Uvod
- Protiče li kroz naselje u kojem stanuješ, ili blizu njega, neka tekućica?
- Kako se zove?
- Jesi li bio/bila na njezinim obalama?
Određivanje elemenata tekućica i porječja
Do sada smo naučili da svaka tekućica ima mjesto na kojem nastaje – izvor, da teku pod utjecajem sile teže udubljenjem koje se zove korito te da njihov tok završava ušćem u drugu tekućicu, jezero ili more. Također, znamo da se cijeli tok rijeke može podijeliti na gornji i donji tok, svaki sa svojim obilježjima. Sada ćemo naučiti na koji način odrediti i opisati navedene elemente na primjeru određene tekućice i njezina porječja.
Do sada smo naučili da svaka tekućica:
- ima mjesto na kojem nastaje – izvor
- da teku pod utjecajem sile teže udubljenjem koje se zove korito
- da njihov tok završava ušćem u drugu tekućicu, jezero ili more.
Također, znamo da se cijeli tok rijeke može podijeliti na gornji i donji tok.
Gorni i donji tok rijeke imaju svaki svoja obilježja.
Sada ćemo naučiti na koji način odrediti i opisati navedene elemente na primjeru određene tekućice i njezina porječja.
Koraci u radu na projektu „Moja rijeka“
Cilj mini projekta "Moja rijeka" je samostalno odrediti, opisati i dokumentirati obilježja i elemente odabrane tekućice i njezina porječja, te istražiti usporediti načine korištenja i važnost odabrane tekućice za život ljudi u prošlosti i danas. Aktivnosti i koraci uključuju rad u učionici i izlazak na samo tekućicu. No, prije svega, potrebno je odabrati određenu tekućicu (potok ili rijeku), po mogućnosti onu koja protiče kroz ili u blizini naselja u kojem stanuješ. Nakon što je odabrana određena tekućica, pomoću različitih izvora znanja (udžbenik, digitalni obrazovni sadržaji, karte, internet) istražit ćeš i prikupiti podatke o određenoj tekućici, te napraviti njenu "osobnu iskaznicu", koja će sadržavati sljedeće informacije i podatke:
- naziv tekućice
- porijeklo imena/naziva
- gdje izvire
- kolika joj je duljina toka
- gdje joj je ušće i kamo se ulijeva
- ovisno o reljefu, je li u nekom svom dijelu toka ponornica
- prati li se vodostaj rijeke
- porječju koje rijeke pripada
- kojem slijevu pripada
- koji su joj pritoci (lijeve i desne)
- je li plovna
- ekološko stanje (kvaliteta vode i čistoća obala)
- način korištenja u prošlosti i danas
- pokušajte prikupiti slikovni materijal, koji prikazuje rijeku nekad i danas.
Uz navedene podatke u "osobnoj iskaznici", pomoću geografske karte izradit skicu toka i porječja odabrane tekućice - ucrtatj izvor, tok, ušće/mjesto gdje se ulijeva u drugu tekućicu, jezero, more ili ponire. Treba ucrtati i imenovati njezine pritoke (različitim bojama lijeve i desne); označiti gornji i donji tok.
Cilj mini projekta "Moja rijeka":
- Samostalno odrediti, opisati i dokumentirati obilježja i elemente odabrane tekućice i njezina porječja.
- Istražiti i usporediti načine korištenja i važnost odabrane tekućice za život ljudi u prošlosti i danas.
Aktivnosti i koraci uključuju rad u učionici i izlazak na samo tekućicu.
- Potrebno je odabrati određenu tekućicu (potok ili rijeku)
- Po mogućnosti tekućicu koja protiče kroz ili u blizini naselja u kojem stanuješ.
- Nakon što je odabrana određena tekućica, pomoću različitih izvora znanja (udžbenik, digitalni obrazovni sadržaji, karte, internet) istražit ćeš i prikupiti podatke o određenoj tekućici
- Napravit ćeš njenu "osobnu iskaznicu", koja će sadržavati sljedeće informacije i podatke:
- naziv tekućice
- porijeklo imena/naziva
- gdje izvire
- kolika joj je duljina toka
- gdje joj je ušće i kamo se ulijeva
- ovisno o reljefu, je li u nekom svom dijelu toka ponornica
- prati li se vodostaj rijeke
- porječju koje rijeke pripada
- kojem slijevu pripada
- koji su joj pritoci (lijeve i desne)
- je li plovna
- ekološko stanje (kvaliteta vode i čistoća obala)
- način korištenja u prošlosti i danas
- pokušajte prikupiti slikovni materijal, koji prikazuje rijeku nekad i danas.
Uz navedene podatke u „osobnoj iskaznici“, pomoću geografske karte treba izraditi skicu toka i porječja odabrane tekućice:
- ucrtati izvor, tok, ušće/mjesto gdje se ulijeva u drugu tekućicu, jezero, more ili ponire; ucrtati i imenovati njezine pritoke (različitim bojama lijeve i desne); označiti gornji i donji tok.
Kako biste jednostavnije prikupili većinu podataka i informacija o određenoj tekućici, možete koristiti Geoportal Državne geodetske uprave.
Ulaskom na stranice Geoportala, u izborniku Postavke odaberite izbornik Osnovni slojevi i potom Topografske karta 1:200 000. Tim ćete prikazom, smanjivanjem ili uvećavanjem prema potrebi, najjednostavnije doći do podataka.
Kako biste jednostavnije prikupili većinu podataka i informacija o određenoj tekućici, možete koristiti Geoportal Državne geodetske uprave.
Uđite na stranice Geoportala.
Odaberite postavke.
U Postavkama odaberite izbornik Osnovni slojevi.
Potom odaberite Topografske karta 1:200 000.
Tim ćete prikazom, smanjivanjem ili uvećavanjem prema potrebi, najjednostavnije doći do podataka.
Nakon prikupljanja podataka i informacija o određenoj tekućici, slijedi izlazak i rad na terenu. Aktivnosti na terenu (obali) su:
- odrediti geografske koordinate i nadmorsku visinu pomoću GPS uređaja ili aplikacije na pametnom telefonu/tabletu
- izraditi prostoručnu skicu prostora, pri ćemu treba koristiti čim više do sad naučenih kartografskih i topografskih znakova
- fotografirati lokalitet s pogledom prema četiri glavne strane svijeta (foto aparat, pametni telefon, tablet)
- odrediti na kojoj se obali nalazi (desna ili lijeva) i što se nalazi na kojoj obali
- odrediti radi li se o gornjem ili donjem toku te objasniti i dokumentirati svoj odabir
- vizualno procijeniti i dokumentirati prozirnost (čistoću) i vodostaj tekućice
- istražiti i foto dokumentirati utjecaj čovjeka na odabranu tekućicu te navodi moguće ugroze
- ukoliko su u blizini tekućice uočeni društveni elementi (prometnice, tvornice, naselje, ispusti), procijeniti na koji način mogu utjecati na tekućicu
Na temelju prikupljenih podataka, informacija i ostalih materijala, izradit će se prezentacija o odabranoj tekućici.
Nakon prikupljanja podataka i informacija o određenoj tekućici, slijedi izlazak i rad na terenu.
Aktivnosti na terenu (obali) su:
- Odrediti geografske koordinate i nadmorsku visinu
(pomoću GPS uređaja ili aplikacije na pametnom telefonu/tabletu)
2. Izraditi prostoručnu skicu prostora
(treba koristiti čim više do sad naučenih kartografskih i topografskih znakova)
3. Fotografirati lokalitet s pogledom prema četiri glavne strane svijeta
(foto aparat, pametni telefon, tablet)
4.Odrediti na kojoj se obali nalazi
(desna ili lijeva i što se nalazi na kojoj obali)
5.Odrediti radi li se o gornjem ili donjem toku
(objasniti i dokumentirati svoj odabir)
6.Vizualno procijeniti i dokumentirati prozirnost (čistoću) i vodostaj tekućice
7. Istražiti i foto dokumentirati utjecaj čovjeka
(na odabranu tekućicu te navesti moguće ugroze)
8.Procijeniti na koji način društveni elementi mogu utjecati na tekućicu
(ukoliko su u blizini tekućice uočene prometnice, tvornice, naselje, ispusti)
Na temelju prikupljenih podataka, informacija i ostalih materijala, izradit će se prezentacija o odabranoj tekućici.