Dok ste učili o svojstvima tla, zasigurno ste se zapitali koliko se ona moraju uskladiti kako bi biljke neometano rasle. Od prije znate da na proces klijanja i rast biljaka utječu vrsta tla, njegova temperatura, prozračenost i količina vode. No, jeste li se ikada zapitali utječu li ta svojstva i međusobno jedno na drugo? Npr. kako će količina zraka ili količina vode u tlu utjecati na njegovu temperaturu. Upravo to ćemo provjeriti ovim našim istraživanjem.
Prije nego krenemo, postavimo pretpostavku. Na vama je da odlučite kako će pretpostavka izgledati. Korištenjem pojmova veća – manja dopunite predložene tvrdnje i tako oblikujte svoju pretpostavku.
Što je količina vode u tlu ____________________, to će temperatura tla biti __________________.
Što je količina zraka u tlu ____________________, to će temperatura tla biti __________________.
Potreban pribor i materijal: četiri posude istoga volumena (npr. višelitrene boce plastične ambalaže ili tegle za cvijeće volumena 2 - 4 litre), zemlja, mjerna posuda za vodu, termometar za tlo.
Tijek rada:
Temp | A posuda | B posuda | C posuda | D posuda | ||||||||
1 cm | 5 cm | 10 cm | 1 cm | 5 cm | 10 cm | 1 cm | 5 cm | 10 cm | 1 cm | 5 cm | 10 cm | |
0. mjerenje |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. dan |
||||||||||||
8 h |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 h |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 h |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 h |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. dan |
||||||||||||
8 h |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 h |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 h |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 h |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. dan |
||||||||||||
8 h |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 h |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 h |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 h* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dnevno dodani volumen vode |
0 mL |
50 mL |
100 mL |
200 mL |
* Ukoliko se zbog obveza ne možete organizirati, mjerite temperaturu u prva tri termina, a termin u 17h neka bude opcionalan.
Mjerenje temperature tla – metodom zvijezde.
Temperaturu mjerite na „krakovima zvijezde“. Za svaki dan odaberete jedan krak i na njemu izmjerite temperaturu na sve tri tražene dubine. Npr. danas neka to bude krak označen brojem 1., sutra krak broj 2., zatim krak broj 3. i sl..
Nakon završetka istraživanja promislite i odgovorite na pitanja.