremenom hrvatskom jeziku. Zadajte učenicima da sadržaj i poruku teksta prerade i napišu u nekoj suvremenijoj formi, primjerice kao novinsku vijest, strip ili e-poruku. Svoje uratke učenici mogu prezentirati na sljedećem satu hrvatskog jezika, razrednoj grupi na Edmodu ili na mrežnim stranicama škole.
Učenike podijelite u dvije ili više skupina. Svaka skupina rješava jedan po jedan zadatak redoslijedom koji odredite. Npr. prva skupina rješava 1., 2., 3. i potom 4. zadatak, druga skupina rješava 4.,1., 2. i potom 3. zadatak. U ovoj igri predviđeno je i vremensko ograničenje te će svima poznatom arijom Kraljice noći biti objavljen istek vremena za pronalaženje konačne šifre. Kako biste učenike podsjetili na odlike timskog rada i važnost međusobne suradnje, možete im prikazati videozapis Timski rad. Podijelite s učenicima video Timski rad te interaktivni element Praćenje timskog rada putem ove poveznice.
Potrebno je pripremiti: kartice s točnim brojevima i slovima na čijoj se poleđini nalazi rješenje, kao i “lažne tragove” (netočne brojeve i slova), uređaj za prezentaciju glazbenih primjera (npr. laptop), nekoliko slušalica i melodijska udaraljka ili glazbalo.
S učenicima pogledajte kratki videozapis opere Čarobna frula u HNK Zagreb: The Magic Flute HNK Zagreb.
Uvedite učenike u priču u kojoj su oni gledatelji premijere opere W. A. Mozarta, Čarobna frula u HNK u Zagrebu. Svečano su odjeveni, kako i dolikuje odlasku u kazalište, a posebno na premijeru. Kazalište je puno gledatelja i velika je gužva. No kako u svakom pravom nacionalnom kazalištu živi jedan fantom koji otežava rad i život izvođača, radnika, intendanta, ali i gledatelja, tako i u ovom zagrebačkom ima jedan takav, Fantom u operi. On je u pismu, koje je naslovio baš na učenike, zaprijetio otmicom jednoga od njih ako do izvedbe arije Kraljice noći ne pronađu ključ glavnih kazališnih vrata koje je on, kao i sva druga vrata, zaključao. Cilj mu je, naravno, bio uplašiti gledatelje i privući njihovu pažnju s operne izvedbe na sebe i svoje hirove.
Učenike po skupinama uputite u redoslijed rješavanja zadataka i potrebu pažljivog čitanja uputa koje ste im pripremili za svaki zadatak. Upozorite ih da se vrijeme mjeri te će ulazak u zadnje minute zadatka obilježiti melodija arije Kraljice noći. Istekom tog glazbenog primjera igra je završena, a pobjednik je ona skupina koja je pronašla šifru i otključala glavna vrata kazališta. Za vođenje i praćenje rada po skupinama, predlažemo korištenje interaktivnog elementa Praćenje timskog rada.
ZADATAK 1.
Učenici slušaju Duet Papagene i Papagena, a zadatak je prepoznati što slušaju. Učenici iz tog naslova trebaju uočiti koje je slovo ili broj dio šifre.
U ovom slučaju to je broj 2 (duet). Među karticama s brojevima i slovima koje ste pripremili odabiru karticu s brojem 2.
ZADATAK 2.
Učenicima pripremite notni zapis prva tri takta pjesme U boj, u boj iz Finala opere Nikola Šubić Zrinjski Ivana pl. Zajca, ali kojemu nedostaje zadnji ton. Ako je pjesma u C-duru taj ton je “g”. Učenici to otkrivaju svirajući, npr. na ksilofonu, klavijaturama, boomwhackersima ili slično.
U tom je zadatku dio šifre slovo g. Alternativno učenici mogu poslušati audio zapis iste pjesme kojem će nedostajati zadnji ton. Pripremite učenicima melodijsku udaraljku s ponuđena tri tona. Učenici imaju zadatak svirajući odrediti po sluhu koji bi ton odgovarao završnom (pobrinite se da na pločicama/cijevima stoje imena tonova). Među karticama s brojevima i slovima koje ste pripremili odabiru karticu sa slovom g.
ZADATAK 3.
Učenici pjevaju pjesmu s notnog predloška koji ste pripremili. U tom je zapisu namjerno izmijenjena jedna riječ, npr. piše NEBO umjesto SVJETLO. Učenici trebaju pronaći tu riječ i odlučiti treba li im iz te riječi slovo ili broj. U ovom slučaju, vi ste zamislili da je to broj i to broj slova te riječi, znači 7 (svjetlo). Kako bi učenici otkrili da je u pitanju broj, a ne slovo, u uputi im možete zadati zagonetku, npr. “Kriva riječ na pravom mjestu, moj broj tvoja nagrada”. Među karticama s brojevima i slovima koje ste pripremili odabiru karticu s brojem 7.
ZADATAK 4.
Učenici slušaju ulomak iz uvertire baleta Labuđe jezero. Zadatak je prepoznati što slušaju. Opet moraju odlučiti treba li im iz naslova slovo ili broj. Predviđeno je da to bude broj: labud – 2. I to je zadnji znak za šifru. Među karticama s brojevima i slovima koje ste pripremili odabiru karticu s brojem 2. Sada su učenici skupili sve četiri kartice te pristupaju izradi 5. zadatka.
ZADATAK 5.
Kada učenici jave da su završili posljednji zadatak, učitelj ih upućuje neka okrenu karticu na poleđinu. Na poleđini kartice otisnuti su grafemi ključne riječi, npr. RHUA. Učenici preslaguju grafeme kako bi u konačnici dobili riječ HURA. A to bi značilo HURA! za izlazak iz kazališta koje je zaposjeo Fantom. Učenike koji nisu imali točna rješenja pojedinog zadatka, otisnuti grafemi na njihovim karticama usmjeravaju na pogrešno rješenje te neće moći složiti ključnu riječ.
Najveća prilagodba je primjereno sastaviti skupine učenika, odnosno pripazite na uloge učenika u skupinama. Primjerice, ako učenik ima teškoće čitanja, neće biti zadužen za čitanje zadatka. Također, posebnu pažnju obratite na učenike s oštećenjem sluha te im pripremite opise slušanih skladbi na listu papira (tempo, brzina, dinamika, autor glazbe). Neka uloga učenika s oštećenjem sluha bude bilježenje odgovora u skupini.
Omogućite učeniku s teškoćama rad u paru unutar skupine (učeniku s teškoćama čitanja tekst pročita vršnjak u paru). Učenicima s teškoćama omogućite uspješno i ravnopravno sudjelovanje u zadatcima aktivnosti sa što manje prepreka s obzirom na njihovu teškoću. Provjerite razumijevanje uputa, osobito od strane učenika s intelektualnim teškoćama. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma važno je da objasnite uvodnu aktivnost gdje se od učenika očekuje da se zamisle u ulozi gledatelje opere i fantoma. U zadatku gdje se od učenika očekuje da odsviraju pjesmu, ukoliko imate učenika s motoričkim teškoćama u skupini, odaberite predstavnika grupe koji će odsvirati zadano, a ostali učenici, zajedno s učenikom s motoričkim teškoćama, slušaju i otkrivaju šifru. Za učenike pripremite upute i korake rješavanja zadatka, a postupke pripreme uputa možete pronaći na poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Postupke potpore o korištenju IKT-a pogledajte na istoj poveznici (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).
Kao uvod u aktivnost, učenici koji žele znati više mogu istražiti informacije o poznatim svjetskim opernim kućama. Prema izboru mogu posjetiti mrežnu stranicu operne kuće, proučiti godišnji program i ponudu predstava te provjeriti jesu li na mrežnim stranicama ili primjerice YouTube kanalu operne kuće objavljene video ili audio zapisi predstava koji su javno dostupni. Neka odaberu ariju koja im se najviše sviđa i pokušaju pronaći videozapise različitih izvedbi i produkcija iste arije. Koristeći alat Canva neka razredu prezentiraju različite izvedbe, istaknu razlike u izvedbi i produkciji te iznesu svoje mišljenje o svakoj.
Klippert, H. (2001), Kako uspješno učiti u timu, zbirka praktičnih primjera, Educa, Zagreb
YouTube, Cult of Pedagogy (2015), The Jigsaw Method (5. 3. 2020.)
Glazbena kultura:
The Phantom of the Opera - web stranica (5. 3. 2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.