Aktivnost Korak po korak može se provoditi u okviru sata ponavljanja bilo koje nastavne teme. Predlažemo temu Ranosrednjovjekovne hrvatske kneževine i kraljevstvo. Na početku nastavnog sata učenicima skrenite pozornost na video Timski rad. Podijelite s učenicima video Timski rad te interaktivni element Praćenje timskog rada putem ove poveznice. Podijelite učenike u pet skupina i provedite ponavljanje nastavnog sadržaja po uzoru na Escape Room. Organizirajte Escape Room unutar učionice tako da od klupa formirate nekoliko stanica. Stanice su međusobno povezane i rješenje jedne vodi rješavanju zadatka na drugoj stanici. Stanice se ne preskaču i samo točno rješenje omogućava prijelaz iz jedne u drugu. Za vođenje i praćenje rada po skupinama učenici mogu koristiti interaktivni objekt Praćenje timskog rada. Ne postoji vremensko ograničenje za rješavanje zadataka pojedine stanice, ali skupina koja prva riješi zadatke je pobjednik. Pripremite zadatke za Escape Room po predloženim primjerima:
ZADATAK 1:
Na prvoj stanici učenici igraju igru Memory pomoću digitalnog alata LearningApps (Matching Pairs). Na karticama se nalaze sljedeći pojmovi: Bašćanska ploča, spomenik kralja Tomislava, Višeslavova krstionica, itd. Uparite tekst s tekstom ili/i sliku s tekstom, npr. Bašćanska ploča − kralj Zvonimir, Tomislav − ujedinio Panonsku i Primorsku Hrvatsku. Nakon što učenici završe s igrom, mogu otvoriti omotnicu na stolu koja ih vodi do sljedeće stanice. U omotnici piše: posjeti srednjovjekovnu hrvatsku prijestolnicu i učenici odlaze u dio učionice koji je označen kao Knin.
ZADATAK 2:
Za drugu stanicu unaprijed pripremite fotografije hrvatskih kraljeva ili povijesnih događaja te ih izrežite u oblik klasičnih puzzli. Učenici slažu slagalicu, dobivaju sliku. Moraju prepoznati koga ili što slika prikazuje jer je to trag za iduću stanicu. Na primjer, učenici slaganjem slagalica dobivaju sliku Dolazak hrvata Otona Ivekovića i kip kralja Tomislava u Zagrebu.
ZADATAK 3:
Na trećoj stanici nalaze se omotnice naslovljene Dolazak Hrvata, kralj Tomislav, ali i omotnice koje predstavljaju “pogrešne tragove”. Učenici otvaraju samo omotnice koje nose naslov njihovog rješenja. Ukoliko nemaju točno rješenje i otvore pogrešnu, praznu omotnicu, dobivaju 15 kaznenih sekundi na ukupno vrijeme. U omotnicama se nalazi tekst izrezan u dijelove, npr. tekst Legende o dolasku Hrvata ili tekst Ljetopisa popa Dukljanina koji govori o kralju Tomislavu. Učenici kronološki slažu dijelove teksta koristeći tehniku Ispremješanih rečenica, str. 15, a zatim na poleđini čitaju sljedeći trag. Trag može biti: posjeti mjesto pronalaska Bašćanske ploče.
ZADATAK 4:
Učenici odlaze do četvrte stanice, dijela učionice koji je označen kao Krk. Tamo pronalaze omotnice naslovljene lokalitetima na Krku. Moraju odabrati Jurandvor. U omotnici se nalazi tekst na glagoljici i QR kod. Učenici skeniranjem koda dobivaju prikaz cijele glagoljice s latiničnim slovom uz svaki znak i time dešifriraju tekst koji su dobili. Rješenje je Pacta Conventa.
ZADATAK 5:
Učenici odlaze do posljednje stanice na kojoj se nalazi škrinjica zaključana lokotom. Da bi otvorili škrinjicu, zadatak je odgovoriti na pitanje kada je nastalo Hrvatsko-Ugarsko Kraljevstvo. Šifra za otključavanje je broj 1102. U škrinjici je prazan listić i olovka. Prestajete mjeriti vrijeme, a učenici vrijeme zapisuju na listić.
Obratite pozornost na sastav skupina u kojima će biti uključeni učenici s teškoćama. Važno je da se svakom učeniku omogući ravnopravno i aktivno sudjelovanje u aktivnosti. Obzirom na složenost aktivnosti, omogućite učenicima s teškoćama pažnje, oštećenjem vida, teškoćama učenja da rade u paru s vršnjakom koji će im pružati podršku u realizaciji aktivnosti. Za učenike s motoričkim teškoćama sudjelovanje ćete omogućiti tako da se ostali učenici kreću po prostoriji i traže zagonetke te s njima dolaze do učenika i zajednički rješavaju zadatke. Za učenike s oštećenjem vida, omogućite podršku vršnjaka u skupini, primjerice, učenici će naglas pročitati zadatke. Također, kada učenici slože puzzle koje predstavljaju fotografiju, učeniku s oštećenjem vida će opisati što se nalazi na fotografiji kako bi sudjelovao u pronalaženju rješenja. Upute u zadatcima primjereno oblikujte (tekst – font, veličinu, prored, razmak između riječi) kako bi i učenici s teškoćama učenja mogli ravnopravno sudjelovati u aktivnosti. Kartice koje se koriste u aktivnosti uparivanja kartica spomenika (Baščanska ploča, Višeslavova krstionica itd.) prikažite slikovno (učenik uparuje kartice tekst i sliku) kako bi učenici s teškoćama čitanja ravnopravnije sudjelovali u aktivnosti.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).
Učenici će istražiti na mrežnim stranicama i proučiti relevantne izvore o hrvatskim knezovima i kraljevima, usporediti legende, papinska pisma, Ljetopis popa Dukljanina te će na temelju prikupljenih informacija i spoznaja osmisliti zadatke za Escape Room.
Predlažemo sljedeće poveznice za istraživački rad učenika:
Svrha ove aktivnosti je upoznati učenike s pojmovima vezanim uz dinarski krš u Hrvatskoj kao jednim od naših najvrijednijih prirodnih bogatstava.
U uvodnom dijelu sata motivirajte učenike pričom: Nalazite se na planinarenju po Velebitu. Jednu noć ste prespavali u planinarskom domu na Zavižanu, a sljedeće jutro zaputili ste se Premužićevom stazom prema planinarskoj kući Alan u blizini Velikog Alana. Putem ste se izgubili i odlutali u nepoznatom smjeru. Na Velebitu je signal slab, a baterije mobitela su vam se ispraznile. Zadatak vam je čim prije doći do mobilnog telefona kako biste se mogli javiti HGSS-u. Cilj igre je doći do mobitela rješavajući različite zadatke na koje ćete naići putem i na taj način izaći iz Escape rooma.
Aktivnost je moguće pripremiti u učionici kao i u drugom prikladnom prostoru. Prethodno sakrijte “škrinjice” (omotnice, kutijice, prazne kutije od cipela itd.) po učionici, ispod klupa, na prozore, izvan razreda, na zidnu kartu itd. Možete ih sakriti i na povišena mjesta u učionici kako bi se učenici na neki način morali popeti do kutija. Ovisno o veličini razreda, učenike podijelite u grupe. U situaciji sa većim brojem učenika pojedine ‘’škrinjice’’ sa zagonetkama sakrijte izvan učionice ili grupama odredite različito vrijeme početka aktivnosti.Učenici traže skrivene “škrinjice” koje sadrže zagonetke. Zagonetke su trag do sljedeće kutije i zadatka te učenike na kraju dovode do cilja – mobilnog telefona.
ZADATAK 1:
Učenici će do prve “škrinjice” doći tako što će dekodirati tajni tekst ispisan na listu papira maskiran crvenim valovitim linijama. Za potrebe ove aktivnosti na listu papira modrom bojom isprintajte tekstove: “Tko bude u budućnosti ovim lijepim i komodnim putem prolazio, jedva će si moći da predstavi trud i napore, koje su morali da podnesu prvi pioniri, koji su se kretali ovim teško prohodnim terenom bez ikakvih staza…” i
“Ona je remek-djelo graditeljstva. Gdje se nalazi?” Zatim, na istom listu papira preko teksta isprintajte uzorak valovitih linija koji će prekriti modro otisnut tekst (maskirni uzorak možete besplatno preuzeti na stranici Martha Stewart Weddings, preuzeti red-squiggle design. Kako bi učenici otkrili što piše ispod valovitih linija, potrebno im je napraviti povećalo od crvene grafo-folije ili možete koristiti 3D naočale.
Učenici čitaju tekst koji ih navodi na odgovor PREMUŽIĆEVA STAZA koja se nalazi na SJEVERNOM VELEBITU. Učenici traže Sjeverni Velebit na geografskoj karti, a iza karte pronalaze omotnicu sa sljedećim tragom.
ZADATAK 2:
U omotnici pronalaze dva lista papira jednakih veličina, bijeli i plavi. Na bijelom listu papira otisnite tekst “Organizirano istraživanje špilja u Hrvatskoj ima dugu tradiciju koja traje još od 1886. godine. U ličkim novinama "Ličanin", koje su izlazile u Gospiću, 14. prosinca 1886., objavljena je vijest da je osnovan Odbor za prikupljanje novčane pomoći radi uređenja špilje Samograd u Perušiću. Svega dvije i pol godine poslije, točnije, 6. kolovoza 1889., u novinama "Obzor", koje su izlazile u Zagrebu, objavljena je vijest pod naslovom "Uređena špilja Samograd". To je najstarija novinska vijest da je neka špilja u Hrvatskoj uređena i otvorena za turističko posjećivanje, a Odbor je prva organizirana udruga koja provodi speleološku djelatnost.”
ZADATAK 3:
Na plavom listu papira izrežite kvadratiće tako da pri savijanju plavog papira preko bijelog lista, kroz kvadratiće možete vidjeti slova iz teksta koja će tvoriti pojam SPELEOLOGIJA i usmjeriti učenike do sljedeće kutije. Plavi listić okrenite na poleđinu i na taj način otežajte dešifriranje teksta.
ZADATAK 4:
Učenici pronalaze kutiju na kojoj je slika speleologa u špilji. Na kutiju možete zalijepiti fotografiju lokalnog speleološkog društva. U kutiji učenici pronalaze sljedeću zagonetku koju moraju dešifrirati uz pomoć Morseovog koda. Unutar kutije učenici pronalaze tekst: Najveće i gospodarski najvrijednije krške udoline, koje mogu doseći dužinu i do 80 km nastale su uzajamnim djelovanjem tektonike i kemijskim djelovanjem vode u vapnencima. Kroz njih obično protječe stalni i povremeni vodeni tok koji se često gubi u šupljinama podzemlja.
To su .--. --- .-.. .--- .- ..- -.- .-. ... ..- (polja u kršu), a najveće je
.-.. .. -.-. -.- --- (Ličko). Uz tekst pronalaze i listić s Morseovim kodom kako bi mogli dešifrirati pojmove u tekstu. (Morseov kod možete vrlo jednostavno generirati putem Online morse code generator)
ZADATAK 5:
Naziv Ličko polje vodi do sljedećeg traga, a to je slika Ličanina u narodnoj nošnji s ličkom kapom na glavi. U maloj kutijici ispod slike učenici pronalaze ispremiješane štapiće od sladoleda (ili špatule za pregled grla) na koje je zalijepljena slika STALAKTITA koje učenici moraju složiti u jednu sliku. Složena slika je ujedno trag za sljedeći zadatak.
ZADATAK 6:
Učenici traže stalaktite u učionici i dolaze do dva balona narančaste ili bež boje duguljastog oblika. Jedan balon je pričvršćen za strop – stalaktit, a drugi za pod – stalagmit. Unutar stalaktita nalazi se sljedeća zagonetka i trag. Učenici buše balon i zadatak im pada u ruke.
ZADATAK 7:
Na tajnoj poruci napisanoj npr. uz pomoć alata Snotes nalaze se pojmovi ŠKRAPE, KAMENICE, PONIKVA (VRTAČA). Učenici moraju odgonetnuti pojmove i pronaći njihove slike u učionici. Ispod slike najmanjeg i najčešćeg površinskog oblika u kršu (škrapa) nalazi se sljedeći zadatak. Učenici nalaze kriptiranu puzzlu s pojmom CRNOPAC. Pojam označava najveći jamski sustav u Hrvatskoj i vodi ih do sljedećeg traga.
Na kutiju zalijepite sliku s profilom jamskog sustava Crnopac. U kutiji se nalazi mobilni telefon i poruka “Pozovi pomoć”. Učenici moraju upisati broj HGSS-a koji se krije iza slova POMOĆ (76662). Taj broj pišu na list papira i nose učitelju/ici. Ako je ispravan – spašeni su.
Priču u uvodnom dijelu sata, koja je uvod u aktivnosti, pripremite za učenike u pisanom obliku, što je osobito važno za učenike s teškoćama pažnje te učenicima s oštećenjem sluha. Pri tom pazite na primjereno oblikovanje teksta (Arial, 14 pt, veći razmak između riječi, prored, istaknite važno u tekstu). Primjereno oblikovanje teksta važno je i učenicima s teškoćama učenja. Uz priču priložite fotografije mjesta, planina i ostalih geografskih zanimljivosti koje se spominju u priči (Velebit, Zavižan, Premužićeva staza i dr.).
Vodite računa o sastavu grupa, kako bi učenici s teškoćama ravnopravno sudjelovali u aktivnostima. Za učenike s oštećenjem vida i motoričkim teškoćama osigurajte rad u paru (učenik u paru se kreće po prostoriji i donosi trag, a učenik s motoričkim teškoćama čeka te tada zajedno rješavaju). Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).
Učenici koji žele znati više proučit će Jamski sustav Crnopac na stranicama HPK Sv. Mihovil Jamski sustav Crnopac. Također, učenici mogu stupiti u kontakt s predstavnicima lokalnog speleološkog društva te na taj način produbiti svoje znanje o speleološkim objektima u svojoj okolici. Također mogu proučiti i istražiti informacije o problemu zagađenosti hrvatskih špilja i jama te o toj temi pripremiti prezentaciju.
Cilj ove aktivnosti je osmisliti Muzej srednjovjekovnih spomenika tako da su spomenici poredani redoslijedom svog nastajanja.
Intrigantnom pričom uvedite učenike u kontekst Escape Rooma, npr: Vi ste noćni čuvari muzeja i dolazite prvu večer na radno mjesto. Dolaskom na radno mjesto uočavate kako je cijeli muzej u kaosu. Imate osjećaj kao da ste zalutali na snimanje filma Noć u muzeju. Ništa nije na svom mjestu. Svi muzejski eksponati i njihove oznake pomiješani su i razbacani svuda po muzeju. Kako vam je od životne važnosti zadržati posao i ujutro bez posljedica izaći iz muzeja, bez puno razmišljanja hvatate se u koštac s neočekivanim zadatkom. Zadatak je pronaći izgubljene eksponate i pripadajuće informacije te ih vratiti na njihovo mjesto i izraditi vodič kroz srednjovjekovne spomenike za posjetitelje muzeja.
Prijedlog eksponata – spomenika koje bi učenici mogli pronaći: Bašćansku ploču (1100.), Vinodolski zakon (1288.), Misal kneza Novaka (1368.), Misal po zakonu rimskoga dvora (1483.), Zapis popa Martinca(1493.).
Možete uputiti učenike da igra započinje nečim slatkim.
ZADATAK 1:
Učenici traže u učionici skrivenu autentičnu hrvatsku čokoladu. Zadatak je otkriti o kojoj je čokoladi riječ. Čokoladu omotajte u list papira na kojem je pomoću alata Snotes napisana riječ Novi Vinodolski. Na omot čokolade zalijepite QR kod koji će sadržavati zadatak, trag prema narednom koraku. Možete razraditi i dio deklaracije koji također upućuje kakva čokolada se traži. Primjerice: Iako joj je rok trajanja istekao prije 920 godina, ova slastica privlači mnoge (od male djece do umirovljenika). Učenici mogu oduzimanjem godina doći do traga (Vinodolski zakonik).
ZADATAK 2:
Na panou su izložene razglednice ili fotografije Senja, Rijeke, Novog Vinodolskog, Crikvenice i drugih gradova. Na poleđini fotografije Novog Vinodolskog glagoljicom je ispisan najvažniji sadržaj Vinodolskog zakonika. U tekstu točkama možete označiti slova koja će učenike usmjeriti do sljedećeg zadatka (primjerice Misal po zakonu rimskoga dvora – točke stavite ispod slova koja čine riječ prvotisak).
ZADATAK 3:
Misal po zakonu rimskog dvora možete sakriti u QR kod. U kod upišite osnovne podatke o Misalu i križaljku povezanu s Misalom. Rješenje križaljke neka bude naziv idućeg spomenika (primjerice Misal kneza Novaka). U tom slučaju rješenje može biti Nugla.
ZADATAK 4:
To ih vodi do slijepe karte Istre koju možete umetnuti u kutijicu sa šifrom. Šifru mogu otvoriti slušanjem zvučnog Zapisa popa Martinca koju možete postaviti na OneDrive te oblikovati link do te datoteke alatom bit.ly. Slušajući zvučni zapis učenici imaju zadatak prepoznati najpoznatiju misao (Turci ... nalegoše na jazik hrvacki). Skriveni zadatak za otkrivanje šifre je najduža riječ, najkraća riječ i riječ koja ima isti broj slova kao još jedna. (Turci – 5 slova, nalegoše – 8 slova, na – 2 slova, jazik – 5 slova, hrvacki – 7 slova.) Šifra je 825.
ZADATAK 5:
Uz slijepu kartu možete napisati zadatak na glagoljici. Učenici neka označe mjesto u kojem se nalazi Aleja glagoljaša i imenuju spomenike koji se u Aleji nalaze. Broj spomenika je prvi dio godine koja ih vodi do najpoznatijeg spomenika Bašćanske ploče. Do dvije nule koje trebaju pronaći odvest će ih QR kod u kojem možete opisati književnopovijesno razdoblje i izraditi dvije zagonetke kojima su rješenja dvije nule. Ona ih vodi natrag do čokolade kojoj je naziv Bašćanska ploča.
ZADATAK 6:
Završni zadatak koji će sudionicima omogućiti da zadrže posao muzejskog noćnog čuvara može biti: Pronađite pet važnih srednjovjekovnih spomenika. U prezentaciji Office 365 načinite Muzej srednjovjekovne pismenosti i objasnite kolika je njihova važnost za hrvatski narod. Prezentacija treba sadržavati najmanje sedam sličica: pet koji će slikom i riječju opisati navedene spomenike redoslijedom njihova nastanka, jednu naslovnu sličicu i posljednju sličicu u kojoj će biti opisano književnopovijesno razdoblje u kojem je nastao književni tekst. Osnovne sastavnice vodiča kroz srednjovjekovne spomenike: imenovati književnopovijesno razdoblje iz kojega je navedeni spomenik, mjesto nastanka, pismo kojim je zapisan eksponat i jednu zanimljivost za koju se sami odlučite. Prezentacija svakako mora sadržavati i jedan zvučni zapis. Navedeni zadatak možete postaviti u QR kod i sakriti ga negdje u učionici.
Učenici će raditi u skupinama pa je važno obratiti pozornost na sastav skupina u koju su uključeni učenici s teškoćama. Neka u skupini budu učenici različitih sposobnosti kako bi mogli nadopunjavati jedni druge svojim sposobnostima i vještinama. Omogućite rad u paru učeniku s teškoćama unutar skupine. Primjerice, učenik oštećena vida radit će u paru s videćim učenikom koji će mu pročitati tekst, opisati fotografiju ili slikovni prikaz zadatka. Općenitu uputu opišite jasno, kratko i precizno vodeći se prilagodbama teksta opisanim u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Važno je u uputu rednim brojevima označiti korake zadatka kako bi usmjeravali učenike s teškoćama pažnje kroz zadatak. Ukoliko u skupini sudjeluje učenik s Aspergerovim sindromom, obratite pozornost na igru uloga. Prije sata učeniku najavite aktivnost i objasnite njegovu ulogu u aktivnosti s obzirom na specifičnosti razumijevanja socijalnih odnosa/metafora itd. Učeniku s diskalkulijom ili teškoćama čitanja osigurajte podršku učenika u paru pri čitanju godina/znamenaka šifri brojeva.
Postupke potpore o korištenju IKT-a pogledajte u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).
Učenici koji žele znati više mogu dodatno istražiti sadržaje iz povijesti jezika te u alatu za izradu muzeja Artsteps osmisliti izložbu eksponata vezanih za srednjovjekovno razdoblje.
Učenici izvlače listiće na kojima su napisani anagrami vezani uz temu koju ste odabrali. Uputite učenike da pronađu učenike s istim anagramom i na taj način formiraju grupu. Objasnite im kako su u učionici skrivene omotnice s uputama za svaku grupu te da će im rješavanje anagrama pomoći da pronađu svoju omotnicu. Učenici pronalaze omotnice označene pojmom kojeg su dobili rješavanjem anagrama. Omotnice sadrže: naziv, kratak opis i upute koje navode:
ZADATAK 1:
Učenici uočavaju ispod uputa QR kod te skeniranjem dolaze do prvog zadatka za čije rješavanje im je potrebna jezična vještina čitanje s razumijevanjem. Zadatak možete izraditi pomoću jednog od predložaka alata LearningApps. Učenici rješavaju prvi zadatak te im u povratnoj informaciji zadatka (feedback) ponudite prvi broj i sljedeći trag. Trag se sastoji od nepotpune skraćene poveznice kojoj nedostaje nekoliko znakova (slova i/ili brojevi) i upute da rješavanjem navedene kratke zagonetke (primjerice Sve čuje, a ništa ne govori.) mogu upotpuniti poveznicu. Skraćenu poveznicu možete izraditi pomoću alata za skraćivanje poveznica bitly. Učenici dolaze do znakova koji nedostaju rješavanjem zagonetke (prema gore navedenom primjeru – uho) te upisuju cjelovitu poveznicu (primjer bit.ly/uho) koja ih vodi na drugi zadatak za čije im je rješavanje potrebna jezična vještina slušanje s razumijevanjem.
ZADATAK 2:
Zadatak možete osmisliti na temelju kratkog videozapisa kojeg ste pronašli vezano uz odabranu temu i razradili ga dodavanjem pitanja traga pomoću nekog od alata za obradu video lekcija kao što je primjerice alat EDpuzzle. Učenici gledaju video zapis i odgovaraju na pitanja te dolaze do narednog traga kojeg ste pripremili na kraju videa u obliku audio zapisa. Učenici uz pomoć traga u obliku audio zapisa dolaze do drugog broja i uputa u obliku opisa (navesti svojstva predmeta – veličina, oblik, boja, materijal, namjena i sl.). U učionici traže određeni predmet (primjerice knjigu) koji će ih odvesti do sljedećeg zadatka. Učenici pronalaze traženi predmet te na/u/iza predmetu/predmeta dolaze do trećeg zadatka za čije rješavanje im je potrebna jezična vještina pisanje.
ZADATAK 3:
Učenici čitaju treći zadatak koji navodi da osmisle i napišu kratku pjesmicu u stihovima (preporuka Elfchen Gedicht – kratka pjesmica sa zadanom formom) na temu koju ste odabrali i objave putem poveznice na online zidu kojeg možete pripremiti primjerice pomoću alata Padlet. Nakon rješavanja odlaze do nastavnika koji im daje karticu s trećim brojem i sljedećim tragom koji ih vodi do četvrtog zadatka za čije rješavanja je potrebna jezična vještina govorenje. Učenici čitaju kako im je za pristupanje zadatku potrebna lozinka do koje dolaze rješavanjem zagonetke koja ih navodi da u učionici pronađu zemljovid Njemačke, na njemu određeno gorje ili planinu i zabilježe visinu gorja ili planine.
ZADATAK 4:
Učenici putem QR koda dolaze do četvrtog zadatka, unose lozinku (visina gorja/planine) i rješavaju set kartica opisivanje/objašnjavanje pojmova vezanih uz odabranu temu te razmjenjuju svoja mišljenja o zadanoj temi. Zadnjom karticom učenici dolaze do četvrtog i posljednjeg traga u potrazi za tajanstvenom kutijicom. Za izradu četvrtog zadatka možete koristiti alat za izradu obrazovnih kartica kao što je primjerice Quizlet koji nudi mogućnost postavljanja lozinke za ulazak u zadatak. Učenici uz pomoć traga pronalaze tajanstvenu kutijicu u prostoru izvan učionice te pomoću dobivene kombinacije brojeva otvaraju kutijicu u kojoj nalaze poruku s čestitkom za uspješan izlazak iz Escape Rooma i iznenađenje vezano uz temu. Pripremite za svaku grupu učenika jednu kutijicu s lokotom. Na kraju s učenicima provedite osvrt na sadržaje i tijek aktivnosti.
Kod izvlačenja anagrama u svrhu sastavljanja skupina učenika, pružite podršku učenicima s teškoćama čitanja i pisanja, oštećenjem vida kako bi pročitali anagram i pronašli druge učenike s istim. Ukoliko je u aktivnost uključen i učenik s motoričkim teškoćama, osigurajte podršku tako da će se ostali učenici s anagramima kretati po razredu te doći do učenika provjeriti koji anagram je on izvukao. U radu u skupinama osigurajte ravnopravno sudjelovanje učenika s teškoćama, tako da se minimaliziraju teškoće postupcima podrške. Osigurajte rad u paru unutar skupine kako bi vršnjak bio podrška učeniku za sudjelovanje u zadatcima aktivnosti. Primjerice, čitanje uputa/opisivanje slika učeniku s oštećenjem vida. Upute pripremite kroz korake zadatka te ih primjereno oblikujte kao što je navedeno u Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici s teškoćama čitanja, u dijelu aktivnosti razumijevanje pročitanog, sudjeluju u raspravi i zapisuju, a zajedno čitaju s vršnjakom i prepričavaju pročitano. Za učenike oštećena sluha potrebno je osigurati zapisano ono što učenici slušaju. U aktivnosti opisivanja predmeta učeniku s oštećenjem vida treba opisati predmet te on sudjeluje također u odgonetavanju predmeta. U dijelu aktivnosti koji se odnosi na vještinu pisanja, osigurati podršku učenika u paru (zapisuje) za učenike s teškoćama pisanja i teškoćama grafomotorike (diktiraju). U radu na zemljovidu pripremite karte s orijentirima (mjesta, gradovi, obilježene strane svijeta itd.). Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).
Za učenike koji su dodatno motivirani možete pripremiti Escape Room PRO zadatak u obliku obrnute učionice koji obuhvaća dodatno istraživanje i produbljivanje odabrane teme kako bi riješili zagonetke i došli do novih spoznaja. Predložite učenicima da ostatku razreda prezentiraju kako su riješili ER PRO zadatak i do kojih spoznaja su došli.
Učenike podijelite u četiri grupe. Svaka grupa rješava šest zadataka. Pet ih je iz područja ponavljanja (predmet psihologije, povijest, područje rada psihologa, razlika znanstvenog i neznanstvenog pristupa, znanstvene metode) te učenici dobiju po jedan pojam i jedan broj. Šesti zadatak akronim je prethodno dobivenih odgovora i konačno je rješenje.
Na početku sata pustite neki pomalo dramatični zvučni zapis (primjerice glazbu iz Ratova zvijezda ili zvuk uzbune) na koji ste prethodno snimili sljedeću uputu. Za izradu audiozapisa koristite se mobitelom ili ga napravite s pomoću nekih od screencast alata.
Zemlju su napali izvanzemaljci. Budućnost čovječanstva ovisi o vašoj malog grupi. Hitno se traže psiholozi koji će pomoći uspostaviti kontakt s izvanzemaljcima i detaljno ih istražiti. Oni posjeduju znanje o ljudima i imaju i druge važne vještine poput logičkog zaključivanja. Kako bi spasio svijet, nađi svoje suborce i u roku od 30 minuta dokaži da si usvojio prijeko potrebna znanja iz psihologije i da si baš ti taj psiholog koji će spasiti svijet! Ispod klupe je listić s prvim zadatkom koji će ti pomoći da pronađeš svoju grupu. U niz upiši broj koji nedostaje. Potraži ljude s istim brojem. Požuri jer vrijeme ističe!
Postepeno stišavajte glazbu dok se učenici razvrstavaju u grupe.
Na listiću ispod klupe nalazi se niz koji treba dopuniti brojem. Broj predstavlja grupu kojoj pripadaju. Primjerice:
__ , 2, 3, 4 (1)
-1, __ , 5, 8 (2)
27, 9, __ , 1 (3)
16, 12, 8, __ (4)
Na četiri različita zida učionice zalijepite papire s brojevima (1, 2, 3, 4). Ispod broja stavite omotnicu s uputom za rješavanje prvog zadatka.
ZADATAK 1:
Ovaj Escape room sadrži šest zadataka. Na kraju svakog zadatka zapišite odgovor do kojeg ste došli i broj koji mu pripada. Zadatci su različiti i odnose se na sadržaje iz psihologije koje smo do sada učili. Unutar ili na kraju svakog zadatka je trag koji vodi do sljedećeg zadatka. Sretno!
Pripremite listiće s pitanjima (primjeri pitanja su u tablici). Na dnu listića napišite uputu: U adresnu traku preglednika upišite točan odgovor u nastavku poveznice, "bit.ly/psihologija-rjesenje" i dobit ćete broj. Zapamtite odgovor i broj.
Poveznice pripremite u alatu bitly, a zadatak izradite pomoću Learning appsa.
GRUPA 1 | GRUPA 2 | GRUPA 3 | GRUPA 4 |
Spadaju u psihičke procese. Neki od njih su očaj ili sreća. Laički ih zovemo _______. | Nije ljutnja, nije tuga, nije strah već je _______. | ___________ uvjeti su primjerice obitelj, prijatelji i kultura. | Spada u fizikalni uvjet. Ometa koncentraciju. Tvoja baka za muziku koju slušaš misli da je to ustvari _______. |
Osjećaji (5) | Sreća (2) | Socijalni (5) | Buka (3) |
Nakon što učenici napišu točan odgovor u nastavak poveznice te upišu poveznicu u adresnu traku preglednika, otvorit će im se dokument s brojem i lokacijom sljedećeg zadatka.
ZADATAK 2:
Zadatak je skriven negdje u učionici, npr. četvrta klupa do prozora. Za svaku grupu lokacija je različita. U omotnici se nalazi uputa da otvore poveznicu. Na poveznici se nalazi zadatak izrađen u LearningApps-u.
U zadatku učenici trebaju povezati pojmove. S jedne su strane primjeri iz stvarnog života koje proučava pojedina grana psihologije, a s druge strane njezin naziv. Jedan je primjer višak, a rješenje je naziv te grane. Primjerice: provodi profesionalnu selekciju – organizacijska psihologija.
GRUPA 1 | GRUPA 2 | GRUPA 3 | GRUPA 4 |
Socijalna (2) | Primijenjena (1) | Organizacijska (4) | Savjetodavna (5) |
Točnim upisivanjem pojavit će se krajnji pojam i pripadajući broj s uputom da će im nastavnik psihologije dati sljedeći zadatak.
ZADATAK 3:
Učenicima dajte omotnicu u kojoj se nalazi zadatak vezan uz povijest psihologije. Zadatak je s pomoću slike osobe iz povijesti psihologije i ključnog pojma napisanog ispod nje upisati ime osobe.
GRUPA 1 | GRUPA 2 | GRUPA 3 | GRUPA 4 |
Slika + podijelio ljude prema duši |
Slika + temperament |
Slika + 1920. |
Slika + zakoni asocijacija |
Platon (1) | Hipokrat (4) | Bujas (3) | Aristotel (2) |
ZADATAK 4:
Pripremite tekst u kojem je opisano pojedino provedeno istraživanje (npr. tekstovi s državne mature). Učenici odgovaraju na pitanja povezana s tekstom. Pitanja za grupe mogu biti ista ili različita.
Primjerice:
a) Koja od znanstvenih metoda nije primjerena za ovo istraživanje?
b) Koji je nedostatak metode xy?
c) Što u tekstu predstavlja (podcrtan pojam)?
d) Koja je metoda i tehnika istraživanja prikazana u tekstu?
Provjerite jesu li odgovori na sva pitanja točni. Jedan od odgovora ujedno je i rješenje četvrtog zadatka. Zaokružite ga crvenom bojom.
Recite učenicima da je zaokruženi odgovor rješenje četvrtog zadatka i predajte im listić s QR kodom. Skeniranjem QR koda vidljiv je broj uz rješenje prethodnog zadatka i poveznica na sljedeći zadatak.
GRUPA 1 | GRUPA 2 | GRUPA 3 | GRUPA 4 |
Introspekcija (3) | Intervju (3) | Lataine (1) | Opažanje (4) |
ZADATAK 5:
U LearningAppsu napravite kviz ili križaljku od tri do šest pitanja iz područja zadnje cjeline ponavljanja (znanstveni i neznanstveni pristup istraživanju). Posljednji odgovor ujedno prikazuje i broj, a učenici dobivaju upute za završni zadatak.
GRUPA 1 | GRUPA 2 | GRUPA 3 | GRUPA 4 |
Hipoteza (4) | Objektivnost (5) | Analiza (2) | Laički pristup (1) |
ZADATAK 6:
Zadnji zadatak koncipiran je tako da se brojevi iz prethodnih zadataka slože redom. Akronim prethodno dobivenih odgovora je konačno rješenje.
Dvije grupe trebaju dobiti rješenje PSIHO, a dvije LABOS.
GRUPA 1 | GRUPA 2 | GRUPA 3 | GRUPA 4 | ||||
P | Platon (1) | P | Primijenjena (1) | L | Lataine (1) | L | Laički pristup (1) |
S | Socijalna (2) | S | Sreća (2) | A | Analiza (2) | A | Aristotel (2) |
I | Introspekcija (3) | I | Intervju (3) | B | Bujas (3) | B | Buka (3) |
H | Hipoteza (4) | H | Hipokrat (4) | O | Organizacijska (4) | O | Opažanje (4) |
O | Osjećaj (5) | O | Objektivnost (5) | S | Socijalni (5) | S | Savjetodavna (5) |
Vodite računa o sastavu grupa učenika. Učenici s teškoćama trebaju ravnopravno i aktivno sudjelovati u aktivnosti minimaliziranjem teškoća. Omogućite rad u paru učenika s teškoćama unutar grupe učenika. Ukoliko je u aktivnost uključen i učenik s motoričkim teškoćama, osigurajte podršku tako da će se ostali učenici sa zadatcima kretati po razredu te doći do učenika i podijeliti pronađeno. Za učenike oštećena vida pripremite format A3 umjesto A4 koji se nalazi na zidu učionice u prvom zadatku. Upute primjereno oblikujte kao što je navedeno u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
U dijelu aktivnosti koji se odnosi na slušanje snimke (glazba iz filma) za učenike oštećena sluha pripremite opis slušanog (tempo, brzina, napetost, dinamika). Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).
Učenici mogu detaljnije proučiti poglavlje: Priroda psihologije iz Atkinsonova Uvoda u psihologiju (2015.) i na temelju sadržaja sastaviti novi Escape Room u svrhu utvrđivanja i ponavljanja gradiva.
Klippert, H. (2001), Kako uspješno učiti u timu, zbirka praktičnih primjera. Educa, Zagreb
Forum za slogodu odgoja (2016), Čitanje i pisanje za kritičko mišljenje; Priručnik za nastavnike: inovativne metode rada, učenja i poučavanja. Slavonski Brod (5. 3. 2020.)
Povijest:
HRT, Serijal “Hrvatski kraljevi” - igranodokumentarni obrazovni projekt HRT-a (5. 3. 2020.)
Krajcar, D. (2019), Knez Branimir, princeps, comes i duxs - 879; portal Povijest.hr
Hrvatski jezik:
Nacionalna i sveučilišna knjižnica, Vinodolski zakonik (5. 3. 2020.)
Nacionalna i sveučilišna knjižnica, Misal po zakonu rimskog dvora, 1483. (5. 3. 2020.)
Hrvatska enciklopedija (2021), Misal kneza Novaka - mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža (5. 3. 2020.)
croatianhistory.net, Zapis popa Martinca - zvučni zapis (5. 3. 2020.)
Geografija:
Hrvatski planinarski klub sv. Mihovil: Jamski sustav Crnopac (5. 3. 2020.)
Martha Stewart Weddings, "red-squiggle design" (5. 3. 2020.)
Njemački jezik:
lesenschreibenaagau.ch, Elfchen Gediht (5. 3. 2020.)
Psihologija:
Atkinson, R.L. i Hilgard, E. (2015.) Uvod u psihologiju. Naklada Slap, Jastrebarsko (5. 3. 2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.