Uvod
Razmisli o naslovu ove jedinice.
Kako tumačiš tu rečenicu?
Koja je razlika između otpada i smeća?
Razvrstavanje i recikliranje otpada
Prouči popis stvari koje ubrajamo u biootpad:
U vrećicu za BIOOTPAD potrebno je odlagati:
(ostatke i koru voća i povrća, ljuske jaja, talog od kave,vrećice od čaja, ostatke kruha. listove salate. blitve, kelja i slično.)
Vrtni ili zeleni otpad
(uvelo cvijeće, granje, otpalo lišće, otkos trave i živice, zemlju iz lončanica, ostatke voća i povrća i slično.)
Ostali biootpad
(koru drveta, kosu i dlaku, piljevinu, papirnate maramice, borove iglice, male količine papira u koji su bili zamotani kuhinjski otpadci)
U ovu vrećicu ne odlagati:
ostatke termički obađene hrane, meso, ribu kosti, kožu, mlječne proizvode, ulja i masti.
Pepeo, ambalažu(kartonsku, staklenu, plastičnu), gumu, opasni otpad, obojeni i lakirani drveni otpad,
Odjeću, cigarete, i dr.
Posebne vrste otpada
Iako većinu otpada čini gore navedeni ambalažni otpad, problematično je gospodarenje posebnim kategorijama otpada.
Prouči fotografije u galeriji i imenuj posebne kategorije otpada.
Većinu otpada čini gore navedeni ambalažni otpad.
Problematično je gospodarenje posebnim kategorijama otpada.
Prouči fotografije u galeriji.
Imenuj posebne kategorije otpada.
Otpad i njegovo zbrinjavanje najveći su problem današnjih napora za očuvanje okoliša. Zbrinjavanje otpada organizirana je djelatnost u većim gradovima i naseljima, no istovremeno postoji veliki broj ilegalnih, "divljih" odlagališta, a ona su opasnost za okoliš, posebno za podzemne i nadzemne vode.
Otpad i njegovo zbrinjavanje najveći su problem današnjih napora za očuvanje okoliša.
Zbrinjavanje otpada organizirana je djelatnost u većim gradovima i naseljima.
Postoji veliki broj ilegalnih, "divljih" odlagališta.
Divlja odlagališta su opasnost za okoliš, posebno za podzemne i nadzemne vode.
Jeste li znali?
Međunarodni znak za reciklažu sadrži tri strelice u obliku trokuta sa zaobljenim kutevima. Sve tri se nadovezuju jedna na drugu i svaka predstavlja ciklus recikliranja:
- Smanji potrošnju (Reduce)
- Recikliraj (Recycle)
- Ponovno upotrijebi (Reuse)
Jeste li znali?
Međunarodni znak za reciklažu:
- sadrži tri strelice u obliku trokuta sa zaobljenim kutevima.
Sve tri strelice se nadovezuju jedna na drugu.
Svaka strelica predstavlja ciklus recikliranja:
- Smanji potrošnju (Reduce)
- Recikliraj (Recycle)
- Ponovno upotrijebi (Reuse)
Svatko od nas proizvede više od 400 kg otpada godišnje. Većina tog otpada završi kao neupotrebljivo smeće jer se čak 80% stvari upotrijebi samo jednom i zatim baci. Krajnji je cilj smanjenje količine otpada kojeg proizvodimo. U svijetu je taj pokret poznatiji pod nazivom zero waste ("nula otpada").
Svatko od nas proizvede više od 400 kg otpada godišnje.
Većina tog otpada završi kao neupotrebljivo smeće.
Čak 80% stvari upotrijebi se samo jednom i zatim baci.
Krajnji je cilj smanjenje količine otpada kojeg proizvodimo.
U svijetu je taj pokret poznatiji pod nazivom zero waste ("nula otpada").
Što kažu brojke?
Uradi sam/sama!
Organiziraj akciju čišćenja okoliša svoje škole.
U dogovoru s razrednikom/com i ostalim učenicima iz razreda pripremi pribor potreban za rad:
- rukavice
- vreće
- ...
Uz pomoć razrednika/razrednice organiziraj debatu u svom razredu na jednu od ponuđenih tema:
- Otpad je smeće
- Pravilno razvrstavanje otpada je komplicirano
- Hrvatska treba uložiti više napora u recikliranje otpada
Što je debata?
Debata je formalizirana, strukturirana i argumentirana rasprava na unaprijed zadanu temu u kojoj se sučeljavaju dvije suprotstavljene strane - afirmacijska i negacijska, s točno definiranim zadacima.
Što je debata?
Debata je:
formalizirana, strukturirana i argumentirana rasprava.
Debata se vodi na unaprijed zadanu temu.
U debati se sučeljavaju dvije suprotstavljene strane - afirmacijska i negacijska.
Obje strane imaju točno definirane zadatke.
Kakva su pravila debate?
U svakoj debati postoje dvije skupine (afirmacijska i negacijska) s određenim brojem govornika, jedan sudac, jedan mjeritelj vremena i publika.
Kakva su pravila debate?
U svakoj debati postoje dvije skupine (afirmacijska i negacijska).
Skupine u debati imaju:
- određeni broj govornika
- jednog sudca
- jednog mjeritelja vremena
- publiku
Afrimacijska skupina
Treba dokazati zadanu tezu nudeći za nju čvrste argumente.
Afrimacijska skupina
Treba dokazati zadanu tezu nudeći za nju čvrste argumente.
Negacijska skupina
Treba osporiti zadanu tezu svojim argumentima i protuargumentima pobiti argumente afirmacijske skupine.
Negacijska skupina
Treba osporiti zadanu tezu svojim argumentima i protuargumentima.
Treba pobiti argumente afirmacijske skupine.
Mjeritelj vremena
On je tehnička podrška, odnosno osoba koja govornicima ukazuje na vrijeme koje im je preostalo do kraja govora. Ne sudjeluje aktivno niti u jednoj fazi debate, ali može sudjelovati u otvorenoj raspravi.
Mjeritelj vremena
Mjeritelj vremena je:
- tehnička podrška.
- Osoba koja govornicima ukazuje na vrijeme koje im je preostalo do kraja govora.
Ne sudjeluje aktivno niti u jednoj fazi debate.
Može sudjelovati u otvorenoj raspravi.
Sudac
Sudac odlučuje koja je ekipa bolje obranila svoje vrijednosti i u većoj mjeri dokazala kako argumenti suprotne strane nisu dovoljno čvrsti.
Sudac
Sudac odlučuje koja je ekipa:
- bolje obranila svoje vrijednosti.
- većoj mjeri dokazala kako argumenti suprotne strane nisu dovoljno čvrsti.
Publika
Bilo tko iz publike (učenik ili nastavnik) može postaviti pitanje bilo kojem govorniku na kraju debate
U nekim slučajevima i publika, uz suca, donosi odluku o "pobjedniku".
Publika
Bilo tko iz publike (učenik ili nastavnik) može postaviti pitanje bilo kojem govorniku na kraju debate.
U nekim slučajevima i publika, uz suca, donosi odluku o "pobjedniku".
Savjeti
U debati se raspravlja objektivno, odnosno argumentirano te su za nju potrebni dobra priprema i prethodno istraživanje o zadanoj temi.
Na unaprijed zadanu tezu potrebno je pripremiti svoje stajalište – istražiti temu ponavljajući nastavni sadržaj te dodatno pretražujući Internet i druge izvore.
Savjeti
U debati se raspravlja objektivno i argumentirano.
Za debatu je potrebna dobra priprema i prethodno istraživanje o zadanoj temi.
Na unaprijed zadanu tezu potrebno je pripremiti svoje stajalište.
Potrebno je stražiti temu ponavljajući nastavni sadržaj i dodatno pretražujući Internet i druge izvore.
Istraži sam/sama!
Istraži stanje okoliša u svom okružju.
- Provjeri koliko se različitih spremnika otpada nalazi unutar i oko tvoje škole. Odvajate li posebne vrste otpada?
- Zamoli čistače/ice, kuhare/ice i domara u svojoj školi da ti opišu kamo odlažu sav otpad iz tvoje škole. Saznaj koliko puta tjedno dolazi kamion za odvoz različitih vrsta otpada iz tvoje škole.
- Promotri okoliš oko kuće/zgrade u kojoj živiš. Ima li razbacanog otpada po travnjacima i pješačkim stazama? Saznaj koliko puta tjedno dolazi kamion za odvoz različitih vrsta otpada iz ulice u kojoj živiš.
- Ako živiš u naselju na obali, istraži čistoću plaža u blizini. Ima li spremnika za različite vrste otpada uz plažu?
- Razgovaraj sa svojim susjedima o tome imaju li oni nedoumica oko pravilnog razvrstavanja otpada. Ako imaju pomozi im svojim novostečenim znanjima!
Istraži stanje okoliša u svom okružju.
- Provjeri koliko se različitih spremnika otpada nalazi unutar i oko tvoje škole.
- Odvajate li posebne vrste otpada?
- Zamoli čistače/ice, kuhare/ice i domara u svojoj školi da ti opišu kamo odlažu sav otpad iz tvoje škole.
- Saznaj koliko puta tjedno dolazi kamion za odvoz različitih vrsta otpada iz tvoje škole.
- Promotri okoliš oko kuće/zgrade u kojoj živiš.
- Ima li razbacanog otpada po travnjacima i pješačkim stazama?
- Saznaj koliko puta tjedno dolazi kamion za odvoz različitih vrsta otpada iz ulice u kojoj živiš.
- Ako živiš u naselju na obali, istraži čistoću plaža u blizini.
- Ima li spremnika za različite vrste otpada uz plažu?
- Razgovaraj sa svojim susjedima o tome imaju li oni nedoumica oko pravilnog razvrstavanja otpada.
- Ako imaju pomozi im svojim novostečenim znanjima!