Uputite učenike da kod kuće pročitaju članak “Dobra stara voda” i podsjete se kako provoditi osobnu higijenu. Na online zid izrađen u alatu Padlet napišite sentenciju Mens sana in corpore sano te kraticu SPA. Uputite učenike da otkriju značenje sentencije i kratice SPA, ukoliko se do sada nisu s njima susretali. Na satu potaknite učenike na kratku raspravu o njihovom značenju, koji narodi/civilizacije su ih koristili, u kojem kontekstu i zbog čega su im bile važne. Vrijedi li ta krilatica i danas? Zamolite učenike da svoje ideje zapisuju na vašem online zidu.
Podijelite učenike u dvije grupe te svakoj grupi dodijelite ulogu npr. stari Rimljani i današnji ljudi. Metodom obrnute učionice zadajte prvoj grupi da istraže mrežne stranice i doznaju što više o rimskim termama: čemu su služile, kako su se Rimljani njima koristili i za koje potrebe, jesu li svi građani imali slobodan pristup njima. Druga grupa istražuje suvremene SPA centre/toplice/bazene: kakva pravila ponašanja i osobne higijene vrijede kod ulaska, provodili li se redovita bakteriološka kontrola vode, koje higijenske standarde SPA centar mora zadovoljiti, na koji način SPA centri promoviraju brigu o mentalnom i tjelesnom zdravlju pojedinca i obitelji i druge zanimljive informacije do kojih dođu. Svoja saznanja neka učenici zapisuju na pripremljeni online zid alata Padlet, a na jednom od idućih sati grupe će i prezentirati svoja saznanja.
Pokrenite diskusiju o sličnostima i razlikama u higijenskim navikama i brizi za zdravlje između naše i rimske civilizacije. Potaknite grupe da jedna drugoj savjetuju kako održavati higijenu, spriječiti širenja infekcija, što promijeniti u vlastitoj svijesti ili svijesti zajednice o brizi za zdravlje.
Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju, poremećajem pažnje i PSA bilo bi poželjno unaprijed pripremiti/sažeti tekstove koje će istraživati.
Neke od preporuka su: povećanje fonta slova (veličine 14 i veći) Ariel ili Verdana, prored između rečenica- dvostruki prored, podebljavanje ključnih pojmova, lijevo usmjeravanje na ključne pojmove tako da ih se označuje bojom (riječi, kemijski simboli, procesi), razlamanje višestruko složenih rečenica na odijeljene jednostavne surečenice, pisanje svake rečenice u novi red, zasebno stavljanje riječi u funkciji nabrajanja uz oznaku (točkicu) u novi red, zamjena riječi težih za čitanje i razumijevanje alternativnim riječima kako bi smisao i bit rečenice bilo lakše shvatiti, promjena reda riječi u rečenici zbog naglašavanja bitnog, objašnjenje novog pojma unutar teksta, podebljavanje ključnih pojmova unutar rečenica na način da se njihovim čitanjem razumije bitna poruka rečenice i teksta. Ako učenici nisu ranije koristili navedene digitalne alate, provjeriti znaju li se njima koristiti i izraditi jednostavne upute za korištenje.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike koji su dodatno zainteresirani za temu uputite da istraže i usporede usluge koje su pružale Aquae Iassae (poznate terme i lječilište za vojnike u vrijeme Carstva) i današnje Varaždinske Toplice (medicinsko-rehabilitacijski centar za lokomotorni sustav). Učenici mogu izraditi reklamni letak ili brošuru u alatu Canva kako bi upoznali ostatak razreda sa svojim istraživanjem.
Olujom ideja na jednostavna pitanja kao što su ‘‘Što je epidemiologija?’’ i ‘‘Tko su epidemiolozi?’’ provjerite znanje učenika o epidemiologiji i čime se ona bavi. Odgovore koje dobijete zapišite na ploču. Zatim Kahoot! kvizom provjerite znanje učenika o higijeni i načinu širenja zaraznih bolesti u srednjem vijeku.
Podijelite učenike u grupe. Zamolite ih neka zamisle da mogu otputovati kroz vrijeme natrag u prošlost, ali ovaj put putuju u ulozi epidemiologa. Njihov zadatak je proučiti kako su se pojedine bolesti u srednjem vijeku širile te što bi oni kao epidemiolozi mogli savjetovati ljudima da spriječe širenje tih bolesti. Svakoj grupi zadajte da prouče pojedine epidemije i bolesti u srednjem vijeku (npr. crna smrt -kuga, velike boginje, malarija, sifilis, salmonela i dizenterija itd.). Neka pokušaju saznati što više osnovnih informacija o tome kako se bolest širi i na koji način se može spriječiti njezino širenje. Nakon toga neka svaka grupa izradi jasnu i kratku uputu o sprečavanju širenja bolesti za stanovništvo. S obzirom na to da se nalaze u srednjem vijeku i većina stanovništva ne zna čitati, uputa neka bude u obliku infografike gdje će osnovne upute moći vizualno prikazati uz pomoć slikovnih prikaza ili crteža. Infografiku mogu napraviti u digitalnom alatu kao što je Canva. Svoje infografike učenici će nakon svog ‘‘povratka u sadašnjost’’ prezentirati ostalim grupama u razredu.
Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem kviza, a količinu i način davanja pitanja prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno demonstrirati način uporabe kviza i provjeriti kako se učenici snalaze.
Za učenike s poremećajem pažnje ili specifičnim teškoćama u učenju unaprijed pripremiti pisane (lake za čitanje) podatke o bolestima koje će istraživati.
Prilikom izrade infografike provjeriti znaju li se učenici služiti digitalnim alatom, izraditi im pisane ili slikovne upute za korištenje.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Motivirajte učenike da prouče kako su zarazne bolesti utjecale na domorodačko stanovništvo u Južnoj Americi te što se dogodilo s tim stanovništvom nakon velikih geografskih otkrića i dolaskom istraživača. O svojim saznanjima učenici neka naprave prezentaciju koristeći PowerPoint Online i izlože je pred ostatkom razreda.
Na početku sata zamolite učenike da u u prvi stupac KWL tablice upišu što znaju o epidemijama (koji su uzročnici, kako se prenose, kojim se postupcima možemo zaštititi). Zatim im pokažite lentu vremena “Najveće svjetske epidemije i pandemije” i zamolite ih da u drugi stupac tablice napišu što bi željeli naučiti o epidemijama (koliko dugo traju, kako se zaustavljaju, koje su osjetljive skupine u populaciji). Nakon toga pogledajte prikaz Epidemiološkog (Vogralikovog) lanca i uputite učenike da rješavanjem kviza “Kako spriječiti širenje infekcija?” uoče načine kojima se taj lanac može prekinuti. Podijelite zatim učenike u pet skupina. U digitalnom alatu Canva svaka skupina neka izradi poster “zatvorenog” epidemiološkog lanca jedne zarazne bolesti (neku od spolno prenosivih bolesti i virusnih infekcija dišnog sustava). Na istom posteru neka budu navedeni i načini kojima se prikazani lanac može prekinuti. Raspravite epidemiološke lance svih skupina. Na kraju neka učenici u treći (L) stupac tablice upišu što su naučili o epidemijama i na taj način provedu samovrednovanje. Izrađene postere možete objaviti na mrežnoj stranici škole.
Učenicima s oštećenjem vida potrebno je opisati izgled inforgafike i svega viđenog na videu. Uz vršnjačku podršku svi učenici s teškoćama mogu sudjelovati u ovoj aktivnosti. Važno je da imaju jasnu ulogu u timu i zadatke koje trebaju izvršiti.
Za korištenje digitalnih alata učenicima izradite jednostavne slikovne ili pisane upute.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresiranim učenicima predložite da naprave 3D modele kojima će vizualno prikazati zbog čega su samoizolacija, karantena i poštivanje međusobne udaljenosti važne za prekidanje epidemiološkog lanca. Evo primjera takvih modela: Animacija gorenja šibica prikazuje kako fizička distanca može zaustaviti širenje virusaCovid-19, Mišolovke i ping pong loptice prikazuju moćnu poruku "Fizička distanca djeluje", Domino efekt: fizička distanca i širenje virusa. Izrađene modele mogu snimiti, a videozapise možete objaviti na web-stranici škole.
Učenici kao predaktivnost trebaju fotografirati deklaraciju dezinficijensa za površine u kućanstvu, po svom izboru. Pri tom ne smiju otkriti naziv proizvoda i proizvođača. Neka istraže sastav i istaknu upotrebu, a smiju istaknuti i reklamni slogan ako postoji. Npr. ekodezinficijensi, bez etanola… Također trebaju istražiti koju vrstu mikroorganizama uništavaju, koje su opasnosti prilikom upotrebe te o prvoj pomoći u slučaju kontakta, udisanja ili gutanja sredstva. Sve informacije trebaju prikazati u obliku jednog dokumenta, npr. u alatu OneNote razredne bilježnice (u svom privatnom dijelu). Također, sve informacije koje prezentiraju trebaju potkrijepiti i pripadajućim jednadžbama kemijskih reakcija, ako je to moguće. Primjerice:
“Zašto se izbjeljivač koji sadrži soli hipokloraste kiseline ne smije miješati sa sredstvima koja sadrže klorovodičnu kiselinu? Zato što se u reakciji može razviti elementarni klor, koji je otrovan.
NaClO(aq) + 2 HCl(aq) → Cl2(g) + NaCl(aq) + H2O(ℓ).”
Uz informacije i jednadžbu kemijske reakcije učenici u OneNote razrednu bilježnicu, ako žele obogatiti svoj rad, mogu priložiti i prikladan multimedijalni sadržaj (video, sliku, …).
Na satu se učenici grupiraju na temelju zajedničke aktivne tvari u dezinficijensu. Npr. hipokloritne soli, alkohol… Unutar grupe učenici usporede svoje radove i zajednički naprave infografiku u kojoj će istaknuti prednosti i mane takvih dezinficijensa, te pravilnu upotrebu, skladištenje i mjere opreza uz opise postupaka prve pomoći u slučaju ozljede (dodir sa sluznicom oka ili kožom, gutanje ili udisanje). Infografiku mogu napraviti u alatu Canva. Uputite ih da izrađene infografike stave u Prostor za suradnju vaše OneNote razredne bilježnice. Sve izrađene infografike se zajednički analiziraju i istaknu se najvažnije informacije o dezinficijensima.
Prikupljanje podataka pogodna je aktivnost za sve učenike, pri čemu je uputno voditi brigu o interesima učenika i dostupnosti prikupljanja podataka, npr. kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima.
Za učenike s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti, učenike s teškoćama iz spektra autizma, dobro je predvidjeti etapne upute za dogovorenu aktivnost koju mogu obavljati, uvijek uz provjeru razumijevanja.
Jednadžbe kemijskih reakcija možete unaprijed pripremiti, a učenici mogu samo odabrati odgovarajuću u zadatku. Jednadžbe možete i prilagoditi povećavajući font, istaknuti bojom i sl. Za korištenje digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti na koji način se dezinficiraju hrana, piće ili površina kože. Rezultate svog istraživanja neka zapišu u privatni dio vaše OneNote razredne bilježnice, a zatim je podijele s ostalim učenicima u njenoj Biblioteci sadržaja. Štoviše, u suradnji s profesorom kemije mogu i proizvesti dezinficijens (npr. gel za ruke) uz korištenje lokalnih i lako dostupnih sastojaka.
Predstavite učenicima problemsko pitanje “Sprečava li nošenje maske širenje zaraze kapljičnim putem?” kroz primjer širenja zaraze COVIDA-19. Poslužite se isječkom iz pitanja koje se vode u medijima (primjer) i prikupite razmišljanja učenika pomoću ankete napravljene u alatu Mentimeter.
Zadatak za učenike jest osmisliti eksperiment koji bi provjerio koliko daleko kapljice dolaze u različitim slučajevima. Podijelite učenike u skupine u kojima bi raspravili kako misle da bi eksperiment trebao izgledati i što bi im sve trebalo za to. Svaka grupa treba napraviti kratki pisani prijedlog istraživanja (u natuknicama). Napomenite učenicima da bi eksperiment trebao pokrivati različite načine na koji ljudi mogu prenijeti zarazu (npr. udisanje kapljica ili prijenos dodirom), te različite načine putovanja kapljica (npr. kihanje bez zaštite ili kihanje u lakat). Također raspravite s njima da zbog etičkih razloga korištenje osoba za provođenje eksperimenta nije uvijek prihvatljivo.
Za samu provedbu eksperimenta iskoristite snimku prethodno postavljene simulacije kihanja (primjer). Sama snimka će se vrlo vjerojatno razlikovati od njihovog prijedloga, tako da u razredu trebate raspraviti koje su razlike i smatraju li ovo prihvatljivim eksperimentom i vide li nešto što oni nisu predvidjeli u svojem prijedlogu. Skrenite im pozornost na činjenicu da se prostim okom ne vide sve kapljice koje se vide na snimci. Na kraju rasprave zamolite učenike da se pomoću alata Tricider izjasne koju metodu zaštite od širenja kapljica smatraju najboljom kod sprečavanja širenja zaraze.
Kod kihanja se događa turbulentno gibanje pojedinih čestica, no početak fronte čestica ima skupno gibanje pa se u razredu treba raspraviti može li se ovakvo gibanje pojednostaviti na neki oblik gibanja koji znaju (npr. jednoliko usporeno gibanje). Provjerite tu ideju pomoću alata za analiziranje videa Tracker. Tracker omogućava praćenje nekog objekta iz slike u sliku, kako bi se odmjerili svi pomaci u videu. Analizu videa napravite samostalno, prije same rasprave u razredu, i pripremite radne listove na kojima se nalaze s-t i v-t grafovi gibanja kapljica s videa. Cijelom razredu pokažite kako izgleda analizirani video (sa zabilježenim pozicijama), te svakoj od grupa dajte papire s ispisanim s-t i v-t grafovima. Zamolite učenike da na bazi grafova donesu zaključak poklapa li se to s predviđenim gibanjem, te naprave izračun koliko daleko bi kapljice došle po izračunu za predviđanje koji su odabrali ranije.
Na kraju aktivnosti predstavite informacije o tome koliko daleko stvarno kapljice dolaze (izvor) i kako jednostavno predviđanje nije nužno točno zbog različitih veličina kapljica. Sve prehlađene osobe koje kišu i kašlju trebaju nositi zaštitne maske u kontaktu s drugim ljudima, a ruke prati što češće.
Aktivnost je pogodna za sve učenike pri čemu treba voditi brigu o interesima učenika s oštećenjima vida. Za njih osigurajte opis svega viđenog na video ili neki drugi način na koji će moći pratiti viđeno.
Za učenike s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti, učenike s teškoćama iz spektra autizma, dobro je predvidjeti etapne upute za dogovorenu aktivnost koju mogu obavljati, uvijek uz provjeru razumijevanja.
Za korištenje digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na:
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Nadovežite se na kraj aktivnosti u razredu i kompleksna gibanja koja rade čestice. Motivirani učenici mogu napraviti prezentaciju o turbulentnim gibanjima i tome kako se ona razlikuju od laminantnog strujanja zraka kako bi saznali više o tome zašto nije jednostavno odrediti koliko daleko dolaze kapljice kod kihanja.
Multimedijalni sadržaj:
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.